Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 september 2022, 12:22   #1
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.539
Standaard Heeft de electrische auto uberhaupt nog een toekomst

Ondanks de enorm overtrokken berichtgeving is op dit moment een electrische auto alleen "rendabel" als men deze via zonne-energie kan opladen. En dan nog duurt het, zelfs met deze hoge electriciteitsprijzen min 5 jaar wil men de enorme meerprijs van dergelijke batterijen op wielen ooit terug verdienen. Belastingsaftrek van zulke investering maakt voor zelfstandigen en bedrijven deze dingen aantrekkelijk. Maar als dat wegvalt...euh ? Dan helemaal niet meer.

Maar er zijn meer fundamentele vragen bij de toekomst van de batterij op wielen. Het is al niet de meest financieel aantrekkelijke vorm van verpersoonlijkte mobiliteit, en nu met die giga-electriek prijzen is het al helemaal van de pot gerukt.

https://www.hln.be/mobiliteit/stijge...erts~a8c3e98d/

Citaat:
Stijgende energiekosten kunnen toekomst van elektrische auto’s in gevaar brengen,
De dag dat wij zulk electrieken overduur ding niet meer volledig kunnen inbrengen in onze kosten, dan zullen wij terug naar de goedkoopste oplossing moeten grijpen. Wat dat dan ook is op dat moment.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2022, 14:44   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Duurder? Hangt er vooral vanaf in welk segment men een wagen koopt.

bvb een Audi Q4 e-tron is zelfs in aankoop zeker niet duurder dan de Audi Q5, die goed vergelijkbaar zijn.
Citaat:
https://www.autogids.be/model-type--...ron/prijs.html
Audi Q4 e-tron (2023)
electrisch : 47950 - 63150€
Citaat:
https://www.autogids.be/model--audi--q5/modellen.html
Audi Q5 (2023)
DIESEL 46160 - 67710€
BENZINE 49110 - 59340€
HYBRIDE BENZINE PLUG-IN 61260 - 74360€
Aangezien uw draadstarter zich op Duitse bedrijfsleiders of economen baseren, haal ik er even een Duitse vergelijkstest bij van die Q4 e-tron versus Q5 diesel, die zijn perfect vergelijkbaar menen die autojournalisten.
De iets grotere (buitenafmetingen) Q5 komt er maar ietsiepietsie beter uit dan de electrische Q4 op alle eigenschappen, slechts 12 punten meer op 4000.
Komen de punten qua kosten en milieu erbij dan wint de Q4 met 20 punten voorsprong op 5000, want daar haalt de Q4 32 punten meer. De vertaalde conclusie zet ik er ook bij, die is duidelijk genoeg.
Citaat:
https://www.autozeitung.de/audi-q4-e...st-200557.html

Audi Q4 e-tron/Audi Q5: Vergleichstest
Stromer Q4 e-tron trifft auf Diesel Q5

Markus Schönfeld 27.09.2021

Gesamtbewertung (max. Punkte)

Audi Q4 e-tron 50 quattro | Audi Q5 40 TDI quattro
Karosserie (1000) 658 | 707
Fahrkomfort (1000) 732 | 742
Motor/Getriebe (1000) 727 | 675
Fahrdynamik (1000) 701 | 706
Eigenschaftswertung (4000) 2818 | 2830

Kosten/Umwelt (1000) 333 | 301

Gesamtwertung (5000) 3151 | 3131
Platzierung 1 | 2

Markus Schoenfeld
ONZE CONCLUSIE
Ondanks alle kritiek: vooruitgang in elektromobiliteit valt niet meer te ontkennen. De nieuwe Stromer Audi Q4 e-tron 50 quattro weet zelfs een uitgebreide vergelijkingstest te winnen met zijn interne dieselconcurrent, de Audi Q5 40 TDI quattro. De conventioneel aangedreven Q5 krijgt veel punten op het gebied van ruimte, bruikbaarheid en rijcomfort, maar verliest weer terrein op het gebied van motor/transmissie en kosten. Rijcomfort, respons en efficiëntie zijn gewoon werelden beter in een goed ontwikkelde elektrische auto als de Q4 e-tron. En de inmiddels praktische actieradius van tussen de 300 en 500 kilometer is ook helemaal prima.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 september 2022 om 15:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2022, 15:11   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Hoe zou de berekening er uitzien als men alle elementen van de kostprijs zou ontdoen van belastingen?

