Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 juni 2025, 17:10   #1
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.388
Standaard Laden in het buitenland

Hilarisch vind ik die commentaren van de EV rijders. Ze rijden zonder problemen en stress naar Barcelona of Amsterdam.

Natuurlijk maar wat ze er niet bijzeggen is dat het kuddedieren zijn en van de ene naar de andere laadpaal rijden.

Ik rijd met mijn oude 911 benzine graag waar ik zelf beslis en dat is niet zelden dwars door het Spaanse binnenland......Ik kan dan in ieder zelfs godverlaten dorpje tanken en zie ik onderweg een leuke route pak ik er die ook nog eens bij zonder te hoeven opzoeken waar ik kan laden.....lekker gas geven op die cols wat een muziek in de oren en mag nog wat verbruiken ook.

En dan zo naar Portugal waar ik dwars door het binnenland ging.....gelukkig zonder naar een laadpaal te moeten zoeken

Ik ben in het Spaanse binnenland omzeggens geen laadpaal tegengekomen en een vriend van mij is verleden maand met zijn pick-up tot het Zuiden van Marokko gereden ........zonder problemen maar dan wel met een D Max Diesel......Een laadpaal is daar nog zeldzamer dan varkenskotelet.

De EV is uitstekend voor het kuddedier......van hier naar de Cote D'azur langs de autoroute du soleil. Naar Blankenberge of Knokke langs de E40 is ook geen probleem

Het is maar hoe je het bekijkt maar het zijn zeker geen mensen die rijplezier nog op dezelfde manier interpreteren als ik. Maar goed ik beken en ben een uitstervend ras.

https://www.hln.be/reizen/wat-kost-e...lgie~aebe96d1/

En ja heb al wat gaan testen met EV maar ik blijf het geen auto's maar trams vinden. Dat interieur om van te wenen. De dag ik niet meer met mijn plofmotor mag rijden neem ik gewoon de tram of de trein dat zijn ook EV.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 25 juni 2025 om 17:27.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2025, 19:08   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Lange afstandsreizen met een Porsche? ADAC zal zeker de veel comfortabele Taycan kiezen boven de 911.

De gegeven punten zijn overduidelijk. Oordeel zelf uit de pdf-links, daar vind je alle mogelijke details en kritieken. Ook rijbereik moest daar iemand om bleiten.

# hoe lager het cijfer hoe beter:
Citaat:
# Notenskala #
sehr gut (0,6 – 1,5) gut (1,6 – 2,5) befriedigend (2,6 – 3,5) ausreichend (3,6 – 4,5) mangelhaft (4,6 – 5,5)

Porsche Taycan Performancebatterie Plus

Viertüriges Coupe der Oberklasse (320 kW / 435 PS)

AUTOTEST (ohne Autokosten) : 1,6

KATEGORIE NOTE

Karosserie/Kofferraum 2,6
Verarbeitung 1,0
Alltagstauglichkeit 3,6
Licht und Sicht 2,5
Ein-/Ausstieg 2,7
Kofferraum-Volumen 3,3
Kofferraum-Nutzbarkeit 2,8
Kofferraum-Variabilität 2,2

Innenraum 2,4
Bedienung 2,3
Multimedia/Konnektivität 0,8
Raumangebot vorn 2,2
Raumangebot hinten 3,6
Innenraum-Variabilität 2,9

Komfort 1,3
Federung 1,0
Sitze 1,3
Innengeräusch 2,3
Klimatisierung 1,4

Motor/Antrieb 0,9
Fahrleistungen 0,7
Laufkultur/Leistungsentfaltung 1,1
Schaltung/Getriebe 1,1

Fahreigenschaften 1,2
Fahrstabilität 1,1
Lenkung 1,2
Bremse 1,4

Sicherheit 1,4
Aktive Sicherheit - Assistenzsysteme 0,9
Passive Sicherheit - Insassen 1,3
Kindersicherheit 1,8
Fußgängerschutz 3,1

Umwelt/Ecotest 1,5
Verbrauch/CO2 1,0
Schadstoffe 1,9

=================

Porsche 911 Carrera Coupé S PDK
Zweitüriges Coupe der Oberklasse (331 kW / 450 PS)

