Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

 
 
Discussietools
Oud 7 januari 2005, 10:47   #1
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard VB-visie over hoger onderwijs

naar aanleiding van deze discussie heb ik de passage over het hoger onderwijs in het VB-programma eens gelezen. ik had daar in die thread een reactie over gepost, maar blijkbaar vond men daar mijn mening over woord het woord meesteropleiding veel interessanter, waardoor er geen discussie over het hoger onderwijs meer kwam. en omdat ik dat zelf een interesant onderwerp vond, heb ik maar besloten een thread over te openen.

uit het VB-programma:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VB
c. Hoger onderwijs.
Op 2 april 2003 keurde het Vlaams Parlement het zogenaamde ‘Structuurdecreet’ goed. Dit decreet doet in
belangrijke mate afbreuk aan de specificiteit en de kwaliteit van het Vlaams hoger onderwijs. Het Vlaams
Belang promoot een zo groot mogelijke internationale uitstraling van het Vlaamse onderwijs en de Vlaamse
wetenschap, maar wij zijn van oordeel dat internationale uitstraling nooit of te nimmer ten koste mag gaan van
de kwaliteit en de eigenheid van ons onderwijs. Het hoger onderwijs in Vlaanderen is gericht op de
ontwikkeling van de intelligentsia van morgen, maar dan in brede lagen van de bevolking. Een onbetaalbare
universitaire opleiding in Vlaanderen door een vrijmaking van de onderwijsmarkt is wel het laatste wat het
Vlaams Belang wil. Wij willen dat de overheid ook voor de toekomstige generaties overheidsgeld veil heeft om
mee van de beste opleidingen ter wereld aan te bieden.
dat lijkt me zowat het standpunt van alle partijen zijn. als je 1 partij kent die bv. het hoger onderwijs aan de principes van de vrije markt wil onderwerpen, mag je me dat even meedelen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VB
Het ‘Bolognadecreet,’ zoals het Structuurdecreet ook wel heet, ging in vanaf het academiejaar 2004-2005. Het
giet de Sorbonneverklaring (1998 ) en de Bolognaverklaring (1999) in Vlaamse afspraken. Het Europese
akkoord van Bologna creëert een Europese ruimte voor hoger onderwijs. De Sorbonne- en
Bolognaverkaringen vormden een antwoord op de crisis in het hoger onderwijs in een aantal grote Europese
landen. Zo was er de hersenvlucht naar de VS, de verzwakte concurrentiekracht van diploma’s, het
kwaliteitsverlies als gevolg van een doorgeschoten democratisering van het hoger onderwijs en de kritiek van
het bedrijfsleven. Een aantal mogelijk asociale uitwassen liggen nochtans op de loer. Vooral minder
vermogende én Vlaamse studenten dreigen het kind van de rekening te worden. Het Erasmusprogramma heeft
aangetoond dat Vlaamse studenten graag een gedeelte van hun studies in het buitenland volgen. Zij hebben
geen probleem om daarvoor Frans, Duits, Spaans of Italiaans te leren. Engels kennen ze meestal al. De nieuwe
onderwijsstructuur mag echter geen aanleiding zijn om de verwezenlijkingen van de democratisering van het
hoger onderwijs terug te dringen. De financiële voorwaarden voor de toegang tot het universitair onderwijs en
voor de vereisten van de academische opleiding moeten gewaarborgd blijven. Ingrijpende hervormingen
hebben volgens ons pas een meerwaarde, indien ze sociaal zijn, de vrijheid van studiekeuze garanderen en niet
ontaarden in een academische eenheidsworst. De culturele opdracht van ons onderwijs en het bewaren van
onze eigenheid moeten twee fundamentele engagementen blijven bij een hervorming van het universitaire
landschap.
veel blablabla, meer is het niet. wat stellen ze dan voor mbt de bologna-akkoorden? niet meedoen? of hoe zouden zij het aanpakken? en wat met erasmus? wat heeft dat met de democratisering van het onderwijs te maken? volgens mij juist niks. de democratisering heeft te maken met het opheffen van financiele en socio-culturele drempels, maar daar zie ik niks over staan. de rest is al helemaal wollig, zoals ze dat tegenwoordig noemen. welke hervormingen stellen ze dan voor? niet ontaarden in academische eenheidsworst, wat bedoelen ze daar in hemelsnaam mee? ik ben eens even op hun site gaan kijken, maar vond niks. ik dacht er wel een dossier onderwijs te vinden ofzo, maar het enige dossier dat ik er vond was 1 over de toetreding van turkije tot de EU. leuk de prioriteiten van het vb te kennen.
Citaat:
Wat een volwaardige universitaire opleiding betreft, staan wij - vanuit onze affiniteit met de gedachte van de
universitas - op het vanzelfsprekende standpunt dat een meesteropleiding voldoende lang moet duren. Een
minimumcurriculum van twee jaar voor een meesteropleiding is daarbij absoluut noodzakelijk om gelijke tred
te houden met het internationale hoger onderwijs.
Wij onderschrijven dan ook de noodzaak om een gedegen opleiding op hogeschool- en universitair niveau uit
te bouwen voor de vakinhoudelijke en didactische vaardigheden van leerkrachten. Deze moeten differentieel
toegang geven tot doceren in het secundair onderwijs en het hoger onderwijs. Voor het hoger onderwijs moet
het zeker gaan om een bijkomende opleiding op meesterniveau. De opleiding tot leraar wordt internationaal
steeds professioneler aangepakt. Het is dan ook ongehoord dat de besluiteloosheid van toenmalig minister
Vanderpoorten heeft geleid tot een concurrentiehandicap voor onze Vlaamse leerkrachten.
de meesteropleiding, djeezes. ok, ik vind de bachelor/master-termen ook niet goed gekozen, maar de meesteropleiding, aub! spreken ze dan ook van een vrijgezelopleiding?

