![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burger
|
![]() In het kielzog van de BHV-crisis is het misschien goed eens dieper na te denken over een van de aanleidingen van het probleem, nl. de aanwezigheid van een grote groep Franstaligen in een Nederlandstalig gebied en hun weigering of onvermogen om de taal van de streek te spreken.
Het is al tot in den treure herhaald dat Vlamingen in het buitenland zich vrij snel aanpassen, mede omdat zij de taal van het land waar zij verblijven proberen te spreken. In Vlaams-Brabant lukt dit voor de Franstaligen dus duidelijk niet. Een opvallend gegeven, vooral daar de meeste Franstalige inwijkelingen tot de gegoede en meestal beter opgeleide klasse behoren. Zij hadden immers in hun jeugd alle kansen om vreemde talen te leren en zullen toch niet opvallend minder intelligenter zijn (er kan toch immers geen sprake zijn van een genetische afwijking...?). Waar zit de kern van het probleem? Is het een aangekweekte kolonisator-houding? Is het een misprijzen voor andere talen en culturen? Is het een vastgeroest zitten in een verleden dat al lang niet meer is (La Belgique sera Latine, ou ne sera pas.)? Is het een doelbewuste expansie-politiek? ... Het zou interessant zijn mocht men daar in de Vlaamse Beweging enig zicht op krijgen. Als men de vijand doorgrondt, kan men veel gerichter zijn aanvallen en hinderlagen neutraliseren. Verwijzingen naar studies hieromtrent zijn natuurlijk van harte welkom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Een Vlaming die naar Wallonnië verhuist, of naar Frankrijk, die eist toch ook niet op het gemeentehuis dat hij in zijn taal te woord gestaan wordt? Hij probeert - al is het maar uit hoffelijkheid - de taal van de gastheer te spreken. Ga naar Spanje, ga naar Italië, als je je probeert uit te drukken met een paar woorden Spaans of Italiaans gaan alle deuren voor je open. Ik herinner me een bezoek aan een oud Spaans kerkje waar een oude vrouw met handen en voeten ons gidste, gewoon omdat we een paar woorden Spaans kenden. Ik kom de laatste tijd nogal vaak in "la France profonde", waar meer en meer dorpen opgekocht worden door Engelsen. Eisen zij taalfaciliteiten? Nee, in het openbare leven proberen zij zich zo goed mogelijk te integreren en kunnen je in heel behoorlijk Frans te woord staan. Blijkbaar willen Franstaligen in de Vlaams-Brabant die moeite niet doen. Waarom? Superioriteitsgevoel? Laatst gewijzigd door Hagal : 12 mei 2005 om 09:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Staatssecretaris
|
![]() Inderdaad, een hele generatie Waalse politici zijn uitgeweken Vlamingen. Bemoeit het Vlaams gewest en de Nederlandse cultuurgemeenschap zich trouwens met de Vlamingen in Wallonië. Ik kan me voorstellen dat er wel wat Vlamingen in Wallonië , zeker in Waals-Brabant wonen. Vragen zij een kieskring Brussel-Jodoigne ? Vragen ze faciliteiten ?
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het probleem met franstaligen in de rand is niet dat ze de taal niet leren, maar dat ze denken dat ze het RECHT hebben om overal en door iedereen in hun eigen taal te woord worden gestaan. Ik verwacht niet dat franstaligen hun eigenheid verloochenen, wel dat ze niet van de vlamingen EISEN om in vlaanderen in het frans aangesproken te worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
1) Frans is de taal van een groot land met een roemrijk verleden en internationale uitstraling. Nederlands is de taal van 20 miljoen mensen met weinig internationale uitstraling. Dat zet een franstalige niet aan om NL te leren. Niet toevallig zijn het meestal inwoners van kleine landen die gemakkelijk veel talen leren. België is een klein land, maar franstaligen zijn op cultureel vlak geen Belgen maar Fransen. 2) De inwijkelingen zijn doorgaans rijker en beter opgeleid dan de lokale bevolking. Zij komen uit de hoofdstad. Zij behoren tot een taalgroep die lang dominant was. Ook dat zet niet aan om zich aan te passen. Hoge ambtenaren, eurocraten, advokaten, directeurs gaan niet gemakkelijk de taal leren van electriekers, kruideniers en schooljuffen (ik overdrijf natuurlijk maar dat speelt zeker mee). 3) De inwijkelingen hoeven slechts 15 min te rijden om zich weer in een franstalig gebied te bevinden. Zij hebben niet echt het gevoel dat zij in een ander gewest wonen. Ik durf wedden dat er in de Antwerpse rand ook af en toe geklaagd wordt over die uitgeweken kapitaalkrachtige stedelingen die de prijzen naar boven jagen. Het verschil met de Brusselse rand is dat de inwijkelingen ook een andere taal spreken. Zo ontstaat er natuurlijk meer wrevel. En als de groep inwijkelingen dan nog het nut niet inziet om de plaatsetlijke taal te leren en in sommige gevallen zelfs beginnen te eisen dat men *hun* taal hanteert ... Het is dus een combinatie van een banaal sociologisch probleem met een taalkundig probleem die wordt verergerd door de perceptie bij veel franstaligen dat Nederlands een minderwaardige taal is. De franstaligen doen het niet met opzet. Er is geen complot. Ook Amerikanen die in Brussel wonen zien vaak niet in waarom zij een van onze landstalen zouden moeten leren. Het is menselijk om een taal spontaan te beoordelen in functie van de landen waar het gesproken wordt. De houding van de franstligen is dus menselijk en ergens te begrijpen. Er is pas een probleem als franstaligen weigeren in te zien dat die houding een probleem kan zijn voor de autochtone bevolking. Dat is een gebrek aan respect voor de gevoeligheid van de anderen. Zeker wanneer je bedenkt dat de argumenten die de Vlamingen hanteren om de verfransing af te keuren ook door Frankrijk gebruikt worden om de verengelsing af te keuren. Of door de franstaligen in Québec. Dat is waar de franstaligen van slechte wil zijn. Zij weigeren begrip op te brengen voor een probleem waarmee zijzelf - maar dan op wereldschaal - worden geconfronteerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Eigenlijk is het erg. Er is een sterke roep om uitbreiding van faciliteiten door de franstaligen op Vlaams grondgebied en ondertussen worden de Vlamingen in Brussel aan hun lot overgelaten alhoewel ze er recht op hebben.
