Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Scheiding tussen Kerk en Staat ?
Voor 34 80,95%
Tegen 8 19,05%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2005, 14:44   #1
België-mijn-land
Banneling

België-mijn-land's schermafbeelding

Standaard Scheiding tussen Kerk en staat ?

Voor mij mag de Heilige Kerk van de Heer Jezus Christus vertegenwoordigd zijn in het parlement ! Weg met die scheiding tussen Kerk en Staat ! Hoe durft de mens die aan God zoveel te danken heeft, de Heilige Kerk van Hem en zijn Zoon Jezus Christus uit te sluiten in het bestuur ! Bisschoppen en Kardinalen in het parlement zullen samen met de leden van het Koninklijk Huis een stem van wijsheid, goedheid en verdraagzaamheid vormen in het parlement en zal in het parlement een tegengewicht vormen tegen de eindeloze politieke spelletjes, wanbestuur en gefilibuster die de huidige particratie zo kenmerkt !

Wat vinden jullie ? Voor of tegen de scheiding tussen Kerk en staat ? Welk nut heeft in Hemelsnaam een dergerlijke scheiding ? En waarom mogen de vertegenwoordigers van Jezus, die een boodschap van Liefde, Wijsheid en Verdraagzaamheid predikte, binnen de Heilige Kerk niet vertegenwoordigd zijn in het parlement ?

En denk maar niet dat CD&V het Woord van God vertegenwoordigd in het parlement. Bij de huidige generatie is er praktisch niets Christelijks meer aan de CD&V ! Om toch nog deze Christelijke waarden uit te dragen moet de Kerk, samen met het Koningshuis zijn invloed vergroten op de politiek !
België-mijn-land is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 14:57   #2
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Hi-Ha-Hondelul
*fuck* ik heb volgens mij verkeerd gestemd. Ik heb gezegd "tegen", maar de poll vraagt of ik voor of tegen scheiding ben. Kerk & Staat gaan niet samen, dus ik ben voor scheiding, tegen inmenging van de kerk in de staat.

*Moord*
*Brand*

Ik ben misleid door de openingszin van het-is-belg.

niet-tegenstaande dat morele waarden altijd van toepassing mogen zijn in onderlinge communicatie, maar dat is iets compleet anders. Daar is geen kerk voor nodig, enkel respect.

Laatst gewijzigd door Mephisto : 13 maart 2005 om 15:01.
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 15:09   #3
big bad wolf
Parlementslid

big bad wolf's schermafbeelding

Standaard

ben voor een scheiding Kerk/Staat uiteraard: de tijd waarin meneer pastoor vurige redes hield vanuit het preekgestoelte om voor de CVP te stemmen liggen gelukkig al lang achter ons.

trouwens, als je actieve christelijke kerkleiders laat meeregeren in een seculiere staat, betekent dit dat met de multiculmentaliteit van tegenwoordig binnen de kortste keren ook imams zullen mogen meeregeren en dan krijgen we hier het Iran aan de Noordzee
Oud 13 maart 2005, 15:37   #4
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Voor uiteraard!
De scheiding tussen kerk en staat waarborgt de vrijheid van mening en geloof. Ze beschermt de vrijheid om te geloven of niet te geloven. Ze verzekert aan een individu de mogelijkheid zich uit te drukken en zijn geloof te praktiseren, vreedzaam en vrij, en zonder dreiging dat men andere overtuigingen of een ander geloof opgelegd krijgt.
Oud 13 maart 2005, 18:39   #5
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door België-mijn-land
Voor mij mag de Heilige Kerk van de Heer Jezus Christus vertegenwoordigd zijn in het parlement ! Weg met die scheiding tussen Kerk en Staat ! Hoe durft de mens die aan God zoveel te danken heeft, de Heilige Kerk van Hem en zijn Zoon Jezus Christus uit te sluiten in het bestuur ! Bisschoppen en Kardinalen in het parlement zullen samen met de leden van het Koninklijk Huis een stem van wijsheid, goedheid en verdraagzaamheid vormen in het parlement en zal in het parlement een tegengewicht vormen tegen de eindeloze politieke spelletjes, wanbestuur en gefilibuster die de huidige particratie zo kenmerkt !