en vooral, waarom spreken ze constant over de universitaire opleidingen? enig besef hoeveel hogeschoolstudenten er zijn? en de leraaropleiding staat trouwens al een tijdje op de agenda van de hogeronderwijs-politiek.

er zijn nog heel wat pijnpunten op het vlak van hoger onderwijs die de politiek dringend moet aanpakken. de democratisering moet worden verder gezet (afbreken van financiele en socio-culturele drempels), de sociale voorzieningen moeten voor alle studenten gelijk worden (gelijk voor hogeschool- en uniefstudenten, wat nu niet is), de internationalisering moet worden verder gezet, en uiteraard mogen we hierbij de kwaliteit niet uit het oog verliezen, maar daar twijfelt niemand aan, het participatiedecreet moet overal worden uitgevoerd,... ofwel staat hier niets van in hun programma, ofwel allemaal heel wollig, en wil ik wel wat meer info. kortom, niet overtuigends.

en voor ook hier de discussie enkel over meester- versus masteropleiding, daar zal ik nog een aparte topic voor openen, zodat er hier misschien eens een debat ten gronde kan gevoerd worden.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 7 januari 2005, 11:07   #2
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Ik begrijp je standpunt niet. Wat wil je nu eigenlijk zeggen ?
Geertje is offline  
Oud 7 januari 2005, 11:14   #3
Griffin
Eur. Commissievoorzitter
 
Griffin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Locatie: België, Nederland
Berichten: 9.987
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Ik begrijp je standpunt niet. Wat wil je nu eigenlijk zeggen ?
Dat het VB geen standpunt heeft over onderwijs, dat het niet tot haar prioriteiten behoort en dat als ze er al iets over zeggen, ze het zo verpakken dat ze er eigenlijk niks over zeggen. (Althans, zo lijkt mij duidelijk te worden uit de eerste post).
__________________
Het is de NWO!
Eentje voor Pindar & co:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&hl=en-CA



en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline  
Oud 7 januari 2005, 11:21   #4
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Ik begrijp je standpunt niet. Wat wil je nu eigenlijk zeggen ?
je kan toch lezen hé geertje?

