![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Zonet gaan kiezen, en wat opviel. Er was heel weinig volk tov Juni. Toen moesten we buiten even aanschuiven. Nu was het gewoon binnen en buiten lopen. Op een paar minuten waren we er vanaf.
Is dit een voorbode ![]() Gisteren in het debat op de VRT, zag je wie er de meeste schrik had van de afschaffing van de opkomstplicht. CD&V , Vooruit en Groen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad ook in het boeregat waar ik mijn burgerplicht Ben gaan doen doodkalm ze warden zelf nog niet aan het koersen voetballen of paddlen .
Ik denk dat er meer volk stond te schuiven bij den bakker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Ik verwees er al eerder naar in een andere discussie. Mijn overtuiging is dat een lagere opkomst vaak voortkomt uit de veronderstelling dat de uitkomst al vastligt. De burger die achter de partij staat die naar verwachting zal winnen, acht het dan niet noodzakelijk om zijn of haar stem uit te brengen, met het idee dat hun bijdrage weinig verschil zal maken. De uitslag lijkt immers al beslist.
In diezelfde discussie haalde ik het Brexit-referendum aan. Mijn gevoel is, hoewel ik het niet hard kan maken, dat we hier een vergelijkbaar fenomeen zullen zien.
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook hier was het kort na de opening vh stembureau wel heel erg kalm.Inderdaad was dat wel even anders bij de vorige rondes...
Maar goed....er is tijd...het is oktober en er is elders amper iets te doen dus is er geen haast bij de zondagochtend en ik kan me toch moeilijk voorstellen dat de mensen voor LOKALE verkiezingen zouden verstek laten gaan.... Plicht voor alles,hoe pijnlijk hij ook wezen mocht.... ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 13 oktober 2024 om 08:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij mij (in een Vlaamse centrumstad) was het ook zeer rustig. Maar ik ben nog nooit zo vroeg gaan stemmen, dus ik kan misschien niet echt vergelijken.
Dat zou goed nieuws zijn, het zou betekenen dat de gladjanussen die mijn stad al een hele tijd besturen eindelijk op hun bek kunnen gaan.
Bart De Wever: * "In dit land word je als Vlaming staatsman door je eigen overtuiging in de frigo te stoppen zolang de carrière dat vereist. Een staatsman is een man op wie geen staat te maken valt." (2007) * "Je kunt in dit land geen federale regering meer maken die onze welvaart kan redden. Ik doe daar niet meer aan mee." (30.11.23) * "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23) Laatst gewijzigd door E. Gidius : 13 oktober 2024 om 08:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() stel u voor dat een partij 60 % van de stemmen haalt bij een opkomst van 20 of 30 % ik lach me kapot, zelf als het de commies zouden zijn die winnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier ook gevoelig rustiger, was gewoon "binnen & buiten" terwijl ik in juni nog een half uur in de rij stond (rond ong. hetzelfde uur)
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Of er bij de volgnede gemeenteraadsverkiezinen er wel of geen opkomstplicht is, zal afhangen van de uitslag vandaag.
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Staat hulle allemaal om 7 uur op? Op zondag?
![]() |
#10 |
Minister-President
|
![]() In een deelgemeente van Krotrijk, was het minder druk dan de federale verkiezing, wel enkele rijen van een 50 tal mensen aan hun stem nr. Eén voordeel geen import (kopvodwijven, afghanen, Pakistanen, enz) gezien dus enkel Belgen die weten waar het licht uit te doen voor de traditionele partijen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wij zijn democraten, mijnheer!
Bart De Wever: * "In dit land word je als Vlaming staatsman door je eigen overtuiging in de frigo te stoppen zolang de carrière dat vereist. Een staatsman is een man op wie geen staat te maken valt." (2007) * "Je kunt in dit land geen federale regering meer maken die onze welvaart kan redden. Ik doe daar niet meer aan mee." (30.11.23) * "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier in Antwerpen ook vrij rustig. Er was net voor 10 uur geen rij. Ik kon meteen stemmen. Of dat wijst op een lage opkomst? Zou kunnen, al kan het ook zijn dat mensen meer gespreid komen. Straks weten we meer.
Think I forgot how to be happy. Something I'm not but something I can be. Something I wait for. Something I'm made for. Laatst gewijzigd door dalibor : 13 oktober 2024 om 09:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hier, in een grote Vlaamse gemeente van Vlaams-Brabant in de rand. Duidelijk veel minder volk. Ook op straat, minder beweging dan op andere verkiezingsdagen. Maar het is nog vroeg...
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier in Ronse ook erg kalm. Ben naar twee bureau's gegaan (volmacht) en er stonden nergens rijen van meer dan 10 man. Nu, de grote drukte is normaal rond 11u dus kan nog veranderen hee.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier rond 10u30 waren de rijen korter dan bij de federale, maar niet extreem.
Het is dan ook maar voor 2 ipv 3 niveaus en de lijst voor de gemeente is ook veel simpeler met maar enkele partijen.
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Filip De Winter droeg een zonnebril dus je kon het niet zien.
![]()