Wat vinden jullie ? Voor of tegen de scheiding tussen Kerk en staat ? Welk nut heeft in Hemelsnaam een dergerlijke scheiding ? En waarom mogen de vertegenwoordigers van Jezus, die een boodschap van Liefde, Wijsheid en Verdraagzaamheid predikte, binnen de Heilige Kerk niet vertegenwoordigd zijn in het parlement ?

En denk maar niet dat CD&V het Woord van God vertegenwoordigd in het parlement. Bij de huidige generatie is er praktisch niets Christelijks meer aan de CD&V ! Om toch nog deze Christelijke waarden uit te dragen moet de Kerk, samen met het Koningshuis zijn invloed vergroten op de politiek !
eigenlijk zouden we moeten doen zoals de fransen in de Middeleeuwen, en hier een pauselijke stad stichten, naar het voorbeeld van Avignon. Da, zou ons land pas echt in Goede Handen zijn.

Laatst gewijzigd door driewerf : 13 maart 2005 om 18:40.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 20:54   #6
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

seg maar priesters kunnen toch aan de verkiezingen meedoen en imams volgens mij ook. De scheiding van kerk en staat garandeert dat het instituut kerk geen directe macht heeft over het instituut staat. Dat is goed want de kerk moet en mag geen machtsinstituut zijn. Het feit dat de kerk tot voor kort een machtinstituut was is in strijd met de authentieke christelijke leer. Of kunt u mij hier de passage uit het evangelie aanhalen waarin jezus zou gezegd hebben dat zijn leer via totalitarisme moet opgelegd worden ?
Niets weerhoud priesters en andere geestelijken ervan om deel te nemen aan de verkiezingen. Niets weerhoud de kiezer ervan om op hen te stemmen.
PS de enige priesters die politiek succes boekten waren degenen die het minste leuterden over de christelijke waarden maar ze het meeste in de praktijk toe pasten.
Dwz dat hun belangrijkste thema s en bekommernissen de armen waren.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 13:20   #7
PAJOT
Banneling

Standaard

Waarom geen Nationale Kamer voor Moraliteit oprichten, een soort parlement dat zich beraadt en uitspreekt over ethische kwesties ? Zulk Parlement zou dan volledig uit geestelijken kunnen samengesteld worden.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 13:31   #8
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als jij terugwil naar de tijd dat een of andere pauselijke frustree duizenden mensen kon laten roosteren omdat hij daar zin in had, wel voor mij niet gelaten,

Maar de afgevaardigden van god op aarde hebben zich niet met bestuurlijke zaken te moeien, in hun kerk doen die wat ze willen maar alleen in hun kerk.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 13:34   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
ben voor een scheiding Kerk/Staat uiteraard: de tijd waarin meneer pastoor vurige redes hield vanuit het preekgestoelte om voor de CVP te stemmen liggen gelukkig al lang achter ons.

trouwens, als je actieve christelijke kerkleiders laat meeregeren in een seculiere staat, betekent dit dat met de multiculmentaliteit van tegenwoordig binnen de kortste keren ook imams zullen mogen meeregeren en dan krijgen we hier het Iran aan de Noordzee

Uw onderschrift in deze is overigens uitermate gepast, !

ik vraag mij af wanneer prince Filip overigens de 5 meest boosaardige mannen van België gaat zoeken, ... (maar dat is eigenlijk meer iets voor Laurent... )
Oud 14 maart 2005, 13:38   #10
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
eigenlijk zouden we moeten doen zoals de fransen in de Middeleeuwen, en hier een pauselijke stad stichten, naar het voorbeeld van Avignon. Da, zou ons land pas echt in Goede Handen zijn.

