Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2005, 18:40   #1
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard Uitdrogen en uitputten van olievoorraden.

Zou graag willen weten wat de gemiddelde Vlaming denkt over het uitputten van de olievoorraden en onze olieverslaving.Er komt alsmaar meer berichtgeving dat we binnen 50 jaar geen olie meer kunnen oppompen?
Het einde van de beschaving in zicht?????
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2005, 19:04   #2
sinan123
Banneling

Standaard

In Amsterdam rijden alle bussen (van de gemeente) op waterstof.
sinan123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2005, 19:05   #3
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

We kunnen altijd nog olie blijven oppompen. Maar we zullen ermee stoppen als het meer kost om olie op te pompen dan de olie opbrengt, of meer energie kost dan de olie opbrengt.
Oud 16 februari 2005, 19:09   #4
Grellig
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
We kunnen altijd nog olie blijven oppompen. Maar we zullen ermee stoppen als het meer kost om olie op te pompen dan de olie opbrengt, of meer energie kost dan de olie opbrengt.
ja,dat begrijp ik.Heb ook al gehoord dat er olie aanwezig in bepaalde soorten "bitumen",als ik het goed heb.Maar dit kost enorm veel enrgie om de olie vrij te krijgen,dus dat zal niets worden.
Oud 16 februari 2005, 19:13   #5
PAJOT
Banneling

Standaard

zie topic : Oliepiek
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2005, 19:19   #6
Druïde
Vreemdeling

Druïde's schermafbeelding

Standaard

Ik heb dit ook recent gelezen, en de doemscenarios spoken nog steeds door mijn hoofd. Ik ben niet de gemiddelde Vlaming, dus je gaat weinig kunnen aanvangen met mijn antwoord vrees ik

Mijn bedenking is dat als het op is, dan is het op. En dan zijn er 2 scenarios: ofwel is er geen alternatieve, onuitputtelijke energiebron gevonden, en valt de economie terug op een waakvlammetje, met de nodige chaos op wereldschaal tot gevolg; ofwel kunnen we onze consumerende levensstijl en economische groei op wereldniveau behouden.

Ooit zal er wel eens een einde komen aan onze 'beschaving', wat je daar ook onder verstaat. Maar na een kleine donkere periode in de tijd, komt er wel terug een nieuwe. Ik ga er niet van wakker liggen (het ergste wat kan gebeuren is een 25 jaren durende crisis als ik met pensioen ben), maar het is wel een leuke denkoefening om te kijken hoe een wereld zonder olie eruit zou zien.

Geen massa's auto's meer, wel veel fietsen, paardetrams, high-tech koetsen, bussen op zonne-energie, ultra moderne zeilschepen, binnenvaart getrokken langs jaagpaden door belgische (Vlaamse) trekpaarden.

Laag-energie computers en TV, dure houten meubels, huisverwarming op warmtepompen en zonneboilers.

Toneelstukken en techno-klassieke fuiven (veel drummen op lege metalen olievaten), meer sportevenementen met live publiek in plaats van voor TV hangen, meer buurtbijeenkomsten en straatevenementen.

Zolang de overblijvende energie gaat naar de onderzoekscentra, scholen, ziekenhuizen en landsverdediging zal een grote chaos wel beperkt blijven denk ik. Een 'laag-energiemaatschappij' kan best interessant en leuk zijn. Alleen die crisis doorkomen...
Druïde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2005, 19:44   #7
Grellig
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Druïde
Ik heb dit ook recent gelezen, en de doemscenarios spoken nog steeds door mijn hoofd. Ik ben niet de gemiddelde Vlaming, dus je gaat weinig kunnen aanvangen met mijn antwoord vrees ik

Mijn bedenking is dat als het op is, dan is het op. En dan zijn er 2 scenarios: ofwel is er geen alternatieve, onuitputtelijke energiebron gevonden, en valt de economie terug op een waakvlammetje, met de nodige chaos op wereldschaal tot gevolg; ofwel kunnen we onze consumerende levensstijl en economische groei op wereldniveau behouden.

Ooit zal er wel eens een einde komen aan onze 'beschaving', wat je daar ook onder verstaat. Maar na een kleine donkere periode in de tijd, komt er wel terug een nieuwe. Ik ga er niet van wakker liggen (het ergste wat kan gebeuren is een 25 jaren durende crisis als ik met pensioen ben), maar het is wel een leuke denkoefening om te kijken hoe een wereld zonder olie eruit zou zien.

Geen massa's auto's meer, wel veel fietsen, paardetrams, high-tech koetsen, bussen op zonne-energie, ultra moderne zeilschepen, binnenvaart getrokken langs jaagpaden door belgische (Vlaamse) trekpaarden.

Laag-energie computers en TV, dure houten meubels, huisverwarming op warmtepompen en zonneboilers.

Toneelstukken en techno-klassieke fuiven (veel drummen op lege metalen olievaten), meer sportevenementen met live publiek in plaats van voor TV hangen, meer buurtbijeenkomsten en straatevenementen.

Zolang de overblijvende energie gaat naar de onderzoekscentra, scholen, ziekenhuizen en landsverdediging zal een grote chaos wel beperkt blijven denk ik. Een 'laag-energiemaatschappij' kan best interessant en leuk zijn. Alleen die crisis doorkomen...
Ja,dat is waar,een "laag-energiemaatschappij"kan best leuk zijn in die zin dat de mensen dichter bij de natuur komen te staan.Want zeg nu toch eerlijk:wat het leven gewonnen heeft in lengte(door techniek en consumptie)heeft het verloren in diepte.
Oud 16 februari 2005, 21:09   #8
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Zou graag willen weten wat de gemiddelde Vlaming denkt over het uitputten van de olievoorraden en onze olieverslaving.Er komt alsmaar meer berichtgeving dat we binnen 50 jaar geen olie meer kunnen oppompen?
Het einde van de beschaving in zicht?????
In 1996 voorspelde men nog olie voor veertig jaar, weeral is dit een over het paard getild onderwerp
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2005, 18:21   #9
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Het einde van de beschaving in zicht zou ik niet stellen.

Als ik even cru mag zijn ... Het is goed dat die zwarte zooi bijna op is, 't zou zelfs nie erg zijn moest 't nog wat sneller op zijn want we hebben er eigenlijk de Aarde heel erg mee vervuild... en dat aan een tempo waarmee we onmogelijk kunnen doorgaan... anders zou het wel eens echt het einde kunnen worden...

Iets waar ik mij persoonlijk meer zorgen ommaak dan de olievoorraden zijn de watervoorraden... Hoe groot zijn die nog ... en dat in de wetenschap dat er ieder uur een stad als Brussel bijkomt qua bevolking en ze in veel landen nu al niet genoeg hebben ... ?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be