Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Welk soort Europa verkiest u?
Ik ben voorstander van een multicultureel Europa waar iedereen zich een vreemde in eigen straat voelt 4 40,00%
Ik ben voorstander van een concultureel Europa waar iedereen opgaat in de plaatselijke cultuur 6 60,00%
Ik ben voor een Europa met een eenheidsworst-cultuur 0 0%
Aantal stemmers: 10. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 mei 2005, 21:29   #1
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard Concultureel versus multicultureel

Eén van de meest typische kenmerken van Europa is dat het een lange traditie opgebouwd heeft van zogenaamde "con-culturaliteit".

Gebieden, die naast elkaar gelegen zijn, en een gemeenschappelijk cultureel erfgoed delen, en tegelijkertijd elk ook hun eigen typische culturele eigenschappen en eigen-aardig-heden kennen.

Zo zijn er de vele verschillende taalgebieden in Europa. In ons eigen land is dit gegeven momenteel zelfs zeer aktueel.

Maar ook binnen kleinere gehelen zoals Vlaanderen is er dat verschil tussen kleinere regio's met elk hun eigen mentaliteit, denkwijze, taalgebruik etc.

Het is net dat concultureel gegeven dat zo typisch is voor Europa. Ga je elders wonen dan wordt je geleidelijk opgenomen door de andere cultuur en neem je vanzelf de plaatselijke gewoonten ervan over.

Zo zal iemand in Europa die zich elders voor langere tijd of definitief gaat vestigen meestal spontaan de taal van de streek gaan leren, nog voor die er woont. Taalcursussen zijn in Europa dan ook een zeer populaire vorm van onderwijs en vrijetijdsbesteding.

Vanaf de jaren zestig heeft een bepaald gedeelte van de Europese bevolking echter gemeend dat deze conculturele rijkdom van Europa moest afgedaan worden als oubollig, (extreem)rechts, en uiteraard : nationalistisch of zelfs : nazistisch en fascistisch.

De conculturele verscheidenheid in Europese eenheid moest volgens hen plaats maken voor een "multi-cultureel" maatschappijmodel, waarbij iedere burger zich in zijn eigen straat voortaan als een ontheemde vreemde zou moeten voelen. Culturen zouden niet meer ruimtelijk bepaald zijn, maar elke woning zou in dit model een eigen cultuur huisvesten. Normen en waarden zouden absoluut relatief worden.

In de grote steden van West-Europa is men reeds zeer goed geslaagd in het realiseren van dit "multi-cultureel ideaal". De gevolgen zijn er dan ook naar: nooit gekende criminaliteit, racisme beantwoord door tegenracisme, segregatie, onveiligheidsgevoel en rechtse partijen die overal in Europa de wind in de zeilen hebben. Een grote confrontatie lijkt er dichter bij dan ooit. En wie kan verhuist naar buiten de stad.

Kan deze beweging nog omgekeerd worden? Is de trend van concultureel naar multicultureel een evolutie die van onderuit komt? Of komt die van bovenaf? Of van buitenaf? En hoe kan deze beweging nog gekeerd worden?

Laatst gewijzigd door Wreker : 13 mei 2005 om 21:35.
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 14:51   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Vooraleer dat ik kan antwoorden moet ge mij eens uitleggen:
de ontdekkingsreizen, waren die ook concurreel?
de ontwikkeling van de haven van Antwerpen, vanaf de tijd dat er dure specerijen werden aangevoerd, tot over de tijd van de Kongo-boten en het kolonialisme, en dus het handel drijven (ahum) met verre landen, is dat ook concu-dinges ?
De verfransing van Frans-Vlaanderen, was dat ook cocu ?
Het feit dat we nu, sedert de woII, de langste periode van vrede ofte niet-oorlog beleven in Europa, is dat ook één van de meest typische kenmerken van onze kultuur?