De pausen zouden zich ook goed amuseren overigens, ik denk dat ik maar eens kardinaal moet worden, ...

hé dat zou nog wat zijn, baas van de kerk, vervanger van god op aarde, ik zou mij goed hebben als paus, af en toe een kruistocht organiseren, en de ene orgie na de andere in het vaticaan, politieke tegenstanders geven we gauw een gifbeker, of we keilen ze met een steen aan hun nek de Tiber in.

Ketters gooien we de brandstapel op en ik zal nog wel wat toffe hobby's uitvinden. Pauselijke bullen uitschrijven en mensen in de ban van de kerk gooien.

Toffe job.
Oud 14 maart 2005, 13:48   #11
Piet Hein
Minister

Standaard

Ik vind dat ieder geloof voor zijn eigen onderhoud en financieën moet instaan.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 13:58   #12
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
Ik vind dat ieder geloof voor zijn eigen onderhoud en financieën moet instaan.
Ben ik volledig met je eens, dat ze hun eigen boontjes maar doppen.
Oud 14 maart 2005, 14:03   #13
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Ben ik volledig met je eens, dat ze hun eigen boontjes maar doppen.
OK, maar dan dienen alle tijden de Franse Revolutie ontstolen goederen ook aan de Kerk teruggegeven te worden.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 14:03   #14
Phrea|K
Parlementslid

Phrea|K's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

De scheiding tussen kerk en staat is ondertussen algemeen aanvaard in het Westen, laat ons hopen dat er een dag komt dat men de scheiding tussen staat en economie even vanzelfsprekend vindt.
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 14:48   #15
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Waarom geen Nationale Kamer voor Moraliteit oprichten, een soort parlement dat zich beraadt en uitspreekt over ethische kwesties ? Zulk Parlement zou dan volledig uit geestelijken kunnen samengesteld worden.
voor elke kwesties bestaan seculiere commissies. als je daar religieuze zaken van maakt, zullen bijvoorbeeld alle kwesties rond anticonceptie, abortus, euthanasie, homo's enz. bevroren worden. je kan geen beleid ontwikkelen met een front die bepaalde zaken onbespreekbaar maakt.
Oud 14 maart 2005, 14:52   #16
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
OK, maar dan dienen alle tijden de Franse Revolutie ontstolen goederen ook aan de Kerk teruggegeven te worden.
vreemd, de Kerk is ook maar rijk geworden door bedrog en gezwendel....
Oud 14 maart 2005, 14:57   #17
Piet Hein
Minister

Standaard

Citaat:
Stel u dan maar ook op welke achterbakse en moordzuchtige manier dat de kerk daar is aan gekomen.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 15:00   #18
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En de jaarlijkse subsidies en financiele steun die de ganse RKK in al die voorbije jaren tot op heden toe, over de hele wereld mocht ontvangen hebben, dus ook met terugvorderende kracht inleveren? Wat zou dat bedrag in totaal kunnen zijn? Ik zal het eens even opzoeken....

Laatst gewijzigd door Andro : 14 maart 2005 om 15:01.
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 15:07   #19
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met alles wat de Belgische staat al investeerde in de gebouwen van de kerk en aan de lonen en pensioenen van pastoors, zijn die goederen al ruimschoots terugbetaald.

Next!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 15:27   #20
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Met alles wat de Belgische staat al investeerde in de gebouwen van de kerk en aan de lonen en pensioenen van pastoors, zijn die goederen al ruimschoots terugbetaald.

Next!
Wel in deze een onderscheidt maken tussen belgie en bvb Frankrijk. Ik vindt ook dat ze hun eigen boontjes moeten doppen hoor en hetgeen ze met de franse revolutie kwijtspeelden dat hadden ze zelf gepikt - maar historisch erfgoed is ook iets he - al was het maar om te laten zien hoe belachelijk de mensen vroeger dachten. Als je ziet hoe sommige kerken er in frankrijk bij staan ????
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be