Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 maart 2023, 22:13   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.700
Standaard Alle dieseleigenaars kunnen schadeclaim indienen...

Verse uitspraak Europees Hof.

Het gaat niet enkel over dieselgate (specifiek Volkswagen) maar over alle dieselconstructeurs die met temperatuurregelingen gesjoemeld hebben zodat de motor veel meer stikstof vrijgaf, veel hoger als hun euronormen toelieten.

Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230321_94338940

“Koper van voertuig met sjoemelsoftware heeft recht op schadevergoeding”

De zaak draait rond een Duitse particulier die een schadevergoeding vroeg van de Mercedes-Benz Group. — © BELGAIMAGE

Wie een voertuig heeft gekocht dat is uitgerust met verboden manipulatiesoftware heeft recht op schadevergoeding van de autofabrikant wanneer hij of zij daardoor schade heeft geleden. Dat zegt het Europees Hof van Justitie dinsdag in een arrest.

mtm
Bron: BELGA Vandaag om 13:01


De zaak draait rond een Duitse particulier die een schadevergoeding vroeg van de Mercedes-Benz Group. Volgens de man had de groep hem schade berokkend door het dieselvoertuig dat hij gekocht had te voorzien van software die het uitlaatgasrecirculatiepercentage vermindert wanneer de buitentemperatuur onder een bepaalde drempel ligt. Dergelijke manipulatie-instrumenten die ervoor zorgen dat de emissie van stikstofoxiden toeneemt, zijn verboden in de EU.

Het Duitse gerecht stelde over een en ander een vraag aan het Europees Hof van Justitie. In zijn antwoord zegt het Hof dat voertuigfabrikanten verplicht zijn om aan de koper een certificaat van overeenstemming af te geven. Dat document geeft de koper zekerheid dat het voertuig op het moment van fabricage voldeed aan alle regels. Het biedt de koper dus bescherming tegen een fabrikant die zijn verplichting niet nakomt.

Op grond daarvan oordeelt het Hof dat er een rechtstreekse relatie is tussen de autofabrikant en de individuele koper, die deze koper de waarborg biedt dat dit voertuig in overeenstemming is met de relevante Uniewetgeving. Een en ander beschermt de belangen van de koper wanneer blijkt dat dit is uitgerust met een verboden manipulatie-instrument. De lidstaten moeten er dus voor zorgen dat de koper van een dergelijk voertuig recht heeft op schadevergoeding van de fabrikant van dat voertuig, zegt het Hof.

Over de voorwaarden waaronder de betrokken kopers die schadevergoeding kunnen krijgen spreekt het Hof zich niet uit. Het “staat aan elke lidstaat om deze voorwaarden zelf te bepalen”.
Daar is al een oude draad over, maar die ga ik ik niet meer zoeken.

Edit: het gaat over alle diesels euronorm 6 met SCR kat en adblue reservoir.

Vanaf euro 6d (full) -laatste norm- zou er niet meer gesjoemeld kunnen worden, maar de adbluereservoirs moesten daardoor veel groter worden.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 maart 2023 om 22:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2023, 22:46   #2
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.886
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Verse uitspraak Europees Hof.

Het gaat niet enkel over dieselgate (specifiek Volkswagen) maar over alle dieselconstructeurs die met temperatuurregelingen gesjoemeld hebben zodat de motor veel meer stikstof vrijgaf, veel hoger als hun euronormen toelieten.


Daar is al een oude draad over, maar die ga ik ik niet meer zoeken.

Edit: het gaat over alle diesels euronorm 6 met SCR kat en adblue reservoir.

Vanaf euro 6d (full) -laatste norm- zou er niet meer gesjoemeld kunnen worden, maar de adbluereservoirs moesten daardoor veel groter worden.
Komt niets van want .......

Citaat:
Wie een voertuig heeft gekocht dat is uitgerust met verboden manipulatiesoftware heeft recht op schadevergoeding van de autofabrikant wanneer hij of zij daardoor schade heeft geleden.
Hoe of op welke manier heb je persoonlijk schade geleden?

Laatst gewijzigd door daiwa : 21 maart 2023 om 22:46.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2023, 22:58   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Komt niets van want .......



Hoe of op welke manier heb je persoonlijk schade geleden?
Waardeverlies van de wagen, nog wat anders? Ook morele schade, ook misbruik van vertrouwen enz...