AUTOTEST (ohne Autokosten) : 2,6

KATEGORIE NOTE

Karosserie/Kofferraum 3,3
Verarbeitung 1,4
Alltagstauglichkeit 4,0
Licht und Sicht 2,4
Ein-/Ausstieg 3,7
Kofferraum-Volumen 5,0
Kofferraum-Nutzbarkeit 3,5
Kofferraum-Variabilität 3,2

Innenraum 2,9
Bedienung 2,1
Multimedia/Konnektivität 1,5
Raumangebot vorn 2,5
Raumangebot hinten 5,5
Innenraum-Variabilität 4,1

Komfort 2,9
Federung 3,3
Sitze 2,5
Innengeräusch 4,1
Klimatisierung 2,5

Motor/Antrieb 0,9
Fahrleistungen 0,7
Laufkultur/Leistungsentfaltung 1,1
Schaltung/Getriebe 1,1

Fahreigenschaften 1,1
Fahrstabilität 1,3
Lenkung 1,1
Bremse 0,9


Sicherheit 2,8
Aktive Sicherheit - Assistenzsysteme 1,7
Passive Sicherheit - Insassen 3,3
Kindersicherheit 3,9
Fußgängerschutz 2,5

Umwelt/EcoTest 3,3
Verbrauch/CO2 5,5
Schadstoffe 1,1
De veel lichtere 911 kon maar in één categorie rijeigenschappen ietsiepietsie (0.1) beter zijn , ietsje beter insturen (handling) en duidelijk kortere remweg, maar niet in rijstabiliteit (0,2 slechter).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 juni 2025 om 19:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2025, 21:55   #3
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.202
Standaard

Merkwaardig hoe sommigen er nooit in slagen om een mening te geven, zonder een sneer te moeten geven naar iedereen die een andere mening heeft.

Fijn, jij hebt je vakantievoorkeuren. En wie het anders ziet is een "kuddedier".

Daarentegen zou men kunnen stellen dat wie zich aan een EV waagt, juist een pionier en een vernieuwer is. Het tegenovergestelde van een kuddedier dus.

Jij kan dan 1000 km ver rijden over landwegen in 1 keer en het landschap bewonderen vanuit je auto. Men kan ook op een plek landen en van daaruit de omgeving bezoeken. Jaja, zelfs over de provinciale en landwegen. Met een 400 km bereik kan je zowat alle plaatsen in België bereiken. Daarna rijd je naar de Loirestreek en doet daar je tour. En vandaar naar De Charente. enz... Je hoef dus niet in 1 trok naar Benidorm te reizen. Je kan ook onderweg etappes maken en van veel variatie op gebied van landschap cultuur en cuisine genieten.
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 25 juni 2025 om 22:00.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2025, 23:27   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Merkwaardig hoe sommigen er nooit in slagen om een mening te geven, zonder een sneer te moeten geven naar iedereen die een andere mening heeft.

Fijn, jij hebt je vakantievoorkeuren. En wie het anders ziet is een "kuddedier".

Daarentegen zou men kunnen stellen dat wie zich aan een EV waagt, juist een pionier en een vernieuwer is. Het tegenovergestelde van een kuddedier dus.

Jij kan dan 1000 km ver rijden over landwegen in 1 keer en het landschap bewonderen vanuit je auto. Men kan ook op een plek landen en van daaruit de omgeving bezoeken. Jaja, zelfs over de provinciale en landwegen. Met een 400 km bereik kan je zowat alle plaatsen in België bereiken. Daarna rijd je naar de Loirestreek en doet daar je tour. En vandaar naar De Charente. enz... Je hoef dus niet in 1 trok naar Benidorm te reizen. Je kan ook onderweg etappes maken en van veel variatie op gebied van landschap cultuur en cuisine genieten.
dikke 2.

Fred is nu ook al van-horen-zeggen-en zien-gans Spanje-specialist van laadpunten in Spanje. Weet hij hoeveel (snel)laadpunten er überhaupt zijn, zeggen we per BEV in Spanje? Ik denk het niet, en hij zal het ook niet opzoeken, wat eigenlijk iedereen kan ggln.

