Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2005, 16:19   #1
Bakkebaard
Provinciaal Gedeputeerde

Bakkebaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Bakkebaard
Standaard Koran vs Bijbel

De laatste jaren zitten we maar kritiek op de Koran te spuien. Dat het zou aanzetten om tegen de Westerse maatschappij te zijn(wat ik toch iet wat raar vind, omdat de Koran al een paar eeuwen oud is en het Westen was toen nog niet echt uitgevonden)
Maar goed: "de Koran is voor niets goed" ,horen we elke dag. Onderdrukking, terrorisme,... kortom een soort van bestseller van Stephen King.

Maar naar de Bijbel, onze leidraad voor ons "oh zo dierbaar Christendom", dat wordt dan in de vergeethoek gesmeten. Want, wij als goede christen, weten toch dat in de Bijbel staat :" Bemin uw naaste" en we kennen allemaal het verhaal van de Barmhartige Samaritaan.

Dus ipv kritiek te geven op het feit dat de Koran niet goed is en niet deugd, is het dan niet beter dat wij eens onze Bijbel gaan lezen? En voor de mensen die zich geen bal aantrekken van het Christendom of van hun geloof, laat dan mensen die geloven, gewoon doen.

Filip de Winter schreef :" de mensenrechten zijn valse schijnwaarden".
Er is geen enkele dictator in de wereld die dat mag zeggen. Niet in Azië,niet in Afrika,... nergens te wereld of hij zou veroordeeld worden. Hier stemt 1/4 van de mensen daarvoor, een echte schande.
Bakkebaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 17:57   #2
EXTREEM
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Dus mensen laten moorden om dat ze geloven,Zoals de moslims,die in de koran geloven.
EXTREEM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 17:59   #3
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bakkebaard
De laatste jaren zitten we maar kritiek op de Koran te spuien. Dat het zou aanzetten om tegen de Westerse maatschappij te zijn(wat ik toch iet wat raar vind, omdat de Koran al een paar eeuwen oud is en het Westen was toen nog niet echt uitgevonden)
Maar goed: "de Koran is voor niets goed" ,horen we elke dag. Onderdrukking, terrorisme,... kortom een soort van bestseller van Stephen King.

Maar naar de Bijbel, onze leidraad voor ons "oh zo dierbaar Christendom", dat wordt dan in de vergeethoek gesmeten. Want, wij als goede christen, weten toch dat in de Bijbel staat :" Bemin uw naaste" en we kennen allemaal het verhaal van de Barmhartige Samaritaan.

Dus ipv kritiek te geven op het feit dat de Koran niet goed is en niet deugd, is het dan niet beter dat wij eens onze Bijbel gaan lezen? En voor de mensen die zich geen bal aantrekken van het Christendom of van hun geloof, laat dan mensen die geloven, gewoon doen.
Waarom zouden wij hen niet laten doen? Het vreemdelingen probleem in Belgie heeft hier allemaal niets mee te maken. Alsof er iemand op aarde iets tegen een moslim zou hebben omdat hij de Koran LEEST. Ik weet niet waar je woont maar als je nu nog altijd niet door hebt waar de Belg een probleem mee heeft é...
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 18:58   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bakkebaard
Lees eens soera 5, 51. Leuke lectuur...

Hier alvast de tekst, daar ik vermoed dat u anders niet eens de moeite doet om het op te zoeken:

Citaat:
O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 19:17   #5
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Lees eens soera 5, 51. Leuke lectuur...

Hier alvast de tekst, daar ik vermoed dat u anders niet eens de moeite doet om het op te zoeken:
Lees ook eens soera 109. Verheffende lectuur, baanbrekend voor die tijd. Een oproep tot vrijheid van godsdienst die je vruchteloos zult zoeken in de bijbel.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 19:44   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Lees ook eens soera 109. Verheffende lectuur, baanbrekend voor die tijd. Een oproep tot vrijheid van godsdienst die je vruchteloos zult zoeken in de bijbel.
Dan heeft u blijkbaar nog nooit de evangeliën gelezen. En de door u aangehaalde soera, is geenszins een oproep tot godsdienstvrijheid maar wel een vaststelling dat de ongelovigen (= niet-moslims) niet de ware godsdienst hebben.

