![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burgemeester
|
![]() http://www.moeslim.8m.net/nieuws/rn_srinagar.htm
een onverschijnlijk grapig verhaal eigelijk hahahahahaha. maar we moeten open mindend blijven, moest er iets van waar zijn je weet nooit ma ik vind het toch onverschijnlijk ha. wat vind je van dit verhaal? lees zelf is kort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Ik ben gelovig (of ik doe een min of meer verdienstelijke poging daartoe) en pratikerend katholiek (hoewel niet al te Rooms). Daarbij tracht ik een open geest te bewaren, ook naar andere levensovertuigingen als joden, moslims en niet-gelovigen.
De bijbelwetenschap bestudeert de ontstaansgeschiedenis van de H. Schrift. Zij doet dat met respect voor de geschiedkundige context. Op die wijze geven de teksten ons veel méér prijs, dan wanneer we ze letterlijk zouden nemen, omdat ook de symboliek, waarvan wij vandaag de betekenis niet meer vatten, wordt verduidelijkt. Zoals elk boek uit de bijbel, benadert de bijbelwetenschap ook de evangelieën en de andere boeken & brieven van het Nieuwe Testament op een kritische wijze, een open geest. Ik ben het ermee eens dat we over de historische Jezus bitter weinig weten. Buiten de bijbelse bronnen bestaat er maar heel weinig overlevering over Zijn persoon, en bovendien werd (en wordt) die niet-bijbelse overlevering door de bijbelse overschaduwd. Zoals met alles uit de bijbel het geval is, mag ik als gelovige ook vragen stellen naar een letterlijk interpreteren van Zijn dood en verrijzen. Is Jezus letterlijk gekruisigd, gestorven en daarna uit de dood verrezen? Of betreft het ook hier symbolische taal, waaraan de bijbelwetenschap zich nog niet gewaagd heeft - misschien onder druk van (te) orthodoxe theologen en/of kerkelijke gezagdragers? Eigenlijk is de vraag, zoals gesteld in het artikel, voor mij, ongeschoold als ik ben in bijbelwetenschap of theologie, niet zo heel belangrijk. Is Jezus echt de Zoon van God, of was Hij "slechts" een - weliswaar groot - man, een profeet? Wat voor mij belangrijk is, dat is Zijn boodschap, zoals we die kunnen lezen in de evangelieën. De boodschap die universele waarde heeft voor de ganse mensheid, los van welk geloof dan ook. Jezus Christus moet in ieder geval een aantal mensen die Hem persoonlijk gekend hebben enorm gefascineerd en geïnspireerd hebben, zodat ze in staat waren om die boodschap op te schrijven en na te laten aan nieuwe generaties. Dat Hij zoveel mensen inspireerde, dat Hij dat tot op vandaag blijft doen, is voor mij voldoende om te geloven dat Hij inderdaad van Godswege kwam. Maar geloof is geen zekerheid en hoort dat volgens mij ook niet te zijn... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Schepen
|
![]() ''Een handschrift uit de tweede eeuw, geschreven in Kasjmir, noemt 'Issa Masjiha, de Zoon van God, geboren uit een Maagd'. '' iig geen islam
![]() maargoed, jezus kan op 1000 verschillende plekken tegelijk zijn, maar er zijn tigtallen bronnen om aan te geven dat hij gekruisigd is en als zondeoffer geldde;onder wie duizenden op tienduizenden visioenen en bijnadoodervaringen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() Kan je een aantal links naar die "tigtallen bronnen" geven, Jeshua? Zou heel interessant zijn, ik veronderstel dat op het internet wel e.e.a. hierover te vinden is, en ik veronderstel dat jij je er wel mee beziggehouden hebt.
Waarom dan niet je werk "delen" met mij bijvoorbeeld? Ik wacht vol ongeduld op een paar interessante links. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Schepen
|
![]() http://www.finalfrontier.org.uk/cnde.htm
hier een hele hoop bijnadoodervaringen. de rest van de site is ook interresant ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik wist trouwens niet dat u zo geloof hechtte aan bepaalde elementen uit het volksgeloof van de islam... Alles goed in de strijd tegen het christendom? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat Hij verrezen is, is natuurlijk een punt van het geloof. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geschiedschrijver Josephus schrijft in zijn werk over Jezus. Hij schrijft er ook bij dat de eerste christenen geloven dat Jezus na drie dagen hen weer is verschenen en uit de doden is opgestaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen enkele historicus ontkent de kruisiging van Jezus. |
|
![]() |
![]() |