Hoe vandaag de recente BEVs kunnen snelladen interesseert hem wslk ook geen bal. Het zijn immers kuddedieren ofzo? Bovendien weet ik dat Spanje qua snelweglengte zeker niet moet onderdoen voor Duitsland. En vanuit de snelheidsbeperkte snelweg is het landschap bekijken zeker veiliger rijden als op soms stresserende landwegen met minder verzicht. Maar daar gaat het niet echt om, met een EV is 300 of zelfs 400 km de snelweg verlaten ook helemaal geen probleem, de routeplanner en landkaart van de EV zegt wel ruim op tijd waar even kan bijladen of snelladen, hoeveel laadpunten er vrij zijn en hoelang het duurt. Men kan dat gewoon instellen hé, Fred denkt nog echt dat men die laadpunten moet zoeken, lol.

En Spanje heeft ruim genoeg (snel)laadpunten heb ik ggld van een tankstationketen Repsol die natuurlijk ook laadpunten heeft:
Citaat:
https://www.repsol.com/en/energy-and...r/index.cshtml

Myths and realities of the electric car in Spain

27 September 2024
Maar Fred heeft het wel toevallig over een oude Porsche 911 die wslk minder rijbereik heeft dan een Porsche Taycan (570 km). En ik kan dat heel goed weten als ex-911-rijder (anno '83-'89), ook daarom mijn reactie (eigenlijk wou ik op zoiets trollerig niet reageren), dit met wat ADAC-argumentatie (Fred kent die gasten )

Een snelladende Porsche Taycan kan bvb in 10 minuten 285 km bijladen aan een 300 kW-laadpunt, en is wslk een van de allersnelste laders schrijft ADAC.

In 17 minuten kwam er 446 km bij. Dat is amper genoeg om eens de benen te strekken en-of op de WC te gaan en-of een snelle koffie, na pakweg 3 uur rijden. Men mag namelijk de auto even verlaten.

De geteste cijfers van ADAC plak ik even, deze zijn altijd incl. laadverliezen (zie ook laadgrafieken):
Citaat:
https://assets.adac.de/image/upload/...terie-plus.pdf bladzijde 14

Nachgeladen in kWh Reichweite SOC
10 min 48,4 kWh 285 km 56%
20 min 79,5 kWh 468 km 83%
30 min 90,7 kWh 533 km 92%

Ladevorgang 10 - 80 %
Ø Ladeleistung 274,9 kW
Ladedauer 00:17:00
nachgeladene Energie 76 kWh
nachgeladene Reichweite (EcoTest) 446 km
En een online-routeplanner voedde ik met Taycan-gegevens voor een lange reis van Noord-Limburg naar Lissabon in 20 uur 8 minuten totale reistijd, 2140 km, dus best met co-piloot... dus incl. snellaadduur van 1 uur 28 minuten.

Dus eigenlijk meer korte laadpauzes om wat veiliger te rijden (met co-piloot), men kan het ook anders instellen en van SoC 5% tot ca. 80% of meer laden dan heeft men zeker 1 of 2 laadpauzes minder, maar gaat men wel wat later aankomen.

Geladen werd tussen 11 en 14 minuten lang, en dat 7-maal. (SoC = State of Charge)

Met 100% lading thuis vertrokken en in Lissabon met 10% SoC aangekomen.
De batterij werd nooit lager dan 10% SoC gereden en nooit werd meer dan 76% geladen, meestal was rond 70% of minder ruim genoeg. Dus om de 2 uur tot 2,5 uur een korte laadpauze, behalve de eerste laadstop zoals men kan aflezen 373 km na 3 uur 19 minuten rijden. Dat is volgens de ABRP planner de snelste planning.
Citaat:
ABRP Plan

https://abetterrouteplanner.com/

Wegpunkt | SoC Ankunft | SoC Abfahrt | Kosten | Ladezeit | Distanz | Fahrtdauer | Ankunft | Abfahrt
Punkt auf der Karte -- | -- | -- | -- | 100% | 373 km | 3 h 19 min | 21:50

