Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 april 2005, 17:09   #1
bk232214
Gouverneur

Standaard Eu-grondwet

Eu-grondwet is een adder onder het gras . Voorbeeld de werkgelegenheid voor onze havenarbeiders komt in gevaar en kunnen de werkgevers wettelijk aanwervingen doen van goedkoope arbeiders uit het buitenland Het beste zou zijn nieuwe verkiezingen en kunnen de kiezers stemmen voor of tegen eu-grondwet .Geen enkele politieker is betrouwbaar vb B.H.V . 200000 jobs en gaat zo maar door
bk232214 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2005, 19:54   #2
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

grondwet, haven arbeiders????????
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2005, 00:45   #3
spaz322
Burgemeester

Standaard

het feit alleen al dat wij niet mogen stemmen in een referendum omtrent de eu-grondwet zegt genoeg over de democratische waarde van dit land

een argument dat je dan vanuit politieke hoek hoort ivm een referendum rond de eu-grondwet is dat "het volk" de wet niet kent of de tekst niet gelezen heeft

staat de overheid niet in dienst van de burger en is het niet de taak van de overheid om ons, "het volk" in te lichten over wat er in die tekst staat en de gevolgen en mogelijke voor-en nadelen hiervan?

het probleem met "het volk" in te lichten is dat geen enkele politieker dat kan zonder objectief te zijn, het gaat altijd vanuit de partijpolitieke overtuiging zijn dat er iets gaat gezegd worden, de jean-luc zei het overtijd nog tegen phara, "ik zou nooit een referendum georganiseerd hebben"

belgie een democratie? pffffff

"Others are engaging even in an eco type of terrorism, whereby they can alter the climate, set off earthquakes or volcanos remotely, through the use of electromagnetic waves." American Secretary of Defense William S. Cohen, April 1997.
spaz322 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2005, 17:10   #4
eno2
Banneling

Standaard

Het ontbreken van (dwingende) referenda is een democratisch tekort.

Maar wat kan je verwachten in België, het landje van de betutteling van de kiezer?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2005, 17:11   #5
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bk232214
Eu-grondwet is een adder onder het gras . Voorbeeld de werkgelegenheid voor onze havenarbeiders komt in gevaar en kunnen de werkgevers wettelijk aanwervingen doen van goedkoope arbeiders uit het buitenland Het beste zou zijn nieuwe verkiezingen en kunnen de kiezers stemmen voor of tegen eu-grondwet .Geen enkele politieker is betrouwbaar vb B.H.V . 200000 jobs en gaat zo maar door
Wat is jouw kennis van statuten van havenarbeiders?
Oud 20 april 2005, 17:19   #6
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spaz322
het feit alleen al dat wij niet mogen stemmen in een referendum omtrent de eu-grondwet zegt genoeg over de democratische waarde van dit land
een argument dat je dan vanuit politieke hoek hoort ivm een referendum rond de eu-grondwet is dat "het volk" de wet niet kent of de tekst niet gelezen heeft
staat de overheid niet in dienst van de burger en is het niet de taak van de overheid om ons, "het volk" in te lichten over wat er in die tekst staat en de gevolgen en mogelijke voor-en nadelen hiervan?
het probleem met "het volk" in te lichten is dat geen enkele politieker dat kan zonder objectief te zijn, het gaat altijd vanuit de partijpolitieke overtuiging zijn dat er iets gaat gezegd worden, de jean-luc zei het overtijd nog tegen phara, "ik zou nooit een referendum georganiseerd hebben"
belgie een democratie? pffffff
Ik geef jou geen direct ongelijk, maar je moet er mee rekening houden dat België, net als vele andere Europese landen, geen traditie heeft met referenda zoals pakweg Zwitserland.

To the bottom denk ik dat wij inderdaad de mogelijkheid zouden moeten hebben om via referenda onze mening te kunnen laten geworden. Ik vrees echter dat onze maatschappij niet ontwikkeld genoeg is in het deel informatie.

In Zwitserland is er voor een referendum steeds een 'neutrale informatiecampagne' die de politieke stroom vooraf gaat. In België zie ik dat nog niet zo snel gebeuren.

Ik heb ook zo mijn mening over de interesse en kennis van zaken van bij voorbeeld de 'gemiddelde' VB-stemmer. Er is een cultuur van protest-stemmers ontstaan en dan is het niet altijd belangrijk waartegen men protesteert.
Oud 20 april 2005, 17:21   #7
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
Het ontbreken van (dwingende) referenda is een democratisch tekort.
I don't agree ... Wanneer een democratiewerkt zoals het hoort is een referendum nutteloos. Om een zwak werkende democratie op haar tekorten te wijzen is een referendum dan weer een ultieme kans.
Oud 20 april 2005, 18:13   #8
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar wat kan je verwachten in België, het landje van de betutteling van de kiezer?
ach ach, al n keer geprobeerd een paar kiezers hun tutje af te pakken ?
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2005, 18:26   #9
spaz322
Burgemeester

