Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 27 januari 2005, 11:38   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard Vlaams Belang-aanhangers eisen geld terug van Oxfam

Nadat Het Rode Kruis reeds zegde dat ze niet meedoen met de hetze van Unicef en Oxfam (die kwamen aandraven met hun verhaal dat Tsoenami 12-12 het geld van het Vlaams Belang ging weigeren), hebben nu ook een hele reeks mensen die geld hebben gestort via Oxfam en Unicef gevraagd om hun geld terug te krijgen. En terecht!

Citaat:
Unicef en Oxfam ontvingen de laatste dagen een honderdtal vragen tot terugbetaling van particulieren, meestal verbonden aan het Vlaams Belang, nadat de twee organisaties hun weigering hadden bekendgemaakt giften van het Vlaams Belang aan het consortium 12-12, ten voordele van de slachtoffers van de tsoenami, te aanvaarden. (hln - 27/1)

Laatst gewijzigd door Antoon : 27 januari 2005 om 11:38.
Antoon is offline  
Oud 27 januari 2005, 11:48   #2
Towelie030981
Gouverneur

Towelie030981's schermafbeelding

Standaard

Te begrijpen dat deze mensen hun steun terugeisen, maar waar is het hun om te doen dat het geld terugkomt van Oxfam en dan naar een andere organisatie gaat of dat het terug naar hun komt. In het eerste geval te begrijpen maar in het tweede geval bezondigd men zich evenveel aan ideologie als Oxfam. Toch enorm grappig hoe Oxfam in de val van het Vlaams Belang is gelopen.

Laatst gewijzigd door Towelie030981 : 27 januari 2005 om 11:50.
Towelie030981 is offline  
Oud 27 januari 2005, 11:57   #3
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Vond deze tekst op een webstek van het Vlaams Belang (www.vlaamsbelanglovendegem.be, bij rubriek 'Geert Neirynck'). Lijkt me anders ook een zinnige reactie.

Dat Oxfam en Unicef stikken in hun colère.

De Week

Dinsdag, 25 januari 2005

Dag iedereen,

Na een verlengd weekeinde ben ik terug aangekomen op het werk. Nu de administratie op zijn effen is, heb ik nog eventjes tijd.

Zoals U op het eerste blad kon lezen was de nieuwjaarsreceptie een succes. Ik hield al een paar dagen mijn hart vast voor het zaaltje - of het wel groot genoeg ging zijn -, maar wonderwel is alles zonder problemen verlopen.

Veel nieuwe gezichten, jong en oud, bedrijfsleiders naast havenarbeiders. Kortom: Vlaams Belang zoals we het willen: niet een partij voor één groep, maar wel een partij voor de Vlaming.

Opvallend ook hoe gemotiveerd veel mensen vertrokken. Dat belooft voor de komende weken, want we blijven actief.

Uit de toespraak van de nationale voorzitter bleef bij mij vooral de uithaal naar Oxfam en Unicef bij. En terecht. Nu de grote TV-show voorbij is en het geld geteld is gaat men eens vertellen welk geld men wil en welk geld niet.

Want dat is het uiteindelijk wel.

In het geval van Oxfam is het wel duidelijk: die organisatie mag niet in twijfel getrokken worden. Kijk, meer en meer rijst de vraag - ook in academische kringen - of de enorme schaalvergroting wel in overeenstemming kan zijn met de bedoeling om de landbouwers een rechtvaardige prijs te geven. Vandaag zie je bijvoorbeeld dat Oxfam ook contracten heeft met Delhaize en Colruyt voor de verspreiding van hun Max Havelaar-koffie. Alsof dan geen marktprijzen van tel zijn.

Dat Oxfam daarnaast actief is in landen met autoritaire regimes (Zimbabwe, Cuba) mag ook geen tegenwerking zijn.

