Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 juni 2005, 19:03   #1
/\|cazar
Banneling
 
 
/\|cazar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 4.052
Standaard Volkswagen Vorst: 700 banen op de tocht

Volkswagen (VW) dringt er op aan dat de vestiging in Vorst het aantal ploegen zou verminderen. Dat zou tot gevolg hebben dat de Brusselse VW-vestiging 700 werknemers teveel telt.


Directie en vakbonden doen er echter alles aan om dit te vermijden, aldus ACV-hoofdafgevaardigde William Van Erdeghem.

VW Vorst telt momenteel 17,5 ploegen (ochtend, dag, nacht en weekend) per week, het hoogste aantal binnen Volkswagen in Europa. Vanuit Duitsland dringt men er op aan om dit te verlagen tot 15. Dit zou het makkelijkst kunnen door de weekendploeg af te schaffen. Dat betekent een probleem voor 550 werknemers. Tel daar de 150 werknemers bij die door het verdwijnen van de Lupo overbodig worden, en VW Vorst telt 700 mensen teveel. Dat staat los van de zowat 400 die naar het toeleveringspark verhuizen.
Van Erdeghem: "De uitdaging is hoe die 700 mensen op te vangen". Volgens de vakbondsman hebben directie en vakbonden wel een grote kans op slagen. "Dit gaat lukken".
Voor zowel directie als vakbonden in Vorst is het afschaffen van de weekendploeg geen optie. "De weekendploeg afschaffen zou een blunder van formaat zijn. Het is ons flexibiliteitsinstrument bij uitstek". Directie en vakbonden proberen nu andere opties te vinden. Er wordt onder meer gedacht aan een andere arbeidsorganisatie, waarbij alle vier de shifts (ochtend, dag, nacht en weekend) hun steentje zouden bijdragen. Een mogelijkheid is arbeidsduurvermindering.
Bonden en directie zaten woensdag samen voor CAO-overleg. Hier is het de bedoeling de 4,3 % loonsverhoging afgesproken in het sectoroverleg te neutraliseren. Dit staat los van de discussie over het verminderen van de ploegen.
Bij Volkswagen Vorst werken zowat 5.550 mensen.




Goed bezig ...
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 19:07   #2
Grellig
Minister
 
Grellig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
Standaard

Nog twee jaar en we zitten met 1 miljoen werlozen.
__________________
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare.

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 19:53   #3
VlaamseBelg
Parlementslid
 
Geregistreerd: 14 mei 2003
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.828
Standaard

We zijn niet ver meer van een noodlanding verwijderd vrees ik.

Het lijkt de limbo wel: how low can we go?
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 20:00   #4
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Tof, binnenkort goedkopere volkswagens.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 20:01   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Tof, binnenkort goedkopere volkswagens.
Mocht wel eens, ze zijn pokke duur.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 20:27   #6
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.536
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Tof, binnenkort goedkopere volkswagens.
Die bestaan al...ze heten SEAT...of SKODA.


Vorst is binnen VW een pilootlijn/opstartlijn/buffer-fabriek (met een eigen perserij die andere vestigingen bevoorraad dacht ik),dus zie ik dat niet zo snel verdwijnen....


De Vorst-fabriek is niet zo groot dat de prijs van VW's daar bepaald wordt.Wie een VW koopt heeft (behalve in en om Belgie) een betrekkelijk geringe kans dat het toestel in Vorst samengeschoten is....

Een autofabriek heeft echter behoefte aan flexible kleinere "plants",en Vorst speelt die rol
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 20:46   #7
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Die bestaan al...ze heten SEAT...of SKODA.


Vorst is binnen VW een pilootlijn/opstartlijn/buffer-fabriek (met een eigen perserij die andere vestigingen bevoorraad dacht ik),dus zie ik dat niet zo snel verdwijnen....


De Vorst-fabriek is niet zo groot dat de prijs van VW's daar bepaald wordt.Wie een VW koopt heeft (behalve in en om Belgie) een betrekkelijk geringe kans dat het toestel in Vorst samengeschoten is....