Er zijn al een heel hoop betalingen gebeurd (minnelijke schikking, zonder voor het gerecht te klagen)

Hier een link van Volkswagen:

Citaat:
https://www.bussgeldkatalog.org/dies...206.257%20Euro.

Im Februar 2020 haben sich VW und die Verbraucherzentrale auf einen Vergleich geeinigt. Das Unternehmen musste den vertretenden Kunden für ihre Diesel eine Entschädigung zahlen, ohne dass die Musterfeststellungsklage vor Gericht entschieden wurde. Je nach Fahrzeugtyp und Modelljahr belief sich der Schadensersatz dabei auf 1.350 bis 6.257 Euro. Fahrzeugbesitzer die mit diesem Vergleich nicht einverstanden waren oder sich dem Verfahren nicht angeschlossen hatten, müssen, um für ihren Diesel Schadensersatz zu erhalten, Klage einreichen und ihre Ansprüche somit individuelle durchsetzen. Pauschale Angaben zu möglichen Summen sind daher nicht möglich.
In februari 2020 kwamen VW en het consumentenadviescentrum tot een vergelijking. Het bedrijf moest de vertegenwoordigde klanten een schadevergoeding betalen voor hun diesels zonder dat de modelvordering voor recht in rechte werd beslist. Afhankelijk van het voertuigtype en het modeljaar bedroeg de schade 1.350 tot 6.257 euro. Voertuigeigenaren die het niet eens zijn met deze schikking of die zich niet hebben aangesloten bij het proces, moeten een rechtszaak aanspannen om een vergoeding te krijgen voor hun diesel en zo hun claims individueel doen gelden. Algemene informatie over mogelijke bedragen is daarom niet mogelijk.

Meer uitleg: (ggl-vertaald)
Citaat:
https://www.bussgeldkatalog.org/must...tellungsklage/

Model verklaring voor recht tegen VW

De hoorzitting over de modelrechtszaak tegen VW begon op 30 september. Zo'n 470.000 dieselrijders hebben zich aangesloten. Er komen nog hoorzittingen. Het Federale Hof van Justitie kan de uiteindelijke beslissing nemen en het Europese Hof van Justitie kan ook individuele vragen verduidelijken.

Claims van betrokkenen die hun voertuig al hebben verkocht of zullen verkopen voordat er een beslissing is genomen, vallen hier ook onder, aangezien er ook voor hen schadeclaims kunnen bestaan. Er kunnen echter verschillen zijn met die voertuigeigenaren die nog steeds eigenaar zijn van de betreffende auto.

Er moet worden aangetoond of de schade opzettelijk door de fabrikant is veroorzaakt. De klanten zouden het koopcontract niet of niet tegen de koopprijs hebben gesloten als ze op de hoogte waren gesteld van het ontoelaatbare manipulatie-instrument.

Het is mogelijk om het sluiten van het contract te annuleren of om minder te betalen voor het voertuig. De benadeelde kan dus het voertuig terugbrengen of terugbetaling van de aankoopprijs vragen. Ook is het mogelijk om de waardevermindering die te herleiden is tot de manipulatie uit te betalen. Als het voertuig in de tussentijd is verkocht, kan het niet meer worden geretourneerd. Alleen waardevermindering kan worden geëist.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 maart 2023 om 23:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2023, 15:33   #4
Oma
Eur. Commissievoorzitter
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 8.084
Standaard

Over schadeclaims.....

Npo 2, programma Kassa
Over de probleemmotor door de distributieriem -in olie - bij de wagens van het merk peugeot, citroën, DS en opel....
Stellantis is de bouwer van de - puretech 1.2 -motor - die door al deze (en wellicht) meerdere merken autofabrikanten wordt gebruikt.

In 2020 reeds en nogmaals in 2022 waren er terugroep-acties voor dit type motor van al die merken waarvan niemand van de gedupeerde getuigen echter de brief/email ontving.

Op 20 maart 2023 en naar aanleiding van deze uitzending van Kassa, vinden we een artikeltje terug over dit probleem...in de msm leugenmedia zwijgen ze weeral.
Citaat:

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...kduckgo.com%2F

Consumentenprogramma Kassa wijdde zaterdag aandacht aan auto's van Stellantis. Er is ophef over de levensduur van de distributieriem die merken van Stellantis in de 1.2 Puretech-benzinemotoren toepast.

