Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 oktober 2010, 22:58   #1
Vlaamse Leeuwin
Minister-President
 
Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juni 2010
Locatie: in Lalaland
Berichten: 4.298
Standaard Het Merapi mysterie

Ik kom regelmatig op Grenswetenschap.nl en zag vandaag dit onderstaande artikel. Ikzelf was het aswolk-probleem van afgelopen april alweer vergeten, maar nu ik dit artikel lees vind ik het toch opmerkelijk en stel ik mij serieus wat vragen

Citaat:
Het Merapi Mysterie

De Indonesische vulkaan Merapi laat al een tijdje van zich horen. Door de verschillende uitbarstingen staan er inmiddels minstens 450 slachtoffers op de teller. De eruptie komt breed in het nieuws maar één aspect ervan lijkt wonderweinig aan bod te komen: de aswolk van de Merapi. En dat terwijl we ons nog vaag herinneren dat zo goed als heel Europa lam lag toen de IJslandse Eyjafjalljökull een aswolk uitstootte. Maatschappijen annuleerden massaal vluchten, ook als ze niet in de buurt van de aswolk kwamen. Of althans, dat moesten ze. Hoe dan ook: alle vliegverkeer lag plat. Waarom is er met de Merapi geen vuiltje aan de lucht en lijkt diens aswolk van geen invloed op het luchtverkeer te zijn?




(aswolk)

In april 2010 kwam het vliegverkeer in Europa helemaal tot stilstand. De geruchten gaan dat het om een grootschalige militaire oefening ging, en dat de aswolk eigenlijk de ideale afleiding was. Het was zo'n nieuwe en onbekende dreiging dat vluchten die in de verste verte niet bij de aswolk kwamen ook aan de grond moesten blijven.
Bij de Merapi is het anders. De luchthaven van Jogjakarta, 25 kilometer verderop, werd slecht één uur lang gesloten voordat de landingsbaan was schoongeveegd, aldus de schaarse berichtgeving. Eén uur, of een paar uur meer, het staat hoe dan ook in schril contrast met de IJslandse aswolk.



(De Merapi vulkaan)

Natuurlijk, Midden Java, daar in de buurt zijn niet veel vliegvelden. Vliegtuigen kunnen daar gemakkelijk de aswolken vermijden en uitwijken naar andere luchthavens. In het geval van de Eyjafjalljökull trokken de aswolken over het dichtbevolkte Europa. Maar toch werd er veel meer aan de grond gehouden dan nodig. Als dat al een doel diende, welkeen zou dat kunnen zijn?

Niet alle vliegtuigen bleken last te hebben van de IJslandse aswolk. Toevallig of niet, precies in die periode was er een zeer grootschalige NAVO-luchtmachtoefening die gewoon doorging zonder dat de jets last hadden van een aswolk. Het bleek de grootste militaire oefening van het jaar. Wat bijzonder handig dat ze toen geen last hadden van burgervliegtuigen. Even gesteld dat dit alles geen toeval is, rest er slechts één vraag om het Merapi Mysterie op te lossen: wat hield die militaire oefening precies in?



Bron : Grenswetenschap.nl
__________________
Dwarsliggers zijn nodig.....ze houden de sporen recht .

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Vlaamse Leeuwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 02:04   #2
Asshen Sukar
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Berichten: 1.198
Standaard

De wind zal de andere kant opblazen ?

De hoogte van de wolk is ook belangrijk. Burger en militair zitten trouwens op een andere hoogte.
Asshen Sukar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 03:43   #3
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Dat kan,maar hoeft niet. Verder denk ik dat destijds met de IJslandse vulkaan eerder een politieke agenda in beeld kwam dan de 'dire need.' Heeft uiteraard ook te maken met de verantwoordelijkheid in geval van motorschade en calamiteiten die daar uit voort kunnen komen.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 06:51   #4
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Het heeft met religie te maken. De meeste Indonesiërs zijn moslims en dus fatalistisch...

Ik heb ooit in een zandstorm gevlogen in Saoedi-Arabië, waarbij het vliegtuig tot drie keer toe om zijn as wentelde, en niemand gaf een kik...
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 07:05   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.108
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het is simpel. Ooit heeft een Boeing motoren weten uitvallen door een teveel aan rommel in de lucht, ergens boven Alaska. Een ongeval werd nipt vermeden. En schadeclaims net vermeden.

Stel dat door dezelfde oorzaak een passagiersvliegtuig de atlantische oceaan induikeld. Wie is de schuldige?

Maakt geen drol uit, de advokaten zullen een procedureslag uitvoeren, en de EU politici hebben gewoon de veilige optie voor henzelf gekozen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2010, 16:55   #6
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin Bekijk bericht
Ik kom regelmatig op Grenswetenschap.nl en zag vandaag dit onderstaande artikel. Ikzelf was het aswolk-probleem van afgelopen april alweer vergeten, maar nu ik dit artikel lees vind ik het toch opmerkelijk en stel ik mij serieus wat vragen
Intussen achterhaald: Na de eruptie van gisteren en vandaag luidt het aldus: Flights are having to be rerouted south of the no-fly zone, which means there are many more aircraft passing through the Spanish air traffic control sectors, rather than taking the usual routes over Ireland.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be