Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 maart 2006, 20:34   #1
Smurfje
Gouverneur

Smurfje's schermafbeelding

Standaard Chirac wenst geen Engels te horen

Jacques Chirac heeft gisteravond korte tijd een topontmoeting verlaten van EU-staats- en regeringsleiders in Brussel. De president van Frankrijk deed dat omdat de voorzitter van de Europese werkgeversorganisatie UNICE zijn toespraak in het Engels hield. De voorzitter, Ernest-Antoine Seillière, is zelf ook een Fransman maar stelt dat de taal van de zakenwereld Engels is.

Chirac wenste de toespraak in het Engels echter niet aan te horen en verdween. Seillière was uitgenodigd om te spreken over zijn visie op de economische vooruitgang in Europa.

Bron

Oud 24 maart 2006, 21:21   #2
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Hoe sneller Chirac definitief weggaat, hoe beter. Ik kan niet wachten op 2007.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2006, 22:22   #3
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smurfje Bekijk bericht
Chirac wenste de toespraak in het Engels echter niet aan te horen en verdween.
Wat een idioot... Tot zover de openstaande geest.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2006, 22:27   #4
Patje48
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Jacques Chirac heeft gisteravond korte tijd een topontmoeting verlaten van EU-staats- en regeringsleiders in Brussel. De president van Frankrijk deed dat omdat de voorzitter van de Europese werkgeversorganisatie UNICE zijn toespraak in het Engels hield. De voorzitter, Ernest-Antoine Seillière, is zelf ook een Fransman maar stelt dat de taal van de zakenwereld Engels is.

Chirac wenste de toespraak in het Engels echter niet aan te horen en verdween. Seillière was uitgenodigd om te spreken over zijn visie op de economische vooruitgang in Europa.

Bron

Ik zou in Chiracs plaats precies hetzelfde gedaan hebben. Als op zo'n bijeenkomst (waar simultaanvertaling in elke aanwezige taal voorhanden is) een Vlaming in het Engels of Duits of Hottentots zou beginnen spreken verliet ik ook de zaal. Seillière had zijn toespraak idd in het Frans moeten houden.
Patje48 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2006, 22:46   #5
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patje48 Bekijk bericht
Ik zou in Chiracs plaats precies hetzelfde gedaan hebben. Als op zo'n bijeenkomst (waar simultaanvertaling in elke aanwezige taal voorhanden is) een Vlaming in het Engels of Duits of Hottentots zou beginnen spreken verliet ik ook de zaal. Seillière had zijn toespraak idd in het Frans moeten houden.
Simultaanvertaling bemoeilijkt het correct overbrengen van de boodschap en vermindert het directe contact tussen de deelnemers. Ik neem aan dat we van iemand in zo een positie, een man die internationaal zijn natie vertegenwoordigt, wel mogen verwachten dat hij zich open opstelt en in staat is een deftige conversatie in het Engels te voeren. Hoe kunnen we nu goed met elkander functioneren en praten als we over zulke onbenulligheden al struikelen?
Oud 24 maart 2006, 23:47   #6
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bron

Seillière is één van de grootste rotzakken die de franse natie ooit voortgebracht heeft. Zijn visie over de ekonomische vooruitgang in Europa is schrikwekkend.Maar tot voor kort was hij in ieder geval één van de beste vriendjes van Chirac...deze laatste word mischien gewoon een dagje ouder, zit in z'n hoofd al op pensioen.Het kan hem allemaal niet véél meer schelen, en hij hoeft ook niet meer alsof te doen.Als hij niet graag engels hoort (dat hij amper spreken kan trouwens), hoeft hij dat niet meer te verbergen.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2006, 00:23   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Er is iets mis met de genen van Franstaligen...
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2006, 03:57   #8
D.Nibelung
Lokaal Raadslid