Stellantis N.V. is een in Nederland gevestigde Frans-Italiaans-Amerikaanse multinationale autofabrikant.
https://www.stellantis.com/en
Dus heten de merken peugeot, citroën, DS en opel allemaal eigenlijk "stellantis"?
Citaat:
De riemsituatie
Stellantis zegt dat het in december een aantal terugroepacties bij de RDW heeft aangemeld voor de Peugeot 208, 2008, 308, 3008, 5008, maar ook voor de Citroën C3, C4, C4 Picasso, Berlingo, C3 Aircross, DS 3, DS 4, Opel Crossland en Opel Grandland.
In het Terugroepregister van RDW staat onder meer dat bij auto's met benzinemotoren van de EB2-familie (de bekende 1.2 Puretech) deeltjes van de distributieriem los kunnen komen die vervolgens in het oliecircuit terecht zouden kunnen komen.
Hierdoor zou het oliefilter in theorie verstopt kunnen raken, met als gevolg dat de vacuümpomp onvoldoende wordt gesmeerd waardoor zaken als de rembekrachting kunnen uitvallen.

Waarom de distributieriem überhaupt in aanraking komt met motorolie?
Dat is een producteigenschap van de 1.2 PureTech-motoren.
Bij die motoren maakt Stellantis namelijk gebruik van een met motorolie gesmeerde distributieriem om - naar eigen zeggen - de mechanische wrijving te verminderen.
En volgens mijn mening is dit opgezet spel om zodoende meer en sneller auto's te kunnen verkopen door distributieriem in olie tegen mechanische wrijving maar met als gevolg oververhitting door vervuiling en zodoende kapotte motoren - duurzaamheid, hé?
Citaat:
Stellantis zegt dat de vervangingsinterval van de distributieriem aanvankelijk 175.000 kilometer of tien jaar was, maar dat deze bij auto's die vanaf het tweede kwartaal in 2017 zijn gebouwd is bijgesteld naar 100.000 kilometer of zes jaar.
Daarbij zegt het concern dat er bij onderhoud volgens het onderhoudsschema wordt gekeken naar de staat van de riem en de kosten voor het vervangen bij abnormale slijtage door de fabrikant worden vergoed, mits binnen de termijn van zes jaar/100.000 kilometer.
Dat is net het punt: de belofte, of beter garantie, van 6 jaar of 100.000 km wordt niet eens gehaald.

Het hele motorblok moet uit elkaar gehaald worden omdat de distributieriem in de olie meedraait in een gesloten circuit.....djeezes...
Het ontwerp deugt dus al niet.
Als dat geen recept is voor schade door vervuiling en tegelijk betekent dit een buitensporige en forse factuur voor de klant om een eenvoudige distributieriem te kunnen vervangen...

En dan worden gedupeerde autobezitters ook nog afgescheept door de autofabrikanten die hun merk verkopen met...inbegrip van een onderhoudsboekje met onderhoudsschema voor de motor, die de autofabrikant in hun merk auto's installeert.
Zodoende is de verkoper/dealer/autofabrikant van het merk verantwoordelijk als het onderhoudsschema en de termijn van duurzaamheid van een onderdeel van de motor en het ontwerp van de motor niet klopt.

Opel, peugeot, citroën, DS....steken dus allemaal dezelfde soort motor in hun auto's maar de ontwikkelaar van de motor die zij kiezen om te gebruiken in hun merk zou dan verantwoordelijk zijn als de autofabrikant liegt in het onderhoudsboekje over de duurzaamheid van een onderdeel/distributieriem van de motor?
Het is toch de autofabrikant waarvan de klant zijn auto mét motor koopt?
Of niet?

Dit is het afschuiven van verantwoordelijkheid van de merken autofabrikanten op de ontwerper van de motor.
Misschien kunnen autofabrikanten dan de schuld voor roestvorming aan de carroserie - het autodak, de bodemplaat en de motorkap - van hun merk auto's ook afschuiven op de grondstofdelvers?
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2023, 17:17   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.700
Standaard

In alle Europese landen liepen/lopen er rechtszaken.

In Belgie heeft Testaankoop een massaclaim georganiseerd.

