![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
![]() Recente BEV te traag over lange afstanden?
3.717 km in 24 uur afgelegd, het vorige record (3.425 km in 2019) werd met bijna 300 km ruim verbroken. Ideaal snelladen voor zo een record is blijkbaar van 5% naar 50% capaciteit, dat was dan 40 keer x <10 minuten nodig inbegrepen in die 24 uur. Gereden werd aan zo goed mogelijk aangehouden 210 kmu, uiteraard op afgesloten circuit (Nardo-ovaal). Of Mercedes maakt reeds reklame voor zijn aangekondige CLA: Citaat:
De CLA begint met een middenklasse-vierdeurscoupé (break komt later), reeds in maart aangekondigd, wie mooie fotos en wat specs wil zien kan dat via Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 24 april 2025 om 16:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.294
|
![]() Knappe ingenieur die heeft berekend wat de optimale laadtijd is om op die manier zo zuinig mogelijk te rijden. Dat op een afgesloten circuit waarin dat dus allemaal optimaal geregeld kan worden.
Laat ons eens een serieuze race rijden, We laten de EV's in kwestie vertrekken in Trondheim en ze helemaal naar Palermo rijden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
![]() Citaat:
Wil je echt zuinig rijden met een EV zit je zeker onder 80 kmu, records zijn er meestal met ca. 40 kmu. Een ingenieur hoef je daarvoor niet te zijn, gewoon ervaringsdeskundig is genoeg, of een laadgrafiek kunnen lezen, die overal te vinden zijn. Citaat:
Citaat:
Maar als je alledaagse 1000 km trips wil weten die van Bjorn Nyland in Noorwegen/Zweden gedaan worden - op gelimiteerde snelwegen met verkeer - heb je hier een Nederlandstalige link en lange lijst: Citaat:
Als je die lijst bekijkt zie je de gemiddelde snelheden inclusief laden, die gaan al boven 110 kmu voor de top 5, en dit bij gelimiteerde snelwegen. 100 kmu gemiddeld over 1000 km haalt elke deftige BEV. Er wordt dan in de regel 4 tot 6 maal geladen onderweg over 1000 km naargelang hun parameters. Maar dat laden zal niet langer duren dan een koffiepauze, toch als je snel mogelijk wilt aankomen. Bjorn Nyland maakt daar al vele jaren YT-filmpjes van en verdient daar goed mee. Alle mogelijke parameters staan er bij. "EV-websites" nemen die gegevens ook over, zoals hier een voorbeeld van juli 2021: (ondertussen laden de meeste BEV wat sneller, en sowieso veel meer snelle snellaadpalen naargelang het BEV-wagenpark groeit) Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 25 april 2025 om 09:27. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.294
|
![]() Ik weet ook wel dat het de bedoeling was om zo snel mogelijk te zijn en zo ver mogelijk te geraken, vandaar mijn bemerking zuinig.
Bovendien is het helemaal niet de bedoeling om elektrische voertuigen met benzine of diesel of diesel elektrische of waterstof, of wat mij betreft een fluxcapacitor te gaan vergelijken. Nee een soort rally stijl Monte Carlo of Mille Miglia voor elektrische voertuigen. Een rit op de weg met verschillende etapes waarin fabrieks en of prive teams het tegen elkaar opnemen om zo snel mogelijk en zonder brokken de rit uit te doen. Over gewone wegen, dus ook de verkeersregels volgen etc... Met bvb iets breekbaars aan boord , een kristalen vaas bvb met 500 ml water in die je dus van Trondheim naar Palermo moet brengen. Tussendoor krijg je in ware Top Gear stijl ook nog wat challenges te verwerken. Bvb. Goede ronde tijd neerzetten op de Nurburgring. De Alpen over, niet via de klassieke autostrade maar gebruik makend van de passen die daar zijn. Een etappe waar je 150 km een paardenvan of caravan moet trekken. Over de kasseien van de hel van het noorden, Naar de Ikea om 6 Billy kasten. Kom een uitermate coole roadtrip die het comfort en uithouding test van het voertuig. Op het einde telt de tijd die je gereden hebt en hoeveel water er nog in uw kristallen vaas zit, en of die nog heel is natuurlijk. Af en toe moet ge eens zot kunnen doen en terug de emotie in de auto brengen. Veel cooler dan rondetijden op een ovaal circuit neerzetten. Mij lijkt dat wel iets knap om te doen. Laatst gewijzigd door Herr Flick : 25 april 2025 om 10:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
![]() Citaat:
De uitdaging en en avontuur het met electrische wagens te doen en er echt te geraken is wslk (veel) groter (geweest) dan met een brandstofwagen. (nu al minder omdat de EV alles plant voor jou, en laadpunten in overvloed) Ik weet bvb dat ze met EVs naar het basecamp van de Mt. Everest gereden zijn, en dat was al een heel tijdje geleden, in 2022: https://electrek.co/2022/07/18/tesla...est-base-camp/ Wat ik gisteren echt nieuw en interessant vond zijn de uitspraken van die techniek-Chef van Mercedes over China en hun mobiliteit. En waarom die zo snel met EVs vertrouwd geraakt zijn tov "het conservatieve Westen". Ze zijn daar in China praktisch in 20 jaar of 1 generatie van de gebruikelijke fiets naar de (electrische) auto gebombardeerd, terwijl het Westen zich 100 jaren of meer konden gewennen aan steeds betere autos met verbrandingsmotoren, die dus hier van generatie tot generatie doorgegeven werden, dus de auto met al hun mechanische knopjes... hetzelfde met andere dingen... Ook de eerste autoritten was de auto van papa... en als passagier sowieso. En de gemiddelde Chinees die daar met een Mercedes EQS rijdt is nog geen 40 jaar, terwijl die in Europa gemiddeld rond de 60 jaar zijn. Dit artikel, stukje vertaald: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 25 april 2025 om 10:54. |
||
![]() |
![]() |