Vb. als je als Vlaming naar de gemeente gaat kan men je niet altijd helpen in het Nederlands, brieven door de gemeente opgestuurd zijn steevast in het frans, infoblaadjes hebben een schabouwelijke vertaling, Nederlandstalige bibliotheek voorzien ze niet, ... De lijst is oneindig. Zoveel temeer is het wraakroepend dat men faciliteiten EIST buiten Brussel. De verdraagzaamheid moet van twee kanten komen. De franstaligen lijken wel neokolonialisten te zijn die Vlaanderen als een stukje Congo zien. Laatst gewijzigd door Geertje : 12 mei 2005 om 16:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Ik ken zeeeer weinig franstaligen in de Rand die een deftige kennis van de Vlaamse taal bezitten. Ik ken echter wel een franstalige die woonachtig is te Mechelen, en bijna perfect Vlaams spreekt. De Rand moedigt de franstaligen niet aan om de taal te leren door dat ze altijd op haar buik gaat voor de fransklijonse overheersers.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Voor diplomaten of EU-volk ligt het misschien iets anders omdat ze in hun eigen kleine bubbel wonen en werken. Franstaligen zijn ook niet de rapsten om zich aan het Engels aan te passen. Een taal die nochthans veel meer gesproken word en economischer een stuk sterker staat. Zoals je deze week in een stuk van prof. Joop van der Horst kon lezen is het kenmerkend (en eigenlijk alleen) voor Franstaligen dat ze moeite hebben met andere talen. Ze misprijzen eender welke andere taal wel een beetje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
20 Franstalige Belgen wonen in een tweetalig land maar vertikken het om Nederlands te leren en één Fransman vraagt er naar om Nederlands te spreken om zo de taal te leren ... Het ligt niet aan de Franse taal, wel aan de mentaliteit van diegene die de Franse taal spreekt ...
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Je moet als Vlaming maar eens wonen in Strombeek-Bever. Ik heb er 3 jaar gewoond. De onverdraagzaamheid en het racisme van de Franstaligen is gewoonweg on-voor-stel-baar. Vindt U dit normaal: in een ééntalig Nederlandstalige gemeente wonen er daar 50-60 % Franstaligen. Moesten ze geïntegreerd zijn, dan kun je er nog mee leven. Maar 95 % van die Franstaligen zijn absoluut niet geïntegreerd; meer nog ze willen gewoonweg niet van integratie weten. Die Franstaligen leven echt in een enclave, ze blijven Frans praten, ze gaan enkel uit met Franstaligen (ik ken cafés in Vlaams-Brabant waar je als Vlaming niet eens binnen moet komen). Het beste bewijs dat Franstaligen zich niet willen integreren is het cultureel centrum van Strombeek-Bever. Zelf ben ik daar al ettelijke keren binnen geweest om een film of om een opvoering te zien. Weet je hoeveel Franstaligen ik daar al heb gezien? Welgeteld 3 (drie!). U vindt waarschijnlijk, dit is weer een reactie van een hersenloze, navelstarende Vlaming zonder opvoeding en opleiding. Toevallig ben ik van opleiding vertaler Engels-Frans-Duits, werk ik voor een internationaal departement en is mijn vrouw van Peruviaanse origine. Kunt U mij eens uitleggen hoe mijn vrouw - vanaf het moment dat wij elkaar leerden kennen -cursussen Nederlands heeft gevolgd terwijl er heel wat Franstaligen zijn die zelfs na 50 jaar geen woord Nederlands kunnen spreken? Nog iets, Franstaligen vinden Vlaams-Brabant blijkbaar hun "Lebensraum". Wilt U mij eens vertellen in welk land men zo'n zaken vindt? Stel: ik vestig mij in Ijsland, moet ik het daar ook vertikken om Ijslands te spreken en mij perfect te integreren? Moet ik daar pertinent weigeren deel te nemen aan het culturele leven in dat land? Moet ik mij ook vestigen in een Ijslandse gemeente als Vlaming en na 50 jaar eisen dat mijn kinderen en kleinkinderen in het Nederlands worden aangesproken en dat op termijn die gemeente dan bij Vlaanderen kan worden gevoegd? De arrogantie van Franstaligen is echt onvoorstelbaar. Ik heb dit aan den lijve ondervonden.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Cabeza de wikingo : 26 mei 2005 om 12:13. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |