Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 januari 2023, 16:24   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.473
Standaard Zweden haalt nu ook +50% BEV marktaandeel, nieuwe wagens.

Noorwegen is zeker niet meer alleen, ook Zweden overschreed in december de 50%, of 51,3 % van de nieuw ingeschreven wagens was een BEV.

Over heel 2022 heeft Zwdeen nu 33% BEV-marktaandeel.

Bestseller in december was de electrische Volvo XC40, over heel *2022 was de VW ID.4 primus, voor Volvo XC40 en Tesla MY.

Citaat:
https://cleantechnica.com/2023/01/03...s-auto-market/

Sweden’s auto market saw plugin electric vehicle share continue to grow strongly in December, reaching a record 74.6%, up from 60.7% year on year. Full electrics alone took a record 51.3% share of the market.

Overall auto volume for the month was up 28% year on year, but still 18% down from December 2019. Full year 2022 saw auto volumes fall by 4% compared to 2021, and fall by over 19% compared to 2019. December’s bestselling BEV was the Volvo XC40. The full year bestseller was the Volkswagen ID.4.



December’s combined plugin share of 74.6% comprised 51.3% full battery electrics (BEVs), and 23.3% plugin hybrids (PHEVs). Their respective results a year ago were 36.4%, and 24.3%.

Full year 2022 plugin share stood at 56.1%, up from 45.0% in full year 2021. BEVs alone gained 33.0% share of 2022’s sales, up dramatically from 19.1% last year.
En Ijsland zal wslk het derde land worden, juiste cijfers heb ik nog niet. Zelfs Duitsland zal (enkel) in de maand december mogelijk >50% halen.

Benieuwd wat er dan nog te minimaliseren valt zoals bij Noorwegen (+90% BEV)

* Cijfers enkel BEV via
Citaat:
https://eu-evs.com/bestSellers/SE/Brands/Year/2022 top 5
Top brands
MAKE # SHARE
VOLKSWAGEN 12865 13.2%
VOLVO 11605 11.9%
KIA 11017 11.3%
TESLA 9194 9.5%
MG 7112 7.3%

Top models
MAKE MODEL #
VOLKSWAGEN ID.4 8899
VOLVO XC40 8256
TESLA MODEL Y 6557
KIA NIRO 6540
POLESTAR 2 4446
Best sellers for FY2022 (showing top 8), cumulative registrations by months. Countries: SE
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Download.png‎
Bekeken: 351
Grootte:  274,8 KB
ID: 117356  

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 januari 2023 om 16:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 19:30   #2
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Dat verwondert me wel.
Enkele maanden geleden waren we nog in Zweden, in Stockholm.
Het viel me op dat het aandeel EV's in het verkeer er onverwacht erg laag was.
Net zoals zonnepanelen: er nauwelijks of niet te zien.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 12:59   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.473
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Dat verwondert me wel.
Enkele maanden geleden waren we nog in Zweden, in Stockholm.
Het viel me op dat het aandeel EV's in het verkeer er onverwacht erg laag was.
Net zoals zonnepanelen: er nauwelijks of niet te zien.
Dan kijk je enkel naar het wagenpark, niet naar de heel recent nieuw ingeschreven wagens.

Vooraleer het wagenpark überhaupt 10% aandeel BEV haalt, duurt nog een paar jaren.

Ik schat dat hun wagenpark vandaag ~4% BEV haalt, en ~4% ICEs die oplaadbaar zijn(PHEV):

Vooral in december zijn de BEV fors toegenomen.

Een link tem november sprak van 8% stekkeraandeel aan het wagenpark, en nog altijd meer PHEV dan BEV in hun wagenpark, maar de tendens is duidelijk meer groei van BEV en veel minder groei voor PHEV.
Citaat:
https://incharge.vattenfall.se/kunsk...statistik-2022
Tillsammans utgör de laddbara bilarna 8 % av personbilsflottan.
En hier vind je de cijfers voor het volledige jaar 2022, en de tendens die verwacht wordt:
Citaat:
https://mobilitysweden.se/statistik/...ar-for-elbilen
2022 – ett starkt år för elbilen
2 januari 2023

In 2022 werden in totaal 288.003 nieuwe personenauto's geregistreerd, wat kan worden vergeleken met 301.006 in 2021. Uit de statistieken van Mobility Sweden blijkt ook dat het aandeel nieuw geregistreerde oplaadbare personenauto's is gestegen van 45 procent in 2021 naar 56 procent in 2022. tegelijkertijd varieert de ontwikkeling voor oplaadbare auto's, waar het aantal elektrische auto's met 65 procent toenam, terwijl het aantal plug-in hybrides met bijna 15 procent afnam. De sterke elektrificatie van dit jaar heeft ertoe bijgedragen dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenauto's met 22,5 procent is gedaald, van 89,2 g/km in 2021 naar 69,1 g/km in 2022.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 januari 2023 om 13:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2023, 10:13   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.473
Standaard Frankrijk én vooral Nieuw-Zeeland, BEV-aandeel

• Frankrijk haalde in december 15,8% BEV-aandeel.

