Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 maart 2023, 23:42   #1
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard De eerste nationale procureur voor de verkeersveiligheid

Hebben jullie dat ook meegekregen?

We hebben blijkbaar een nieuw aangestelde "nationale procureur voor de verkeersveiligheid". https://www.standaard.be/cnt/dmf20230228_93911513

De nieuwe procureur zal ondermeer "bepalen vanaf wanneer iemand een veelpleger is en welke maatregel best past".

Ik vraag me af op welke juridische grond ze dat zal doen.
Bij een snelheidsovertreding wordt helemaal niet nagegaan wie de overtreding heeft begaan. Er wordt gewoon een boete verstuurd naar de houder van de nummerplaat zonder enige relatie met wie de overtreding ook echt heeft begaan.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2023, 08:37   #2
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.737
Standaard

Tja als je het postje drugprocureur maakt voor een partij zal er een ander postje moeten gefabriceerd worden om alles in evenwicht te houden zeker. Het aantal verkeersdoden daalt wel niet meer maar lag vroeger toch pakken hoger en toen vond men die post niet nodig dus aan dat gegeven zal het wel niet liggen.
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2023, 11:20   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.445
Standaard

Dan zal men wel wat moeten veranderen aan de handhavingswetten.

Al die landen die recidivisme aanpakken (puntenrijbewijs) komen wel te weten wie de bestuurder was.

De bestuurder op de flitsfoto vastleggen helpt zeker ook.
Wie eens in Duitstalige landen geflitst werd heeft zeker nog een mooie souvenirfoto in zijn la liggen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 maart 2023 om 11:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2023, 11:31   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.370
Standaard

Ja we hebben dan ook een soort van patriotact nodig tegen mensen die stelselmatig 55 rijden waar je maar 50 mag, (maar vroeger 90 mocht,... )
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2023, 12:09   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ja we hebben dan ook een soort van patriotact nodig tegen mensen die stelselmatig 55 rijden waar je maar 50 mag, (maar vroeger 90 mocht,... )
Niet echt.

In Duitsland krijg je 1 strafpunt als je -met tolerantiemarge- afgetrokken +21 kmu te snel rijdt. Dus je moet al 25 kmu te snel rijden. Of ~30 kmu te snel op je teller.

Moest je het niet weten in België is de tolerantiemarge nog altijd 6 kmu/6% >100 kmu, dus ook bij 56 kmu heb je geen flits, pas bij echte 57 kmu.

COL 11/2006
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 maart 2023 om 12:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2023, 12:23   #6
Erw
Secretaris-Generaal VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 21.139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ja we hebben dan ook een soort van patriotact nodig tegen mensen die stelselmatig 55 rijden waar je maar 50 mag, (maar vroeger 90 mocht,... )
Trek die trend eens gewoon door.
Een punt in de toekomst erop dewelke de "overtreding" definieert als met opzet buiten je huis komen om te gaan rijden met je auto.
FOEI!
We hebben hem zonder elektriek gezet maar blijkbaar heeft de smeerlap toch ergens illegaal kunnen laden, FOEI KWADRAAT, van opcentiemen via opdeciemen naar sjit geen woord meer laten we de Nieuwe Euro invoeren met de oude als centiem.
__________________
SECRET SERVICE TEAM HERCULES TRUMP
20yo THOMAS MATTHEW CROOKS DROM TRUMP FANS
Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2023, 13:45   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Zou die nieuwe procureur het juridisch even erg vinden als een
- Vlaming op een gewone weg buiten de agglomeratie 75 rijdt in Vlaanderen,
en
- een Waal, op een perfect gelijkaardige weg maar in Wallonië 95 rijdt ?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2023, 19:55   #8
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dan zal men wel wat moeten veranderen aan de handhavingswetten.

Al die landen die recidivisme aanpakken (puntenrijbewijs) komen wel te weten wie de bestuurder was.
(...)
Denk je dat echt?
Ik geloof het niet.
Bijvoorbeeld in ons geval: mijn schoonmoeder heeft een rijbewijs maar rijdt niet met de wagen, heeft nooit met de wagen gereden. Ideaal om wat punten te absorberen.
Of denk aan die gevallen van de bomma die met de Porsche overtredingen beging.

Kan alleen werken als de overtreder ter plekke wordt tegengehouden zodat die kan worden geïdentificeerd. Maar dat is praktisch niet doenbaar als je zoals in ons land elk jaar miljoenen boetes wil innen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2023, 20:49   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Denk je dat echt?
Ik geloof het niet.
Het is nochtans zo.

https://www.bussgeldkatalog.org/fahrerermittlung/

Als je ruim 20 jaar in Duitsland geleefd hebt weet je dat wel.