En dan de tweede berekening: hoe gaat het plaatje er uitzien als men eerlijke en correcte belastingen zou heffen op de vervuiling? Inbegrepen de belastingen op vervuiling van beide systemen van energiewinning, dus voor olie ook het oppompen, verliezen bij fabrikatie, vervuiling door transport .... en voor elektriciteit de vervuiling van de productie van elektriciteit, zowel van kernenergie, fossiele verbranding als zon-en-wind.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2022, 15:59   #4
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Duurder? Hangt er vooral vanaf in welk segment men een wagen koopt.

bvb een Audi Q4 e-tron is zelfs in aankoop zeker niet duurder dan de Audi Q5, die goed vergelijkbaar zijn.


.
Alsof iedereen en Q5 kan kopen.
En dan het zeer beperkte rijberijk
En het duurder electriciteit tanken ?
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2022, 17:07   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Alsof iedereen en Q5 kan kopen.
Maar wel een Q4 e-tron?

Beweerde ik dat? Ik zeg ook niet dat iedereen zich een electrische Dacia Spring van 20.000 € kan kopen.

Citaat:
En dan het zeer beperkte rijberijk
Gebruik je hoeveel keer per jaar? En hoeveel % van de bestuurders rijden x00 km per dag?

Citaat:
En het duurder electriciteit tanken ?
Over welk duurder electriciteit laden heb je het? Goedkoper toch, bron egear.be update 20 augustus 2022: https://www.egear.be/elektrische-auto-thuis-opladen/

Anders toon het toch eens zelf aan.

De andere kosten en nadelen som je niet op van een ICE?

Die Duitse test is toch al heel duidelijk, prijzen laadelectriciteit in verhouding met diesel tanken zal niet veel afwijken van de Belgische.

• Als je enkel de (ultra)snellaadprijs bedoelt, dat is bijna verwaarloosbaar tot de totale prijs van alle laadmogelijkheden.

• In Nederland heeft zelfs 31% nog nooit een snellaadpaal opgezocht, en van het gemiddelde laadt maar 8% van hun totale kilometers aan een snellaadpaal (mensen die thuis niet kunnen laden zijn daar inbegrepen)

Citaat:
Laadgedrag algemeen (3.3 pagina 18)

• De EV-rijder is een thuis lader. De laadmix van
2021: 51% privé laadpaal en 8% stopcontact thuis,
16% openbare laadpaal nabij huis, 11% laadpaal
op het werk, 8% snel laden en 6% openbare
laadpaal elders.
• De laadmix verschilt naar eigendomsvorm:
zakelijke rijders laden vaker op de zaak, particuliere
rijders zijn vaker stopcontact laders,
deelautorijders staan vaker bij een publieke
laadpaal ofsnellader.
• De meeste EV-rijders lijken een duidelijke
laadstrategie te hebben. Iets minder dan de helft
laadt waar en wanneer dat kan, een kwart rijdt de
batterij eerst bijna leeg (tot 15%) en een kwart
heeft geen vast laadpatroon.
• De EV-rijder zegt meestal op vaste tijden te laden
(61%): er is een piek rond 18.00 (bij thuiskomst van
werk/etenstijd) en bij de start van het lagere
nachtstroomtarief (21.00 uur in Brabant en
Limburg en 23.00 uur in de rest van het land). Dit
patroon is vooral bij de thuislader sterk aanwezig.
• De meeste EV-rijders betalen hun laadkosten zelf
(als particulier, ZZP’er of soms als werknemer). In
35% van de gevallen betaalt de werkgever alle
kosten.
• Range anxiety wordt steeds minder als probleem
ervaren.
• 20% van de EV-rijders laadt wel eens met een
'gewone' stekker via het stopcontact, thuis of
elders, en ervaart dit als veilig.

Snel laden (3.4 pagina 28)

• EV-rijders zijn positief over snel laden (rapportcijfer 7,95), ondanks dat 62% wel eens een knelpunt ervaart.