Standaard

Een goede reactie van Chirac. EU, "all you can get", maar eigenheid blijft.
D.Nibelung is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2006, 09:27   #9
berre
Minister

berre's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar berre
Standaard

typisch frans! het is mooi dat ze zo trots op hun taal zijn, iets wat bewegingen als T.A.K. hier ook proberen te bereiken. toch, er zijn grenzen. hoe kan je nu in godsnaam verwachten dat als je met een hoop talen bij elkaar zit je in jou taal zult bedient worden. als president van een europees land is het toch een absoluut minimum dat je een vergadering in het engels kunt bijwonen. engels ìs nu eenmaal de taal van de zakenwereld, iedereen kan engels, maar niet iedereen kan frans.
berre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2006, 10:22   #10
Patje48
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door berre Bekijk bericht
typisch frans! het is mooi dat ze zo trots op hun taal zijn, iets wat bewegingen als T.A.K. hier ook proberen te bereiken. toch, er zijn grenzen. hoe kan je nu in godsnaam verwachten dat als je met een hoop talen bij elkaar zit je in jou taal zult bedient worden. als president van een europees land is het toch een absoluut minimum dat je een vergadering in het engels kunt bijwonen. engels ìs nu eenmaal de taal van de zakenwereld, iedereen kan engels, maar niet iedereen kan frans.
Daar gaat het dus niet over. Als een landgenoot van mij op zo'n flagrante wijze zijn eigen taal verloochent stap ik het ook af.
Patje48 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2006, 10:30   #11
berre
Minister

berre's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar berre
Standaard

Citaat:
Daar gaat het dus niet over. Als een landgenoot van mij op zo'n flagrante wijze zijn eigen taal verloochent stap ik het ook af.
dit heeft helemaal niets met het verloochenen van je taal te maken! als die fransman in het frans was begonnen zou een deel hem gewoon niet verstaan. ik neem aan dat zijn bedoeling was dat iedereen zou verstaan wat hij zei. het is toch belachelijk om de enigste taal waarin je je verstaanbaar kunt maken tegenover iedereen gewoon te negeren!
berre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2006, 14:18   #12
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom in het Frans?....zou het niet in het Nederlands gemoeten hebben.
Is het niet 60 % Nederlandtalig in Belgie.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2006, 14:24   #13
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

There is more than what meets the eye.. het was bovendien een of andere "dag van de francofonie" of zo.. Ik hoef niet uit te leggen dat dit voorval al druk besproken is op de Esperanto-websites e.d.
& men kan er bovendien het absoluut verdedigen van de "eigen" taal ook in de
multilinguistische gemeenschap die Europa is aanzien.

Het blijft een feit dat men geen 20 talen gelijkwaardig kan behandelen zonder er een neutrale "brugtaal" op na te houden enz... (de rede breekt na een tijd toch wel door)
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2006, 17:05   #14
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door berre Bekijk bericht
dit heeft helemaal niets met het verloochenen van je taal te maken! als die fransman in het frans was begonnen zou een deel hem gewoon niet verstaan. ik neem aan dat zijn bedoeling was dat iedereen zou verstaan wat hij zei. het is toch belachelijk om de enigste taal waarin je je verstaanbaar kunt maken tegenover iedereen gewoon te negeren!
Het zou me verbazen indien er op die topontmoeting geen tolken zouden zijn.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2006, 17:54   #15
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Als je al eens een Fransman Engels hebt horen praten begrijp je misschien beter waarom Chirac het aftrapte.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2006, 18:02   #16
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Als je al eens een Fransman Engels hebt horen praten begrijp je misschien beter waarom Chirac het aftrapte.
Oud 26 maart 2006, 18:46   #17
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Daarentegen, een Engelsman die frans spreekt of gewoon weg een andere taal, die ga je gewoonweg niet vinden ...
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2006, 19:00   #18
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Daarentegen, een Engelsman die frans spreekt of gewoon weg een andere taal, die ga je gewoonweg niet vinden ...
dat hoeft ook niet
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2006, 19:03   #19
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Is het eigenlijk niet triestig dat er geen figueren zijn die radikaal
een of andere andere dan zijn eigen maar officiële EU taal wil spreken ?
Zou het niet tof zijn bv. een Vlaaming die wat Catalaans of Deens gaat praten en vv. ?
Oud 26 maart 2006, 19:14   #20
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
dat hoeft ook niet
Daar zijn ze te dom voor, dus en voor dommerikken hoeft niets ....
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be