Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2005, 16:12   #1
alecia
Lokaal Raadslid

alecia's schermafbeelding

Standaard Waals "B" plan in de maak: front francophone !

Didier Reynders begint zich ernstig zorgen te maken over de "influence des séparatistes" in het noorden van het 'land'... Zo erg zelfs dat hij al een "B" plan in elkaar aan't steken is:
- vooreerst wordt de hele discussie BHV ge-upgraded tot de (Waalse) hamvraag: de werkgroep BHV zal dienen na te gaan of er nog werkelijk een wil is in de beide gemeenschappen om samen te leven
- indien deze 'volonté' er niet zou zjn roept hij de "francophones" op zich af te vragen hoe ze zich kunnen organiseren
- in deze zin gaat zijn persoonlijke voorkeur uit naar het benaderen van de verantwoordelijke politici van Wallonië en Brussel zonder evenwel een fusie tussen de franstalige gemeenschap en het waals gewest te bepleiten...

Kortom: een FRONT FRANCOPHONE is in de maak !
Oud 31 januari 2005, 16:44   #2
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Didier Reynders is een visionair en hij is zeker niet de enige op de Franstalige kant. Ik hoorde nog enkele weken geleden een man van Ecolo in "Mise au point" zeggend dat Vlaanderen "une nation en état de marche" was. Ecolo is helemaal geen "communautaire" politieke partij en ik ben ervan overtuigd dat die Ecolo-lid helemaal geen separatist. Hij is gewoon realist en vraagt zich af of Vlamingen en Walen nog kunnen samenleven. Ik ben ook geen separatist maar ik merk toch dat de kloof tussen Vlaanderen en Wallonië groter en groter wordt. Het is een feit dat niemand kan ontkennen. Toch pleit ik niet voor de splitsing.

Laatst gewijzigd door Everytime : 31 januari 2005 om 16:45.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2005, 17:17   #3
alecia
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Didier Reynders is een visionair en hij is zeker niet de enige op de Franstalige kant. Ik hoorde nog enkele weken geleden een man van Ecolo in "Mise au point" zeggend dat Vlaanderen "une nation en état de marche" was. Ecolo is helemaal geen "communautaire" politieke partij en ik ben ervan overtuigd dat die Ecolo-lid helemaal geen separatist. Hij is gewoon realist en vraagt zich af of Vlamingen en Walen nog kunnen samenleven. Ik ben ook geen separatist maar ik merk toch dat de kloof tussen Vlaanderen en Wallonië groter en groter wordt. Het is een feit dat niemand kan ontkennen. Toch pleit ik niet voor de splitsing.
Dat hij zich dan die vraag stelt buiten en om het debat BHV. Nogmaals, Reynders weet goed genoeg dat Vlamingen en Walen niet kunnen samenleven. Hij moet zich die vraag niet stellen. Hij weet ook goed genoeg dat zijn Vlaamse collega politici politiek afgestraft zullen worden indien dit spel nog lang zal duren. Als stemmentrekker moet hij zich positioneren en geeft gewoon het voorbeeld door alvast de borst nat te maken.
Oud 31 januari 2005, 17:51   #4
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Reynders klinkt al zoals de RWF. Maar hoe valt dit te interpreteren? Wil Reynders een sterk francofoon front creëren binnen België met als doestelling België te behouden met een sterk francofoon blok, of is het de bedoeling klaar te zijn voor de eventuele splitsing van België? Is het uitbreiden van de discussie omtrent BHV naar een discussie omtrent België de bedoeling om de Vlaamse niet-separatisten bang te maken en zo BHV de doofpot in te stoppen, of is het werkelijk de bedoeling de nodige conclusies uit al onze verschillen te trekken en elk onze eigen weg te gaan?
Eerlijk gezegd lijkt het mij een manier om de niet-separatisten de stuipen op het lijf te jagen door de discussie zo door te trekken.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2005, 18:28   #5
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alecia
Reynders weet goed genoeg dat Vlamingen en Walen niet kunnen samenleven.
Correctie: Vlamingen en Walen kunnen perfect samenleven. Flaminganten en Wallinganten niet.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2005, 18:48   #6
Brigant
Vreemdeling

Standaard

Correctie :verschillende naties kunnen niet samenleven in één staat.
Aldus kunnen 'Vlamingen' en 'Walen' niet samenleving in 'la belgique' ...spijtig genoeg zal uw unitaire vlieger niet opstijgen want de 'techniek' laat het afweten.
Men kan natuurlijk ook alle 'separatisten' en polariserende politieke entiteiten verwijderen (�* la bulldozeir) maar dat zal enkel een radicale tegenreactie veroorzaken.