Citaat:
Bijvoorbeeld in ons geval: mijn schoonmoeder heeft een rijbewijs maar rijdt niet met de wagen, heeft nooit met de wagen gereden. Ideaal om wat punten te absorberen.
Of denk aan die gevallen van de bomma die met de Porsche overtredingen beging.
Of allemaal kronkel-uitzonderingen die de regel bevestigen.

In Duitsland moet die bomma of schoonmoeder dan duidelijk herkenbaar zijn op de flitsfoto van die Porsche of whatever. Of snap je dat niet?

Is dat uw schoonmoeder?

Of foto gebruikt voor vluchtmisdrijf op te sporen:
https://supertipp-online.de/nachrich...taeter-id60113


En wees er maar zeker van dat ze met camera's alles kunnen vaststellen: (alleen de wetten moeten er nog komen)
Citaat:
https://tweakers.net/nieuws/175806/b...te-leggen.html

België test camera's om smartphonegebruik achter het stuur vast te leggen

Verkeersinstituut Vias meldt in België met succes camera's te hebben getest die kunnen detecteren of automobilisten hun smartphone achter het stuur gebruiken, waarna ze beboet kunnen worden. In Nederland is zo'n systeem al in gebruik.

Vias meldt dat de camera's bij de testen accuraat konden vastleggen of chauffeurs hun mobieltje gebruikten tijdens het rijden. De camera's worden daarvoor boven de weg geplaatst, op een brug of portiek, en nemen verschillende foto’s van elke passerende auto. Ze zijn gericht op de voorruit, maar nemen ook foto's van de nummerplaat van het voertuig. Met behulp van kunstmatige intelligentie filtert het systeem de foto's waarop te zien is dat de chauffeur een smartphone gebruikt. Overige foto's worden verwijderd en gezichten worden onherkenbaar gemaakt.

Als de politie op basis van die selectie een overtreding constateert, kan deze een boete uitschrijven. Dat kan ook als bijvoorbeeld blijkt dat de automobilist geen gordel draagt. Bovendien stelt Vias dat het Belgische verbod op gebruik van 'een draagbare telefoon' achter het stuur, uitgebreid wordt met andere afleidende bezigheden als het lezen van een krant of het kijken naar filmpjes met een laptop op de schoot. Verder meldt het instituut dat automatische nummerbordherkenning nog niet geïntegreerd is, maar wel mogelijk wordt.

De politie van België kan het systeem nog niet inzetten. Daarvoor is een wetswijziging nodig. Volgens de VRT komt die wetswijziging er volgend jaar. België zou het derde land ter wereld zijn waar het systeem vervolgens in gebruik genomen zou worden. In Nederland zijn de camera's sinds november in gebruik. Vias is een onafhankelijk kennisinstituut om de verkeersveiligheid, mobiliteit, veiligheid en gezondheid in België te verbeteren. Australië zet de techniek al meer dan een jaar in bij wegen.

Update, 10:20: Informatie toegevoegd dat de camera's ook in Australië in gebruik zijn. Met dank aan de tip van c-mattic.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 maart 2023 om 21:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2023, 21:28   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En wees er maar zeker van dat ze met camera's alles kunnen vaststellen: (alleen de wetten moeten er nog komen)
2021 reeds 300 boetes per dag van niet handenvrij gsm...

Zo snel zijn die wetten er, vorige link was van december 2020...

Citaat:
https://www.hln.be/kortrijk/ruim-4-4...rijk~aa3bdb65/

Even swipen tijdens het rijden kan je 174 euro kosten: experts geven advies om je smartphone veilig te gebruiken in de auto
Twee procent van de tijd rijden we met onze gsm in de hand, zo blijkt uit onderzoek. Nochtans bedraagt de boete voor smartphonegebruik achter het stuur al 174 euro, zelfs als je het toestel gewoon vasthoudt zonder het te gebruiken. Maar hoe gebruik je dan best je smartphone in de wagen? “Laat je gsm zeker niet rondslingeren op de passagierszetel of je schoot”, zeggen professor verkeerskunde Tom Brijs (UHasselt) en Stef Willems van Vias, die enkele veilige opties geven.