• 69% van de EV-rijders gebruikt wel eens een snellader, 31% nooit.

• De meeste EV-rijders (62%) laden tussen de tien en twintig minuten aan een snellader en vooral het benodigd aantal kWh is leidend voor de laadtijd.

• De locatie bepaalt over het algemeen de keuze voor de snellader, maar ook de laadsnelheid en de exploitant spelen een rol.

https://www.rvo.nl/sites/default/fil...rzoek-2021.pdf blz 7 en 8
En moest ooit de stroomprijs voor het laden zodanig duur worden tov brandstofprijs hebben de Duitse "experten/economen" al een suggestie:
Citaat:
Belasting voor diesel- en benzineauto’s

Een suggestie die relatief snel kan worden doorgevoerd, is het verhogen van de motorvoertuigenbelasting op diesel- en benzineauto’s. Elektrische auto’s komen momenteel niet in aanmerking voor deze belasting.

https://www.hln.be/mobiliteit/stijge...erts~a8c3e98d/

Laatst gewijzigd door Micele : 12 september 2022 om 17:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2022, 17:52   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoe zou de berekening er uitzien als men alle elementen van de kostprijs zou ontdoen van belastingen?

En dan de tweede berekening: hoe gaat het plaatje er uitzien als men eerlijke en correcte belastingen zou heffen op de vervuiling? Inbegrepen de belastingen op vervuiling van beide systemen van energiewinning, dus voor olie ook het oppompen, verliezen bij fabrikatie, vervuiling door transport .... en voor elektriciteit de vervuiling van de productie van elektriciteit, zowel van kernenergie, fossiele verbranding als zon-en-wind.
Dat hebben wetenschappers van TM Leuven eens uitgerekend in 2017 over het jaar **2016.

Op een recente studie wacht ik nog altijd...

** Toen kregen de electrische autos nog tot 4000 € premie, helaas per 1.1.2020 afgeschaft, dus scheelt significant tov vandaag, die 72% zal wellicht >80% worden.

** En de accijnzen op diesel waren toen nog lager dan op benzine, die zijn ondertussen gelijkgetrokken.

Je moogt gerust raden welke brandstofvorm/fiscaliteit er vandaag een heel pak kan bijbetalen.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 september 2022 om 17:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2022, 19:31   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

De auto industrie met duitsland op kop is geheel zwaar de dupe van hernieuwbare energie uit wind, zon en bio.
Hun kerncentrales zijn bijna allen dicht en het gas komt niet en de wind en zon en bio trekken het niet.
Bijgevolg zal naar alle verwachtingen de industrie in duitsland zo goed als verdwijnen, de prijs voor electriteit sky high gaan en de volledige EV lijn zal instorten en europa mee de dieperik in trekken.

De groenen hun schuld.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 12 september 2022 om 19:32.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2022, 19:49   #8
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De auto industrie met duitsland op kop is geheel zwaar de dupe van hernieuwbare energie uit wind, zon en bio.
Hun kerncentrales zijn bijna allen dicht en het gas komt niet en de wind en zon en bio trekken het niet.
Bijgevolg zal naar alle verwachtingen de industrie in duitsland zo goed als verdwijnen, de prijs voor electriteit sky high gaan en de volledige EV lijn zal instorten en europa mee de dieperik in trekken.

De groenen hun schuld.
Lijkt mij de kloppen.
EV's hun bussinessplan ging uit van goedkope electriciteit.
En dat blijkt bij mij ook in de praktijk.
Als ik de wagen moet opladen van het net...komt het goedkoper uit met benzine te rijden. Veel goedkoper...
Als ik kan laden met onze zonnepanelen, zoals vandaag, is het wel voordelig electrisch te rijden.

Dus als men met een EV wat verder moet rijden, en moet opladen aan zo'n portemonaie leegzuiger, dan wordt men twee of drie keer gepakt. Een veel te dure auto, veel te dure voortbewegingsenergie...en men raakt er niet eens 300 km ver mee.
Dat noemen ze nu het toppunt van een slechte investering.
En daar bouwen wij onze toekomst op ?
Ik vrees dat dit de voorbije maanden flink wat deuken heeft opgelopen dat toekomstbeeld.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2022, 19:52   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

En de suggestie accijnzen op benzine en diesel vlug nog eens te verhogen zal binnen 2 a 3 jaar ook op alle EV het geval zijn die gelijkgesteld zullen worden met een vergelijkbare plofkar.