Brigant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2005, 19:04   #7
alecia
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Reynders klinkt al zoals de RWF. Maar hoe valt dit te interpreteren? Wil Reynders een sterk francofoon front creëren binnen België met als doestelling België te behouden met een sterk francofoon blok, of is het de bedoeling klaar te zijn voor de eventuele splitsing van België? Is het uitbreiden van de discussie omtrent BHV naar een discussie omtrent België de bedoeling om de Vlaamse niet-separatisten bang te maken en zo BHV de doofpot in te stoppen, of is het werkelijk de bedoeling de nodige conclusies uit al onze verschillen te trekken en elk onze eigen weg te gaan?
Eerlijk gezegd lijkt het mij een manier om de niet-separatisten de stuipen op het lijf te jagen door de discussie zo door te trekken.
Beide. Een sterk francofoon front om in eerste instantie vlaanderen als suikertante te kunnen behouden en indien zulks mislukt om zo veel mogelijk uit de boedelscheiding te kunnen meegraaien. BHV is niet meer te ontmijnen zonder politiek gezichtsverlies aan beide kanten...en dus moet BHV overkoepeld worden. De niet-separatisten worden alleszins gedwongen kamp te kiezen. En buiten wat zeepbelletjes hoor ik niet veel protest... de burger stemt niet enkel geheim, tegenwoordig moet hij/zij ook geheim denken... en politici wèten dat, 'hoeren' dat ze zijn ...
Oud 31 januari 2005, 19:09   #8
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brigant
Correctie :verschillende naties kunnen niet samenleven in één staat.
Aldus kunnen 'Vlamingen' en 'Walen' niet samenleving in 'la belgique' ...spijtig genoeg zal uw unitaire vlieger niet opstijgen want de 'techniek' laat het afweten.
Men kan natuurlijk ook alle 'separatisten' en polariserende politieke entiteiten verwijderen (�* la bulldozeir) maar dat zal enkel een radicale tegenreactie veroorzaken.
Hoe doen ze dan in Zwitserland? Leg me eens uit.
Oud 31 januari 2005, 19:32   #9
alecia
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Hoe doen ze dan in Zwitserland? Leg me eens uit.
Zijn de Zwitsers al toegetreden tot de VN ?
Oud 31 januari 2005, 19:35   #10
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alecia
Zijn de Zwitsers al toegetreden tot de VN ?
Waarom antwoord je naast de vraag?
Oud 31 januari 2005, 19:51   #11
alecia
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Waarom antwoord je naast de vraag?
ok, hier gaan we dan...
"Het is mogelijk dat België niet zal kunnen leven met een authentieke, directe democratie. Maar dat is ver van bewezen: in Zwitserland gebeurt het vaak dat de verschillende taalgroepen uiteenlopend stemmen. Die uitkomsten bedreigen geenszins de samenhang van het land. Zo leverde de stemming over de integratie van Zwitserland in 3Europa" een pro-meerderheid op in Franstalig Zwitserland, maar een meerderheid van tegenstanders in Duitstalig Zwitserland. Dit was geen reden voor de Franstalige Zwitsers om de Zwitserse staat in vraag te stellen. Als het feit, namelijk dat Vlaanderen en Franstalig België systematisch anders gaan stemmen over belangrijke zaken, tot een breuk zou leiden, bewijst dit niet dat directe democratie onwerkzaam is maar enkel dat België niet gewenst is door zijn burgers en dus geen bestaansreden heeft. Dat is waarschijnlijk de hoofdreden waarom men angstvallig de directe democratie vermijdt: dat door de directe democratie men enkel tot de vaststelling zou kunnen komen dat België beter ophoudt te bestaan. En dus houdt men het bij de nepdemocratie van vandaag.
"
ok ?
Oud 31 januari 2005, 20:03   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een federale staat met twee is onwerkbaar. Belgique geraakte dan ook nooit verder dan een federale staat op zijn Belgisch, of beter gezegd, een schijn van wat een federale staat hoort te zijn.
In Zwiterland leven meer dan twee 'volkeren' samen, maar die slagen erin om elkaar in evenwicht te houden. Juist daarom bestaat er in Zwitserland de mogelijkheid van het BROV. Iets dat in Belgique ondenkbaar is. Hier worden eerder twee totaal verschillende volkeren via ondemocratische wetten gedwongen om in een vals evenwicht 'apart/together' te leven.
Oud 31 januari 2005, 20:12   #13
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Zwitserland is ook een confederatie, waar het niet de federale overheid is die bevoegdheden uitdeelt maar de deelstaten die zelf bepalen welke bevoegdheden ze krijgen. Van zoiets is hier helemaal geen sprake.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2005, 20:59   #14
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus, als ik het goed begrepen heb: als een Vlaming communautaire thema's bespeelt, dan is het een semi-militaristische nationalist, is het daarentegen een Franstalige, dan is het een realist... Een De Wever is een belachelijk ventje, Reynders een visionair, nou moe!
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2005, 21:10   #15
Hingis
Schepen

