Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Huidige vakbonden afschaffen, en nieuwe (partijonafhankelijke) oprichten?
Ja, goed idee. 6 31,58%
Nee. 12 63,16%
Weet niet/Geen mening/Hieronder te specifieëren nuance. 1 5,26%
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 september 2006, 16:17   #1
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard Afschaffen van de politiek geïnspireerde vakbonden?

Het is vreemd dat in een democratie onverkozen organisaties een enorme invloed op verkozen partijen kunnen hebben. Zo een situatie is in tegenspraak met de democratie, en er moet dus een mouw aan gepast worden.

Mijn voorstel is dan ook: de huidige vakbonden volledig afschaffen, en nieuwe, partij-onafhankelijke, en bij voorkeur politiek neutrale vakbonden laten ontstaan. Op die manier is er tenminste al één ondemocratisch machtsorgaan verdwenen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 7 september 2006 om 16:19.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 18:42   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Je zegt dat de huidige vakbonden onverkozen organisaties zijn.
Maar hoe ga je je nieuwe vakbonden dan wel verkozen laten worden (anders dan de huidige, want de verantwoordelijken worden wel degelijk verkozen door de leden)?

Je wil de huidige vakbonden volledig afschaffen. Maar wat met de mensen die lid willen blijven van die vereniging? Wil je de vrijheid van verenigen aan banden leggen?

Ach, wat dom van mij om je lastig te vallen met vragen.
Je bent gewoon niet goed snik, ik zal je maar met rust laten.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 18:46   #3
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Ik dank mijnvakbond voor wat ze voor mij gedaan hebben, ook al interesseer ik me geen bal in politiek.

Ik ben trouwens bij een 'andere kleur' mutualiteit, puur uit zakelijke overweging.

Laat maar zoals het nu is, veel problemen heb ik niet met hen, zolang ik het zakelijk hou en me niet laat vangen door partijpolitiek geprul.
Reza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 18:46   #4
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je zegt dat de huidige vakbonden onverkozen organisaties zijn.
Maar hoe ga je je nieuwe vakbonden dan wel verkozen laten worden (anders dan de huidige, want de verantwoordelijken worden wel degelijk verkozen door de leden)?
Daar zegt u het, verkozen door de leden. NIET door het volk dus. Gevolg: niet-democratisch..
Oplossing? Vakbondsverkiezingen!

Citaat:
Je wil de huidige vakbonden volledig afschaffen. Maar wat met de mensen die lid willen blijven van die vereniging? Wil je de vrijheid van verenigen aan banden leggen?
Wel, wel, wel, de ene vrijheid aanhalen om de andere te vernietigen? Van mij mogen die verenigingen blijven bestaan, maar niet met de titel 'vakbond' of 'werkliedenorganisatie'. Ze mogen een clubje vormen als ze dat willen, zolang ze maar geen inspraak meer hebben in het beleid van democratisch verkozen partijen.

Citaat:
Ach, wat dom van mij om je lastig te vallen met vragen.
Inderdaad. Moesten het nu nog intelligente vragen zijn, tot daar.

Citaat:
Je bent gewoon niet goed snik, ik zal je maar met rust laten.
Hahaha, geweldig! Mensen die niet met u akkoord gaan, zijn 'niet goed snik'.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 7 september 2006, 19:29   #5
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Het is vreemd dat in een democratie onverkozen organisaties een enorme invloed op verkozen partijen kunnen hebben. Zo een situatie is in tegenspraak met de democratie, en er moet dus een mouw aan gepast worden.

Mijn voorstel is dan ook: de huidige vakbonden volledig afschaffen, en nieuwe, partij-onafhankelijke, en bij voorkeur politiek neutrale vakbonden laten ontstaan. Op die manier is er tenminste al één ondemocratisch machtsorgaan verdwenen.
En hoe ga je ervoor zorgen dat die nieuwe vakbonden niet meteen opnieuw veel invloed krijgen en er kruisbestuiving ontstaat tussen partijen en vakbonden?
Oud 7 september 2006, 19:31   #6
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
En hoe ga je ervoor zorgen dat die nieuwe vakbonden niet meteen opnieuw veel invloed krijgen en er kruisbestuiving ontstaat tussen partijen en vakbonden?
De vakbonden mogen invloed hebben op de partijen, daar gaat het helemaal niet om! Het gaat om het feit dat ze die invloed hebben ZONDER VERKOZEN TE ZIJN DOOR HET VOLK. Dat is anti-democratie. Wanneer de vakbonden direct worden verkozen door het volk, hebben ze pas bestaansrecht.

