Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2005, 19:41   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Nieuwe solidariteitsbijdrage 1 jan. 2005

Sedert 1 jan. 2005 is een nieuwe solidariteitsbijdrage van kracht op alle bedrijfswagens die als privé aanzien worden door het gebruik na de werktijden.

De volgende tarieven zijn van kracht.

LPG (co² uitstoot in g/km x €9.00) - 990
----------------------------------
12

Benzine idem - 768

diesel idem - 600

Voorbeeld een dieselwagen met een uitstoot van 165 g/km geeft een maandelijkse bijdrage van € 73,75

Of om eigenlijk alles in het kort te zeggen, de heren liberalen hebben ons een nieuwe taks in de maag gespitst van maar liefst om en bij de 1000€ per jaar. Iets of wat van een wagen zit al gauw met een co uitstoot van 200 tot 300 g, dus u kan vast ook wel rekenen.
Iedere zelfstandige heeft minimaal 1 wagen, dus moet die bijkomende taks boven al de andere taksen bijbetalen.
Ieder bedrijf met meerdere wagens die de parking verlaten betalen per wagen die bijkomende taks.

Dit is het failliet van het bedrijfsleven, de wagenverkoop, de leasingsmaatschappijen en eigenlijk meteen ook het failliet van alle nog resterende activiteiten in België.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 09:49   #2
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Ik ben tegen nieuwe belastingen, maar als er één uitzondering gemaakt mag worden is het wel de belasting op bedrijfsvoertuigen. Deze mogen nog zwaarder belast worden. bvb. minimum 2500 euro per jaar. Het zijn vooral diegenen die er mee rijden die een totaal onverantwoord rijgedrag hebben. Wat kan het hun schelen als ze ongelukken veroorzaken, het bedrijf betaalt toch.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 21:22   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dus u vind het dan niet erg dat een bedrijf nogmaals voor enkele duizenden euro's belast worden?
Schoon, solliciteer dan maar nooit ergens waar je een bedrijfswagen bij nodig hebt want aan die prijs zal je nog enkel een benenwagen mogen gebruiken.
Voor de rest houdt het geen steek wat u zegt!
Oud 25 januari 2005, 21:41   #4
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

o help, solidariteit.
wat een onrecht.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 21:44   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is geen solidariteit mitgard, trouwens dat ken jij toch niet.
Het is een sociale bijdrage op een machine, auto is de naam.
Oud 25 januari 2005, 21:46   #6
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Het is geen solidariteit mitgard, trouwens dat ken jij toch niet.
haja, want ik behoor tot degenen die krijgen en dat zijn de gelukzakken zeker.
Oud 25 januari 2005, 21:49   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In feite wel, gewaarborgd loon en niet te moe!
Ik behoor tot degenen die vanaf 5 na 8 al in hun zweet staan om alles betaald te krijgen, zoals dat wat u krijgt o.a.
Dus u kan kiezen welke kant het meest geluk heeft, overlopen staat vrij.
Oud 25 januari 2005, 21:53   #8
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Tja, weet iemand trouwens waarom men die nieuwe struikroverij "solidariteitsbelasting" noemt. Op basis van wat moet wie met wie solidair zijn? In dit concrete geval???
Oud 25 januari 2005, 21:54   #9
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
In feite wel, gewaarborgd loon en niet te moe!
Ik behoor tot degenen die vanaf 5 na 8 al in hun zweet staan om alles betaald te krijgen, zoals dat wat u krijgt o.a.
Dus u kan kiezen welke kant het meest geluk heeft, overlopen staat vrij.
jee, jij moet je job echt wel haten.
stop er dan mee en leef van een uitkering hé.
of kom je daar niet mee toe?
Oud 25 januari 2005, 22:09   #10
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Tja, weet iemand trouwens waarom men die nieuwe struikroverij "solidariteitsbelasting" noemt. Op basis van wat moet wie met wie solidair zijn? In dit concrete geval???
solidariteitsbelasting ? heeft iedere soort belasting deze eigenschap 'zogezegd' dan niet ?
solidariteitsbelasting is gewoon weer een nieuw trendy woordje om dat te kunnen slijten, meer niet

mmm
je kan je die vraag stellen, maar diende die dan al niet lang gesteld te worden voor de wagens die zuiver voor privé gebruik zijn ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 22:14   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja ik weet dat. Men zegt dat een wagen van het bedrijf meenemen naar huis een verdoken loon is en dus wordt daar nu een sociale heffing op gemaakt.
De auto wordt dus nu belast als was het een mens die arbeid doet en daar een sociale bijdrage op afgehouden wordt.
Niet van de poes als je ziet dat het op co² uitstoot is geregeld!
Tel zelf maar eens op wat dat kost.
Dit heeft dus absoluut niks te maken met millieu of wat dan ook.
Becijfer maar eens wat dat kost aan een bedrijf die een wagenvloot heeft voor zijn werknemers.

Nu u weet ook dat per wagen er al een meer dan behoorlijke jaarlijkse rijtaks geheven is. Wel deze is bijkomend en nog hoger dan de normale taks.
Iedere wagen iets of wat, dus vanaf 1.9 diesel heeft een uitstoot hoger dan 200. Is het een zwaarder type zoals bij vertegenwoordigers het gebruikelijk is dan zit je al snel richting 300.
Met andere woorden wie gaat hier nog als bedrijf een wagenpark verder behouden? Dit is het einde van een bedrijfswagen dus op kosten van de zaak.