En betalen zullen ze met hun vele pk's.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2022, 19:57   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Lijkt mij de kloppen.
EV's hun bussinessplan ging uit van goedkope electriciteit.
En dat blijkt bij mij ook in de praktijk.
Als ik de wagen moet opladen van het net...komt het goedkoper uit met benzine te rijden. Veel goedkoper...
Als ik kan laden met onze zonnepanelen, zoals vandaag, is het wel voordelig electrisch te rijden.

Dus als men met een EV wat verder moet rijden, en moet opladen aan zo'n portemonaie leegzuiger, dan wordt men twee of drie keer gepakt. Een veel te dure auto, veel te dure voortbewegingsenergie...en men raakt er niet eens 300 km ver mee.
Dat noemen ze nu het toppunt van een slechte investering.
En daar bouwen wij onze toekomst op ?
Ik vrees dat dit de voorbije maanden flink wat deuken heeft opgelopen dat toekomstbeeld.
Raar wat jij allemaal uit je duim zuigt. Zonder bronnen. Men geraakt natuurlijk veel verder dan 300 km mee, zelfs desnoods 0,5 miljoen km. Men moet enkel wat bijladen, zoals men een ICE moet bijtanken.

In uw (Duitse) draadstarter is daar allemaal niets van te vinden.

Even citeren die laad-prijzen die ze daar noemen, en vergelijken met diesel en benzineprijzen van Duitsland.
Citaat:
Allego, een van de grootste exploitanten van oplaadstations in Duitsland, heeft zijn prijzen begin deze maand verhoogd van 43 cent per kilowattuur tot 47 cent. Snelladen, via een continue stroom, is gestegen van 65 naar 70 cent per kilowattuur, terwijl het snelste opladen is gestegen van 68 cent naar 75 cent per kilowattuur. Supermarkten, doe-het-zelfketens en meubelzaken die hun klanten tot voor kort gratis oplaaddiensten aanboden terwijl zij hun boodschappen deden, voeren nu ook kosten in.
Indien men puur afhankelijk is van deze laadpunten, wat eerder zelden is: 47+70+75 = 192/3 = 64 cent/kWh of aan 18 kWh/100 km = 0,64*18 = € 11,52/100 km

Gemiddeld prijsverloop de laatste 7 dagen in D:
Citaat:
https://fleetcor.de/dienstleistungen...preisvergleich

Der durchschnittliche Dieselpreis und Benzinpreis während dieser 05.09.22 - 12.09.22 Periode war e5 - €2, e10 - €1.9, diesel - €2.12.
Of gemiddeld € 2/liter. Een kleine ICE die 6 liter/100 km verbruikt zit al aan € 12 /100 km, zonder adbluekosten, zonder dure onderhoudskosten, enz...

En dan zo een tam-tam maken omdat de electriciteit momenteel wat stijgt (zolang het gekoppeld is aan de gasprijs). Ocharme toch.

Feit is dat een electrische wagen vanaf betaalbare middenklasse al goedkoper is dan een vergelijkbare ICE. Gaat men in wat duurdere premium-segmenten kan een ICE (/hybride) zelfs duurder in aankoop kosten dan een EV van hetzelfde merk, QED.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 september 2022 om 20:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2022, 20:35   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En dan zo een tam-tam maken omdat de electriciteit momenteel wat stijgt (zolang het gekoppeld is aan de gasprijs). Ocharme toch.
De gasprijs is vandaag bijna 8% gedaald:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220912_93419390
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2022, 21:36   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Duitsland heeft zijn veiligheid uitbesteed aan de Verenigde Staten, zijn exportgeleide groei aan China en zijn energiebehoeften aan Rusland.

Ook de import onderdelen is afhankelijk van china die liever lockdowns speelt dan wat anders. Zelfs tesla dreigt door Duitsland waar hij ook een fabriek heeft gezet failliet te omwille dat er nauwelijks 10% van het totaal kan geleverd worden. Het geld dat hij in China verdient moet in China blijven, dus de schulden bouwen zich verder op buiten China.