Oud 7 september 2006, 19:34   #7
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reza Bekijk bericht
Ik dank mijnvakbond voor wat ze voor mij gedaan hebben, ook al interesseer ik me geen bal in politiek.

Ik ben trouwens bij een 'andere kleur' mutualiteit, puur uit zakelijke overweging.

Laat maar zoals het nu is, veel problemen heb ik niet met hen, zolang ik het zakelijk hou en me niet laat vangen door partijpolitiek geprul.
Oud 7 september 2006, 19:37   #8
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Organisaties die niet verkozen zijn door het volk, maar wel politieke invloed hebben, bestaan in elke democratie. Zoiets noemt men het middenveld.
Naast de onverkozen vakbonden heb je in België bv. ook onverkozen communautaire drukkingsgroepen(VVB, TAK,...), onverkozen ecologische drukkingsgroepen(Greenpeace, Gaia,...),en nog een heleboel andere onverkozen organisaties met diverse doelstellingen.

In andere landen zijn andere onverkozen drukkingsgroepen dan weer populair.
In Amerika heb je bv. de wapenlobby(NRA,...), conservatieve Christelijke organisaties(AFA,CWFA,...). Ook allemaal onverkozen organisaties.

Ik zou graag eens willen weten hoe je zoiets kan verbieden zonder dictatoriale maatregelen.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)

Laatst gewijzigd door FISHERMAN : 7 september 2006 om 19:38.
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 19:41   #9
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Onverkozen organisaties die niet verkozen zijn door het volk, maar wel politieke invloed hebben, bestaan in elke democratie. Zoiets noemt men het middenveld.
No shit, Sherlock,...

Citaat:
Naast de onverkozen vakbonden heb je in België bv. ook onverkozen communautaire drukkingsgroepen(VVB, TAK,...), onverkozen ecologische drukkingsgroepen(Greenpeace, Gaia,...),en nog een heleboel andere onverkozen organisaties met diverse doelstellingen. In andere landen zijn andere onverkozen drukkingsgroepen dan weer populair.
In Amerika heb je bv. de wapenlobby(NRA,...), conservatieve Christelijke organisaties(AFA,CWFA,...). Ook allemaal onverkozen organisaties.
Er is een immens onderscheid tussen bv. VVB en ACV. Terwijl politieke drukkingsgroepen enkel een indikatie geven van wat er leeft bij de aanhangers van de ideologie in kwestie, kunnen vakbonden rechtstreekse invloed uitoefenen op het beleid van een partij. Hun wil is vaak wet.

Citaat:
Ik zou graag eens willen weten hoe je zoiets kan verbieden zonder dictatoriale maatregelen.
Door verkiezingen.

Oud 7 september 2006, 19:43   #10
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Juist alsof werkgeversorganisaties zoals VVB géén rechtstreekse invloed hebben op de politiek...

Lang leve de naïeviteit !
Oud 7 september 2006, 19:43   #11
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Grappig dat politiekfreaks hier niet op reageren!

Ik ben heus niet de enigste burger die er zo over denkt...
Oud 7 september 2006, 19:48   #12
FISHERMAN
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Er is een immens onderscheid tussen bv. VVB en ACV. Terwijl politieke drukkingsgroepen enkel een indikatie geven van wat er leeft bij de aanhangers van de ideologie in kwestie, kunnen vakbonden rechtstreekse invloed uitoefenen op het beleid van een partij.
Hun wil is vaak wet.
Het bepaal je het vershil tussen rechtstreeks invloed uitoefenen op, en niet rechtstreeks invloed uitoefenen op?
Het staat partijen vrij om zich dan niet te laten beïnvloeden door vakbonden of iets anders.
Niet zoals het de mensen vrij staat om al dan niet te kiezen voor die partijen.
Citaat:

Door verkiezingen.
Die zijn er nu al. Zoals hierboven gezegd als je de ideeën van de vakbond niet leuk vind, stem dan niet voor die partijen die zich laten beïnvloeden door de vakbonden.
Ik stem ook niet op partijen die zich laten beïnvloeden door het VVB.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
Oud 7 september 2006, 19:49   #13
FISHERMAN
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Juist alsof werkgeversorganisaties zoals VVB géén rechtstreekse invloed hebben op de politiek...