Thomas Rosseel 26-10-22

300 boetes per dag

Het Belgisch verkeersinstituut Vias vindt de verstrengde wetgeving logisch. Vorig jaar werden 107.686 bestuurders geverbaliseerd voor een inbreuk op de wet rond gsm-gebruik achter het stuur. Dat zijn er bijna 300 per dag. “In een ideaal scenario gaat de gsm uit eenmaal je in de wagen stapt. Maar we moeten niet naïef zijn: dat is niet realistisch”, zegt Stef Willems van Vias. “Alleen vergeten mensen te gemakkelijk dat handsfree bellen óók afleidend is. Je hebt minder aandacht voor het verkeer, de reactiesnelheid daalt én je kijkt minder in de spiegels.”
Schoonmoeder of bomma op de flitsfoto? Verkleed u maar met pruik enzo... lol

In Duitsland minstens 1 strafpunt. En bij gevaarlijk rijden 2, tot zelfs 3 punten bij blikongeval, zelfs met 1 maand rijverbod erbovenop.

Citaat:
https://www.bussgeldrechner.org/handy-am-steuer.html

Tatbestand Bußgeld Punkte Fahrverbot Lohnt ein Einspruch?
Handy am Steuer ohne Freisprecheinrichtung benutzt 128,50 € 1 Hier prüfen **
...mit Gefährdung 178,50 € 2 1 Monat Hier prüfen **
...mit Sachbeschädigung 228,50 € 2 1 Monat Hier prüfen **
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 maart 2023 om 21:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2023, 21:46   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Die oudere mensen die op eenvoudige verklaring "dat ze konden rijden" een rijbewijs kregen, geraken wel stilaan uitgestorven hoor.

En dan het simpelste: je kan strafpunten trachten te verdelen over jezelf en je echtgenote. Maar a) of ze dat zo plezant vindt, is nog een andere zaak, en
b) als je nu je rijbewijs dreigt kwijt te spelen voor een tijdje, na 12 of na 16 strafpunten ... het zal we tijdig beginnen nijpen hoor.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2023, 11:28   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.445
Standaard

En dan terug op de schoolbanken is ook plezant: (toch als men zijn rijbewijs terugwil, vb Nederland)

Citaat:
https://www.cbr.nl/nl/veelgestelde-v...keer-emg-1.htm

Hoe gaat de cursus over gedrag en verkeer?

Tijdens de cursus krijgt u veel informatie. U leert wat de gevolgen en risico’s zijn van onverantwoord rijgedrag, hoe u veilig moet rijden en rekening met anderen kunt houden. U volgt de cursus met 8 tot 12 andere deelnemers. U kunt ervaringen met hen uitwisselen en van elkaar leren. Ook gaat u thuis aan de slag met een opdracht.

"Ik wens niemand deze cursus toe, kijk echt uit hoe hard je rijdt. Denk niet dat het jou nooit zal overkomen, ook die ene keer dat je het gaspedaal te diep intrapt kun je gepakt worden. Nooit meer dan de maximumsnelheid rijden."
Mark, 33 jaar


Is de cursus verplicht?

De cursus is verplicht als u een brief van het CBR gekregen om mee te doen met de cursus. Als u meedoet met de cursus mag u uw rijbewijs houden. Als u niet meewerkt, wordt uw rijbewijs ongeldig verklaard.

Mag ik blijven rijden tijdens de cursus?

U mag blijven rijden tijdens de cursus over gedrag en verkeer. Soms bepaalt de rechter of het OM dat u tijdelijk niet mag rijden. U krijgt dan een rijontzegging.

Hoe lang duurt de cursus?

De cursus over gedrag en verkeer bestaat uit een persoonlijk gesprek van een uur, een bijeenkomst van een hele dag (van 9.00 tot 16.30 uur) en twee bijeenkomsten van vier uur. Deze onderdelen zijn verspreid over zeven weken.

Op welke locaties kan ik de cursus volgen?

U kunt de cursus volgen bij de CBR-examenlocaties in Amsterdam, Assen, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Zwolle. Als u de cursus plant, kunt u een locatie kiezen.

Wat zijn de kosten van de cursus over gedrag en verkeer?

De cursus betaalt u zelf en bestaat uit twee delen. De vaste kosten voor het opleggen van de cursus (opleggingskosten) en de kosten voor de cursus zelf (uitvoeringskosten). U ontvangt de facturen voor de opleggingskosten en de uitvoeringskosten per post. Hierin staat hoe en wanneer u kunt betalen.