Hingis's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Hingis
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Correctie: Vlamingen en Walen kunnen perfect samenleven. Flaminganten en Wallinganten niet.
Inderdaad : Perfect samengevat !
Oud 1 februari 2005, 00:25   #16
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Dus, als ik het goed begrepen heb: als een Vlaming communautaire thema's bespeelt, dan is het een semi-militaristische nationalist, is het daarentegen een Franstalige, dan is het een realist... Een De Wever is een belachelijk ventje, Reynders een visionair, nou moe!
Het is gewoon een kwestie van intelligentie. Geen vergelijking is mogelijk tussen blaffende Bart en Didier Reynders.
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2005, 00:30   #17
Kristof Miele
Provinciaal Statenlid

Kristof Miele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Wel spijtig voor u dat net die (vooral aan Vlaamse zijde dan) en niet uw stromingen in de lift zitten.
Kristof Miele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2005, 01:27   #18
Garga
Lokaal Raadslid

Garga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Het is gewoon een kwestie van intelligentie. Geen vergelijking is mogelijk tussen blaffende Bart en Didier Reynders.
We trekken de lijn door. Als Reynders de communautaire kaart speelt is hij intelligent, als De Wever dat doet is hij dom. Nou moe - om het met de woorden van Ossaert te zeggen. Tussen de lijnen lees ik even door: als een waal zich roert in een communautair dossier is dat een teken van verstand, als een Vlaming dat doet, dan spreken we van boertigheid... Hoe noemen ze dat weer, het stigmatiseren van een bevolkingsgroep?
Oud 1 februari 2005, 08:46   #19
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Ik weet niet of je Bart de Wever van een gebrek aan intelligentie kan verdenken... hij heeft nog voor de KU Leuven gewerkt als assistent, en dat is nog altijd meer dan, laat me zeggen, een Bruno Yammine (hoe zit het nu eigenlijk met dat doctoraat, Patriot!?). Overigens, u lijkt de mening van Everytime te delen, geldt het 'Eigen Volk Eerst' dan ook aan gene zijde van de taalgrens, of spreekt men daar dan van visionaire ideeën?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2005, 09:04   #20
alecia
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Ik weet niet of je Bart de Wever van een gebrek aan intelligentie kan verdenken... hij heeft nog voor de KU Leuven gewerkt als assistent, en dat is nog altijd meer dan, laat me zeggen, een Bruno Yammine (hoe zit het nu eigenlijk met dat doctoraat, Patriot!?). Overigens, u lijkt de mening van Everytime te delen, geldt het 'Eigen Volk Eerst' dan ook aan gene zijde van de taalgrens, of spreekt men daar dan van visionaire ideeën?
Om bij de les (onderwerp)n te blijven werd vandaag op't forum onder 'binnenland' een thema Di Ruppo gelanceerd waarop Giserke het volgende heeft geantwoord:
"Neen, jullie zitten fout.

Eigenlijk kan de PS de zaak BHV geen bal schelen. Omdat in de rand van Brussel (de Vlaamse rand) bijna geen PS kringen terug te vinden zijn. Enkel MR-FDF gemeenteraadsleden.
Laten we maar zeggen de rijke waal die in Vlaanderen komt wonen, dicht bij zijn werk (Brussel). Dit zijn vooral mensen met banden bij de MR.

Omdat de PS intern in Wallonië verdeeld zit met de MR wil de PS de MR afrekenen met BHV. Het enige doel van dirupo is de MR buitenspelen in Wallonië.
Dit is de reden waarom de PS zeer afhoudend heeft opgesteld in de BHV kwestie.

Het tweede probleem is, dat de VLD en SPA nog altijd hun partijgebouw delen met hun zuider broeders (PS en MR). Dit werkt als "over de schouder kijken". En voor de VLD de spelletjes die gespeeld worden via de Loge.
Dit is de enige reden waarom de SPA en VLD hun kar keren.

Dirupo denkt hiermee de belangrijkste kwesties later ( gezondheidszorg, sociale zekerheid) af te houden. Maar, te vergeefs..... De N-VA/CD&V heeft de sleutel voor de volgende federale verkiezingen. Met alle gevolgen vandien...
"
Di Ruppo heeft gisteren inderdaad "zijn" B-plan gelanceerd. Hij kon niet achterblijven gezien Reynders hem een dag voor was. Wat uit de reactie van Di Ruppo blijkt is dat hij plat op de buik aan't gaan is: waar is de straffe 'non' gebleven... ??
Di Ruppo en zijn PS weten verduiveld goed dat zij zonder België binnen de korste keren hun achterban niet meer kalm kunnen houden wegens gebrek aan geld... Reynders werpt zich op als de grote francophone 'redder', Di Ruppo heeft nog geen B plan ... hij past gewoon zijn A plan aan... geen NON meer maar wel een ON VERRA BIEN...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be