Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 juli 2023, 15:26   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard Vraag naar electrische VW onder hun verwachtingen

Alhoewel de verkoop van electrische wagens elk jaar fors toeneemt heeft Volkswagen blijkbaar plots een probleempje met hun EV-afzet.

In het eerste kwartaal 2023 hadden ze nochtans +49% BEV-stijging tov 1q2022, algemeen +30%:
Citaat:
https://www.volkswagen-newsroom.com/...ter-2023-15918Volkswagen: Brand Group Volume doubles operating profit in first quarter 2023

Strong growth in BEV deliveries (+ 49 percent) underscores progress in Brand Group Volume’s electric ramp-up – overall deliveries up 30 percent to 1.19 million vehicles
maar blijkbaar is die stijging niet genoeg...

Een VW-Chef spreekt nu zelfs van dramatische terughoudendheid.
En de verkoop is bij hun 30% onder de verwachtingen/prognoses, wereldwijd dan neem ik aan...

Dus hebben ze de productie tijdelijk teruggeschroefd in de fabriek in Emden. Zelfs werknemers mochten thuis blijven.

Citaat:
https://www.autoreview.nl/nieuws/aut...ens-valt-tegen

Volkswagen-topman luidt noodklok over verkoop elektrische modellen:

‘Klanten staan niet te springen’


Wo. 5 jul 2023

Volkswagen wil nog vóór 2035 enkel elektrische auto’s aanbieden. Maar dan moeten er wel kopers voor zijn voor het ID-aanbod. De belangstelling valt enorm tegen …

De vraag naar elektrische ID-modellen duikt zelfs 30 procent onder de prognoses van Volkswagen. Volkswagen-topman Manfred Wulff noemt de situatie 'dramatisch' in een interview met de Duitse krant Nordwest Zeitung. "We ervaren een sterke terughoudendheid van klanten in de sector elektrische voertuigen", zei hij. Simpel gezegd: klanten willen onze elektrische auto's niet.

Fabriek schroeft productie terug

Door de tegenvallende vraag is de productie van elektrische auto’s in de Volkswagen-fabriek in Emden teruggeschroefd. Wulff is het hoofd van de fabriek en heeft door de situatie al 300 van de 1500 werknemers die betrokken zijn bij de productie van EV’s moeten ontslaan.

Het slechte nieuws stapelt zich op. Volgens Wulff wordt ook de productie van de nieuwe Volkswagen ID.7 uitgesteld tot ‘later dit jaar’. Oorspronkelijk was de bedoeling dat de productie van de elektrische sedan in juli zou starten. Zijn er ook lichtpunten? Toch wel. Volgens Wulff gaat Volkswagen weer mensen aannemen wanneer de ID.7 definitief in productie gaat.

Goedkope elektrische auto komt eraan

En dan is er nog het simpele feit dat elektrische auto's gewoon duur zijn ten opzichte van auto's met een verbrandingsmotor. Volkswagen erkent dit probleem en werkt aan een betaalbare elektrische auto. Zo moet de Volkswagen ID.2all in 2025 op de markt verschijnen. Ook is het merk bezig met een nog goedkopere optie, genaamd de Volkswagen ID.1. De compacte hatchback wordt echter pas in 2026 verwacht.
Nochtans loopt de stijgende vraag naar BEV in thuisland Duitsland vlotjes, aandeel BEV is ondertussen naar 18,9% BEV gestegen (van 14,4%) ondanks de significant dalende ecobonus vanaf 2023. Maar ik denk dat VW eerder een prijs-kwaliteit prompleempje heeft tov de nieuwe concurrentie. En de (veel) goedkopere ID.2/ID.1 zo vroeg aankondigen was zeker geen goed idee, ook andere BEV-modellen. De mogelijke VW-klanten die aan een ID.3 dachten kunnen zeker nog enkele jaren wachten. Of kochten een ander merk...