Er zal iets heel erg dringend moeten gebeuren of we gaan in de dieperik.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2022, 21:41   #13
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

EV's hebben een prachttoekomst als het persoonlijk transport van politici en hogere ambtenaren.

Het kiesvee zal alleen bewonderend mogen kijken hoe die "heren en dames van de betere klasse" over de filevrije wegen rijden op elektriciteit die voor de rest gerantsoeneerd zal zijn.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2022, 22:32   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Ook wat clickbaiten uit het verre buitenland en binnenland:

"EV-kiesvee" familie (5) huurt zich instap-Tesla model 3 voor te reizen en legt ~4.300 km af voor een totale laadprijs van $ 95.

Dit ook om familie en vrienden te bezoeken in diverse US-staten.

https://cleantechnica.com/2022/07/23...-sweet-indeed/

Of clickbaiten in de eigen provincie:

het moet niet altijd 8000 km zijn dat een Limburger aflegt voor een autovakantie naar Spanje:

https://forum.politics.be/showthread.php?t=265770

En vooral voor € 9 zelfs 4000 km in Spanje afgelegd heeft:

Citaat:
Tijdens zijn vakantie reed Charles ook nog eens zo’n 4.000 km door Spanje. “Ook daar hebben we geen laadstress gehad. We hebben die 4.000 km zelfs afgelegd voor amper 9 euro. De rest van de elektriciteit hebben we volledig gratis opgeladen. In Spanje heeft het energiebedrijf Iberdrola heel veel gratis oplaadpunten. Daarnaast kan je er ook bij heel wat warenhuizen, zoals Lidl of Aldi, gratis opladen.”
Maar men kan ook in putje winter naar noord-Noorwegen en nog een paar landen reizen, zelfs zonder hotelovernachting...

Citaat:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...m-in-een-week/

PER TESLA MODEL 3 NAAR HET NOORDERLICHT: 6.200 KM IN EEN WEEK

DAG EN NACHT IN DE AUTO

AutoWeek-lezer Thomas van Kampen is niet vies van wat avontuur. Hij reed in zijn Tesla Model 3 Standard Range Plus naar het noorden van Noorwegen, op zoek naar het noorderlicht. Missie geslaagd, en dat zonder ook maar één hotelovernachting.

Nederlanders die in de winter naar het hoge noorden van Scandinavië trekken, doen dat niet zelden onder de vlag van een georganiseerde rit en met een veelal heftig bestickerde 4x4. Zo niet Thomas van Kampen. De zelfbenoemde AutoWeek-fan (waarvoor dank!) pakte simpelweg zijn spullen en zijn ‘leasebak’, een grijze Tesla Model 3 uit 2019 in de eenvoudigste Standard Range Plus-trim.

Een exemplaar met de kleinste accu en achterwielaandrijving, dus. Geheel standaard, bovendien, want buiten een set winterbanden was de auto op geen enkele manier geprepareerd voor een barre, ijzige tocht.

Het werd de ultieme test voor de Model 3, die gedurende de hele week eigenlijk continu aan stond. Thomas reed namelijk niet alleen in zijn Tesla, hij sliep er ook in! “Ik heb de hele week geen hotel gezien”, benadrukt hij desgevraagd. Van Kampen, in het dagelijks leven fiscalist, spendeerde zo’n 14 a 15 uur per dag aan rijden en laden, om vervolgens de ruiten af te dichten met wat isolerende schuimpanelen en op het zelfgemaakte bed achterin te gaan liggen.

De Model 3 diende dus eigenlijk ook als camper. “Ik kwam op het idee door de YouTuber Björn Nyland”, verklaart Thomas. Die EV-goeroe, zoals we hem gerust mogen noemen, woont in Noorwegen en bivakkeert inderdaad ook geregeld in zijn EV. Daar is de elektrische auto in theorie zeer geschikt voor, omdat er immers geen motor hoeft te draaien om warmte te genereren. In het geval van een Tesla is er zelfs een speciale 'camp mode' voor dit doel. In een koude nacht – we praten over temperaturen van 15 tot 25 graden onder nul– gaat er dan zomaar 20 procent van de batterij doorheen, maar dat is vrij eenvoudig op te lossen.

