![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het plan bestaat om onze bestaande woning te verkopen en elders een kleinere woning te kopen of bouwen.
In geval van nieuwbouw zou het gaan over een 'kleinere' woning van pakweg 8mx8m met een kelder (deels of volledig) en een verdieping onder zadeldak. Geen inpandige garage. Geen rare hoeken ed, gewoon een vierkant (of rechthoekig) huis. Nu heb ik ooit in de bouwsector gewerkt maar dat is wel heel lang geleden. Ik zou nog wel een aantal (kleinere of lichtere) dingen zelf kunnen doen maar ik heb geen idee van de hedendaagse voorschriften. Wat zijn de dingen waar ik zoals rekening mee moet houden? Hedendaagse prijzen? Verplichtingen ivm EPC zoals warmepomp, zonneboiler, zonnepanelen, pelletkachel,... wat moet, wat mag, wat mag niet... Andere verplichtingen zoals regenwaterput, septische put, riolering,... Sleutel op de deur of niet? Aannemer of de lokale beunhaas? Traditioneel of houtskelet? Ervaringen, tips, do's and don'ts,... Laat maar komen!!
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu met een warmtewisselaar, wordt de koude lucht opgewarmd door de lucht die je naar buiten blaast. Vriend moet z'n verluchting regelmatig uitzetten omdat z'n lieve buur een allesbrander heeft. En die lieve buur neemt dat woord 'allesbrander' nogal letterlijk. Een vuilzak heeft ie bijna niet nodig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet dat het allemaal verplicht is maar voorlopig is het plan "we installeren het minimum wat verplicht is maar blijven bij onze oude gewoonte van dagelijks ramen opzetten. Net zoals we nu doen trouwens. Een vriend van me heeft zo zijn peperduur ventilatiesysteem uitgeschakeld en werkt op dezelfde manier. Zonder problemen qua vocht en/of schimmel overigens. Dus bij ventilatie staat voorlopig: "Het goedkoopste wat minimum verplicht is." Wat dat dan net is moet ik nog uitzoeken. Of in deze draad lezen. Tenzij er systemen opduiken die wel goed werken en betaalbaar zijn. Ik lees vanalles over A, B, C en D systemen maar moet nog uitzoeken hoe die juist werken en wat ze kosten...
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 23 december 2024 om 10:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou eerst toch eens bij de gemeente informeren wat mag/moet.
Verder: https://www.vlaanderen.be/een-nieuw-huis-bouwen
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Me bij de gemeente gaan laten informeren is momenteel dus nog niet van toepassing. We bekijken voorlopig het meer algemene plaatje nog. Wat al wel vaststaat is dat het een bouwgrond gaat moeten zijn voor open bebouwing.
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Denk dat je beter over de taalgrens gaat bouwen. Daag zijn ze minder gek dan in Vlaanderen
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Koopt u 4 zee containers, zet die op mekaar, zet er een muurke rond of graaf ze in en ge zijt gesteld.
hier en daar een deur en trapgat in branden en van boven een paar rollen roofing. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kies mijn woonplaats niet op basis van hoe makkelijk het daar is om een nieuwbouw te zetten.
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat zijn uw criteria? Als ik kon nam ik mijn grond en woning op en plakte die in Wallonië in een buurt waar bijna geen kat woont
![]() |
#12 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie zegt dat ik een probleem heb met de Walen?
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bereid je voor op fratsen van Putin. Stel dat die erin lukt om in het geniep de servers van de elektriciteitsmaatschappijen te hacken ...
dus bouwen met het oog op plaatsing van de max aan zonnepanelen, en een flinke thuisbatterij.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik wil ten eerste niet naar Wallonië verhuizen en ten tweede wil ik niet weg van kinderen, familie en vrienden. Mijn vrouw net zo, bovendien wil die niet weg van haar dikbetaalde job. Ergens moederziel alleen in een godverlaten Waals gat gaan zitten lijkt mij meer hel dan hemel. Dus nee, wij zijn tevreden in de omgeving waar we nu wonen. Alleen wordt het huis met zijn 4 slaapkamers en tuin van 800m2 wat groot voor wat we nodig hebben.
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Doe daar uw goesting" is al heel lang niet meer van toepassing hoor. Veel mensen geloven nog steeds dat je in Wallonië mag bouwen wat je wil maar dat is een complete illusie. Op sommige punten is het er in veel gemeentes zelfs strenger dan in Vlaanderen (dakvorm, gevelmateriaal,...).
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar het ging hier niet over verhuizen naar Wallonië, het gaat over een nieuwbouw zetten in Vlaanderen...
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is hier al vol genoeg. Betonstop!
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ach, beloftes tegen 2040.
Als goede Belg zouden we beter moeten weten... ![]()
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() P.s. Niet te groot meer gaan wonen, alles zal u toch afgenomen worden ![]() Of zou die zin een communistisch tintje hebben? Iedereen zelfde bed en tafel? ![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. Laatst gewijzigd door Universalia : 24 december 2024 om 13:46. |
|
![]() |
![]() |