![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() [size=4]Persmededeling NSV!-Meldpunt: Ook ik wil mijn opleiding in het Nederlands![/size]
De Vlaamse Beweging heeft een lange weg afgelegd om te bekomen dat Vlamingen in hun eigen taal onderwijs kunnen genieten. Denken we hierbij aan de moeizame vernederlandsing van de Rijksuniversiteit Gent in 1930 of de strijd rond Leuven Vlaams in 1968. Generaties Vlamingen voor ons hebben zich hiervoor ingezet! We stellen echter vast dat ten gevolge van het Bolognadecreet een groeiend aantal professoren ervoor kiest het onderwijs in het Engels te laten gebeuren. Uiteraard onder voorwaarden. Het structuurdecreet van 4 april 2003 beperkt het gebruik van een andere taal dan het Nederlands in de Bachelor opleiding tot 10% van de omvang van het opleidingsprogramma. Een opleiding in het Engels zal altijd een kwaliteitsverlies met zich meebrengen daar studenten en docenten de taal meestal onvoldoende beheersen. Wetenschappelijk onderzoek heeft al meermaals aangewezen dat studenten die Engelstalige colleges volgen een beduidend lager niveau halen dan wanneer dit in hun Nederlandse moedertaal zou gebeuren. De NSV! meent dat professoren die systematisch gebruik maken van een andere taal hierop aangewezen moeten worden. NSV! roept dan ook alle studenten op melding te maken van professoren die een loopje nemen met de decretale wetgeving zodat deze kunnen gewezen worden op de kwalijke gevolgen van het gebruik van het Engels als onderwijstaal. Dit kan u doen door onze webstek www.nsv.be te bezoeken en het invulformulier ‘Meldpunt: Ook ik wil mijn opleiding in het Nederlands!’ in te vullen. Gert Gillis Senior Seniorum NSV! GSM: 0477/939723 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom is het Bologna decreet ingevoerd en waarom wordt het Engels gepromoot? Misschien is het beter om de kern van het probleem aan te pakken ipv de symptonen te bestrijden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Vreemdeling
|
![]() Mag ik er u op wijze dat de NSV! enkele jaren geleden een betoging organiseerde tegen Bologna en u vrienden der ALS niet beters wisten dan een tegenbetoging te houden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementslid
|
![]() Klopt, in Leuven.
Dit zal wel in naam van de democratie zijn zeker? De haat tegen de rechtsen primeert boven hun idealen. LSP, meer dan ooit de waterdragers van het regime.
![]() |
![]() |
#5 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Ik kan wel volgen dat de focus misschien te zwaar op het Engels ligt, als het aan mij lag werden ook wat vakken in het Frans en mss Spaans gegeven. Verder vind ik een meldpunt redelijk zielig. Het zijn de taalonbekwame en kortzichtige mensen die er op zullen reageren. Vergelijk het me een meldpunt tegen het gebruik van wiskunde in het middelbaar. Al de mensen zonder rekenknobbel zullen reageren, evenals de mensen die zich het nut van wiskunde niet realiseren. Kortom een dwaas voorstel. Ongeacht politieke strekking...
![]() |
![]() |
#6 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Wanneer zouden we eigenlijk GODSDIENST en alle fantasietjes die er rond hangen in het lager onderwijs kunnen afschaffen (enige valabele vorm van godsdienstvrijheid : "bevrijd van godsdienst") in het voordeel van meer lichamelijke opvoeding, dan zullen ze bij Lokeren geen Afrikanen moeten doen spelen voor het volksvermaak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() Als dat jullie tegenkanting is tegen de bologna-akkoorden...
![]() Volgens mij zijn er wel wat belangrijkere zaken dan die taal-futuliteiten. Je zou zelfs content moeten zijn dat de stundent nu ten minste deftig de wereldtaal spreken. Het bologna-akkoord stelt het onderwijs volledig open aan privé-investeerders, en wordt het onderwijs gewoonweg geprivatiseerd. Zo zal het onderwijs naar anglosaksich model worden hervormd met alle gevolgen van dien. Zo kost een school in Groot-Britannië, pakweg 4 miljoen pond. Wanneer daar er patroon 1miljoen privékapitaal van investeerd... Dan mag hij zelf het beleid van de school betalen, de regeltjes opsteelen, stagairs 'verhuren', lessenprogramma's bepalen, enz.
![]() |
#8 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Uw Middeleeuwse club interesseert ons niet. Adieu.
![]() |
![]() |
#9 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
de sociale dimensie van bologna moet wel nog zwaar uitgediept worden. op dit moment trouwens zitten de onderwijsmensen samen in Bergen, naar aanleiding van het 2-jaarlijks overleg over Bologna, maar op vlak van de sociale dimensie zal er jammer genoeg niet veel vooruitgang geboekt worden. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
De sociale strijd gaat voort, bla bla. Dat geleuter van het nsv vandaag heeft net zoveel te zien met de taalstrijd van destijds als dat de spa nog iets te zien heeft met de sociale strijd. Het lijkt mij eerder een georganiseerd excuus voor nsv leden voor in het geval ze hun diploma niet halen. Ik wens de universitaire afgestudeerden die zich enkel in het nederlands wensen uit te drukken in elk geval een succesvolle loopbaan toe bij één van de vele westerse top-bedrijven waar nederlans de bedrijfstaal is.