Kachel op 24

Laden deed Thomas meestal gewoon bij Tesla’s Superchargers, die ook in het noordelijkste deel van het continent nog wel te vinden zijn. Wel moet er daar wat vaker tot 90 of 95 procent worden geladen om de volgende paal te halen, maar dat is bij deze temperaturen sowieso geen gek idee. “Na 200 kilometer was hij meestal wel weer leeg”, meldt de avonturier. Wat daarbij ook niet helpt, is dat de verwarming meestal op 23 of zelfs 24 graden stond. “Het glazen dak laat erg veel kou binnen, dat merk je wel”, luidt de verklaring.

En, lukte dat noorderlicht? Zeker! Thomas kreeg het magische fenomeen meerdere keren en op zeer uitgebreide schaal te zien, en kon er liggend onder datzelfde glazen dak de hele nacht van genieten.

Thomas eindigt zijn prachtige, ijzig koude route door Noorwegen in Sørkjosen, 650 kilometer boven de poolcirkel. Verder gaat niet gezien de beschikbare tijd, maar hiermee heeft Thomas vrijwel heel Noorwegen gezien. Behalve het noorderlicht komt hij ook de mooiste landschappen, rendieren en zelfs elanden tegen. Voor de terugweg kiest Thomas voor de route via (een stukje) Finland en vervolgens Zweden, wel zo afwisselend. Na nog eens vier dagen rijden kan de balans worden opgemaakt: 6.269 km, 7 dagen, 6 landen en meer dan 60 verschillende Supercharger-locaties.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 september 2022 om 22:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2022, 23:21   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Aldi laat klanten van haar Duitse winkels voortaan betalen voor het opladen van hun elektrische auto op de parkeerplaats. Andere Duitse winkelketens, met name Lidl en Kaufland, zullen binnenkort ook een eind maken aan het gratis laden, meldt de Duitse EV-site EFahrer.22 jun. 2022

En dat is binnenkort overal.
Gedaan met gratis opladen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2022, 10:51   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Het Nederlands laadonderzoek 2022 is net uit.

Interessant zijn de resultaten omdat de mensen nu meer betalen voor hun electriciteit. Het laadonderzoek was tot einde mei, dus reeds met fors gestegen prijzen, toch bij 21% van de EV-rijders waarvan al een klein deel (24%) al wat meer op de prijzen letten en hun laadgedrag bijsturen. Het hangt er vooral vanaf hoe de prijzen verder veranderen.

66% of 2 op 3 verandert hun laadgedrag of laadmix helemaal niet, maar dat zegt niet veel voorlopig. Hoe langer de energiecrisis duurt hoe meer druk er komt op openbaar of semi-openbaar laden (winkels, horeca,...).

Soit de elec-prijzen kunnen in de nabije toekomst ook weer zakken als de gasprijzen verder dalen. Tenzij de EU nog wat kan doen aan het Merit Order, of beter https://de.wikipedia.org/wiki/Merit-Order

Citaat:
Stijgende energieprijzen (paragraaf 3.3)

• 66% van de EV-rijders geeft aan hun laadgedrag niet te veranderen als gevolg van de stijgende energieprijzen. De rest gaat beter kijken waar laadkosten het laagst zijn (18%), minder snelladen (11%) of minder autorijden (5%).

De enquête is opengesteld tot en met mei 2022, dus de kans bestaat dat deze resultaten nog veranderen zolang de energiecrisis voortduurt.

• 21% geeft aan een (veel) duurder stroomcontract te hebben. Het grootste deel geeft aan evenveel te blijven thuisladen. Een kwart van de EV-rijders met een aangepast en duurder energiecontract kiest ervoor om meer openbaar te gaan laden en minder thuis.

Aangezien de enquête is opengesteld tot en met mei 2022 zitten hier nog maar een beperkt aantal nieuwe en dure energiecontracten in. Als straks meer contracten duurder zijn geworden, gaat het om grotere aantallen, wat kan zorgen voor meer druk op de publieke laadpaal.