Oxfam verkoopt vooral ideeën. Dat is het hem juist. Wie de verkoopscijfers van de Oxfam wereldwinkel in Lovendegem bekijkt kan moeilijk onder de indruk zijn. Men sleurt er dan maar vedetten bij om de verkoop op te drijven. Maar de essentie blijft: niet gans de gemeenschap moet betalen om zo'n winkeltje te krijgen. Wie die produkten wil kan ze krijgen in grootwarenhuizen.

Los daarvan eist Oxfam het label 'fair trade' voor zichzelf op. Ieder ander bedrijf dat via een ander systeem werkt, is onmiddellijk een uitbuiter. Zo monopoliseert Oxfam het begrip 'eerlijke handel'.

Maar ik ben het wat zat om daarover te moeten spreken. Uiteindelijk ben ik meer gechoqueerd door de brutaliteit van Oxfam en Unicef. Ook ik heb gestort. Hoeveel en zo is van geen belang. Dat is mijn zaak. Maar ik hoor nu dat ik dat bedrag kan terugvragen.

Wel, ik vertik het.

Dat geld is niet gegeven ter meerdere eer en glorie van twee organisaties, wel ten voordele van de slachtoffers in Azië. Ik heb meer dan genoeg redenen om dit te doen, al is het maar omdat ik, net als iedereen, wel ergens vrienden en kennissen heb die in de regio actief zijn of zijn geweest of daar vrienden of kennissen hebben.

Ik denk dat mensen met Vlaams Belang-sympathieën er beter aan doen om niet meer bij Oxfam te kopen of Oxfamprodukten te kopen en hun steun aan Unicef te stoppen en te geven aan de verenigingen die hulp belangrijker vinden dan politieke correctheid. Het is jammer dat het zo ver moet komen.

Maar indien die organisaties gewetensproblemen hebben om met het geld dat ze krijgen te doen waar ze voor opgeroepen hebben, dan zie ik niet in wat hun beloften nog waard zijn.

Met ietwat droevige groet,

Geert Neirynck
De Garde is offline  
Oud 27 januari 2005, 12:06   #4
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik hoop dat ze zich bij oxfam en bij unicef generen voor hun genante houding...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline  
Oud 27 januari 2005, 12:33   #5
lazybonies
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Ik denk dat mensen met Vlaams Belang-sympathieën er beter aan doen om niet meer bij Oxfam te kopen of Oxfamprodukten te kopen en hun steun aan Unicef te stoppen en te geven aan de verenigingen die hulp belangrijker vinden dan politieke correctheid. Het is jammer dat het zo ver moet komen.
Jongens toch. Een VB'er die de mensen oproept niks meer te geven aan organisaties als Oxfam (eerlijke handel) en Unicef (kinderrechten). Of nog: hoe uitgesproken kan he egoisme van Vlaanderens grootste partij geformuleerd worden. Als het zo zit, moogt ge uw geld in het vervolg houden.
lazybonies is offline  
Oud 27 januari 2005, 12:37   #6
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lazybonies
Jongens toch. Een VB'er die de mensen oproept niks meer te geven aan organisaties als Oxfam (eerlijke handel) en Unicef (kinderrechten). Of nog: hoe uitgesproken kan he egoisme van Vlaanderens grootste partij geformuleerd worden. Als het zo zit, moogt ge uw geld in het vervolg houden.
Alsof er geen andere organisaties zijn die voor hetzelfde opkomen.
De Garde is offline  
Oud 27 januari 2005, 12:42   #7
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Jongens toch, een organisatie als oxfam en unicef die oproepen dat VB-ers niets mogen geven ?

Of nog : hoe uitgesproken dom kan het politiek correct gehalte van zulke verenigingen zijn..

Als het zo zit : ik geef geen cent meer aan dingen waar die organisaties bij betrokken zijn.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 27 januari 2005, 12:55   #8
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vond deze tekst op een webstek van het Vlaams Belang (www.vlaamsbelanglovendegem.be, bij rubriek 'Geert Neirynck'). Lijkt me anders ook een zinnige reactie.

Dat Oxfam en Unicef stikken in hun colère.