Saint-Witz [Ionity] | 12% | 70% |32,00 € | 12 min | 257 km | 2 h 25 min | 01:09 | 01:27
Tours La Longue Vue [Ionity] 12% 76% 35,00 € 14 min 271 km 2 h 10 min 03:51 04:11
A10 - Aire de Saint Palais Ouest (direction Bordeaux) [Electra] 10% 71% 33,00 € 13 min 257 km 2 h 8 min 06:21 06:39
Labenne Ouest [Ionity] 10% 72% 33,00 € 13 min 235 km 2 h 10 min 08:48 09:06
Briviesca Norte [Ionity] 10% 64% 33,00 € 11 min 235 km 2 h 1 min 11:16 11:32
Zunder Hotel Lisboa - Castrillo de la Guareña [Zunder] 10% 73% 32,00 € 14 min 283 km 2 h 24 min 13:33 13:51
Castelo Branco N-S [Ionity] 10% 62% 15,00 € 11 min 229 km 2 h 2 min 15:15 15:31
Lissabon, Portugal 10% ---- 0 km 17:33
20 h 8 min 213,00 € 1 h 28 min 2140 km 18 h 39 min
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 juni 2025 om 23:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2025, 23:49   #5
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.202
Standaard

Ik begrijp ook de opmerking over de tram niet helemaal. Over smaken en kleuren kan je niet discussiëren, maar het interieur van een Tesla 3 vind ik nu ook niet echt om van te wenen. (Ik heb er 3 jaar mee gereden)

Toegegeven : Nadien heb ik een proefrit gemaakt in een Tesla Y, en dat was magistrale k*t. Maar een proefrit van een wagen bepaalt dus niet heel het EV landschap. Net zoals een slechte proefrit in een bepaald diesel model niet betekent dat geen enkele diesel deugt.
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 25 juni 2025 om 23:59.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2025, 00:02   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Smile

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ik begrijp ook de opmerking over de tram niet helemaal. Over smaken en kleuren kan je niet discussiëren, maar het interieur van een Tesla 3 vind ik nu ook niet echt om van te wenen. (Ik heb er 3 jaar mee gereden)

Toegegeven : Nadien heb ik een proefrit gemaakt in een Tesla Y, en dat was magistrale k*t. Maar een proefrit van een wagen bepaalt dus niet heel het EV landschap. Net zoals een slechte proefrit in een bepaald diesel model niet betekent dat geen enkele diesel deugt.
Er zijn ondertussen meer BEV keuzes dan degelijke ICE keuzes krijg ik langzaam de indruk.
Citaat:
https://ev-database.org/nl/#group=ve...030&s=1&p=0-10

Alle elektrische auto's

891 voertuigen gevonden
Met de Taycan Plus vanaf februari 2024 waarover ik het had, en uitvoerig getest door ADAC :
Een bevestiging als lange afstands EV met maximale 5 sterren

Citaat:
https://ev-database.org/nl/auto/2099...he-Taycan-Plus

Geschiktheid Lange Afstand 5 / 5

Afstand eerste deel 429 km
Laadstop 0km
Afstand tweede deel 334 km
Totale afstand (1-Stop Range) 763 km

Duur eerste deel 3h 54min
Laadstop 15 min
Duur tweede deel 3h 2min
Totale duur 7h 11min

Klik hier voor de volledige analyse

De 'geschikheid lange afstand' is een 5-sterren beoordeling die aangeeft hoe geschikt een voertuig is voor lange reizen. De beoordeling is gebaseerd op de 1-Stop Range: de totale afstand die een voertuig kan afleggen met één laadstop van 15 minuten.

Praktische Actieradius
tussen 420 - 815 km
Stad - Winter * 540 km
Snelweg - Winter * 420 km
Gecombineerd - Winter * 485 km
Stad - Zomer * 815 km
Snelweg - Zomer * 550 km
Gecombineerd - Zomer * 665 km
Dat is zowat Antwerpen-München met amper 1 korte plaspauze van 15 minuten
Zot doen is niet erg? Ik zou zelfs het vliegtuig nemen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 juni 2025 om 00:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2025, 07:25   #7
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.142
Standaard

Ik heb ook een elektrische bedrijfswagen, en toen ik merkte dat ik verdorie niet eens tot in Alkmaar geraakte zonder 1 keer bij te laden, heb ik die rommel nooit ofte nimmer nog zlefs nog maar overwogen om op vakantie te gaan.