3.3 Laadgedrag algemeen
page 19

21% geeft aan een duurder stroomcontract te hebben [N=1290]

Van degenen die meer moeten betalen, blijft het grootste deel evenveel thuisladen. Een kwart van de EV-rijders met een aangepast en duurder energiecontract kiest ervoor om van privé laadpaal naar openbare laadpaal te gaan.

Aangezien de enquête is ingevuld tot en met mei 2022 zijn nog maar een beperkt aantal nieuwe energiecontracten meegenomen. Mogelijk gaan EV rijders vaker bij openbare laadpunten laden als de energieprijzen thuis relatief duurder worden ten opzichte van tarieven bij openbare laadpalen.

Is voor jou thuis laden duurder geworden dan laden bij een openbare laadpaal?

16%: Ja, maar ik blijf evenveel thuis laden
5%: Ja, en ik ga vaker publiek laden

79%: Nee
16 op 21 blijft voorlopig evenveel thuis laden dat is 3 op 4.

Veel leesplezier:
https://www.evrijders.nl/uploads/edi...rzoek-2022.pdf

Laatst gewijzigd door Micele : 13 september 2022 om 11:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2022, 12:01   #17
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 7.963
Standaard

"Heeft de elektrische auto uberhaüpt nog een toekomst?"
Neen en nooit gehad ook want ze wisten al op voorhand dat EV in de praktijk onhaalbaar zou zijn maar milieu en proper rijden was dan ook niet het doel.
Dictatoriale machtscontrole is het doel, net zoals bij de nep-coronamaatregelen. (cst, pandemiewet, vele coronamaatregelen raken aan onze fundamentele rechten, zoals het recht op vergadering, wonen, onderwijs, privéleven, of ondernemen!)
Door EV konden enkelingen, vooral politiekers via contructies en belangenverstrengeling met bedrijven, zich fors verrijken door windmolenparken, zonnepanelen, laadpalen en de hele rimram.
http://www.jmdedecker.com/2012/04/ee...han-vande.html

http://www.jmdedecker.com/2021/07/va...geen.html#more

Ze hebben immers altijd de stok achter de deur van schaarste, die er niet is....tenslotte is elektriciteit een basisbehoefte dat elk gezin nodig heeft.

De plannen van Tesla voor ongelimiteerde, gratis en vrije energie liggen goed achter slot en grendel zolang er met energie forse winsten kunnen gemaakt worden door de elite die de wereld geen gratis energie gunt en energie door manipulatie als controle middel gebruikt.

Net zoals de diesel als boosdoener van vervuiling een melkkoe werd, zo wordt de EV gebruikt als boosdoener van energie schaarste om uitgemolken te worden en controle maatregelen te verplichten.
Spijtig dat er niet op korte tijd 80% EV-rijders waren zoals met de promotie voor diesels indertijd dan was de machtscontrole tot in huis door afschakeling en rantsoenering reeds een feit geweest door digitale spionnen om gehoorzaamheid te kunnen afdwingen bij de bevolking die ze door EV de schuld geven van de energie schaarste, net zoals ze de bevolking de schuld willen geven door vervuiling van de planetaire klimaatveranderingen.
Als het kunstmatig, bedrieglijk en onnodig omhoog jagen van prijzen niet het gewenste effect heeft van angst voor schaarste bij de bevolking, dan zullen ze overgaan tot fake blackouts door gewoon de knop om te draaien om vervolgens toch de controle maatregelen - afschakelingen en rantsoenering - erdoor te jagen.

De aloude strategie die als rode draad herkenbaar is:
Zelf een probleem veroorzaken/wijsmaken, maar dat er niet is
De bevolking als schuldige aanwijzen en met schuldgevoelens opzadelen om gehoorzaamheid te kunnen afdwingen met
Nep-controle-maatregelen als oplossing waarvan dictatoriale controle het eigenlijke doel was om dat onbestaande probleem te veroorzaken.
Telkens opnieuw is dictatoriale machtscontrole het doel, net zoals bij de coronahoax en elke andere nep-crisis.

De discussie over het nut van EV is bijgevolg zinloos door symptoombestrijding, het doel is staatscontrole over het privéleven van de bevolking door te bepalen wat we wel of niet meer mogen en hoe we zouden moeten leven onder dictatuur.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be