Citaat:
er zijn nog heel wat pijnpunten op het vlak van hoger onderwijs die de politiek dringend moet aanpakken. de democratisering moet worden verder gezet (afbreken van financiele en socio-culturele drempels), de sociale voorzieningen moeten voor alle studenten gelijk worden (gelijk voor hogeschool- en uniefstudenten, wat nu niet is), de internationalisering moet worden verder gezet, en uiteraard mogen we hierbij de kwaliteit niet uit het oog verliezen, maar daar twijfelt niemand aan, het participatiedecreet moet overal worden uitgevoerd,... ofwel staat hier niets van in hun programma, ofwel allemaal heel wollig, en wil ik wel wat meer info. kortom, niet overtuigends.
ik zal het nog anders voor je formuleren. het hoger onderwijs lijkt me iets belangrijks. dit is de enige info die ik in hun programma vind over turkije vind ik bv meer, maar ik heb me nu ook niet suf gezocht), en die vind ik ontoereikend. sommige dingen roepen vragen bij me op, die ik graag beantwoord zou zien. verder staan er een paar vage dingen gelinkt, waar ik de kink niet echt zie. en er zijn een paar belangrijke punten, waar gewoon niets over staat. wederom vind ik in hun programma geen concrete punten. ik mis iets om hen als beleidspartij te beschouwen.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 7 januari 2005, 11:22   #5
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Dat het VB geen standpunt heeft over onderwijs, dat het niet tot haar prioriteiten behoort en dat als ze er al iets over zeggen, ze het zo verpakken dat ze er eigenlijk niks over zeggen. (Althans, zo lijkt mij duidelijk te worden uit de eerste post).
dank u, jij kan duidelijk lezen. je vat het zelfs beter samen dan ik [font=Garamond](maar ik heb niet goed geslapen, zal daardoor zijn). [/font]
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 7 januari 2005, 11:24   #6
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Je kan een visie hebben op het onderwijs, dat is een eerste punt. Je kan hiernaast bepaalde mistoestanden in het onderwijs ondertussen gewoon laten verotten (drugsbeleid, absenteïsme, hoge kostprijs, ...), dat is een tweede punt.

Een toekomstgericht beleid bereikt men niet alleen door bepaalde dingen een face-lift te geven of enkel wat ideologisch gezwans te verkopen zonder echt iets effectief te doen.
Geertje is offline  
Oud 7 januari 2005, 11:36   #7
Griffin
Eur. Commissievoorzitter
 
Griffin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Locatie: België, Nederland
Berichten: 9.987
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Je kan een visie hebben op het onderwijs, dat is een eerste punt. Je kan hiernaast bepaalde mistoestanden in het onderwijs ondertussen gewoon laten verotten (drugsbeleid, absenteïsme, hoge kostprijs, ...), dat is een tweede punt.

Een toekomstgericht beleid bereikt men niet alleen door bepaalde dingen een face-lift te geven of enkel wat ideologisch gezwans te verkopen zonder echt iets effectief te doen.
Ten eerste blijf je nu bijna net zo vaag als het VB en ten tweede snap ik niet wat je hier nu mee bedoelt als reply op de eerste post?
__________________
Het is de NWO!
Eentje voor Pindar & co:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&hl=en-CA



en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline  
Oud 7 januari 2005, 11:37   #8
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Je kan een visie hebben op het onderwijs, dat is een eerste punt. Je kan hiernaast bepaalde mistoestanden in het onderwijs ondertussen gewoon laten verotten (drugsbeleid, absenteïsme, hoge kostprijs, ...), dat is een tweede punt.

Een toekomstgericht beleid bereikt men niet alleen door bepaalde dingen een face-lift te geven of enkel wat ideologisch gezwans te verkopen zonder echt iets effectief te doen.
wat heeft drugsbeleid en absenteïsme er mee van doen? en de hoge kostprijs is onvermijdelijk als je kwaliteitsonderwijs wil. daar klaagt het VB niet over, integendeel, en dat kan je lezen in de eerste post.

en ik vraag net hoe het VB een concretere invulling wil van de blabla die in hun programme staat.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 7 januari 2005, 11:39   #9
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
er zijn nog heel wat pijnpunten op het vlak van hoger onderwijs die de politiek dringend moet aanpakken.