Standaard

2004gun heeft wel een punt

de cultuur van proteststemmen zonder te weten waarvoor je stemt zorgt ervoor dat proteststemmen in een referendum de balans kunnen laten overslaan naar het kamp der nee stemmers

ik zie idd nog niet zoals in zwitserland een neutrale berichtgeving gebeuren

"Others are engaging even in an eco type of terrorism, whereby they can alter the climate, set off earthquakes or volcanos remotely, through the use of electromagnetic waves." American Secretary of Defense William S. Cohen, April 1997.
spaz322 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2005, 09:26   #10
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp
ach ach, al n keer geprobeerd een paar kiezers hun tutje af te pakken ?
_________

Het tutje van de politici voor de kiezers, is de stemplicht.
Het tutje van de politici voor de kiezers, is de loutere klemtoon op de representatieve democratie, met uitsluiting van noodzakelijke vormen (voor de gezondheid van die democratie) van referenda en andere directe-democratie-procedures.
Het kiezertje mag één keer schreien dat horen en zien vergaat om de zoveel jaar en wordt dan door de tut weer belemmerd zijn stem te verheffen tot de volgende keer.

Laatst gewijzigd door eno2 : 21 april 2005 om 09:29.
Oud 21 april 2005, 09:33   #11
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun
Wat is jouw kennis van statuten van havenarbeiders?
_______

"Mijn" kennis van de statuten van de havenarbeiders is, dat ze op straat gaan en de boel kort en klein beginnen te slaan, als hun overleving door Bolkenstein in het gedrang komt, en dat ze al bij een aanzet daarvan in de hoge EU-regie daarnaar hun oren vrij snel gepitst hebben en een en ander bijgesteld hebben.
Oud 21 april 2005, 10:02   #12
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
_______

"Mijn" kennis van de statuten van de havenarbeiders is, dat ze op straat gaan en de boel kort en klein beginnen te slaan, als hun overleving door Bolkenstein in het gedrang komt, en dat ze al bij een aanzet daarvan in de hoge EU-regie daarnaar hun oren vrij snel gepitst hebben en een en ander bijgesteld hebben.
Geen kennis op het vlak dus ... ik ben geen verdediger van het hersenspinsel van Bolkenstein, maar de statuten van de havenarbeiders in België zijn wel heel dringend aan herziening toe. De uitbetalingsprocedures, de verengende sterkte (=zwakte) van de vakbonden, de kortzichtige jobprotectie, ... gaat er op termijn toch voor zorgen dat er eens grondig gaat gekuist worden met als gevolg dat ze nog veel meer gaan verliezen ...
Oud 21 april 2005, 10:04   #13
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Ach jôh, iedereen kan wel enige redenen verzinnen waarom ze bang moeten zijn voor een Europese Grondwet. Uiteindelijk komt het erop neer dat ze het gevoel van onveiligheid projecteren op iets abstracts als een grondwet. Nochthans is die grondwet nodig, om de leegroof van rechten die nu gaande is, een halt toe te roepen. Het parlement krijgt dan meer macht en de commissie moet ECHT leren luisteren naar de achterban.

Vooruitlopend op de nieuwe grondwet, worden er door de commissie op dit moment maatregelen doorgedrukt (zoals de softwarepatenten) die HEEL VEEL SCHADE gaan doen aan de economie, op lange termijn. Maar het maakt ons 'meer Amerikaans', daarom zal het wel worden gedaan. Zo zijn er meer maatregelen die NU worden doorgedrukt.

En, zoals het zich laat aanschijnen, vooral vanwege de nakende goedkeuring van de grondwet. Vanaf dat moment zijn dat soort wanpraktijken (want dat zijn het!) niet meer mogelijk. Het parlement heeft dan niet enkel meer een adviserende functie, maar ook een uitvoerende macht. En de heersende commissie wordt dan, zoals het hoort, een beherende commissie.
Oud 22 april 2005, 09:53   #14
eno2
Banneling

Standaard

Ik luister wel eens naar een debat over de grondwet in Frankrijk, maar hier in België kan ik het geheel aan onze politiekers overlaten, onze mening wordt toch niet gevraagd en je krijgt er ook weinig goeie info over.

Ondertussen hebben ze in Frankrijk het buitenverblijf van Bolkenstein van electiciteit afgesloten, zodat hij beter beroep kan doen op de beroemde "Poolse electricien", als hij opnieuw stroomvoorziening wil

Laatst gewijzigd door eno2 : 22 april 2005 om 09:55.
Oud 22 april 2005, 15:15   #15
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ondertussen hebben ze in Frankrijk het buitenverblijf van Bolkenstein van electiciteit afgesloten, zodat hij beter beroep kan doen op de beroemde "Poolse electricien", als hij opnieuw stroomvoorziening wil
Wij zouden hier in Belgique gelijkaardige taktieken moeten gebruiken eigenlijk...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be