De Week

Dinsdag, 25 januari 2005

Dag iedereen,

Na een verlengd weekeinde ben ik terug aangekomen op het werk. Nu de administratie op zijn effen is, heb ik nog eventjes tijd.

Zoals U op het eerste blad kon lezen was de nieuwjaarsreceptie een succes. Ik hield al een paar dagen mijn hart vast voor het zaaltje - of het wel groot genoeg ging zijn -, maar wonderwel is alles zonder problemen verlopen.

Veel nieuwe gezichten, jong en oud, bedrijfsleiders naast havenarbeiders. Kortom: Vlaams Belang zoals we het willen: niet een partij voor één groep, maar wel een partij voor de Vlaming.

Opvallend ook hoe gemotiveerd veel mensen vertrokken. Dat belooft voor de komende weken, want we blijven actief.

Uit de toespraak van de nationale voorzitter bleef bij mij vooral de uithaal naar Oxfam en Unicef bij. En terecht. Nu de grote TV-show voorbij is en het geld geteld is gaat men eens vertellen welk geld men wil en welk geld niet.

Want dat is het uiteindelijk wel.

In het geval van Oxfam is het wel duidelijk: die organisatie mag niet in twijfel getrokken worden. Kijk, meer en meer rijst de vraag - ook in academische kringen - of de enorme schaalvergroting wel in overeenstemming kan zijn met de bedoeling om de landbouwers een rechtvaardige prijs te geven. Vandaag zie je bijvoorbeeld dat Oxfam ook contracten heeft met Delhaize en Colruyt voor de verspreiding van hun Max Havelaar-koffie. Alsof dan geen marktprijzen van tel zijn.

Dat Oxfam daarnaast actief is in landen met autoritaire regimes (Zimbabwe, Cuba) mag ook geen tegenwerking zijn.

Oxfam verkoopt vooral ideeën. Dat is het hem juist. Wie de verkoopscijfers van de Oxfam wereldwinkel in Lovendegem bekijkt kan moeilijk onder de indruk zijn. Men sleurt er dan maar vedetten bij om de verkoop op te drijven. Maar de essentie blijft: niet gans de gemeenschap moet betalen om zo'n winkeltje te krijgen. Wie die produkten wil kan ze krijgen in grootwarenhuizen.

Los daarvan eist Oxfam het label 'fair trade' voor zichzelf op. Ieder ander bedrijf dat via een ander systeem werkt, is onmiddellijk een uitbuiter. Zo monopoliseert Oxfam het begrip 'eerlijke handel'.

Maar ik ben het wat zat om daarover te moeten spreken. Uiteindelijk ben ik meer gechoqueerd door de brutaliteit van Oxfam en Unicef. Ook ik heb gestort. Hoeveel en zo is van geen belang. Dat is mijn zaak. Maar ik hoor nu dat ik dat bedrag kan terugvragen.

Wel, ik vertik het.

Dat geld is niet gegeven ter meerdere eer en glorie van twee organisaties, wel ten voordele van de slachtoffers in Azië. Ik heb meer dan genoeg redenen om dit te doen, al is het maar omdat ik, net als iedereen, wel ergens vrienden en kennissen heb die in de regio actief zijn of zijn geweest of daar vrienden of kennissen hebben.

Maar indien die organisaties gewetensproblemen hebben om met het geld dat ze krijgen te doen waar ze voor opgeroepen hebben, dan zie ik niet in wat hun beloften nog waard zijn.

Met ietwat droevige groet,

Geert Neirynck
8)
jan hyoens is offline  
Oud 27 januari 2005, 13:19   #9
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
8)
= "ik heb geen mening noch enige nuttige bijdrage aan deze discussie maar ik zeg toch wel graag iets wat niets zegt"

(Sorry ik kon het even niet laten, maar zo'n lange tekst quoten alleen maar om twee emoticons als commentaar te zetten irriteert mij mateloos)

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline  
Oud 27 januari 2005, 14:02   #10
Tegendradigaard

Standaard

al goed dat ik pertinent weiger om ook maar 1 geel bolleke te gebruiken.

Ik irriteer niemand... hoooo wat jammer....

bon ik weet dat ik regelmatig irriteer, lekker gevoel overigens ...
mijn sm trekske..

Oud 27 januari 2005, 14:06   #11
lazybonies
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Jongens toch, een organisatie als oxfam en unicef die oproepen dat VB-ers niets mogen geven ?

Of nog : hoe uitgesproken dom kan het politiek correct gehalte van zulke verenigingen zijn..

Als het zo zit : ik geef geen cent meer aan dingen waar die organisaties bij betrokken zijn.
Ten eerste, dat ze van het VB niks willen aannemen betekent niet dat VB-stemmers niks mogen geven (deze hebben Oxfam ook niet publiekelijk verdacht gemaakt).

Ten tweede, NOG ALTIJD NIEMAND heeft aangetoond dat geven aan zulke organisaties zinloos is omdat het geld ergens anders terecht komt. Werkingskosten zijn er trouwens altijd aan een organisatie (dus ook aan andere initiatieven).

Ten derde, als je op basis van deze feiten beslist niks meer te geven, toon je alleen maar aan dat je kwestie net zozeer politiseert als Oxfam en, in eerste instantie, het VB. Ontwikkelingshulp aan NGO's geven blijft voor mij iets wat ik uit sociaal bwz doe en niet owv politieke redenen.
lazybonies is offline  
Oud 27 januari 2005, 14:09   #12
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ten eerste, dat ze van het VB niks willen aannemen betekent niet dat VB-stemmers niks mogen geven (deze hebben Oxfam ook niet publiekelijk verdacht gemaakt).

Dit maakt niet bijster veel indruk. Zeg nu zelf.

Ten tweede, NOG ALTIJD NIEMAND heeft aangetoond dat geven aan zulke organisaties zinloos is omdat het geld ergens anders terecht komt. Werkingskosten zijn er trouwens altijd aan een organisatie (dus ook aan andere initiatieven).

Ten derde, als je op basis van deze feiten beslist niks meer te geven, toon je alleen maar aan dat je kwestie net zozeer politiseert als Oxfam en, in eerste instantie, het VB. Ontwikkelingshulp aan NGO's geven blijft voor mij iets wat ik uit sociaal bwz doe en niet owv politieke redenen.
Niet alle NGO's delen het standpunt van Oxfam en Unicef. Dat die dan gesteund worden
De Garde is offline  
Oud 27 januari 2005, 14:14   #13
lazybonies
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Niet alle NGO's delen het standpunt van Oxfam en Unicef. Dat die dan gesteund worden
Mij niet gelaten. Maar nogmaals: nog altijd niemand kan argumenteren waarom uw geld niet evengoed besteed is bij Oxfam. Ook zij helpen degene die moeten geholpen worden.

Trouwens, die 100 of 1000 VB'ers die hun geld terugvragen vind ik ook niet bijzonder indrukwekkend.
lazybonies is offline  
Oud 27 januari 2005, 14:15   #14
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb mij ook alvast voorgenomen niet meer te kopen bij de wereldwinkels + Heb m'n geld teruggevraagd. Wegens expliciete politieke redenen kan iedereen dat trouwens. Ook nu nog.

En er zijn genoeg organisaties, Gaia bijvoorbeeld, die geld kunnen gebruiken, en niet COMMUNISTISCHE HAATPRAKTIJKEN gebruiken als dat extreem linkse gespuisclubke... oxfam.
Oud 27 januari 2005, 14:20   #15
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mij niet gelaten. Maar nogmaals: nog altijd niemand kan argumenteren waarom uw geld niet evengoed besteed is bij Oxfam. Ook zij helpen degene die moeten geholpen worden.

