Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hereniging van de provincie Brabant ?
ja 11 21,57%
neen 40 78,43%
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2005, 15:59   #1
België-mijn-land
Banneling

België-mijn-land's schermafbeelding

Standaard Hereniging van de provincie Brabant.

Ik ben noch akkoord met het FDF dat Brussel wil laten uitbreiden, noch met de Vlaamse separatisten die BHV willen splitsen.
Het FDF wil met de uibreiding van Brussel de taalgrens naar het noorden duwen en dat is onaanvaardbaar. De Vlaamse separatisten willen met de splitsing van BHV onze prachtige Belgische staat nog verder opslitsen.
Mijn voorstel is:

- Het Brussels gewest niet uitbreiden maar afschaffen, net zoals alle andere gewesten en gemeenschappen. Als regionale overheid worden de provincies belangrijker.
- Vlaams en Waals Brabant opnieuw herenigen als een officieel tweetalige provincie. Dit betekent dat Nederlandssprekenden die in Louvain La Neuve gaan wonen recht hebben op Nederlandse taalfaciliteiten en dat Franssprekenden die in Leuven gaan wonen recht hebben op Franse taalfaciliteiten. Er komen provinciale kieslijsten in Brabant met zowel Franse als Vlaamse lijsten. De inwoners van heel Brabant kunnen dus kiezen wie ze willen.
- Dus geen apart Brussel meer en geen splitsing van de provincie Brabant. Brabant is dan ook niet Vlaams of Waals maar is een Belgische provincie, zonder taalgrens !
- De provincie Luik wordt ook tweetalige provincie met Frans en Duits.
- De rest van de provincies zijn dan ééntalig Frans of Nederlands !

Voordelen:
- probleem van ingewikkelde kieskringen zijn van de baan
- de taalgrens kan in Brabant niet naar noord of zuid gaan, want er zal gene meer zijn --> dus ook daar kan er geen ruzie meer over gemaakt worden --> de eenheid van het land kan dus bewaard blijven.
- niemand wordt ook benadeeld in dat systeem, want iedereen heeft recht op faciliteiten in zijn eigen taal in heel Brabant.
- geen gewesten en gemeenschappen meer --> beter en goedkoper bestuur voor de mensen (al deze regeringen moeten betaald worden en dat kost de belastingbetaler een pak geld!)

Geen enkel nadeel !

Laatst gewijzigd door België-mijn-land : 9 maart 2005 om 16:03.
België-mijn-land is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 16:03   #2
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Hoe kunt ge daar nu tegen zijn!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 16:10   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door België-mijn-land
Mijn voorstel is:
Uw voorstel?

Gewoon dat van de club die de naam "bub" draagt...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 16:16   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- de taalgrens kan in Brabant niet naar noord of zuid gaan, want er zal gene meer zijn --> dus ook daar kan er geen ruzie meer over gemaakt worden --> de eenheid van het land kan dus bewaard blijven.
Dit is gewoon het vroegere FDF-standpunt over de volledige tweetaligheid van heel de - toen nog - ene provincie Brabant. Spaak e.a. droomden toen niet alleen van een "Grootbrussel" dat zich zou uitstrekken van Halle, Lennik, Ternat, Asse en Meise in het westen tot aan Leuven in het oosten, maar ook van een volledig tweetalig gemaakte provinice Brabant.

Trouwens, wat betekent dat dan wanneer u schrijft dat er geen taalgrens meer is... Dat alle Vlaamse gemeenten plotseling in beide talen moeten functioneren? Dat dus ALLE diensten in twee talen moeten worden aangeboden (dus ook twee bibliotheken of volledig tweetalige bibliotheken bijvoorbeeld)?
Oud 9 maart 2005, 16:16   #5
Gauss
Burgemeester

Gauss's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Kijk naar zijn droevige puppyogen, hoe kun je er nu tegen zijn? Harteloze mensen!
Gauss is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 16:17   #6
Piet Hein
Minister

Standaard

zeker niet
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 16:17   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- niemand wordt ook benadeeld in dat systeem, want iedereen heeft recht op faciliteiten in zijn eigen taal in heel Brabant.
Jawel, dat is een grote benadeling. Een Franstalige uit Vloesberg die zich in Geraadsbergen gaat vestigen, heeft dan plotseling geen recht meer op tweetaligheid.

M.a.w. het gelijkheidsbeginsel komt in het gedrang...
Oud 9 maart 2005, 16:21   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- geen gewesten en gemeenschappen meer --> beter en goedkoper bestuur voor de mensen (al deze regeringen moeten betaald worden en dat kost de belastingbetaler een pak geld!)

Geen enkel nadeel !
Toch wel. Alleen al in het onderwijs - en als leraar kan ik het weten - wil NIEMAND terug naar een unitair ministerie. De splitsing heeft ons niet alleen een doeltreffende administratie gegeven (die van het nog ene ministerie van Onderwijs was een echte ramp), maar ook een veel betere werking (door grote vernieuwing op allerlei vlakken). Niemand zult u in de onderwijssector vinden die weer in een unitair kader wil stappen.