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bovendien stelt bologna ook de deur open voor "grotere samenwerking met de bedrijven". Het lijkt mij duidelijk dat men hier een angelsaxisch model wil...
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||||
|
![]() [quote]
Citaat:
De taak van een universiteit is om een zo degelijk mogelijke opleiding te geven met een afgestudeerde met een hoog niveau aan kennis ivm zijn vakrichting. Dat hij bovenop zijn noodzakeljike beroepskennis nog eens supplementair een andere taal zou moeten leren geeft studenten van niet angelsaksische landen een onrechtvaardige handicap. Leg mij eens uit waarom een dokter die in België studeert omdat hij zijn studies in het Nederlands heeft gedaan niet een even goede dokter zou kunnen zijn als een Amerikaan. Dat wij daarenboven in de research nog een aantal talen meester zijn is lekker meegenomen maar om daarom de schifting van pakweg geneeskunde of exacte wetenschappen ook nog eens uit te breiden naar talenkennis terwijl wij ons in een nederlandstalige ruimte van ruim 20 miljoen mensen bevinden vind ik niet alleen ronduit absurd maar ook nog eens discriminant. Citaat:
"Sorry mama en papa, ik ben in mijn tweede doc gebuisd voor Spaans en Chinees maar voor embryologie en pathologische fysiologie was ik een primus." ![]() Citaat:
Gaan wij alle fylologen hun eventuele wiskundeonbekwaamheid ook kwalijk nemen en hun bijgevolg een jaarlijks wiskundeexamen laten afleggen? Toen ik overlaatst de Bubbeltrutjes in leuven achter hun belachelijke tricolore zag staan moest ik node toegeven dat voor een universitair diploma blijkbaar kortzichtigheid geen handicap mag zijn. Citaat:
In deze steun ik het NSV! ![]() Doe wel en kijk niet om jongens...
![]() |
![]() |
#14 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Wat een idioot voorstel, die Engelse lessen zijn bijna altijd van hogere kwaliteit, worden vaak deels medegedoceerd door gastprofessoren uit hoog aangeschreven buitenlandse universiteiten. Bovendien is een goede kennis van het Engels en vertrouwdheid met de professionele termen in Engels, zeker binnen de humane wetenschappen, een absolute voorwaarde voor mensen die later een deftige job willen. Als u Vlaanderen enkele decennia wil achteruitzetten op het vlak van het onderwijs, wiens kwaliteit hoog is bij ons, moet dit voorstel zeker uitgevoerd worden |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Partijlid
|
![]() Hoezo altijd van hogere kwaliteit?
Als de engelse taal minder gekend is zal dat wel een probleem zijn. En weer een negatie van de taal. Arm vlaanderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vervelen we ons een beetje? Pak een zeef en wacht op muggen! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
En ja het is een Vlaamse troef om vele talen te kunnen spreken. Denk jij dat er al één student uit Vlaanderen is tegengehouden om naar het buitenland te gaan omdat hij zijn bagage in het Nederlands heeft opgedaan? In het verleden hebben wij met een volledig nederlandstalige opleiding een desastreuse brain-drain gekend...ZONDER ENGELSTALIGE LESSEN. Is het dus daarom noodakelijk om onszelf in ons kneuterig minderwaardigheidssyndroom nog meer te kastijden om goed tot geniale studenten van eigen bodem te benadelen/uitsluiten enkel en alleen omdat ze geen talenknobbel hebben? Vlaanderen staat aan de top van de wereld wat onderwijs betreft: met nederlandstalig onderwijs.
![]() |
![]() |
#18 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Trouwens, me dunkt komt u niet onder studentenmiddens. Ik vind dat dit louter en alleen een zaak is die beslist moet worden binnen de uniefs en hogescholene zelf. De studenten zullen er alvast geen bezwaar tegen hebben, dat verzeker ik u. Buiten dat marginaal kleine clubje KVHV of NSV dat ergens nogt rondzweeft en vergeefs hoopt op een rveival van haar eigen historie |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Dit jaar twee lessen in het Frans gehad van een gastdocent. Iedereen bleef thuis en las de cursus...
Een mens vraagt zich af waarom natuurlijk! Ik begrijp dat een aantal teksten in de cursussen Frans, Duits of Engels zijn (basistalen in het humaniora), maar om de lessen in het Engels te geven? Wie zit daar nu op te wachten? Drie Erasmussers die te lui zijn om Nederlands te leren? |
![]() |
![]() |