![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't Is er het uitgelezen weer voor.
Kil, guur, koud, nat,... Niks beter om dat te counteren (over CV gaan we niet beginnen) dan een lekkere dampende kom soep. Alleen al van het woord 'soep' krijg je het al warm. Wat is uw favoriete soep? Uw favoriet recept? Uw favoriet geheim ingrediënt? Let wel: als u dat hier post is het niet langer 'geheim'. Later niet komen klagen als Het Hof Van Cleve er mee aan de haal gaat eh.
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Pompoensoep en broccolisoep zijn momenteel m'n twee favorieten. Ik gebruik geen recepten. Ze smaken telkens anders, afhankelijk van wat ik er bijdoe aan andere groenten die snel op moeten of kruiden waar ik zin in heb. Goed dat je er mij doet aan denken trouwens. Zal eens aan de pompoensoep beginnen.
![]()
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik bedoel eigenlijk meer 'welke dingen kap je bij mekaar' want degene die een recept nodig heeft voor soep kan beter wegblijven uit de keuken.
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Naargelang het seizoen, in de zomer meestal gazpacho.
Anders wa ajuin aanbakkken in de pot met pompoen, wortel en chilipeper en dan da baksel los schrapen in wa vocht en dan mixen terwijl de bouillon gegoten wordt tot gewenste dikte. Soms ballekes, soms spekblokjes, soms wa ham. In Aziatische soepen ist altijd kip en eggdrop.
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Pompoensoep is een klassieker eh?
Als ik wat meer tijd heb rooster ik de pompoen vooraf. Lichtjes inolieën en onder de grill (200-220) voor een 30 a 45 minuten. NIet laten verbranden. Ook de ui mag je er al bijgooien. Ik gebruik trouwens meestal butternut voor soep gewoon omdat die het makkelijkst schoon te maken is. Soms komt mijn tuinier-buurvrouw hier ook aandragen met zo'n gigantische zelfgekweekte pompoen maar dat is altijd nogal een gevecht om zo'n monster te kuisen. Zo'n butternut is ideaal. Lichtjes met de dunschiller erover (facultatief), doorsnijden, leeglepelen en klaar. In verhouding bevat zo'n butternut ook veel meer vruchtvlees dan zo'n klassieke pompoen.
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 22 november 2024 om 11:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nog zoiets. Welk gehakt? Wat doe je er bij? Hoe kook je ze (in de soep of apart in bouillon?)? Na het koken even aanbakken of niet?
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gewoon kalfs- varkens- rundsgehakt. Meestal een mix, naargelang de promo lol Ik smijt ze er meestal aan het einde in na het mixen, maar ik bak die niet aan. Rollen en zo de pot in, gaart wel vanzelf ![]()
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En van den overschot kunt ge ook veel soep maken. Denk aan de brocoli stam.
Pompoenen met schil en al aanbakken, maar wel bio pakken en reinigen met sodazout op te schuren. Alle groenten en fruit dienen gereinigd te worden met soda imo.
![]() |
#9 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lookpoeder heb ik nog nooit gebruikt. Niet dat ik er iets tegen heb maar ik gebruik altijd verse look. Gerookt paprikapoeder is inderdaad lekker maar ik heb hier een paar huisgenoten die er niets van moeten hebben dus meestal voeg ik dat na het opscheppen toe. Citaat:
Citaat:
Dat wil ik niet in mijn soep. Ik kook ze dus apart. En als ik tijd heb bak ik ze soms nog even aan ook.
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jep. Brocolistammen zijn ideaal om soep van te maken. Ik las eens dat je de pitten van de pompoen kan roosteren en gebruiken maar dat kost teveel energie, letterlijk en/of figuurlijk.
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ja da vetlaagske schraap ik weg ![]() Met kippenbouillon kunt ge ook een ei erin smijten en dan doorroeren en het vocht uitzeven als bouillon. Dat ei slurpt de onreinigheden uit uw bouillon.
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Preisoep, vooral omdat prei mijn favoriete groente is.
![]() |
#14 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Kippensoep.
Zelf bouillon trekken. Grove stukken ui, selder, wortel, prei , look, gember, kruidentuiltje, water. Als dit kookt gaan er kippendijen bij. Een uurtje op een zacht vuurtje laten garen. Kip er uithalen en de bouillon zeven ( ik doe dat door een doek ) Opnieuw groentjes snijden, maar nu heel fijn. Wortel , selder, ajuin , prei, een aardappel. Dit gaat in de bouillon , het vlees van de bouten plukken en toevoegen als de groentjes gaar zijn. Daar dan wat vermicelli bijdoen. Peper en zout naar smaak. Ik weet aan een goede kippensoep ben je efkes bezig, ik maak 3 liter in één keer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Kartoffelsuppe
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik doe in heel veel van mijn soepen een scheutje sojasaus.
Niet te veel, het mag niet naar soyasaus smaken maar je merkt wel een verschil als het er niet in zit. Maar heel voorzichtig toevoegen. Beetje teveel en't is om zeep.
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo 1 uit blik met vele E nummers.
Neen, euh verse tomatensoep met balletjes. ![]()
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ich sehe hier schön viele E nummers. Dat ist wieder Amerikanische dreck.
"Adolf...."
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn favoriete soep: groenten/tomatensoep
Groenten/tomatensoep ingrediënten: - 1 prei - 1 selder - 2 grote wortelen - 8 verse tomaten (vleestomaten, die langwerpige) - 2 grote ajuinen - 2 teentjes knoflook - kruidentuiltje (of hoe dat ook heet) - peper - zout - Bouillon getrokken van kip ('s anderendaags maken we vol-au- vent van de kip) - 1 blikje tomatenpuree Bereiding: De prei, selder, ajuinen,knoflook, schijfjes wortel en stukjes tomaat aanstoven gedurende 10 minuten. Daarna de kippenbouillon + kruidentuiltje toevoegen. Nog even laten sudderen. Nadien 3l water toevoegen + de tomatenpuree, zout en peper. Vuur hoger zetten en 35/45 minuten laten koken. Evt wanneer de kleinkinderen komen nog vermicelli (letterkes) toevoegen bij het koken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan doe ik er de ingrediënten in. Wat laten koken en dan .... dan heb ik een heerlijke soep. |
|
![]() |
![]() |