Ga nog liever met mijn oude, versleten, vervuilende Volvo V50 uit 2006 (intussen zonet vervangen door een hybride Passat uit 2024) dan ooit op reis te gaan met een mislukte batterij waar ik permanente laadstress van zou krijgen. Laat staan dat ik ermee naar Frankrijk zou mee gaan waar het nog erger is met het laden van die brol...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2025, 07:29   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.340
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Ik heb ook een elektrische bedrijfswagen, en toen ik merkte dat ik verdorie niet eens tot in Alkmaar geraakte zonder 1 keer bij te laden, heb ik die rommel nooit ofte nimmer nog zlefs nog maar overwogen om op vakantie te gaan.

Ga nog liever met mijn oude, versleten, vervuilende Volvo V50 uit 2006 (intussen zonet vervangen door een hybride Passat uit 2024) dan ooit op reis te gaan met een mislukte batterij waar ik permanente laadstress van zou krijgen. Laat staan dat ik ermee naar Frankrijk zou mee gaan waar het nog erger is met het laden van die brol...
2
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2025, 07:47   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Ik heb ook een elektrische bedrijfswagen, en toen ik merkte dat ik verdorie niet eens tot in Alkmaar geraakte zonder 1 keer bij te laden, heb ik die rommel nooit ofte nimmer nog zlefs nog maar overwogen om op vakantie te gaan.

Ga nog liever met mijn oude, versleten, vervuilende Volvo V50 uit 2006 (intussen zonet vervangen door een hybride Passat uit 2024) dan ooit op reis te gaan met een mislukte batterij waar ik permanente laadstress van zou krijgen. Laat staan dat ik ermee naar Frankrijk zou mee gaan waar het nog erger is met het laden van die brol...
Proficiat met uw gekregen electrische bedrijfswagen van toen.

Vandaag zal men van Puurs naar Alkmaar en terug (ca. 450 km - 460km) zelfs helemaal niet moeten bijladen onderweg in de meeste tijd van het jaar. Stel eens voor nooit meer bijladen onderweg, ook voor die absurde lange bedrijfsritten waar men meer dan een halve werkdag verspilt door te rijden. Dat bedrijf zal snel failliet zijn.

Bron: https://abetterrouteplanner.com/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 juni 2025 om 08:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2025, 07:50   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.731
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Proficiat met uw gekregen electrische bedrijfswagen van toen.
Resultaat, een EV van de baas om het Belgische openbaar vervoer te vervangen, en een gewone wagen van de werknemer zelf.

Kassa kassa oompje (R)overheid. 2 Auto's waar 1 zou kunnen voldoen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2025, 08:08   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Resultaat, een EV van de baas om het Belgische openbaar vervoer te vervangen, en een gewone wagen van de werknemer zelf.

Kassa kassa oompje (R)overheid. 2 Auto's waar 1 zou kunnen voldoen.
Ik denk zelfs dat Mechelen-Alkmaar een goede treinverbinding is, waar men zelfs 10 minuten sneller met de trein aankomt dan met de wagen.
Zegt google.com/maps
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 juni 2025 om 08:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2025, 08:09   #12
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Hilarisch vind ik die commentaren van de EV rijders. Ze rijden zonder problemen en stress naar Barcelona of Amsterdam.

Natuurlijk maar wat ze er niet bijzeggen is dat het kuddedieren zijn en van de ene naar de andere laadpaal rijden.

Ik rijd met mijn oude 911 benzine graag waar ik zelf beslis en dat is niet zelden dwars door het Spaanse binnenland......Ik kan dan in ieder zelfs godverlaten dorpje tanken en zie ik onderweg een leuke route pak ik er die ook nog eens bij zonder te hoeven opzoeken waar ik kan laden.....lekker gas geven op die cols wat een muziek in de oren en mag nog wat verbruiken ook.

En dan zo naar Portugal waar ik dwars door het binnenland ging.....gelukkig zonder naar een laadpaal te moeten zoeken

Ik ben in het Spaanse binnenland omzeggens geen laadpaal tegengekomen en een vriend van mij is verleden maand met zijn pick-up tot het Zuiden van Marokko gereden ........zonder problemen maar dan wel met een D Max Diesel......Een laadpaal is daar nog zeldzamer dan varkenskotelet.

De EV is uitstekend voor het kuddedier......van hier naar de Cote D'azur langs de autoroute du soleil. Naar Blankenberge of Knokke langs de E40 is ook geen probleem

Het is maar hoe je het bekijkt maar het zijn zeker geen mensen die rijplezier nog op dezelfde manier interpreteren als ik. Maar goed ik beken en ben een uitstervend ras.

https://www.hln.be/reizen/wat-kost-e...lgie~aebe96d1/

En ja heb al wat gaan testen met EV maar ik blijf het geen auto's maar trams vinden. Dat interieur om van te wenen. De dag ik niet meer met mijn plofmotor mag rijden neem ik gewoon de tram of de trein dat zijn ook EV.
Ooit van de term 'overgangsperiode' gehoord ? Ik denk dat er tegenwoordig al meer tankstations voor EV zijn dan voor ICE, stilaan ook in de buitengebieden. En het gaan er nog massa's meer worden. Spijtig genoeg.
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Laatst gewijzigd door Vlad : 26 juni 2025 om 08:10.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2025, 08:11   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ik denk dat er tegenwoordig al meer tankstations voor EV zijn dan voor ICE, stilaan ook in de buitengebieden. Spijtig genoeg.
Elk huis zal ondertussen wel een vrij stopcontact hebben?

Ik wist niet dat stopcontacten spijtig zijn.

Men voorspelt alvast dat tegen 2050 het aantal tankstations met 45% gaat verminderen door de electrificatie van het vervoer, dit betreft Europa. Bron: https://www.mobilityenergy.com/nl/ta...et-45-procent/

In Nederland bvb zal het sneller gaan, er wordt gewoon elk jaar minder getankt: (dan helpen tijdelijk zeer hoge brandstofprijzen ook niet)
Citaat:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...komende-jaren/

'Helft tankstations verdwijnt in komende jaren'

Afzet neemt af

Joas van Wingerden Nieuws
3 juli 2024 om 10:38


Het gaat nu veel pomphouders nog behoorlijk voor de wind, maar dat kan snel veranderen. Dat verwacht ING Research. In zo'n vijf tot tien jaar halveert naar verwachting het aantal tankstations.

Er lijkt op het moment nog geen vuiltje aan de lucht bij veel tankstations in ons land, want er vloeit behoorlijk wat geld per liter naar de kas. Uit cijfers van ING Research, waarover De Telegraaf bericht, blijkt dat er in 2022 een recordomzet gedraaid werd van 12,9 miljard euro, onder meer geholpen door de hoge brandstofprijzen. Voor de toekomst schetst ING Research echter een minder florissant beeld. Zo wordt er gerekend met het einde van de nieuwverkoop van brandstofauto's in 2035 en het vrijwel geheel verdwijnen van auto's met verbrandingsmotoren in 2053, waardoor investeren in tankstations een stuk minder interessant wordt en de afzet afneemt.

Dat is een belangrijke oorzaak voor een flinke terugloop in het aantal tankstations in de komende jaren, zo verwacht men. ING Research stelt dat in de komende vijf tot tien jaar zo'n 2.000 tankstations zullen verdwijnen en er nog ongeveer eenzelfde aantal overblijft. De helft die verdwijnt, bestaat vooral uit kleine en vaak onbemande pompen die puur afhankelijk zijn van brandstofverkoop. Vooral in de grensstreek dreigt het aantal tankstations dun gezaaid te worden. Er wordt momenteel overigens door grote spelers al behoorlijk geaasd op locaties waar nu nog kleinere pomphouders zitten, zo ziet ING Research.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 juni 2025 om 08:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2025, 09:07   #14
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Elk huis zal ondertussen wel een vrij stopcontact hebben?

Ik wist niet dat stopcontacten spijtig zijn.
Waar ik woon staan al die lelijke blikken op wielen op straat en zie ik elke week wel ergens een nieuw tankstation in de publieke ruimte verschijnen. Garages dienen voor rommel of de auto's passen er niet meer in en kabels mogen niet over de voet- en fietspaden gelegd worden. Het is een minderheid in dit land die in een vrijstaande woning met grote garage woont. Helaas een grote meerderheid van de politici die de beslissingen nemen.
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2025, 09:51   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Waar ik woon staan al die lelijke blikken op wielen op straat en zie ik elke week wel ergens een nieuw tankstation in de publieke ruimte verschijnen. Garages dienen voor rommel of de auto's passen er niet meer in en kabels mogen niet over de voet- en fietspaden gelegd worden. Het is een minderheid in dit land die in een vrijstaande woning met grote garage woont. Helaas een grote meerderheid van de politici die de beslissingen nemen.
Waar gij woont...

Nieuwe tankstations, elke week? Die zijn toch afnemend.

Laadkabels liggen niet meer storend over voetpaden, want nergens toegelaten. Bovendien zijn stoepoplossingen in de maak, je hoeft maar te googlen. Hier in Keulen:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=FwJo60P_6KY
Köln: Wie sinnvoll ist der Lade-Bordstein wirklich?

Citaat:
Het is een minderheid in dit land die in een vrijstaande woning met grote garage woont.
Statistisch is het een meerderheid aan gezinnen (met een auto) die op zijn eigen oprit comfortabel kan laden, daar heb je het eigenlijk mis.
Ook rijenhuizen of appartementen kunnen een eigen oprit of private parkeerplaats hebben.

En wie dat niet kan heeft nog genoeg andere laadmogelijkheden.
Spijtig dat er in Be geen jaarlijks weerkerend laadonderzoek bestaat zoals in Nederland:
Citaat:
https://elaad.nl/wp-content/uploads/...rzoek-2024.pdf

De batterij van de EV voldoet meestal voor
de dagelijkse afstanden. 45% van de EVrijders hoeft onderweg nooit bij te laden, dat is 5%-punt meer dan vorig jaar. Hierbij zijn vakanties niet meegeteld.

Maar liefst driekwart van de EV-rijders laadt maximaal 1 x per maand onderweg bij.

• 81% van de respondenten heeft zonnepanelen. Dit is een toename ten
opzichte van vorig jaar, toen 77% van de EV-rijders aangaf hierover te beschikken.
Alleen kijkend naar de groep die thuis kan laden heeft zelfs 91% zonnepanelen. Van die groep gebruikt 58% de zonnepanelen om de auto direct mee te laden.

Laadgedrag algemeen (paragraaf 3.3)

• De EV-rijder geeft aan nog steeds vooral
thuis op te laden. In 2024 wordt volgens de
deelnemers 52% van de kilometers bij een
privé laadpaal thuis geladen, 6% bij het
stopcontact thuis, 15% bij openbare
laadpalen in de buurt, 5% bij openbare
laadpalen elders, 12% op het werk en 9%
bij de snellader onderweg.
• Mensen die geen privé laadvoorziening
hebben, laden 54% van de kilometers op bij
een openbare laadpaal in de buurt. Ook
wordt er door deze groep drie keer zoveel
gebruik gemaakt van laadpalen op het
werk en bijna twee keer zoveel snel
geladen.
• Alle laadinfrastructuur in Nederland scoort
een ruim voldoende of hoger. Het
thuislaadpunt wordt zoals vorige edities
het best beoordeeld met een 9,2. Het
laagst scoren laadpunten in het buitenland
(6,2), hoewel de beoordeling is verbeterd
ten opzichte van vorig jaar (5,9).
• De meeste EV-rijders (75-77%) hebben een
vast patroon (op dagen dat ze hun auto
opladen) waarop ze hun auto aan de
laadpaal zetten en er weer weghalen.
Wat wel in de toekomst een feit kan worden dat de groei van BEV kan plafonneren als de private laadinfra niet meer groeit.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 juni 2025 om 10:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2025, 10:15   #16
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik denk zelfs dat Mechelen-Alkmaar een goede treinverbinding is, waar men zelfs 10 minuten sneller met de trein aankomt dan met de wagen.
Zegt google.com/maps
De trein? Om op vakantie te gaan? JE bent gek!

We zaten niet in Almaar eh, maar een dorpje in de buurt. Moet ook nog daar geraken, en zou graag ook nog in die 5 dagen boodschappen doen, stadjes bezoeken, rondtoeren,...