En ik zou trouwens wat voorzichtig zijn met uw bewering. Ik zie graag eens de cijfers tegemoet van de kosten die een grotere unitaire administratie kost in vergelijking tot een veel doeltreffender regionaal uitgebouwde administratie en politiek apparaat.
Oud 9 maart 2005, 17:07   #9
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Brabant moet herenigd worden. Liefst ook met de delen van Brabant die momenteel in Nederlandse handen zijn.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 17:09   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brabant moet herenigd worden. Liefst ook met de delen van Brabant die momenteel in Nederlandse handen zijn.
Kijk eens aan, en ik die dacht dat de bubbels hun Grootbelgische dromen begraven hadden.

Hoe zit dat dan met Zeeuws-Vlaanderen trouwens? En met Nederlands-Limburg? Wat doet u met de vroegere Spaans-Gelderse gebieden?

En zie ik het nu goed dat u een Grootbrabantse provincie wil stichten die zich uitstrekt van Waals-Brabant tot Noord-Brabant (met dus ook Antwerpen erbij)? Op welke gronden moet dit dan gebeuren?
Oud 9 maart 2005, 17:11   #11
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Als u zo graag herenigingen hebt, beste Patriot, waarom geen hereniging van Nederlands Limburg met Belgisch Limburg, en Nederlands Brabant met Vlaams Brabant, en waarom niet Vlaanderen met Nederland?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 17:13   #12
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Belgistische handen zal u wel bedoelen...het is België die Brabant en de rest van Vlaanderen van Nederland ontnomen heeft.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 17:13   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Als u zo graag herenigingen hebt, beste Patriot, waarom geen hereniging van Nederlands Limburg met Belgisch Limburg, en Nederlands Brabant met Vlaams Brabant, en waarom niet Vlaanderen met Nederland?
En waarom niet de Nederlanden dan bij de BRD, zoals indertijd de Nederlanden bij het Heilig Roomse Rijk der Duitse Natie hoorden! Leve Grootduitsland (aldus de bubbels)!
Oud 9 maart 2005, 17:29   #14
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... en waar ga je die aanspraken op baseren, jij annexionistische waandenker?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 17:30   #15
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gauss
Kijk naar zijn droevige puppyogen, hoe kun je er nu tegen zijn? Harteloze mensen!
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 9 maart 2005 om 17:31.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 17:47   #16
België-mijn-land
Banneling

België-mijn-land's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Kijk eens aan, en ik die dacht dat de bubbels hun Grootbelgische dromen begraven hadden.

Hoe zit dat dan met Zeeuws-Vlaanderen trouwens? En met Nederlands-Limburg? Wat doet u met de vroegere Spaans-Gelderse gebieden?

En zie ik het nu goed dat u een Grootbrabantse provincie wil stichten die zich uitstrekt van Waals-Brabant tot Noord-Brabant (met dus ook Antwerpen erbij)? Op welke gronden moet dit dan gebeuren?
Inderdaad Zeeuws Vlaanderen moet bij Vlaanderen worden gevoegd en Nederlands Limburg bij ons Limburg. Dit natuurlijk ook onder Belgisch (en liefst sterk monarchistisch) bestuur. Deze gebieden zullen dan eindelijk definitief verlost zijn van de ketterijen van de Hollandse Calvinisten en het enige ware geloof (Rooms-katholieke godsdienst) zal opnieuw in deze gebieden heersen ! Gelukkig heeft Spanje ons indertijd gered van het ketterse protestantisme van de Geuzen.

Laatst gewijzigd door België-mijn-land : 9 maart 2005 om 17:48.
België-mijn-land is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 17:48   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad Zeeuws Vlaanderen moet bij Vlaanderen worden gevoegd en Nederlands Limburg bij ons Limburg. Dit natuurlijk ook onder Belgisch (en liefst monarchistisch) bestuur.
En op welke van welke gronden zult u die gebieden inlijven? Machtshonger?
Oud 9 maart 2005, 17:50   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deze gebieden zullen dan eindelijk definitief verlost zijn van de ketterijen van de Hollandse Calvinisten en het enige ware geloof (Rooms-katholieke godsdienst) zal opnieuw in deze gebieden heersen !
Blijkbaar weet u niet dat een groot gedeelte van de "Hollanders" (lees: inwoners van Zuid- en Noord-Holland) katholiek zijn. Echte protestantse provincies vind je noordelijker en zuidelijker.

Begrijp ik het nu goed dat de belgicisten de mensen niet alleen een staat willen opdringen, maar ook een godsdienst opleggen?
Oud 9 maart 2005, 17:51   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gelukkig heeft Spanje ons indertijd gered van het ketterse protestantisme van de Geuzen.
Dringend eens iets lezen over de geschiedenis van onze Nederlanden: de geuzen, d.w.z. de edelen die tegen Spanje in opstand kwamen, waren grotendeels katholiek. Alle grote edelen waren katholiek, Willem van Oranje ook trouwens. Hij zal zich pas veel later tot het protestantisme bekeren (en trouwens niet echt van harte, want hij hield van het Roomse ritueel).
Oud 9 maart 2005, 17:52   #20
Willem
Provinciaal Statenlid

Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eenvoudig hoor, om daar tegen te zijn. Gezond verstand volstaat.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be