U betaalt:

€ 433,00 opleggingskosten
€ 852,00 uitvoeringskosten
Schoonmoeder betaalt.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 maart 2023 om 11:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2023, 12:23   #13
Oma
Eur. Commissievoorzitter
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 8.006
Standaard

Rijbewijs met punten, uiteraard met de drogreden van verkeersveiligheid?
Om de staatskas en rijscholen te spijzen
Om burgers op kosten te jagen
Om burgers te kunnen pesten door willekeur met punten
Om iedereen op termijn uit de auto te kunnen jagen door het puntensysteem

En dan kunnen ze idioten ook nog wijsmaken dat de drogreden 0 verkeersdoden zou zijn. Alsof dat ooit zou kunnen bereikt worden...ja, als er geen verkeer meer is?

Intussen rijdt iedereen toch zonder rijbewijs (door rijverbod en zonder verzekering) rond in landen waar het puntenrijbewijs reeds werd ingevoerd.
Wiens schuld is het dan als de brave, hardwerkende burger een ongeval krijgt met een onverzekerd voertuig, bestuurd door een onvermogende veelpleger zonder rijbewijs en met rijverbod?
Wie betaalt dan de schade?
De politiek die het puntensysteem invoerde waardoor verzekeringen zich kunnen terugtrekken?

Het puntensysteem verhoogt de verkeersveiligheid helemaal niet want uitschot en criminelen zullen ook met rijverbod blijven rijden terwijl onschuldige burgers met rijbewijs de dupe zullen zijn en hun ongeval schade zelf moeten betalen als ze de aanrijding tenminste overleven.
In UK is er een enorme toename aan gevaarlijke achtervolgingen van chauffeurs, met een rijverbod door dat puntensysteem, die weigeren te stoppen voor controle.
Die achtervolgingen kunnen leiden tot dodelijke ongelukken met onschuldige burgers in voertuigen, op de fiets of te voet.

Het puntensysteem verhoogt dus het gevaar op de baan voor elk verkeer en alle burgers en is dus net het tegenovergestelde van verkeersveiligheid.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2023, 13:15   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Het is mijn mening dat het rijbewijs met punten er dringend moet komen. Heel dringend. Voor niets anders dan de verkeersveiligheid.

Daarnaast zou men nog veel meer moeite moeten doen om alternatieve straffen te voorzien, die kunnen helpen voor de verkeersveiligheid.
Voorbeeld ipv een algemeen rijverbod, een uitzondering voorzien dat men enkel mag rijden met kleine eenvoudige voertuigen. Of alleen maar voor woonwerk-verkeer.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2023, 20:05   #15
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het is nochtans zo.

https://www.bussgeldkatalog.org/fahrerermittlung/

Als je ruim 20 jaar in Duitsland geleefd hebt weet je dat wel.

(...)
Voor zover mij bekend wonen wij niet in Duitsland.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2023, 20:34   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
[...]

Het puntensysteem verhoogt dus het gevaar op de baan voor elk verkeer en alle burgers en is dus net het tegenovergestelde van verkeersveiligheid.
Nope, omgekeerd natuurlijk.

Uit 26 studies in 11 landen besluiten wetenschappers dus het omgekeerde met volgende cijfers:
De allerbelangrijkste bevinding: het aantal ongevallen, doden en gewonden daalde met 15 tot 20 procent.

Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2014/09...cht-1-2086021/

Fact Check: werkt het rijbewijs op punten écht?

Het rijbewijs met punten ligt op de onderhandelingstafel. Het overgrote deel van de politici is het idee genegen, maar uit een enquête van Touring blijkt dat zes op tien Vlamingen ronduit tegen het voorstel gekant is. Concurrerende organisatie VAB haalt dan weer aan dat 65 procent van de jongeren voorstander is. Enquêtes zeggen bitter weinig over het nut of effectiviteit van een maatregel. Wat zeggen de cijfers?

zo 14 sep 2014

Aan de universiteit van Sevilla hebben professoren José Castill-Manzano en Mercedes Castro-Nuño gepoogd om alle bestaande studies over het effect van een puntenrijbewijs samen te brengen. In totaal namen ze 26 studies onder de loep. De 26 studies bestreken een gebied van 11 landen en bevatten in totaal 70 schattingen van het effect.



De resultaten van de studie spreken boekdelen. Het aantal ziekenhuisopnames na verkeersongevallen daalde in bepaalde gevallen met meer dan de helft. Het aantal verkeersovertredingen daalde met 30 procent. De allerbelangrijkste bevinding: het aantal ongevallen, doden en gewonden daalde met 15 tot 20 procent.
[....]

Conclusie

Het invoeren van het rijbewijs met punten heeft enkel zin indien het gepaard gaat met bijkomende, ondersteunende maatregelen. Welke? Gesanctioneerde automobilisten moeten voorlichting krijgen en mediacampagnes moeten een ontradend effect hebben. Maar vooral: bestuurders moeten het gevoel hebben dat ze daadwerkelijk punten kunnen krijgen, dat die punten worden bijgehouden en dat er nauwlettend wordt toegezien op het naleven van de verkeersregels. Anders verdwijnt het effect snel.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 maart 2023 om 20:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2023, 23:07   #17
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nope, omgekeerd natuurlijk.

Uit 26 studies in 11 landen besluiten wetenschappers dus het omgekeerde met volgende cijfers:
De allerbelangrijkste bevinding: het aantal ongevallen, doden en gewonden daalde met 15 tot 20 procent.
Erg interessant, Micele.

Maar je vergat om de op jouw citaat volgende paragraaf toe te voegen aan je post uit https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2014/09...cht-1-2086021/ :
Citaat:


Er is echter één erg belangrijke kanttekening: de effecten duren niet lang. Na gemiddeld anderhalf jaar verdwijnt het effect. Slechts 7 van de 26 opgenomen studies maken melding van een effect dat langer dan één jaar duurt. Deze studies werden uitgevoerd in Spanje en Italië, net daar waar de invoering van het puntenrijbewijs ondersteund werd door een grootscheepse sensibiliseringscampagne.

Wat besluiten de academici na het nalezen en narekenen van alle bestaande onderzoeken? De invoering van een rijbewijs met punten is niet effectief zonder “een actief beleid dat het gevoel verhoogt dat je kan gepakt worden” en zonder "een mediacampagne die een ontradend effect heeft op overtreders."

Ook het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) voert op dit ogenblik een onderzoek naar de invoering van het rijbewijs met punten. Het instituut liet ons weten dat hun resultaten tot dezelfde conclusie als hierboven leiden.
Een vergelijking met Frankrijk. Frankrijk zat en zit historisch qua aantal doden (binnen 30 dagen) in het verkeer altijd dicht in de buurt van ons land.

In Frankrijk werd het puntensysteem in 1992 ingevoerd. Bij ons niet.
In onderstaande grafiek het aantal doden (binnen 30 dagen) in het verkeer over de hele periode tot 2021, de meest recente IRTAD data.
Je mag altijd eens duidelijk proberen te maken waar die trendbreuk in 1992 - 1993 zichtbaar is.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Afbeelding1.jpg‎ (625,1 KB, 551x gelezen)
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2023, 23:14   #18
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het is mijn mening dat het rijbewijs met punten er dringend moet komen. Heel dringend. Voor niets anders dan de verkeersveiligheid.
(...)
Als jij zo overtuigd bent dan moet je ongetwijfeld bewijzen kunnen aanvoeren die overduidelijk de spectaculair gunstige effecten van zo een puntensysteem aantonen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2023, 09:19   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Als jij zo overtuigd bent dan moet je ongetwijfeld bewijzen kunnen aanvoeren die overduidelijk de spectaculair gunstige effecten van zo een puntensysteem aantonen.
Ik ben mijn post begonnen met de woorden:
Het is mijn mening ....

en niet met:
ik heb weet van wetenschappelijk bewijs dat ...

Gast, als een snelheidsduivel voor de tweede maal aan 90 per uur door de dorpskern vlamt, dan vind ik dat erg nodig dat hij beseft dat die tweede overtreding zijn puntenaantal op een niveau brengt, dat hij het spek aan zijn kloten heeft.
En stel nu dat dat niet zou helpen, wel, dan heb ik er toch tenminste mijn plezier aan gehad dat hij met zijn vuil gat op de blaren is moeten gaan zitten.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2023, 09:57   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Als we de Engelse politie achtervolging zien hoeveel er hardnekkig proberen te vluchten en zeer roekeloos beginnen te rijden met meestal dan toch een ongeluk op het laatst......dan is de reden telkens dezelfde. Het puntensysteem!

Het puntensysteem zorgt dus voor zeer veel onnodige ongevallen.

Beetje normaal eh?
Als de pitbulls achter je aan zitten omm je toe te takelen blijf je niet staan om over hun koppetje te aaien.

Uiteraard hebben de agenten altijd een hypothetisch ongeval verijdeld komende uit hun attaché valies waar voor iedere verongelukte door hun schuld er eentje kant en klaar zit.

Allicht worden ze getraind op verzinnen van niet gebeurde situaties.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 11 maart 2023 om 10:01.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be