Ge moet het mij niet kwalijk nemen, maar als een tekst begint met iets in de stijl van "een van de meest typische kenmerken ...", of "iedereen weet dat ..." .... dan krijg ik het op mijn heupen.
Want meestal volgt dan een tekstje uit een humaniora-opstelleke. En schrijvers die ouder zijn dan humaniora-studentjes, die toch zo blijven schrijven, zijn meestal erg middelmatig van intelligentie en bovendien zeer eigenwijs en arrogant.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 22:14   #3
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Pfff... De zoveelste tendentieuze en zogenaamd "neutrale" poll van Wreker.
Oud 15 mei 2005, 22:20   #4
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Wat een kut poll!!! Zijn jullie nu volwassene mensen of hoe zit dat? Ik begin hier toch dik mijn twijfels te krijgen....
Oud 15 mei 2005, 22:22   #5
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Te weinig keuzes om aan mee te doen.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2005, 14:39   #6
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Pasaran
Pfff... De zoveelste tendentieuze en zogenaamd "neutrale" poll van Wreker.
Je mag ook inhoudelijk reageren op de openingsposting.
Oud 16 mei 2005, 14:42   #7
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Wat een kut poll!!! Zijn jullie nu volwassene mensen of hoe zit dat? Ik begin hier toch dik mijn twijfels te krijgen....
Als je het multi-culturele dogma consequent doortrekt komt dit er inderdaad op neer dat je je uiteindelijk nergens thuis en overal ontheemd voelt.

Helemaal niet kut dus.
Oud 16 mei 2005, 14:43   #8
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Te weinig keuzes om aan mee te doen.
Welke keuze ontbreekt er dan volgens jou?

NB Het gaat hier wel over samen existeren van verschillende culturen, niet over iets anders.
Oud 16 mei 2005, 14:56   #9
sinan123
Banneling

Standaard

''Ik ben voorstander van een multicultureel Europa waar iedereen zich thuis in eigen straat voelt''
sinan123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2005, 17:08   #10
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sinan123
''Ik ben voorstander van een multicultureel Europa waar iedereen zich thuis in eigen straat voelt''
Da's een contradictio in terminis.

Je kan niet én het één én het ander hebben. Anders zou een partij als VB en PF, GW niet zo succesvol zijn.

Naarmate Turken en Marokkanen de oorspronkelijke bevolking verdrijven uit hun eigen straten, zullen de Turken er zich meer en meer thuis voelen. Dat zal je uit eigen ervaring moeten toegeven.

Voor de oorspronkelijke bewoners geldt echter het omgekeerde, die voelen zich hoe langer hoe minder thuis in hun eigen straat, sommigen worden zelfs onder het toekijkend oog van de overheid weggepest uit hun eigen straat.

Laatst gewijzigd door Wreker : 16 mei 2005 om 17:11.
Oud 16 mei 2005, 18:11   #11
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:
Je kan niet én het één én het ander hebben. Anders zou een partij als VB en PF, GW niet zo succesvol zijn.
Geert Wilders succesvol? Men stemde op Pim Fortuyn, omdat men genoeg het van de criminaliteit, die vooral door Marokkaanse(+ andere waaronder Turken, Antillianen en Surinamers) straatjochies werden gepleegd.

Rotterdam is sinsdien veiliger geworden en het wordt ook steeds veiliger.

Wat het punt is dat er toen geen haat was tegenover ''de allochtoon'', maar tegenover een grote groep criminele allochtonen.

Nu zijn er pogingen om die haat tegen criminelen omtezetten in haat tegen ''de allochtoon''. Angst is een bekende middel hierbij*.

(*Kijk ze gaan ons land overnemen enz.)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker

Naarmate Turken en Marokkanen de oorspronkelijke bevolking verdrijven uit hun eigen straten, zullen de Turken er zich meer en meer thuis voelen. Dat zal je uit eigen ervaring moeten toegeven.

.
Nope, ik voel me niet thuis in een straat vol met Turken ik voel me wel meer thuis in een multiculturele stad dan in een stad met alleen maar Nederlanders of alleen maar Marokkanen.