De democratisering moet worden verder gezet (afbreken van financiele en socio-culturele drempels)
Heel veel mogelijkheden zie ik hier niet meer in, misschien de verschillende netten samenvoegen zodat er geen onderscheid meer gemaakt wordt ? Het probleem is dat iedereen zijn kind naar de zogenaamde 'beste' school wil sturen en zodus zelf de basis legt van dit onderscheid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
De sociale voorzieningen moeten voor alle studenten gelijk worden (gelijk voor hogeschool- en uniefstudenten, wat nu niet is),
Dit is zo. Je vraagt je af waarom dit 'elitaire' verschil na zovele jaren socialistisch medebestuur nog altijd niet is aangepast.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
De internationalisering moet worden verder gezet
Bedoel je dat alle studenten op de kosten van de gemeenschap in het buitenland moeten studeren. Is deze kost wel te verantwoorden ?
Geertje is offline  
Oud 7 januari 2005, 11:40   #10
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Ten eerste blijf je nu bijna net zo vaag als het VB en ten tweede snap ik niet wat je hier nu mee bedoelt als reply op de eerste post?
Ik bedoel enkel maar de enkel praten en niets doen, al even verderfelijk is als geen standpunt hebben.
Geertje is offline  
Oud 7 januari 2005, 11:56   #11
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Heel veel mogelijkheden zie ik hier niet meer in, misschien de verschillende netten samenvoegen zodat er geen onderscheid meer gemaakt wordt ? Het probleem is dat iedereen zijn kind naar de zogenaamde 'beste' school wil sturen en zodus zelf de basis legt van dit onderscheid.
mag ik je er op wijzen dat het over het hoger onderwijs gaat? daar speelt het verschil tussen de netten niet echt. de democratisering moet verder doorgezet worden. onderwijs moet zo goed als gratis zijn. de socio-economische drempels bevinden zich meestal op een lager niveau, en zijn veel moeilijker weg te werken. ze zijn echter een zeer groot probleem.
Citaat:
Dit is zo. Je vraagt je af waarom dit 'elitaire' verschil na zovele jaren socialistisch medebestuur nog altijd niet is aangepast.
eigenlijk zouden hogescholenstudenten evenveel subsidies moeten krijgen als universtiteitsstudenten. dit is echter een zeer grote last voor de onderwijsbegroting. van den broucke heeft dit punt in zijn beleidsnota staan, alleen is het de vraag of het budgettair haalbaar is. [quote]
Citaat:
Bedoel je dat alle studenten op de kosten van de gemeenschap in het buitenland moeten studeren. Is deze kost wel te verantwoorden ?
nee dat bedoel ik niet. ten eerste willen lang niet alle studenten naar het buitenland. ten tweede moet die kost niet volledig voor de gemeenschap zijn, maar wel grotendeels. maar de internationalisering omvat veel meer. zo zal een harmonisatie van het onderwijs de mobiliteit op de europese arbeidsmarkt vergroten.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 7 januari 2005, 11:56   #12
Griffin
Eur. Commissievoorzitter
 
Griffin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Locatie: België, Nederland
Berichten: 9.987
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Ik bedoel enkel maar de enkel praten en niets doen, al even verderfelijk is als geen standpunt hebben.
Lees ik daarin de typische VB reactie van: "ah anderen doen het ook dus zij zijn even erg!"?
Ik denk dat het huidige beleid er getuige van is dat er niet enkel over gepraat wordt.
__________________
Het is de NWO!
Eentje voor Pindar & co:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&hl=en-CA



en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline  
Oud 7 januari 2005, 12:05   #13
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Lees ik daarin de typische VB reactie van: "ah anderen doen het ook dus zij zijn even erg!"?
Ik denk dat het huidige beleid er getuige van is dat er niet enkel over gepraat wordt.
inderdaad, zo is er in de vorige legislatuur eindelijk werk gemaakt van een participatiedecreet, dat er voor zorgt dat scholen hun studenten inspraak in bepaalde domeinen moet geven. dit was al jaren en belangrijk strijdpunt van de studenten. meer info

ook met de uitwerking van de bama-hervorming zijn we op de goede weg (wat niet wil zeggen dat er geen kritiek op gegeven kan worden). ook van vlak van accreditatie (kwaliteitscontrole) is er veel werk verzet.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 7 januari 2005, 12:26   #14
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
inderdaad, zo is er in de vorige legislatuur eindelijk werk gemaakt van een participatiedecreet, dat er voor zorgt dat scholen hun studenten inspraak in bepaalde domeinen moet geven. dit was al jaren en belangrijk strijdpunt van de studenten. meer info