Laatst gewijzigd door Mambo : 25 januari 2005 om 22:19.
Oud 25 januari 2005, 22:25   #12
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Aha! Het is een "bijdrage" die de naam "belasting" niet mag dragen omdat de blauwen in paars zogezegd beloofd hadden om de "belastingen" te verlagen. En het gaat om een zogenaamd "voordeel in natura"... tiens, en wat als je die wagen dan écht nodig hebt om je werk te doen? Allez, ik ben zelf behoorlijk veel op de baan (woon-werk en werk-werk-werk), maar gebruik die auto eigenlijk zeer weinig privé (wegens niet echt geschikt als gezinswagen... kindjes, weet je wel?). Eigenlijk staat ie bij mij thuis dus maar plaats in te nemen op m'n oprit. Zou ik mijn werkgever niet kunnen laten opdraaien voor de kosten van die stalling? Kosten die hij dan kan aftrekken van zijn belastingen en die voor mij tegelijk zouden compenseren voor die zgn. solidariteits"bijdrage"? Je ziet "des belgens" fiscale creativiteit kent nauwelijks grenzen...

Maar los van dat alles, is het natuurlijk een crapuleuze vorm van lastenverhoging. En dit in een tijd waar al die huichelaars in Brussel juist de mond vol hebben van lastenverlaging.

Oh, en opnieuw is de berekening weer heel clever gevonden... CO² -uitstoot, hoe origineel en vooral : hoe fair toch.
Oud 25 januari 2005, 22:31   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
jee, jij moet je job echt wel haten.
stop er dan mee en leef van een uitkering hé.
of kom je daar niet mee toe?
En ja ik haat het iedere dag een stukje meer. De uitkering lijkt me een redelijk alternatief in feite. Ik haat mijn werk niet, maar ik haat het dat er niemand nog komt werken en dat mijn zaak afbrokkelt omdat mensen van uw slag u daar te goed voor vinden. Ik haat het dat wanneer je als zelfstandige een gans jaar hard meent gewerkt te hebben na ontvangst van uw fiscale aanslag en rsz nog nauwelijk het loon van een uitkering over kan houden. Ik haat het dat ik geen kindergeld kon krijgen als zelfstandige en een ander tot zijn 25 jaar dat wel kan krijgen en toch van school komt met nauwelijks een diploma hoger dan normaal gewoon omdat ze ieder jaar van richting waren veranderd en voor de rest stempelen.
Ik haat het dat ik al 30 jaar mijn kas afdraai en nog 20 moet bijdoen voor het minimum te kunnen ontvangen.
Dus ja, stoppen met werken en gaan schooien achter een sociale woning zou me mogelijks meer opbrengen. Kan ik alle dagen uitslapen, wijn zuipen tot stukken in de nacht en mijn neus optrekken naar een domme werkvent.
Beetje zoals jij en nog veel anderen hier!
Oud 25 januari 2005, 22:34   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aha! Het is een "bijdrage" die de naam "belasting" niet mag dragen omdat de blauwen in paars zogezegd beloofd hadden om de "belastingen" te verlagen. En het gaat om een zogenaamd "voordeel in natura"... tiens, en wat als je die wagen dan écht nodig hebt om je werk te doen? Allez, ik ben zelf behoorlijk veel op de baan (woon-werk en werk-werk-werk), maar gebruik die auto eigenlijk zeer weinig privé (wegens niet echt geschikt als gezinswagen... kindjes, weet je wel?). Eigenlijk staat ie bij mij thuis dus maar plaats in te nemen op m'n oprit. Zou ik mijn werkgever niet kunnen laten opdraaien voor de kosten van die stalling? Kosten die hij dan kan aftrekken van zijn belastingen en die voor mij tegelijk zouden compenseren voor die zgn. solidariteits"bijdrage"? Je ziet "des belgens" fiscale creativiteit kent nauwelijks grenzen...

Maar los van dat alles, is het natuurlijk een crapuleuze vorm van lastenverhoging. En dit in een tijd waar al die huichelaars in Brussel juist de mond vol hebben van lastenverlaging.

Oh, en opnieuw is de berekening weer heel clever gevonden... CO² -uitstoot, hoe origineel en vooral : hoe fair toch.
In een notedop, juist!
Deze regeling gaat in van zodra 1 dag de wagen de bedrijfsparking verlaat. Al de rest is niet revelant.

Mijn moeder zei het nog als de liberalen aan de macht kwamen "we gaan weer gepluimd worden!"
Ze heeft alvast gelijk gekregen.
Oud 28 januari 2005, 14:24   #15
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

De paradox is dat iedereen wel die belastingsverlaging wil maar moord en brand schreeuwt als er maar een ietsiepietsie rechtje een beetje word uitgehold.

Echte lastenverlaging kan alleen als de kosten werkelijk omlaag gaan. Inleveringen omzetten in harde cash voor de bevolking. Goed plan, nu nog uitvoeren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be