Maar ongetwijfeld zult u mij niet geloven, daarom geef ik de commentaar weer van een gerespecteerd imam:

Citaat:
If the Surah is read with this background in mind, one finds that it was not revealed to preach religious tolerance as some people of today seem to think, but it was revealed in order to exonerate the Muslims from the disbelievers religion, their rites of worship, and their gods, and to express their total disgust and unconcern with them and to tell them that Islam and kufr (unbelief) had nothing in common and there was no possibility of their being combined and mixed into one entity.
http://www.ummah.net/what-is-islam/quran/intro/i109.htm

Citaat:
Maududi's translation and commentary on the Qur'an "The Meaning of the Qur'an" ranks as one of the best such works in existence today. Unlike many early translators Maududi uses the standard technique of providing an explanation of the Qur'anic verses from the Sunnah of the Prophet (sas) including the historical reasons behind the verses.
http://www.ummah.net/what-is-islam/quran/intro/
Oud 3 januari 2005, 20:11   #7
sinan123
Banneling

Standaard

Lees eens de bijbel.
Het is algemeen bekend dat de gij mag niet doden regel alleen geld vor Christenen, onangs vertelde een christelijke vriend aan mij dat het hierop neerkomt: Gij mag niet doden behalve als die persoon geen Christen is want dan is hij niks waard.
sinan123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 20:19   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sinan123
Lees eens de bijbel.
Het is algemeen bekend dat de gij mag niet doden regel alleen geld vor Christenen, onangs vertelde een christelijke vriend aan mij dat het hierop neerkomt: Gij mag niet doden behalve als die persoon geen Christen is want dan is hij niks waard.
Dat staat nergens in het NT. U zuigt de dingen uit uw duim dat het gewoon geen naam heeft.
Oud 3 januari 2005, 20:26   #9
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dan heeft u blijkbaar nog nooit de evangeliën gelezen.
Nee, maar ik heb de film gezien!

Citaat:
En de door u aangehaalde soera, is geenszins een oproep tot godsdienstvrijheid maar wel een vaststelling dat de ongelovigen (= niet-moslims) niet de ware godsdienst hebben.

Maar ongetwijfeld zult u mij niet geloven, daarom geef ik de commentaar weer van een gerespecteerd imam:
Gerespecteerd door dezelfde website die zijn commentaar publiceert. Ik kan heus wel zonder hulp lezen wat er staat in soera 109. 8)

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 3 januari 2005 om 20:27.
Oud 3 januari 2005, 20:39   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gerespecteerd door dezelfde website die zijn commentaar publiceert.
U weet hoegenaamd niet wie Syed Abu-Ala' Maududi is, maar toch meent u een oordeel over de man en zijn korancommentaar te kunnen geven.

Eventjes van een andere islamitische webstek:

Citaat:
His writings revealed his erudition and scholarship, a deep perception of the significance of the teachings of the Qur’an and the Sunnah and a critical awareness of the mainstream of Western thought and history.
http://www.jamaat.org/overview/founder.html

Surf trouwens eens op het internet en u vindt talloze malen op vele sites zijn korancommentaar terug.

Eens te meer toont het aan dat u geen enkele kennis heeft van de islam en maar naar eigen goeddunken meent te lezen in de koran wat er helemaal niet staat.
Oud 3 januari 2005, 20:57   #11
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sinan123
Lees eens de bijbel.
Laat maar komen dat citaat: hier kan je zoeken:

http://www.willibrordbijbel.nl/
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 21:00   #12
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U weet hoegenaamd niet wie Syed Abu-Ala' Maududi is, maar toch meent u een oordeel over de man en zijn korancommentaar te kunnen geven.

Eventjes van een andere islamitische webstek:

http://www.jamaat.org/overview/founder.html

Surf trouwens eens op het internet en u vindt talloze malen op vele sites zijn korancommentaar terug.