De Duitse cijfers via: https://cleantechnica.com/2023/07/08...y-3rd-overall/
Of via ADAC: https://www.adac.de/news/neuzulassungen-kba/
Of direct: https://www.kba.de/DE/Presse/Pressem..._komplett.html (halfjaar % 2023 vs 2022, kolom 6/7)
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  pm27_2023_n_06_23_grafik_marken.gif‎
Bekeken: 423
Grootte:  174,4 KB
ID: 118065  

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 juli 2023 om 15:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2023, 16:34   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

China.
EV's geregistreerd als verkocht.....en weggegooid als vuil.

Massa's valse registraties om als goed verkopende in de wereld ranglijsten te staan.

https://youtu.be/1SEfwoqKRU8
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2023, 11:08   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
China.
EV's geregistreerd als verkocht.....en weggegooid als vuil.

Massa's valse registraties om als goed verkopende in de wereld ranglijsten te staan.

https://youtu.be/1SEfwoqKRU8


ICE geregistreerd meer dan tien jaar geleden, vertel toch eens wat nieuws:
klik : https://www.autofans.be/nieuws/varia...-nieuwe-wagens

Citaat:
om als goed verkopende in de wereld ranglijsten te staan.
De beurs zal wel reageren. De jaarwinst telt eh.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 juli 2023 om 11:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2023, 12:19   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Urban Legend dus, zal in China ook zo zijn.

Heeft geen kloten met EV te maken, en al zeker niet om wereldcijfers wat op te smukken, belachelijk.

BYD verkocht sowieso toen maar enkel in China. En BYD maakt 50/50% PHEV / BEV. Verkocht in 2021 ca. 98% van zijn personenwagens in China, cijfers kan ik terugvinden.

Citaat:
Enorme stapels nieuwe auto's (overproductie): Urban Legend

De waarheid achter nieuwe autodumps

AUTO KRANT 18-07-2018

Enorme stapels nieuwe auto's

Het was een echte opwinding: enorme hopen waarop duizenden zogenaamd onverkochte nieuwe auto's "roestten".

Lange tijd werd gedacht dat ze de grootste autostortplaatsen ter wereld waren en velen hebben zich afgevraagd hoe belangrijk ze zijn. De verklaring voor de enorme stapels nieuwe auto's is echter veel eenvoudiger. We ruimen een oude stadslegende op.

Het was een echte opwinding: enorme hopen waarop duizenden zogenaamd onverkochte nieuwe auto's "roestten". Vooral in tijden van de autocrisis rond 2007 werden meerdere foto's van enorme parkeerplaatsen een symbool van het verval van de industrie. Het verhaal verspreidde zich snel - en toch was het niet meer dan een stadslegende! Dat nieuwe auto's in groten getale geparkeerd staan ??in havens, testbanen en andere terreinen is niet te wijten aan een crisis of overproductie, maar puur aan het feit dat de nieuwe auto's ergens moeten worden opgeslagen voordat ze worden afgeleverd of verscheept. Een volkomen normale gang van zaken in de internationale auto-industrie
origineel
Citaat:
https://www.autozeitung.de/ueberprod...de-180406.html

Riesige Neuwagenhalden (Überproduktion): Urban Legend

Die Wahrheit hinter Neuwagenhalden

AUTO ZEITUNG 18.07.2018

Riesige Neuwagenhalden
Es war ein echter Aufreger: Riesige Halden, auf denen angeblich nicht verkaufte Neuwagen zu Tausenden vor sich hin "rosteten".

Lange Zeit wurden sie für die größten Auto-Müllhalden der Welt gehalten und viele rätselten über ihre Bedeutung. Die Erklärung für die riesigen Neuwagenhalden ist allerdings weitaus simpler. Wir räumen mit einer alten Urban Legend auf.

Es war ein echter Aufreger: Riesige Halden, auf denen angeblich nicht verkaufte Neuwagen zu Tausenden vor sich hin "rosteten". Gerade in Zeiten der Autokrise um 2007 wurden mehrere Fotos von gewaltigen Autostellflächen zu einem Symbol des Niedergangs der Branche. Die Story machte schnell die Runde – und war doch nicht mehr als eine Urban Legend! Dass neue Autos in großen Mengen an Häfen, Teststrecken und auf anderen Flächen geparkt werden, ist nicht etwa einer Krise oder der Überproduktion zuzuschreiben, sondern bleibt allein der Tatsache geschuldet, dass die Neuwagen irgendwo zwischengelagert werden müssen, bevor sie ausgeliefert oder verschifft werden. Ein ganz normales Vorgehen in der internationalen Autoindustrie.
Uitleg idem in dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=pjlUc9OGkqs

Of
Citaat:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20170424_02848725

Het autokerkhof voor nieuwe wagens
24/04/2017


In onbruik geraakte startbanen van luchthavens zijn populair. Foto: rr

Enkele sites pakten de voorbije dagen uit met indrukwekkende foto’s van autokerkhoven voor nieuwe wagens. Geen nieuwe foto’s, maar wel een fenomeen: auto’s moeten érgens worden gestockeerd voor ze hun weg vinden naar Cardoen, Oost-Europa of Afrika.

Drie tot zes maanden wachten op een auto, het is wat u als consument te horen krijgt als u een nieuw voertuig bestelt. En dan zucht u even, maar bent u ook blij, want uw wagen wordt dan echt wel op uw ...
En zever-in-pakskes liet zich weer vangen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 juli 2023 om 12:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2023, 14:59   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Schandalig topic...
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230724_94170912

Tesla presteert beter dan Duitse constructeurs samen

Autobouwer Tesla heeft in de eerste jaarhelft meer elektrische auto’s verkocht dan de Duitse groepen Volkswagen, BMW en Mercedes-Benz samen. Die blijven worstelen met de snelle omslag naar elektrificatie.

Bron: BELGA Vandaag om 13:19

Tesla leverde in de eerste zes maanden van 2023 in totaal 889.015 wagens. De constructeur blijft samen met zijn Chinese concurrent BYD en andere lokale spelers groeien in China, de grootste markt voor autobouwers. Daar waren de Duitsers vroeger marktleiders, maar moeten ze nu terrein prijsgeven. En zelfs in Duitsland is Tesla het populairste merk voor elektrische auto’s.

De laatste maanden zette Tesla fors in op hogere verkoopvolumes met agressieve prijsdalingen. Zo voert het bedrijf van de excentrieke miljardair Elon Musk de druk op traditionele spelers fors op. Zo nam de verkoop van Tesla in het tweede kwartaal liefst 30 procentpunten meer toe dan die van VW.

Onder meer softwareproblemen met hun elektrische auto’s spelen de Duitsers parten, waardoor de uitrol van nieuwe modellen vertraging oploopt. Daarnaast moeten de Duitse constructeurs ook onderhandelen met de vakbonden over de ombouw van hun fabrieken; gesprekken die soms moeizaam verlopen.

Intussen werkt Tesla aan de uitbreiding van zijn gigafabriek nabij het Duitse Berlijn en is de constructeur van plan om een nieuwe site neer te poten in Mexico. Momenteel heeft Tesla ook nog vier fabrieken in de Verenigde Staten en één in het Chinese Shanghai.

VW, BMW en Mercedes-Benz krijgen momenteel ook te maken met andere structurele problemen. Zo kent Duitsland - net als de rest van Europa - een torenhoge inflatie, een tekort aan geschikte arbeidskrachten en hogere energieprijzen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juli 2023 om 15:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2023, 17:49   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

De Duitse autoindustrie krijgt ervan langs via Handelsblatt.de: "De e-auto-crisis is een bewijs van onvermogen van de Duitse auto-industrie"

En toont dat aan met knalharde verkoopcijfers, ook in "eigen Europa"...

"De Chinese MG4 (SAIC) is nog maar begin dit jaar op de EU-markt en verkoopt bijna evenveel als de VW ID.3 die al ruim 3 jaar op de markt is"

(ik smijt de context door de ggl-vertaler)
Citaat:
https://www.handelsblatt.com/meinung.../29264280.html

Die E-Auto-Krise ist ein Armutszeugnis der deutschen Autoindustrie

Statt auf Kaufprämien zu hoffen, sollten VW, Mercedes und BMW Elektroautos bauen, die Kunden kaufen wollen – und sich auch leisten können.

Roman Tyborski, 22.07.2023

"De ramp waarmee de Duitse auto-industrie nu wordt geconfronteerd, is ook het product van succesvol lobbyen."

Jarenlang heeft de Duitse auto-industrie alleen maar excuses bedacht waarom de transformatie naar elektromobiliteit te veel voor ze is. En de excuses worden meestal gevolgd door verwijten.

De Europese Unie in Brussel zou de industrie dwingen om veel te snel van aandrijfsysteem te veranderen. De federale overheid maakt het de branche moeilijk omdat aankooppremies op elektrische auto's worden afgeschaft. De conclusie van de autofabrikanten: Het is niet onze schuld dat onze elektrische auto's zo slecht verkopen.

Het is een aanklacht tegen een industrie die tot de belangrijkste van het land behoort en prat gaat op haar innovatieve kracht. Deze industrie biedt alleen al in Duitsland werk aan meer dan twee miljoen mensen.

Het is uitgerekend ontworpen door managers die zich jarenlang hebben omgedraaid met argumenten tegen elektromobiliteit, tegen batterijcelinstallaties en tegen het serieus zelf aanleggen van een laadinfrastructuur. Tot een paar jaar geleden lachten ze naar concurrenten als Tesla en namen Chinese autobedrijven tot voor kort niet serieus.

E-auto's uit Duitsland: nauwelijks concurrerend

Het probleem: de Duitse autofabrikanten bouwen gewoon elektrische auto's die hun klanten niet overtuigen. De auto's zijn of te duur, technologisch niet concurrerend – of beide. De gevolgen worden steeds zichtbaarder. Fabrikanten verliezen wereldwijd marktaandeel.

Dat er nu weer eisen worden gesteld dat de federale overheid de elektronische aankoopbonus alsjeblieft verlengt of zelfs verhoogt, grenst aan satire. Waarom zouden managementfouten beloond moeten worden met belastingsubsidies?

Cijfers: https://www.handelsblatt.com/images/...atOriginal.png

Een direct duel in Europa tussen twee e-modellen laat zien welke marktomwentelingen in het verschiet kunnen liggen: Volkswagen verkoopt sinds eind 2019 zijn elektrische compacte auto ID.3 op het thuiscontinent. In de eerste helft van 2023 zijn er ongeveer 33.000 van dit model geregistreerd in Europa. Het Chinese concurrentmodel MG4 van Saic is pas sinds het begin van het jaar verkrijgbaar en heeft in de eerste helft van het jaar al bijna 28.000 registraties binnen.

Duitse autofabrikanten bouwen elektrische auto's die te duur zijn

De MG4 is technologisch niet eens uitmuntend, in veel gevallen hooguit vergelijkbaar met een ID.3. Een verschil zit hem in de prijs: een ID.3 met de kleine accu (58 kWh) en een minimum aan extra uitrusting kost al snel meer dan 43.000 euro. De prijs voor een MG4 met vergelijkbare uitrusting ligt zo'n 5000 euro lager.

Bovendien zijn VW-klanten betere dingen gewend. Het is niet genoeg dat een VW qua technologie en kwaliteit op gelijke voet staat met een Chinese nieuwkomer als Saic.

>> Lees hier: "De ontwikkeling is fataal" - VW's elektrische particuliere klantenbedrijf in Europa stort in

In het tijdperk van verbrandingsmotoren was de Golf decennialang een succesvol model omdat het een betaalbare auto was voor de middenklasse. De klanten hoefden nauwelijks compromissen te sluiten en in vergelijking met de concurrentie uit Japan of Frankrijk bood VW een hoger kwaliteitsniveau. De Golf was de mijlpaal voor de auto-industrie.

Duitse e-auto's: klanten moeten compromissen sluiten

Dit geldt niet voor de elektrische modellen van VW. Afhankelijk van het concurrerende model moeten klanten compromissen sluiten op het gebied van prestaties, connectiviteit, bereik of laadsnelheid en daarbovenop een hogere prijs betalen.

De premiumfabrikanten onthullen ook enorme zwakheden in elektromobiliteit, vooral in China. Volgens gegevens van eind mei bedroeg het marktaandeel van Mercedes en Audi slechts 0,4 procent. BMW kwam in ieder geval tot 2,4 procent. Daarmee liep het bedrijf uit München zelfs voor op Volkswagen (1.7).

Maar ook nieuwe elektrische modellen van BMW verkopen slecht in China. Het in München gevestigde bedrijf heeft sinds het begin van het jaar nog geen 100 exemplaren van de nieuwe i7 luxe sedan in China geregistreerd. De elektrische SUV iX komt tot slechts 1277 stuks.

De ramp waarmee de Duitse auto-industrie wordt geconfronteerd, is ook het product van succesvol lobbyen. Jarenlang hebben voorstanders van verbranding in Brussel en Berlijn er alles aan gedaan om beslissingen over de toekomst van mobiliteit te beïnvloeden, in het voordeel van de traditionele auto-industrie. Met de FDP-minister van Verkeer, Volker Wissing, hebben ze ook in Duitsland een zeer oplettende luisteraar gevonden.

E-auto's: de auto-industrie heeft het omslagpunt nog niet bereikt

Daarom worden de debatten in Duitsland nu vertroebeld door zaken als openheid voor technologie, e-brandstoffen en brandstofcellen, terwijl de belangrijkste markten voor de Duitse auto-industrie zich duidelijk in de richting van elektromobiliteit ontwikkelen.

De auto-industrie heeft het existentiële omslagpunt echter nog niet bereikt. Het vermeende "Nokia-moment", waarop traditionele autofabrikanten door meer innovatieve concurrenten van de markt worden geveegd, is niet gebeurd.

En ook deze droom van veel Tesla-fans zal niet uitkomen. Auto's zijn geen smartphones. En de voertuigen van Tesla en de Chinese fabrikanten staan qua techniek en kwaliteit allerminst buiten twijfel.

Nu is er veel vraag naar de ontwikkelingsafdelingen van VW, BMW en Mercedes. Momenteel werken ze aan de tweede generatie elektrische modellen. De doelen zijn veelbelovend en succes is een must. Want met deze aanpak kunnen de fabrikanten zich geen grote fouten veroorloven.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 juli 2023 om 18:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2023, 18:52   #7
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Die VW rommel is véél en véél te duur.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2023, 22:43   #8
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.289
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Die VW rommel is véél en véél te duur.
Daar kunnen we het over eens zijn.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2023, 23:02   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

iets is waard wat de gek ervoor geeft.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2023, 23:12   #10
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.013
Standaard

Het is heel simpel.
Jan met de pet wil geen BEV. Enkel mensen met teveel geld en ego kopen een ‘luxe’ tweede BEV auto.
En zowel in Duitsland als China krijgen ze hun 10,000€ te duur ‘gewone’ BEV’s niet kwijt.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2023, 09:52   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is heel simpel.
Jan met de pet wil geen BEV. Enkel mensen met teveel geld en ego kopen een ‘luxe’ tweede BEV auto.
En zowel in Duitsland als China krijgen ze hun 10,000€ te duur ‘gewone’ BEV’s niet kwijt.
Men kan aan de Duitse cijfers zien (#1) dat bvb het nu Chinese MG Roewe (9.399, +80% BEV? +125% yoy) driemaal meer wagens verkocht dan *Alfa Romeo (3.116, enkel ICE) de eerste 6 maand 2023.

Alfa Romeo zal toch niet onbekend zijn voor de Duitser?

Alfa Romeo wil nu tegen 2027 al zijn nieuwe modellen electrisch maken.
(ik neem aan dat hun ICEs met veel korting te krijgen zijn, aan de heropflakkering te zien, ja die 3.116 was een heropflakkering want +109% yoy)

Uiteraard is *Alfa Romeo ook geen merk voor "Jan met de pet", de goedkoopste is vanaf €35k, wie weet gaat er ruim €5k vanaf...
Of Jan met de pet koopt vooral tweedehands, die markt zal sowieso veel groter zijn.