ook met de uitwerking van de bama-hervorming zijn we op de goede weg (wat niet wil zeggen dat er geen kritiek op gegeven kan worden). ook van vlak van accreditatie (kwaliteitscontrole) is er veel werk verzet.
Studenten mee inspraak laten hebben in het beleid lijkt me nu niet direct een grote stap vooruit. Jongeren die schoolmoe zijn, hoge zelfmoordcijfers bij jongeren, verschrikkelijk slechte fysieke conditie bij jongeren, leraars die het niet meer zien zitten om les te geven, ... Deze dingen zijn ook heel belangrijk, maar men houdt zich liever bezig met ideologische dingen door te drijven ipv zich met de echte praktische zaken bezig te houden.
Geertje is offline  
Oud 7 januari 2005, 12:40   #15
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Studenten mee inspraak laten hebben in het beleid lijkt me nu niet direct een grote stap vooruit. Jongeren die schoolmoe zijn, hoge zelfmoordcijfers bij jongeren, verschrikkelijk slechte fysieke conditie bij jongeren, leraars die het niet meer zien zitten om les te geven, ... Deze dingen zijn ook heel belangrijk, maar men houdt zich liever bezig met ideologische dingen door te drijven ipv zich met de echte praktische zaken bezig te houden.
het gaat over hoger onderwijs. dat is dus 18+, na de middelbare school. hogescholen en universiteiten, weet je wel? wie schoolmoe is gaat daar niet naar toe. studenten moeten als volwaardige partner in het debat betrokken worden. het is trouwens dankzij de studentenparticipatie dat er maatregelen genomen kunnen worden die het voor studenten makkelijker maakt, men kan bv sportfaciliteiten voorzien. sorry geertje, maar ik denk dat je niet echt weet waar het over gaat. of vind je soms dat werknemers ook niet te zeggen hebben?
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 7 januari 2005, 12:55   #16
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Studenten zijn tegenwoordig veel te veel verwend. Dit spiegelt zich later af in het werkelijke bedrijfsleven. Nieuwe werknemers ,die net van school komen zetten direct een grote hoed op en eisen allerlei dingen, zonder eerst zichzelf te bewijzen.

Men is gewend tot en met betutteld te worden en lijkt dit in het bedrijf ook normaal te vinden.

Dit leidt tot al deze onnozelheden die zogenaamd 'progressief' zijn in het onderwijs. Inspraak door leerlingen in allerlei zaken lijkt me niet echt een goede zaak voor de kwaliteit van het onderwijs. Consensus bereiken over bepaalde dingen is meestal een verzwakking.

Het uitsmeren over bijna een gans jaar van examens lijkt mij ook zo een ongezonde situatie. Dit betekent een gans jaar stress hebben. Men zou beter alle examens bewoon op het einde van jaar houden. Eenmaal stress en direct een goede selectie van wie het of wie het niet kan.
Geertje is offline  
Oud 7 januari 2005, 15:18   #17
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Studenten zijn tegenwoordig veel te veel verwend. Dit spiegelt zich later af in het werkelijke bedrijfsleven. Nieuwe werknemers ,die net van school komen zetten direct een grote hoed op en eisen allerlei dingen, zonder eerst zichzelf te bewijzen.

Men is gewend tot en met betutteld te worden en lijkt dit in het bedrijf ook normaal te vinden.

Dit leidt tot al deze onnozelheden die zogenaamd 'progressief' zijn in het onderwijs. Inspraak door leerlingen in allerlei zaken lijkt me niet echt een goede zaak voor de kwaliteit van het onderwijs. Consensus bereiken over bepaalde dingen is meestal een verzwakking.

Het uitsmeren over bijna een gans jaar van examens lijkt mij ook zo een ongezonde situatie. Dit betekent een gans jaar stress hebben. Men zou beter alle examens bewoon op het einde van jaar houden. Eenmaal stress en direct een goede selectie van wie het of wie het niet kan.
sorry, maar mij lijkt het dat je niet echt weet waar het over gaat. het klinkt waarschijnlijk onnoemelijk arrogant, maar ik zit er midden in en heb heel andere ervaringen. inspraak voor studenten doet helemaal niets af van de kwaliteit. ik zie ook niet in hoe dit zou kunnen. studenten zijn namelijk vragende partij voor een kwaliteitsvolle opleiding anders is hun diploma niets waard. misschien moet je ook maar eens opzoeken wat die studenteninspraak net inhoudt? je vind nuttige info op www.vvs.ac , daar klik je op documenten en standpunten en dan op participatiedecreet.

