![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03...id-vlaanderen/
Citaat:
heeff er ooit iemand nagedact om regels te maken die dan bewijzen dat ze werken, zoniet als het aantal doden bvb op de snelweg stijgt wordt die regel terug afgeschaft ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Al eens over nagedacht wat het gemiddeld verbruik is bij 30km/h. 20l/100km?In elke bebouwde kom zou 30 de regel moeten worden.
Goed voor het milieu. Binnenkort thuis blijven zal interessanter zijn dan buiten komen.
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Van die voorstellen word ik triest. Zeer ontgoochelend.
Dat is nu al 50 jaar hetzelfde liedje: trager, trager en nog trager. De visie erachter is duidelijk: we moeten naar stilstaand verkeer want alleen stilstaand verkeer kan veilig zijn. Niemand in dit land is bezig met te onderzoeken waarom en hoe ongevallen gebeuren en dan is het wellicht logisch dat dat forum niet verder komt dan dergelijk advies. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je op de snelweg rijdt zie je genoeg. Op een paar tientallen cm achter elkaar aan 120 of 100 zal weinig verschil maken. Vrachtwagens die aan hun maximum door het andere verkeer laveren, desnoods in de gietende regen. Je kan ook iedereen 10 per uur laten rijden dan gebeuren er waarschijnlijk zo goed als geen dodelijke ongevallen meer.
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik merk aan mezelf (ik ben mss een uitzondering, ik kan echter alleen voor mezelf spreken / schrijven) dat ik, hoe trager ik moet rijden, hoe minder ik oplet op het verkeer, uit verveling begin ik rond te kijken en doe ik soms andere dingen dan bezig zijn met verkeer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goed voor het milieu :
https://topgear.nl/autonieuws/30-km-...iniger-dan-60/ Volgens de gegevens stoten auto’s momenteel veruit het meeste uit bij lage snelheden. Bij 10 km/u is de uitstoot bijvoorbeeld 300 gram CO2 per kilometer. Bij 30 km/u is dat nog 200. Het zuinigst is de auto met een snelheid tussen de 60 en 90 km/u. Daarna begint de lijn weer omhoog te lopen naar 200 gram bij de 130 km/u. Goed voor het verbruik? Er wordt 20 procent minder verbruikt wanneer auto’s 50 kilometer per uur rijden, dan wanneer ze 30 kilometer per uur rijden.”
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is minder opvallend...
![]() |
#9 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Die 'andere' dingen worden ook steeds verleidelijker. Voeg daarbij dat men via wetgeving de zwakke weggebruiker laat geloven dat het zwaarder vervoer maar naar hen moet uitkijken en maken dat ze uit de weg zijn voor hun grillen en je krijgt de gevolgen die we nu zien. Nog trager gaat die oorzaken en gevolgen nog doen toenemen. Trouwens, cijfers bewijzen dat. Nog nooit zo traag gereden en nog nooit zijn zoveel zwakke weggebruikers betrokken geweest in ongevallen.
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo'n beetje als Amerikanen loslaten op de Deutsche Autobahn..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
De Haachtsesteenweg tussen Brucargo en Kampenhout-Sas was lang geleden een vierbaansweg waar ge 90 mocht. Nu hebben ze daar 2 busbanen getrokken, de snelheid verlaagt naar 70 per uur, en aan een kruispunt in Kampenhout zelfs verlaagt naar 50 per uur. Geen kat die weet waarom. de overgrote meerderheid van de chauffeurs rijden niet sneller dan 50-55 uur, behalve op dat stuk waar ge maar 50 moogt, daar trekken ze ineens op tot 70. Resultaat: de hele steenweg staat stil richting Brussel smorgens, en savonds richting Kampenhout-Sas. Het sluipverkeer begint de spuigaten uit te lopen
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin “Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.” Laatst gewijzigd door morte-vivante : 22 maart 2023 om 12:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat wel telt: als iemand over zijn teelballen gereden werd, aan welke snelheid was dat dan, en op welke soort plaats. Dit gezegd zijnde, vind ik die voorstellen van die zogenaamde experten redelijk waanzinnig. De Vlaamse 30, 50 en 70 zijn streng genoeg. De 120, die zou mogelijks wel naar 110 mogen zakken, maar zeker niet meer. En dan omwille van andere redenen dan verkeersveiligheid. Intelligentere maatregelen moeten meer ingevoerd worden. We kennen toch het voorbeeld van oplichtende 30-borden aan scholen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Is die maatregel misschien nodig om vele 'zwakke weggebruiker' hun gewoontes toe te laten van zich niets van de verkeersregels aan te trekken?
Zet u eens aan een verkeerslicht aan een niet al te drukke baan op een dag dat er veel wielertoeristen en wandelaars op weg zijn. En stel vast hoeveel er niet door rood stappen of rijden...
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven. Robert Lieberman Laatst gewijzigd door DewareJakob : 22 maart 2023 om 13:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't is te gek voor woorden..... 120 => 100 70 => 50 50 => 30 Beter de auto's verkopen zeker? Binnenkort zit je u toch blauw te ergeren achter uw stuurwiel.
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb er al de snelweg zien over lopen in Groot-Bijgaarden aan het tankstation, net voor auto's en vrachtwagens.... en met de fiets al een aantal keer gehoord op de radio.
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik rijd graag in Duitsland. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 maart 2023 om 14:39. |
|
![]() |
![]() |