Lang leve de naïeviteit !
VVB is wel geen werkgeversorganisatie, maar een communautaire drukkingsgroep.

Oud 7 september 2006, 19:50   #14
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Och, noem dan zelf maar een ander werkgeveersclubke.
Oud 7 september 2006, 19:54   #15
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Het bepaal je het vershil tussen rechtstreeks invloed uitoefenen op, en niet rechtstreeks invloed uitoefenen op?
Het staat partijen vrij om zich dan niet te laten beïnvloeden door vakbonden of iets anders.
Zoals ik al zei, een politieke drukkingsgroep is enkel een indicator, die partijen kunnen gebruiken om zo gericht beleid te kunnen voeren.

Citaat:
Die zijn er nu al. Zoals hierboven gezegd als je de ideeën van de vakbond niet leuk vind,
Euh, nee. De vakbondsleiders worden verkozen door de leden, niet door het volk.

Citaat:
stem dan niet voor die partijen die zich laten beïnvloeden door de vakbonden.
Doe ik niet.

Citaat:
Ik stem ook niet op partijen die zich laten beïnvloeden door het VVB.
De VVB is geen drukkingsgroep op zich, maar een soort overkoepelend geheel.

Oud 7 september 2006, 19:55   #16
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vakbonden mogen invloed hebben op de partijen, daar gaat het helemaal niet om! Het gaat om het feit dat ze die invloed hebben ZONDER VERKOZEN TE ZIJN DOOR HET VOLK. Dat is anti-democratie. Wanneer de vakbonden direct worden verkozen door het volk, hebben ze pas bestaansrecht.
Neenee, vakbonden hebben leden en die leden geven geld aan hun vakbond, dat is het bestaansrecht van een vereniging:

- er is een recht op vereniging;
- sommigen maken daar gebruik van;
- ze noemen zichzelf "vakbond";
- voil�*.
Oud 7 september 2006, 19:57   #17
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Neenee, vakbonden hebben leden en die leden geven geld aan hun vakbond, dat is het bestaansrecht van een vereniging:

- er is een recht op vereniging;
- sommigen maken daar gebruik van;
- ze noemen zichzelf "vakbond";
- voil�*.
Tja, als democratie voor u niet belangrijk is, is daar niets meer aan toe te voegen.

Oud 7 september 2006, 19:59   #18
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, als democratie voor u niet belangrijk is, is daar niets meer aan toe te voegen.
Zonder vrijheid van vereniging is er geen democratie.
Oud 7 september 2006, 20:00   #19
Heftruck

Standaard

De vakbonden laten verkiezen? Die groepen moeten niet aan politiek doen, de vakbonden moeten mijns inzien de werknemer ondersteunen binnen het wettelijk kader. Of niet soms?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 20:01   #20
FISHERMAN
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Zoals ik al zei, een politieke drukkingsgroep is enkel een indicator, die partijen kunnen gebruiken om zo gericht beleid te kunnen voeren.

Euh, nee. De vakbondsleiders worden verkozen door de leden, niet door het volk.

Doe ik niet.

De VVB is geen drukkingsgroep op zich, maar een soort overkoepelend geheel.
Compleet belachelijk idee.

Alleen bij de verkiezingen stemt iedereen.

Bij andere organisaties(bv. de vakbonden) is het logisch dat alleen de leden stemrecht hebben.
En die drukkingsgroepen hebben maar zoveel inspreek als het volk geeft aan de partijen die zich laten beïnvloeden door de vakbonden(ik mag toch wel veronderstellen dat iemand die gaat stemmen zich eerst informeert over de verschillende partijen).
Ik heb ook geen inspraak in het VBO, VEV, TAK,... nochtans hebben die organisaties ook invloed op bepaalde partijen. Maar ik stem niet op die partijen.
Dus zie ik nog altijd niet in hoe je dat op democratische wijze kan doen.
(en kom nu niet af met iedereen-ookniet-leden- laten meestemmen in vakbondsverkiezingen, voor andere organisaties geldt dit ook niet)

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be