bovendien zijn we eigenlijk aan het afdwalen. begin gerust een nieuwe thread over het nut van studentenparticipatie, ik zal je wel te woord staan. deze thread gaat echter over de visie van het vb over het hoger onderwijs. die probeer ik namelijk te achterhalen.

enige reactie daarop van lustige lezer in de thread waar het onderwerp ter spraken kwam:
Citaat:
Weet ik het, vraag het aan die mannen. Ik heb nog nooit een partijprogramma gelezen of gezien waar men concreet hun werwijze wordt toegelicht. En neen, wachten op onderzoeken is geen concreet voorstel. Ik heb overlaatst die van de spa in de rapte doorlezen (stukskes maar ze, ik heb ook ander dings te doen). Die mannen zijn even concreet als het VB.
Vroeger heb ik het VB veel concreter geweten. Misschien zijn ze gestopt omdat hun woorden en zinnen toch maar verdraaid werden
wel, nu heb ik voor hem eens onderwijs en spa ingetikt en google, en ik kwam meteen op deze link (van de

Citaat:
Doelgroep: studenten en volwassenen

>> Een democratische en open toegang tot het hoger onderwijs

308. Studenten moeten gratis van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken. Dit verlicht niet alleen de studiekosten maar zorgt er tevens voor dat jonge mensen zich op een veilige en milieuvriendelijke manier verplaatsen.

309. De toegang tot hogescholen en universiteiten moet gratis worden voor beursstudenten. Zij hoeven geen inschrijvingsgeld meer te betalen. Voor bijna-beursstudenten blijft een verminderd inschrijvingsgeld bestaan.

310. De instellingen krijgen de gederfde inkomsten uit inschrijvingsgelden vergoed aan 110%, zodat zij een gericht beleid naar beursstudenten kunnen voeren.

311. Elke student krijgt de mogelijkheid om een semester in het buitenland te studeren.
Zij die -om welke reden dan ook- tijdens hun studies géén verblijf in het buitenland realiseren, hebben recht op een voldoende uitgebouwde en aantrekkelijke internationale component binnen het curriculum van de eigen hogeschool of universiteit. Dit kan bvb. door interactie met buitenlandse studenten, colleges met internationale gastdocenten, modules interculturele communicatie etc.

312. Heel wat bekwame mensen zetten nooit de stap naar het hoger onderwijs of haken vroegtijdig af. Daarom moet de overheid, zowel naar studenten zonder diploma als naar mensen met een bachelor of master-diploma, een gericht beleid voeren om hen tot studeren aan te moedigen.

313. Voor de verdere democratisering van het hoger onderwijs zijn studentenvoorzieningen van groot belang. Alle studenten moeten een absoluut recht hebben op een minimaal pakket aan universele studentenvoorzieningen, zoals studentenrestaurants en studentenhuisvesting. Elke associatie moet al zijn studenten een gelijkwaardig aanbod aan studentenvoorzieningen garanderen. Op termijn moeten alle studentenvoorzieningen over heel Vlaanderen open staan voor alle studenten van het hoger onderwijs. Elke universiteit of hogeschool krijgt daartoe voor studentenvoorzieningen een gelijke toelage per student. Om de instellingen aan te sporen hun voorzieningen goed uit bouwen, willen we dat ze een minimaal deel van de inschrijvingsgelden overhevelen naar hun sociale voorzieningen.


>> Op weg naar één voldoende gefinancierde Hoger Onderwijsruimte Vlaanderen

314. In Vlaanderen moet er één ruimte voor hoger onderwijs komen. Daarbinnen moeten duidelijke en dwingende afspraken gemaakt worden over wie aan de beste voorwaarden welke opleiding kan aanbieden. De kwaliteit van de hoogleraren moet daarbij de doorslag geven.

315. Doorgedreven samenwerking is ook noodzakelijk om de grote uitdagingen van de Bologna-verklaring aan te gaan. De verklaring mag echter niet leiden tot meer kosten voor de studenten. Een studieduurverlenging louter omwille van het Bologna-verhaal is niet verantwoord. Alleen kwaliteitsredenen tellen.

316. De Vlaamse overheid moet voor voldoende financiële middelen zorgen, zodat het Vlaams hoger onderwijs een publieke voorziening blijft. Zeker voor de hogescholen moeten bijkomende middelen ter beschikking worden gesteld. Een éénvormig, doorzichtig en beheersbaar financieringssysteem voor het hele hoger onderwijs moet de beschikbare middelen optimaal inzetten, de verdeling tussen de instellingen objectiveren en hierbij de kwaliteit van het onderwijs een rol laten spelen. De optimalisatie van het onderwijsaanbod moet gestimuleerd worden. Het nieuwe financieringssysteem moet tevens aangepast zijn aan de flexibilisering van het hoger onderwijs en het afstandsleren.

317. Er moet ook een impulsfinanciering komen voor een instellingenbeleid naar doelgroepen die momenteel ondervertegenwoordigd zijn in het hoger onderwijs.

318. In de toekomst moeten er minder, maar grotere onderzoeksgroepen gevormd worden. De financiering van de universiteiten moet de samenwerking van onderzoeksgroepen stimuleren.


>> Levenslang en levensbreed leren

319. Scholing en bijscholing worden steeds belangrijker, niet alleen voor de maatschappij maar ook voor de mensen zelf. Veel Vlamingen zijn geïnteresseerd om zich om- of bij te scholen, maar weinigen zetten effectief de stap. Degenen die dit wel doen zijn meestal hooggeschoold, tussen 25 en 44 jaar, werkend en vrij goed verdienend. Het wordt dus hoog tijd de drempels te verlagen.

320. Regionale coördinatie is nodig om tot een doorzichtig aanbod te komen en de mogelijkheden optimaal te benutten. Om lokale netwerken en partnerships te kunnen opzetten, moeten de tussenschotten in het aanbod worden weggehaald. De middelen moeten flexibeler beschikbaar worden gesteld in functie van lokale en regionale educatieve uitdagingen. Op die manier moeten wachtlijsten wegens gebrek aan infrastructurele mogelijkheden overdag vermeden worden.

321. De toegang tot onderwijs, opleiding en vorming voor volwassenen moet meer open worden. Beperkingen louter op basis van diploma's moeten zoveel mogelijk verdwijnen.

322. Er moet een billijk en transparant systeem van financiële ondersteuning komen en een uitbreiding van de stelsels van mogelijkheden om leren, werken en gezinsleven te combineren. De overheid heeft hier een stimulerende rol te spelen. De sociale partners moeten uitgenodigd worden hierin een belangrijke verantwoordelijkheid op te nemen.
lijkt me al een pak duidelijker. niet?
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 7 januari 2005, 16:22   #18
rodeo
Gouverneur
 
rodeo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2004
Berichten: 1.128
Standaard

trouwens: in geen verten VB'ers te zien ^^
rodeo is offline  
Oud 7 januari 2005, 16:36   #19
Waldo
Burger
 
Waldo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 109
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
trouwens: in geen verten VB'ers te zien ^^
hebben waarschijnlijk nog nooit een hogeschool, laat staan unief vanbinnen gezien.

Ingenious: waarom zou unief en hogeschool op hetzelfde niveau moeten worden getrokken? Er is toch weldegelijk een niveauverschil (unief bedenkt abstracte kant met bv. onderzoek en hogeschool doet praktijk). Abstractie lijkt mij nog altijd wat moeiljker dan concrete dingen...
__________________
Ad Fundum cumque laude

Vlamingen denken een volk te zijn, Belgen zijn het
Waldo is offline  
Oud 7 januari 2005, 16:44   #20
lustige lezer
Parlementslid
 
lustige lezer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2003
Berichten: 1.546
Standaard

Maar wordt hier nu concreet uitgelegd hoe dta ze het gaan doen?? Neen, dat verwacht je toch niet van een programma. Pak nu bv. hoe dat ze het gaan financieren.
SP-A heeft een "uitgebreider" programma over onderwijs. VB een "uitgebreider" programma over veiligheid, migratie endergelijke.
Van SP-A mag je ook meer verwachten omdat ze een partij zijn met ervaring.

Ik wil hiermee zeggen, dat het niet juist dat je zegt dat het VB geen programma heeft over het onderwijs. Het heeft standpunten, het heeft een aantal doelen voor ogen. Minder dan bv. SP-A, OK. SP-A zal voor andere dingen weer moeten onderdoen.
lustige lezer is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be