![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||||||
Minister
|
![]() Als jonge snaak heb ik vrij weinig inzicht in de gevoeligheden van de Tweede Wereldoorlog. Ik hoop dus dat iemand mij kan helpen met de volgende vraag: Hoe is het in godsnaam mogelijk dat extreem-rechtse partijen de meest fervent collaborateurs verdedigd???
Enkele citaatjes om mijzelf te verduidelijken: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Mijn vraag: Waarom zijn deze mensen het waard herdacht te worden???
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
||||||
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() En is de middelste persoon in de achtergrond niet Wim Verreycken van het Blok?
Op http://users.pandora.be/frankie.schram/tijd/bio/fr/ kan U een overzicht lezen van de personen die herdacht worden.
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
![]() |
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister
|
![]() Hij stierf op 20 mei 1940, dus veel tijd om te collaboreren zal hij niet gehad hebben. Maar dan nog: Waarom steunt men dit soort mensen???
Citaat:
|
![]() |
![]() |
#5 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik vind deze post volledig overbodig en onnodig... We moeten niet met ons hoofd vijftig jaar terug in de tijd leven maar vooruit denken... In een oorlog gebeuren er altijd dingen die heel erg zijn. Dat is bij elke oorlog zo... Maar dat moeten we vergeten en we moeten bouwen aan een betere toekomst. Als je wil dat er geen oorlog meer komt, stem dan gewoon op een partij die zich tegen oorlog verzet, in plaats van het nog eens aan te moedigen door het allemaal op te rakelen...
|
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#7 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Ik begrijp echter jouw reactie. Toen ik jong was vond ik de "zever" van Maurice de Wilde ook kompleet van een andere en vooral voorbije tijd. Doch meer en meer herbekijk is de video's die mijn vader nog opgenomen heeft van deze programma's. Wat mij meer en meer begint op te vallen is dat de Vlaamse zaak tijdens de collaboratie van de tweede wereldoorlog alleen door een paar "onnozele" idealisen is gebruikt. Al de anderen bleken de collaboratie aan te grijpen om persoonlijke profijt te bekomen of gewoon omdat ze er kansen in zagen hun absoluut dictarorialisme te kunnen verwezenlijken. Ik begin het dan ook belangrijker en belangrijker te vinden dat dergelijke ballonetjes doorprikt worden. Ik zou de vraag nog verder willen opentrekken. Waarom is het sympathisantenkorps van het Vlaams Blok een verzamelplaats voor alle fanatieke extremisten en racisten. Als we de aanhangers op dit forum mogen geloven is het Vlaams Blok nogthans een partij die niet discrimineert en die geen banden heeft met welk soort extremisme dan ook. Vanwaar dan die perfide aantrekkingskracht van die "normale" partij voor al dat extremistisch gedachtengoed ? Dit doet niets af van mijn respect voor mensen als "Filip De Pillecijn" die gedurende de eerste wereldoorlog effectief strijd gevoerd heeft voor de ontvoogding van Vlaanderen, en daar later op afgerekend is.
![]() |
#10 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
Wat U bedoeld met verplicht tegen de russen gaan vechten weet ik niet. Bij mijn weten waren alle oost-fronters vrijwilligers. Onder hen een grote hoop naïeve dompelaars die zich hadden laten bang maken voor het duivelse communisme door de dorpspastoor. Maar eigenlijk is deze opwerping kompleet naast de kwestie en niet meer of niet minder dan een volle verdediging van het Vlaams Blok. Het is niet omdat de "witten" ook fouten begaan hebben dat er 60 jaar later moet getollereerd worden dat een politieke institutie gaat dwepen met het "zwart" gedachtengoed. Of dan toch een verzamelplaats blijkt te zijn van extremisten die dit gedachtengoed koesteren. Anders laten wij ons meeslepen door een negatieve morele associatie die de salonfähigkeit van de politieke idolen van nazisten, facisten en andere vieze tiesten zal bespoedigen.
![]() |
#12 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#13 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
#14 | |||
|
![]() Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
#15 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
(Daar komt nog bij dat ik de zogenaamde 'passieve' collaboratie ook veroordeel, maar dat is ieder voor zichzelf die dit moet beslissen.) (http://www.vlaamsparlement.be/p3app/...beknop39.pdfen nog altijd)
![]() |
#16 |
Minister
|
![]() Blijft nog steeds mijn vraag: Waarom herdenkt men in godsnaam deze mensen???
![]() |
![]() |
#17 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#18 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#19 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Maar zoals S., snap ik niet dat Karel Dillen, Roeland Raes,..., hoewel zelf geen actieve collaborateurs, deze mensen herdenkt, verdedigt en altijd actief voor hun amnestie heeft gevochten. Nota: Ik wil hier geen oordeel mee vellen. Zoals Wanne zegt, verdienden niet alle collaborateurs zulke zware straffen, er zijn wel meerdere factoren in het spel geweest. Anderzijds heb ik de oorlog niet meegemaakt en begrijp ik wel dat de collaborateurs bestraft moest worden. Oudere mensen zullen hier beter over kunnen oordelen.
![]() |
#20 | |||||
|
![]() Citaat:
Amnestie : daar zal ik nog eens een topic over openen! En wat bedoel je onder passieve collaboratie? vergeet niet dat zowat 90% van de bevolking grijs was tijdens de oorlog! |
|||||
![]() |