Neen, zolang EV nog niet aan de hielen kan komen qua prestaties en rijbereik als een fossiele wagen, gaan het inferieur op alle vlakken blijven en zal ik het nooit overwegen om aan te kopen als particulier...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2025, 10:20   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
De trein? Om op vakantie te gaan? JE bent gek!
Onlangs stonden ze 3 uur extra in de file richting kust, lol. Die met de trein hadden 3 uur meer kustvakantie die dag.

Citaat:
We zaten niet in Almaar eh, maar een dorpje in de buurt. Moet ook nog daar geraken, en zou graag ook nog in die 5 dagen boodschappen doen, stadjes bezoeken, rondtoeren,...
Parkeren moet je toch ook eens doen? Jij gaat toch te voet?

Citaat:
https://chargefinder.com/nl/alkmaar/oplaadpunten/ewm7eg

395 oplaadpunten in Alkmaar
Inzoomen mag.
Citaat:
Neen, zolang EV nog niet aan de hielen kan komen qua prestaties en rijbereik als een fossiele wagen, gaan het inferieur op alle vlakken blijven en zal ik het nooit overwegen om aan te kopen als particulier...
Een ICE komt niet aan de hielen van een degelijke BEV.

Tiens de Nederlanders hebben helemaal geen problemen met hun auto ergens bij te laden, als die toch geparkeerd staat = geen verloren tijd, en dikwijls vindt men eerder een vrije laadparking dan een normale.

En jij wel, heel raar.

De meeste Nederlanders (met EV ook tweedehands-EV) moeten maar maximaal 1 keer per maand onderweg bijladen. Heel erg.

Bijna de helft nooit bijladen, enkel bij verre autoreizen maar dan rust men sowieso onderweg voor de veiligheid.

Citaat:
De batterij van de EV voldoet meestal voor de dagelijkse afstanden. 45% van de EVrijders hoeft onderweg nooit bij te laden, dat is 5%-punt meer dan vorig jaar. Hierbij zijn vakanties niet meegeteld.

Maar liefst driekwart van de EV-rijders laadt maximaal 1 x per maand onderweg bij.
Dat regelmatig tanken van een plofwagen moet dan echt een sleur zijn.

sorry voor de link uit Nederland: https://elaad.nl/wp-content/uploads/...rzoek-2024.pdf
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 juni 2025 om 10:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2025, 11:54   #18
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Elk huis zal ondertussen wel een vrij stopcontact hebben?

Ik wist niet dat stopcontacten spijtig zijn.
Neen . Wie op de 17 de verdieping woont en zo zijn er miljoenen mensen in de steden heeft dat niet.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2025, 11:57   #19
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.388
Standaard

Heel veel EV rijders nemen liever het vliegtuig dan hun auto om op vakantie te gaan. Waarschijnlijk allemaal oliedomme EV rijders die niet weten hoe te tanken.

Alvast al een eerste zet naar een groenere mobiliteit

Een derde van de EV-rijders geeft ook aan dat ze hun vakantieplannen aanpassen. Bijvoorbeeld door het vliegtuig te pakken (lekker groen), een bestemming te kiezen met goede laadinfrastructuur of een andere auto te pakken. Op vakantie gaan als EV-rijders brengt dus hoe dan ook extra rompslomp met zich mee.

https://www.autoblog.nl/nieuws/meer-...atisch-7015700

https://vzr.nl/nieuws/details/vakant...danks_bezwaren

Meer dan een derde van de EV rijders geeft aan dat de vakanties met een elektrische auto nu anders ingevuld worden.
Zo gaat men bijvoorbeeld:

Vaker op vliegvakantie in plaats van met de auto
Naar een land met de zekerheid van een goede laadinfrastructuur
Met een andere auto op vakantie

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 26 juni 2025 om 12:00.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2025, 12:03   #20
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht

Daarentegen zou men kunnen stellen dat wie zich aan een EV waagt, juist een pionier en een vernieuwer is. Het tegenovergestelde van een kuddedier dus.
Dat is in de eerste plaats een bedrijfs zie salariswagen dus iemand die gedwongen wordt om met een EV te rijden. Dat lijkt me iets heel anders dan een vernieuwer.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be