Of naakte Jan zonder en met klak nu full-electrisch koopt of niet, ik stel naakt vast dat Tesla (36.384, +99,3% yoy) bijna evenveel autos als Toyota verkocht (37.646, -0,3% yoy), op de Duitse markt (1e semester '23):



Enkel aan de prijs zal het niet liggen, want Toyota maakt nog altijd nieuwe kleine wagens vanaf € 17k en dan nog pingelen...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 juli 2023 om 10:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2023, 10:40   #12
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

De elektrificatie van auto’s is de formule voor rampen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2023, 10:53   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De elektrificatie van auto’s is de formule voor rampen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/01...mog-1-2867764/

di 17 jan 2017

Oslo verbiedt voor de eerste keer dieselwagens wegens smog

Citaat:
https://www.demorgen.be/tech-wetensc...kans~bd34ff87/

In Noorwegen is de toekomst van de elektrische auto al gearriveerd: ‘We zien het als een kans’

Ongeveer 80 procent van de nieuwe auto’s die in Noorwegen worden verkocht, zijn elektrisch. Daardoor is de lucht schoner en zijn de straten stiller. Maar niet alle problemen zijn van de baan.

JACK EWING 18 mei 2023
Oslo agglomeratie telt nu +36% BEV in zijn wagenpark:

https://elbil.no/om-elbil/elbilstatistikk/elbilbestand/ (3e grafiek)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2023, 10:55   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.289
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Men kan aan de Duitse cijfers zien (#1) dat bvb het nu Chinese MG Roewe (9.399, +80% BEV? +125% yoy) driemaal meer wagens verkocht dan *Alfa Romeo (3.116, enkel ICE) de eerste 6 maand 2023.

Alfa Romeo zal toch niet onbekend zijn voor de Duitser?

Alfa Romeo wil nu tegen 2027 al zijn nieuwe modellen electrisch maken.
(ik neem aan dat hun ICEs met veel korting te krijgen zijn, aan de heropflakkering te zien, ja die 3.116 was een heropflakkering want +109% yoy)

Uiteraard is *Alfa Romeo ook geen merk voor "Jan met de pet", de goedkoopste is vanaf €35k, wie weet gaat er ruim €5k vanaf...
Of Jan met de pet koopt vooral tweedehands, die markt zal sowieso veel groter zijn.

Of naakte Jan zonder en met klak nu full-electrisch koopt of niet, ik stel naakt vast dat Tesla (36.384, +99,3% yoy) bijna evenveel autos als Toyota verkocht (37.646, -0,3% yoy), op de Duitse markt (1e semester '23):



Enkel aan de prijs zal het niet liggen, want Toyota maakt nog altijd nieuwe kleine wagens vanaf € 17k en dan nog pingelen...
Ik weet niet of Alfa zich daar niet met in zijne voet gaat schieten. Mensen die een Alfa kopen doen dat niet uit rationele overwegingen. (anders gaan ze er nooit een kopen) Een Alfa is emotie, daarvoor kopen ze die. Ze gaan dus Emotie in hun elentrieken Alfa moeten stoppen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2023, 12:16   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ik weet niet of Alfa zich daar niet met in zijne voet gaat schieten. Mensen die een Alfa kopen doen dat niet uit rationele overwegingen. (anders gaan ze er nooit een kopen) Een Alfa is emotie, daarvoor kopen ze die. Ze gaan dus Emotie in hun elentrieken Alfa moeten stoppen.
Behalve de zeer dure Giulia zijn de huidige Alfa’s gewoon Fiats met een andere carrosserie.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2023, 13:11   #16
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 42.988
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
China.
EV's geregistreerd als verkocht.....en weggegooid als vuil.

Massa's valse registraties om als goed verkopende in de wereld ranglijsten te staan.

https://youtu.be/1SEfwoqKRU8
Ik rijd met een VW Golf. Ik had er een met gas als brandstof maar ik ben daarvan teruggekomen. Nu heb ik een nieuwe gekocht, opnieuw een Golf maar met benzine aandrijving. Waarom zou ik als “86er” een electrische auto kopen wanneer ik die alleen nog gebruik om mijn boodschappen te doen in de nabijheid en enkele keren per jaar tot bij mijn zoon in Brussel te rijden? Zoveel CO2 uitstoot kan men niet op mijn nek schuiven.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2023, 12:59   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

VW Gp (toch VW en Audi) gaat eng samenwerken met Chinezen SAIC (ook MG) en XPeng.