Laatst gewijzigd door sinan123 : 16 mei 2005 om 18:19.
sinan123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2005, 20:54   #13
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sinan123
Geert Wilders succesvol? Men stemde op Pim Fortuyn, omdat men genoeg het van de criminaliteit, die vooral door Marokkaanse(+ andere waaronder Turken, Antillianen en Surinamers) straatjochies werden gepleegd.

Rotterdam is sinsdien veiliger geworden en het wordt ook steeds veiliger.

Wat het punt is dat er toen geen haat was tegenover ''de allochtoon'', maar tegenover een grote groep criminele allochtonen.

Nu zijn er pogingen om die haat tegen criminelen omtezetten in haat tegen ''de allochtoon''. Angst is een bekende middel hierbij*.

(*Kijk ze gaan ons land overnemen enz.)

Nope, ik voel me niet thuis in een straat vol met Turken ik voel me wel meer thuis in een multiculturele stad dan in een stad met alleen maar Nederlanders of alleen maar Marokkanen.
Ik voel mij daarentegen veel beter in een straat en buurt en land waar iedereen dezelfde cultuur heeft.

Laatst gewijzigd door Wreker : 16 mei 2005 om 20:54.
Oud 16 mei 2005, 21:22   #14
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik voel mij daarentegen veel beter in een straat en buurt en land waar iedereen dezelfde cultuur heeft.
A bon, Allé dan, alle Nederlanders, Duitsers, Italianen, Spanjaarden, Engelsen, Fransen, Polen, Grieken, Chinesen, Amerikanen...ect ook buiten? Dus ook de buitenlandse investeerders? Of zijn we op dat gebied dan weer kieskeurig?
Oud 16 mei 2005, 23:08   #15
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Allemaal liefhebbers van tendentieuze en subjectieve polls? Man, jij gaat je lol niet op kunnen.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 16 mei 2005 om 23:16.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2005, 23:15   #16
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
A bon, Allé dan, alle Nederlanders, Duitsers, Italianen, Spanjaarden, Engelsen, Fransen, Polen, Grieken, Chinesen, Amerikanen...ect ook buiten? Dus ook de buitenlandse investeerders? Of zijn we op dat gebied dan weer kieskeurig?
Zolang ze blank zijn, mogen ze blijven...
Oud 16 mei 2005, 23:18   #17
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zolang ze blank zijn, mogen ze blijven...
Aha, dat verklaard een hele hoop natuurlijk, het anti kleur-syndroom zeg maar....
Oud 16 mei 2005, 23:18   #18
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Allemaal liefhebbers van tendentieuze en subjectieve polls? Man, jij gaat je lol niet op kunnen.
Probeer ook eens een inhoudelijke bijdrage te leveren ipv te trollen.
Oud 16 mei 2005, 23:25   #19
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Er is een verschil tussen iemand die hier slechts tijdelijk verblijft, zeg maar voor een paar jaar, of iemand die zich voor een groot deel van zijn leven ergens gaat vestigen.

Als ik bvb zou willen emigreren naar Griekenland zal ik me niet gaan terugtrekken in één of ander getto voor Vlamingen of Nederlanders, maar zou ik me de streektaal en de gewoonten trachten eigen te maken. Uit respect voor de plaatselijke bevolking en cultuur.

Grieken, Italianen etc. die zeg maar naar Vlaanderen komen om er een groot deel van leven te spenderen dienen dan ook "Vlaming" te worden onder de Vlamingen op een gelijkaardige manier.
Oud 16 mei 2005, 23:34   #20
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Er is een verschil tussen iemand die hier slechts tijdelijk verblijft, zeg maar voor een paar jaar, of iemand die zich voor een groot deel van zijn leven ergens gaat vestigen.
Maak jij dit onderscheid bewust of onbewust?
Citaat:
Als ik bvb zou willen emigreren naar Griekenland zal ik me niet gaan terugtrekken in één of ander getto voor Vlamingen of Nederlanders, maar zou ik me de streektaal en de gewoonten trachten eigen te maken. Uit respect voor de plaatselijke bevolking en cultuur.
Misschien wel, misschien niet. Geen kat die het ooit zal weten en daarom totaal irrelevant.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be