• Voor het gans jaar 2022 komt dan op 13,3% BEV-aandeel, vorig jaar was dat 9,8%.

• In Frankrijk staan de goedkopere modellen bovenaan (vooral Franse), met tussenin Tesla model 3/Y.

• Qua aantal stijgt de BEV-markt an sich 25,3% YoY.

Citaat:
https://cleantechnica.com/2023/01/05...are-of-market/

France’s EVs Take Record Quarter Share Of Market

For 2022 as a whole, plugins accumulated a 21.6% of auto sales, with BEVs taking 13.3%, and PHEVs, 8.3%. This is a modest overall growth from 2021’s corresponding share of 18.3% plugins, comprising 9.8% BEV, and 8.5% PHEV. BEVs’ annual growth in share is visible but modest, at 1.36x. In the hypothetical case where this rate sustains, BEVs would pass 50% of the market by early 2027.

In volume terms, the picture was more subdued, since the wider context is that the 2022 overall French auto market in fact shrank by some 8% from 2021. Against this background, BEVs’ 203,121 total sales represented YoY volume growth of 25.3% (from 162,106 units).

Nieuw-Zeeland heeft ondertussen bijna 20% BEV-aandeel!

En nog wat interessante context rond die extreem snelle electrificatie in een ver afgelegen (klein) land: (eigenlijk is dat een aparte draad waard)

Citaat:
https://cleantechnica.com/2023/01/05...e-penetration/

Nieuw-Zeeland behaalt 30% plug-in voertuigpenetratie

In augustus bracht CleanTechnica het nieuws dat Nieuw-Zeeland (een klein land in de Stille Oceaan) een penetratiegraad had bereikt van 12% van de autoverkopen als plug-in-voertuigen. Nu heeft Nieuw-Zeeland dat tot 30% verhoogd! Een groot deel van de reacties in augustus was gericht op eenmalige factoren, en velen waren van mening dat dit een uitschieter was en dat de situatie weer normaal zou worden. Een van de genoemde redenen was dat de Tesla Model Y en de BYD Atto 3 net waren geland, en aangezien ze goed waren voor 70% van de EV-verkopen, was het waarschijnlijk dat de golf zou afnemen. Nou, de blip wordt groter en de golf wordt hoger. Het lijkt erop dat Nieuw-Zeeland voor het eerst een plug-inpenetratie van 30% heeft bereikt.

Cijfers vrijgegeven door het New Zealand Department of Transport geven aan dat van de bijna 100.000 lichte voertuigen die in 2022 werden verkocht, bijna 20% volledig elektrisch (BEV's), 10% plug-in hybrides (PHEV's) en 50% conventionele hybrides zonder stekker waren ( HEV's). Er was niet veel ruimte meer voor benzine- en dieselauto's. Veel mooie grafieken over het wagenpark van Nieuw-Zeeland zijn beschikbaar op de NZ Transport Agency-pagina.

Nieuw-Zeeland is bij uitstek geschikt om snel vooruit te komen in de revolutie:

- Meer dan 80 procent van de elektriciteit komt uit hernieuwbare energiebronnen, "en er is genoeg aanbod voor een brede acceptatie van elektrische auto's."

- Meer dan 85 procent van de huizen in Nieuw-Zeeland heeft parkeergelegenheid op straat, "waardoor thuis opladen gemakkelijk en gemakkelijk wordt".

- “We hebben een laag gemiddeld woon-werkverkeer. Stadsbestuurders rijden slechts 22 km per dag - een afstand die de batterijen in de huidige EV's gemakkelijk aankunnen."

- Nieuw-Zeeland verkoopt melk en rundvlees, en koopt auto's en fossiele brandstoffen. Minder afhankelijkheid van fossiele brandstoffen betekent een betere handelsbalans.

- De meeste elektriciteit wordt opgewekt door waterkracht. Het is een win, win, win voor de NZ economie en de NZ mensen.