VW heeft zelfs 4,99% aandelen van het kleine XPeng aangekocht (startup 2014), toch goed voor ~700 miljoen injectie.

Audi gaat samenwerken met SAIC Groep, quasi een staatsbedrijf (74%).

Ze hopen hiermee hun afzet - vooral eerst op de grote Chinese markt - op te fleuren, wslk ook via de prijs.

Citaat:
https://teslamag.de/news/elektroauto...eng-saic-60021

Elektrische autohulp uit China: VW koopt in bij Xpeng, nauwere Audi-samenwerking met SAIC

27 juli 2023

Zelfs Tesla vindt concurrentie van Chinese elektrische auto's eng, zei de vice-president van voertuigtechniek in januari, maar de Volkswagen-groep lijdt meer dan het Amerikaanse bedrijf: de verkoop van elektrische auto's van zijn kernmerk VW in China nam zelfs toe in de eerste helft van het jaar terwijl Tesla nog steeds verbeterde en in ieder geval de tweede plaats behield achter de lokale marktleider BYD.

Maar Volkswagen krijgt nu rechtstreekse steun uit China: de groep koopt bij de elektrische auto-startup Xpeng in en het merk Audi gaat nauwer samenwerken met het staatsbedrijf SAIC.

VW elektrische auto's op het Chinese platform

Verdergaande plannen van Audi met SAIC waren van tevoren al meerdere keren gemeld - volgens het Handelsblatt zouden de elektrische A3 en A4 al volgend jaar op een platform van de Chinese joint venture-partner gebouwd moeten worden. De VW Groep bevestigde dit specifieke plan woensdag niet, maar kondigde wel een uitbreiding van de samenwerking met SAIC aan. In hetzelfde bericht informeerde hij over deelname aan Xpeng. Onderdeel van deze overeenkomst is de technische samenwerking met het merk Volkswagen, dat van plan is twee gezamenlijk ontwikkelde elektrische auto's op de markt te brengen.

Elektrische auto's van Audi op een Chinees platform zijn dus nog steeds mogelijk, en voor VW zijn ze praktisch bevestigd. Want niet het Duitse bedrijf, maar de nieuwe partner liet in zijn bericht weten dat de twee VW-modellen hun eigen G9-platform gaan gebruiken. Xpeng moet ook bijdragen aan de gezamenlijke ontwikkeling met de software voor connectiviteit en rijhulpfuncties.

Xpeng-waardering soms $ 20 miljard

Tegelijkertijd beginnen Chinese fabrikanten hun moderne elektrische auto's steeds vaker naar het buitenland te sturen, ook naar Europa. Ook hier konden ze Volkswagen meer in gevaar brengen dan Tesla, zeker omdat het Amerikaanse bedrijf in de eerste helft van het jaar zelf de belangrijkste exporteur van elektrische auto's uit China was. Toch willen VW en Audi alleen de met Xpeng en SAIC te ontwikkelen modellen op de lokale markt brengen, zo blijkt uit de mededeling van woensdag. Dat kan natuurlijk veranderen. Onder het merk Cupra zal in 2024 nog een elektrische MEB-auto van de VW-groep op de markt komen, die ook voor Europa in China zal worden geproduceerd.

Zoals Volkswagen ook aankondigde, investeert de groep zo'n 700 miljoen dollar in nieuwe aandelen in Xpeng, die uiteindelijk goed moeten zijn voor een belang van 4,99 procent. De prijs van de op Wall Street genoteerde Chinese startup steeg woensdag tijdelijk met ruim 30 procent tot ruim 20 dollar en de totale waardering tot bijna 20 miljard dollar. Xpeng lanceerde onlangs de SUV G6 (zie foto hierboven), die in de belangrijkste kerngegevens hetzelfde is als de Tesla Model Y, maar ongeveer 20 procent goedkoper kost.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 27 juli 2023 om 13:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be