Trouwens, die 100 of 1000 VB'ers die hun geld terugvragen vind ik ook niet bijzonder indrukwekkend.
Ik denk wel dat je minimum mag rekenen op 15.000 euro. En waarschijnlijk gaat dit nog pakken hoger liggen. Want ik vermoed dat het niet alleen Vlaams Belangers dit maar een zielige actie vonden van Oxfam en Unicef.

Ik weet alvast geen betere manier om je leden zo snel mogelijk kwijt te spelen... evenals potentiële vrijwillers en klanten van je winkels.
Oud 27 januari 2005, 14:23   #16
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Ik zou het ook niet doen. Dan liever er op rekenen dat dat geld bij de drie andere verenigingen terecht komt en dat die er mee doen waarvoor het bedoeld is. Verrek zeg, ik wil iets doen om die mensen te helpen. Maar Oxfam en Unicef mogen vanaf gerust zijn: alles wat ze vragen gaat in het vertikaal klassement.
De Garde is offline  
Oud 27 januari 2005, 14:23   #17
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Towelie030981
Te begrijpen dat deze mensen hun steun terugeisen, maar waar is het hun om te doen dat het geld terugkomt van Oxfam en dan naar een andere organisatie gaat of dat het terug naar hun komt. In het eerste geval te begrijpen maar in het tweede geval bezondigd men zich evenveel aan ideologie als Oxfam. Toch enorm grappig hoe Oxfam in de val van het Vlaams Belang is gelopen.
Val? Welke Val? Sinds wanneer is het geven van geld aan hulpbehoevenden het opzetten van een val?

Oxfam heeft gewoon politieke spelletjes zitten spelen, en kon niet verkroppen dat solidariteit niet haar alleen-recht is ... want Vlaams Belang & Solidair?? Neen, dat kan niet.

Hoe dan ook, als het om een val ging, dan gaan de bereklauw-wondes in het oxfam/unicef-bestuur nog lang na-etteren.
Oud 27 januari 2005, 14:51   #18
lazybonies
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Ik weet alvast geen betere manier om je leden zo snel mogelijk kwijt te spelen... evenals potentiële vrijwillers en klanten van je winkels.
Ge gelooft toch niet dat leden en vrijwilligers van Oxfam zich door deze schermutseling niet meer gaan inzetten voor eerlijke handel en de projecten die Oxfam overal ter wereld heeft lopen? En klanten zullen ze pas verliezen als duidelijk wordt dat het geld dat bij hen terecht komt niet gaat naar het goede doel. Wat nog altijd niemand kan aantonen (herhaling). Trouwens, van degene die nu hun geld gaan terugvragen denk ik niet dat er veel zijn die vaak Fair Trade winkelen (dit blijft nl. een extreem kleine markt).
lazybonies is offline  
Oud 27 januari 2005, 15:02   #19
lazybonies
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Ik denk wel dat je minimum mag rekenen op 15.000 euro.
Zelfs als het al zo hoog zou liggen is het nog niks in verhouding tot de 38.000.000 die tsunami 1212 heeft opgebracht
lazybonies is offline  
Oud 27 januari 2005, 15:05   #20
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge gelooft toch niet dat leden en vrijwilligers van Oxfam zich door deze schermutseling niet meer gaan inzetten voor eerlijke handel en de projecten die Oxfam overal ter wereld heeft lopen? En klanten zullen ze pas verliezen als duidelijk wordt dat het geld dat bij hen terecht komt niet gaat naar het goede doel. Wat nog altijd niemand kan aantonen (herhaling). Trouwens, van degene die nu hun geld gaan terugvragen denk ik niet dat er veel zijn die vaak Fair Trade winkelen (dit blijft nl. een extreem kleine markt).
Gezien de massale kritiek op Oxfam, en die kwam veruit niet alleen uit de hoek van Vlaams Belang, maar zelfs van de andere mede-organisaties (ongezien in de wereld), denk ik dat het veel waarschijnlijker is dat ze hier hun broek fameus gaan aan scheuren, dan dat ze de dividenten mogen gaan opstrijken.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be