- De markt voor voertuigen op fossiele brandstoffen in deze markt zal alleen maar krapper worden, aangezien Nieuw-Zeeland op 1 januari zijn Clean Car Standard heeft ingevoerd. Niet alleen geldt er een malusbonus of “feebate” (vergelijkbaar met wat in Europa wordt toegepast) bij auto-aankopen, ook krijgen autofabrikanten nu boetes voor auto’s die de CO2-emissienormen overschrijden.

- De financiële sector doet mee door laagrentende leningen aan te bieden voor de aankoop van een elektrische auto. Stuff schrijft:
“De Clean Car Standard is ontworpen voor de auto-industrie, niet voor kopers. Het moedigt importeurs aan om te voldoen aan strenge doelstellingen voor de uitstoot van kooldioxide, door middel van een "pay-as-you-go"-plan (meer geschikt voor mensen die niet veel voertuigen tegelijk importeren) of een "wagenparkgemiddelde"-regeling (de belangrijkste importeurs in New Zeeland).

“Als de gemiddelde CO2-uitstoot van de vloot van een importeur de limiet overschrijdt, krijgt hij een boete, terwijl wagenparken onder de limiet kredieten krijgen die kunnen worden gebruikt als buffer voor dreigende boetes of die kunnen worden verhandeld aan andere merken. [Tesla en BYD zullen hiervan profiteren.]

"Het verschil met de Clean Car Discount is dat de Standard is ontworpen om de industrie aan te moedigen schonere auto's naar het land te brengen, terwijl de Discount bedoeld is om mensen aan te moedigen om ze te kopen."

Voorlopig geven de cijfers van november aan dat de Ford Ranger (1527 stuks) het best verkochte voertuig in Nieuw-Zeeland is, op de voet gevolgd door de Tesla Model Y (1099). De Toyota Hilux completeerde het podium met 925. Ook in de top 10 stond de BYD Atto 3, op nummer zes. De sterke maand van de Atto 3 komt nu het Chinese merk zijn nationale voetafdruk blijft vergroten. Vier nieuwe BYD-dealerlocaties in New Plymouth, Botany Town Centre, Lower Hutt en Dunedin zullen voor het einde van het jaar worden geopend.

In totaal werden in november 15.621 nieuwe voertuigen geregistreerd, een daling van 4,3% op jaarbasis. Toyota was zowel de algemene marktleider (17%, 2709 eenheden) als de passagiersmarktleider (15%, 1654 eenheden).

Mark Stockdale van de Motor Industry Association zegt dat de markt nog steeds wordt beïnvloed door de implicaties van de Clean Car Discount en de aanstaande Clean Car Standard. "Er is een toename van de verkoop van voertuigen met een lage uitstoot en een aanhoudende daling van de verkoop van lichte bedrijfsvoertuigen."

De populariteit van de Tesla Model Y gaat nog steeds ten koste van de Model 3, waarbij de eerste in november bijna vier keer zo groot was als de laatste. Met 3358 registraties tot nu toe, ligt Model Y op schema om de populairste elektrische auto van Nieuw-Zeeland voor het jaar te worden.

In deze nieuwe wereld kunnen er onbedoelde gevolgen zijn, vraagt een expert zich af: “De groei van nieuwe energievoertuigen is de gedurfde nieuwe trend. Het zal ook interessant zijn om de waarde van gebruikte ICE-auto's te bekijken naarmate deze trend zich ontwikkelt."

2023 belooft weer een spannend jaar te worden voor EV's in NZ. Niet alleen vanwege de CCS, maar ook vanwege de elektrificatie van traditionele auto's - de LDV eT60 auto is al te koop en een mogelijke lancering van de elektrische versie van de Ford Ranger zal deze markt waarschijnlijk binnenkort ook stimuleren.
Tendens: hoe hoger het aandeel hernieuwbare electriciteit van een land (of het streven naar) hoe meer ze pro EVs zijn in de regel, dus met uitzonderingen...

"~ Toplanden":
Noorwegen, Ijsland, Zweden, Nederland, Californië, Denemarken, Finland, Zwitserland, enz..., maar nu gaat Nieuw Zeeland zich ook in die top 5 wringen...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 januari 2023 om 10:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2023, 21:59   #5
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dan kijk je enkel naar het wagenpark, niet naar de heel recent nieuw ingeschreven wagens.

Vooraleer het wagenpark überhaupt 10% aandeel BEV haalt, duurt nog een paar jaren.
(...)
Dat klopt uiteraard. Ik keek naar het straatbeeld.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be