Eens te meer toont het aan dat u geen enkele kennis heeft van de islam en maar naar eigen goeddunken meent te lezen in de koran wat er helemaal niet staat.
Waarom denkt u dat uw oordeel over een commentaar over de Koran betrouwbaarder is dan mijn oordeel over de Koran?
Oud 3 januari 2005, 21:14   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom denkt u dat uw oordeel over een commentaar over de Koran betrouwbaarder is dan mijn oordeel over de Koran?
Daar ik geen moslim ben, volg ik de commentaren van moslimgeleerden. Bij mijn weten hebben die nog altijd een veel grotere kennis van deze zaak dan u die dan nog eens geen klassiek Arabisch begrijpt en dus al niet kan doorstoten naar de grondtekst.
Oud 3 januari 2005, 21:16   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Laat maar komen dat citaat: hier kan je zoeken:

http://www.willibrordbijbel.nl/
Ja, ik ben inderdaad ook benieuwd naar het resultaat. Mocht hij evenwel niet vinden dan kan de uitdager ook eens zoeken in de statenvertaling:

www.statenvertaling.net
Oud 3 januari 2005, 21:29   #15
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Daar ik geen moslim ben, volg ik de commentaren van moslimgeleerden.
Correctie: u heeft volgens vrij willekeurige criteria 1 moslimgeleerde geselecteerd, die zich jammerlijk vergist in zijn interpretatie.

Citaat:
Bij mijn weten hebben die nog altijd een veel grotere kennis van deze zaak dan u die dan nog eens geen klassiek Arabisch begrijpt en dus al niet kan doorstoten naar de grondtekst.
Volgens dezelfde logica heeft het geen zin om de bijbel te lezen, daar ik geen hebreeuws of oud grieks begrijp.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 3 januari 2005 om 21:29.
Oud 3 januari 2005, 21:32   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Correctie: u heeft volgens vrij willekeurige criteria 1 moslimgeleerde geselecteerd, die zich jammerlijk vergist in zijn interpretatie.
Natuuuurlijk. U die heel veel over de islam weet, kan hierover oordelen. Mag ik dan ook van u vernemen welke moslimgeleerde u in uw gedachten had die een andere interpretatie van deze soera heeft?
Oud 3 januari 2005, 21:38   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens dezelfde logica heeft het geen zin om de bijbel te lezen, daar ik geen hebreeuws of oud grieks begrijp.
Wie inderdaad zomaar een vertaling leest, kan inderdaad vaak verkeerde conclusies trekken. Daarom heeft het jodendom alsook de RKK steeds gesteld dat men een geannoteerde bijbel moet lezen. Bij de joden staat de commentaar volledig gedrukt rond de tekst, bij de katholieken staat die onderaan de bladzijde.

Gelijkaardig bestaan er korancommentaren die op een gelijkaardige wijze zijn uitgewerkt.
Oud 3 januari 2005, 21:51   #18
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Natuuuurlijk. U die heel veel over de islam weet, kan hierover oordelen. Mag ik dan ook van u vernemen welke moslimgeleerde u in uw gedachten had die een andere interpretatie van deze soera heeft?
Daar heb ik geen flauw idee van, maar dat ze bestaan volgt uit de woorden van mijnheer Maududi zelf:

Citaat:
If the Surah is read with this background in mind, one finds that it was not revealed to preach religious tolerance as some people of today seem to think
Je moet een beetje de conventies van dit soort commentaren kennen. Als een eerbiedwaardig schriftgeleerde zich verwaardigd om een ganse zin te besteden aan het verwerpen van mening van "some people", dan bedoelt hij niet de bakker of de melkboer.
Oud 3 januari 2005, 22:04   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar heb ik geen flauw idee van, maar dat ze bestaan volgt uit de woorden van mijnheer Maududi zelf:
Natuurlijk bestaan er andere commentaren, maar u kunt blijkbaar niet aantonen welke commentator anders schrijft over die bepaalde soera. Bijgevolg is uw bewering totaal inhoudsloos.
Oud 3 januari 2005, 22:31   #20
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Natuurlijk bestaan er andere commentaren, maar u kunt blijkbaar niet aantonen welke commentator anders schrijft over die bepaalde soera. Bijgevolg is uw bewering totaal inhoudsloos.
Integendeel. Syed Abu-Ala' Maududi geeft zelf toe dat er commentatoren bestaan die een tegengestelde opinie hebben over die bepaalde soera. Wie ben ik om hem in deze tegen te spreken, waarom zou het relevant zijn dat die mensen nu Pol of Piet heten, en vooral, waarom denkt u dat mijn persoonlijke bibliotheek van koran-commentaren die van Maududi zou evenaren?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be