Hier nog een rechtsuitspraak uit Nederland, directe link rechtbank Amsterdam:
Citaat:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!...BAMS:2021:3617

ECLI:NL:RBAMS:2021:3617

Instantie Rechtbank Amsterdam
Datum uitspraak 14-07-2021
Datum publicatie 14-07-2021
Zaaknummer C/13/647072 / HA ZA 18-432
Rechtsgebieden Civiel recht
Bijzondere kenmerken Eerste aanleg - meervoudig

Inhoudsindicatie

Kopers van een nieuwe Volkswagen, Audi, Seat en Skoda met zogenoemde ‘sjoemelsoftware’ hebben recht op een prijsverlaging van 3.000 euro, voor een tweedehands auto is dit 1.500 euro. Dat heeft de rechtbank geoordeeld. Het geldt voor ongeveer 150.000 auto’s die consumenten kochten bij autodealers die stichting Car Claim heeft betrokken in de collectieve actie. Een koper mag verwachten dat de auto aan de regelgeving voldoet. Doet die dat niet dan is een auto minder waard dan de koopprijs.
De directe link van de uitspraak en beslissing van de rechtbank:
Beslissing helemaal onderaan punt 28.
Het manipulatie-instrument vind je vanaf punt 10.
https://linkeddata.overheid.nl/front...BAMS:2021:3617

- En nu begint het allemaal opnieuw tegen alle automerken die diesels verkopen. Zie tijdlijn, en start van deze draad:
Citaat:
21 maart 2023
Mercedes-rijder heeft recht op schadevergoeding
- Ook moesten ze in eerdere uitspraken niet gewonnen hebben.

- In Nederland doet dat de Consumentenbond.

- Enkel NL-kenteken ingeven volstaat en je weet daar al snel of je mogelijk geld kunt kasseren in nabije toekomst. (zie ook foldertje onderaan)

- De up to date status van alle rechtszaken (voor NL) plak ik even, ook de status van de procedures. Ook de tijdlijn.
Citaat:
https://www.consumentenbond.nl/acties/dieselclaims

Status rechtzaken

Check hieronder de status van de rechtzaken die wij momenteel voeren. Bekijk of jouw merk en serie er ook bij zitten en claim je vergoeding.

Citroën
Eerste procedurefase gestart

24 mei 2023: verwachte uitspraak fase 1

14 maart 2023: mondelinge behandeling fase 1

Check of je kunt claimen

Mercedes-Benz
Tweede procedurefase gestart

24 mei 2023: mondelinge behandeling fase 2

22 juni 2022: uitspraak fase 1

Check of je kunt claimen

Opel
Eerste procedurefase gestart

24 mei 2023: verwachte uitspraak fase 1

14 maart 2023: mondelinge behandeling fase 1

Check of je kunt claimen

Peugeot
Eerste procedurefase gestart

24 mei 2023: verwachte uitspraak fase 1

14 maart 2023: mondelinge behandeling fase 1

Check of je kunt claimen

Renault
Tweede procedurefase gestart

26 april 2023: uiterste datum conclusie van antwoord gedaagde

1 februari 2023: tussenuitspraak eerste fase, tweede fase gestart

Check of je kunt claimen

Volkswagen
Eerste procedurefase gestart

Check of je kunt claimen

Check de status van alle procedures

Merk Status (tussen)vonnis

Alfa Romeo in onderzoek n.n.b.
Audi lopend samen met VGDES 2022
BMW in onderzoek n.n.b.
Chrysler in onderzoek n.n.b.
Citroën eerste procedurefase gestart 2023
Dacia eerste procedurefase gestart 2023
Dodge in onderzoek n.n.b.
DS eerste procedurefase gestart 2023
Fiat in onderzoek n.n.b.
Jeep in onderzoek n.n.b.
Mercedes-Benz tweede procedurefase gestart 2023
Opel eerste procedurefase gestart 2023
Peugeot eerste procedurefease gestart 2023
Porsche lopend samen met VGDES 2022
Renault tweede procedurefase gestart 2023
Seat lopend samen met VGDES 2022
Skoda lopend samen met VGDES 2022
Suzuki in onderzoek n.n.b.
Volkswagen lopend samen met VGDES 2022

VGDES staat voor Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting. Samen met deze stichting voeren we 4 procedures tegen Volkswagen AG.

Staat je automerk er niet bij? Dan heb je waarschijnlijk geen sjoemeldiesel.

Tijdlijn

24 mei 2023
Mondelinge behandeling Mercedes-Benz

24 mei 2023
Eerste uitspraak Stellantis

21 maart 2023
Mercedes-rijder heeft recht op schadevergoeding

14 maart 2023
Eerste zitting Stellantis (Citroën, Opel, Peugeot)

1 februari 2023
Tussenuitspraak Renault

21 december 2022
Start inhoudelijke behandeling Volkswagen

8 december 2022
Eerste zitting Renault

14 juli 2022
Vernietigend oordeel Europese Hof

22 juni 2022
Eerste uitspraak Mercedes-Benz

25 maart 2022
Eerste zitting Mercedes-Benz

25 maart 2022
Consumentenbond en Stichting Car Claim slaan handen ineen

23 maart 2022
Rechtbank bepaalt processtappen Renault

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 maart 2023 om 17:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2023, 21:23   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.700
Standaard

Dieselgate is nog altijd recent nieuws, ICCT heeft een nieuwe studie uigebracht:

https://theicct.org/publication/dies...-europe-mar23/

Onder andere Bussiness AM sprong erop:

Citaat:
https://businessam.be/vier-op-de-vij...oemelsoftware/
27 maart 2023

Vier op de vijf dieselvoertuigen maken gebruik van “sjoemelsoftware”: “Het gaat over heel veel wagens van een groot aantal verschillende merken”, zegt auto-expert.

De International Council on Clean Transportation (ICCT), de ngo die Dieselgate ontdekte in 2015, publiceerde vorige week een spraakmakend rapport. Uit onderzoek bleek dat meer dan drie kwart van de nieuw verkochte dieselvoertuigen in de EU en het Verenigd Koninkrijk een hogere uitstoot heeft dan officieel door de fabrikant is aangegeven. The Morning Drive spreekt hierover met Alain De Jong van autowebsite Gocar.

Beluister het volledige interview met Alain De Jong hier:

De essentie: Verschillende autofabrikanten van dieselvoertuigen zouden gebruik hebben gemaakt van zogenaamde verboden “sjoemelsoftware”, die de uitstoot van stikstofoxiden tijdelijk flink verminderd.

- Volgens het ICCT-rapport zou dergelijke software zijn toegepast tussen 2009 en 2019 in de EU het VK. Hierdoor konden miljoenen dieselvoertuigen worden verkocht onder de Euro 5- en 6-normen, terwijl ze in werkelijkheid veel meer stikstofoxide uitstoten dan werd geadverteerd.

- “Het gaat over heel veel wagens van een groot aantal verschillende merken”, zegt Alain De Jong. “Het is blijkbaar iets dat in heel de sector aan de gang was. Het gaat daarbij niet enkel over Volkswagen, er zitten ook Japanse merken bij. In het rapport zien we dat het om vier op de vijf voertuigen zou gaan. En dat is toch wel een heel groot probleem”.

- Toen in 2015 bekend raakte dat Volkswagen gebruikmaakte van sjoemelsoftware, leidde dat tot verschillende rechtszaken tegen de autofabrikant. “Sommige kopers hebben destijds een schadevergoeding ontvangen en nog altijd lopen er verschillende zaken tegen het bedrijf”, licht De Jong toe. “Dat wagens van consumenten verboden zullen worden, dat verwacht ik niet, maar er komt in ieder geval nog een staartje aan de hele zaak”.

• In de VS werd na 2015 Volkswagen gedwongen om voertuigen terug te kopen of effectieve oplossingen voor de uitstoot aan te bieden. Ook betaalde het bijna 3 miljard dollar aan een fonds om de Amerikaanse staten te helpen de vervuiling door het wegvervoer terug te dringen. Milieu-organisatie ClientEarth heeft opgeroepen tot de oprichting van een soortgelijk schoonmaakfonds in Europa.

- De Britse en EU-wetgeving schrijft voor dat regeringen gevallen van mogelijke manipulatievoorzieningen moeten onderzoeken en fabrikanten moeten verplichten corrigerende maatregelen te nemen als dergelijke verboden voorzieningen worden aangetroffen.

Tests worden uitgevoerd in laboratoria

- De EU heeft de afgelopen drie decennia steeds strengere grenswaarden voor uitlaatemissies vastgesteld, waaraan de fabrikanten voldoen door nieuwe technologieën aan alle voertuigen toe te voegen, zoals het “stop-and-go-systeem”.

- “Ze (De Europese normen, red.) zijn waarschijnlijk in realiteit moeilijk haalbaar, omdat emissietests eerst worden uitgevoerd in laboratoria. Maar wanneer men op de openbare weg rijdt, zijn de omstandigheden natuurlijk totaal anders. Men ziet dat er in de realiteit toch meer brandstof wordt gebruik, wat samen gaat met meer uitstoot”, aldus De Jong. “Dus misschien moet heel de testfase en de homologatie fase of procedures worden herzien”.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 maart 2023 om 21:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be