Een autofabriek heeft echter behoefte aan flexible kleinere "plants",en Vorst speelt die rol

Als ze weg gaan is het omdat ze elders goedkoper kunnen produceren, of dat ze helemaal geen markt meer hebben voor dat product, en de fabriek dichtgooien om te besparen. Beiden leiden tot goedkopere volkswagens.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 20:57   #8
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.536
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Als ze weg gaan is het omdat ze elders goedkoper kunnen produceren, of dat ze helemaal geen markt meer hebben voor dat product, en de fabriek dichtgooien om te besparen. Beiden leiden tot goedkopere volkswagens.
Hmmmm......

Voor zover mij bekend zijn Renaults niet echt goedkoper geworden omdat er geen meer in belgie gemaakt worden......
8)
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 20:57   #9
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

tof.
hoe meer ontslagen hoe liever.
weer een stapje dichter bij de totale chaos.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 01:48   #10
/\|cazar
Banneling
 
 
/\|cazar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 4.052
Standaard

Citaat:
Als ze weg gaan is het omdat ze elders goedkoper kunnen produceren, of dat ze helemaal geen markt meer hebben voor dat product, en de fabriek dichtgooien om te besparen. Beiden leiden tot goedkopere volkswagens.
problematiek is veel complexer dan dat.
china heeft ondertussen alle productie technologieën in handen via de joint ventures met westerse bedrijven.
de semi fascistische staatsbedrijven richten nu zelf auto-assemblage lijnen op gestoeld op het gekende chinese recept: copie !
ze wijzigen minieme details aan de oorspronkelijke wagens en starten met het exporteren van die dingen onder een nieuw merk: bv ipv volkswagen ... cdrc ( car of the democratic republic of china ( sic ) ).

Binnenkort rijdt iedereen rond in een cdrc, tegen een serieuze korting uiteraard. Het is juist alsof je met je passat rondtoert, maar het is wel een cdrc passat ...

En nu wakker worden allen
Same shit is going on in the US. Ook daar verdwijnen goed betalende manufacturing jobs richting het grootste slavenkamp te wereld.
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 08:53   #11
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

DIe autos moeten ingevoerd worden, en dit is weer werkgelegenheid in de havens.

Het is het een of ander he....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 09:18   #12
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
problematiek is veel complexer dan dat.
china heeft ondertussen alle productie technologieën in handen via de joint ventures met westerse bedrijven.
de semi fascistische staatsbedrijven richten nu zelf auto-assemblage lijnen op gestoeld op het gekende chinese recept: copie !
ze wijzigen minieme details aan de oorspronkelijke wagens en starten met het exporteren van die dingen onder een nieuw merk: bv ipv volkswagen ... cdrc ( car of the democratic republic of china ( sic ) ).

Binnenkort rijdt iedereen rond in een cdrc, tegen een serieuze korting uiteraard. Het is juist alsof je met je passat rondtoert, maar het is wel een cdrc passat ...

En nu wakker worden allen
Same shit is going on in the US. Ook daar verdwijnen goed betalende manufacturing jobs richting het grootste slavenkamp te wereld.
Het is inderdaad beschamend hoe daarover gezwegen wordt...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 09:26   #13
de limburgse leeuw
Europees Commissaris
 
de limburgse leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 mei 2004
Locatie: limburg
Berichten: 7.552
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Het is inderdaad beschamend hoe daarover gezwegen wordt...
Zie wat Japan in de tijd gedaan heeft. Is dat dan niet hetzelfde ? Ook zij importeerden westerse technologie en copieerden onze produkten om ze dan aan goedkopere prijzen op de Europese markt te brengen. Is dat niet de vrijhandel die je meestal verdedigt ?

Of moeten er nu protectionistische maatregelen genomen worden ?
__________________
http://www.socialisme.be/lsp/
de limburgse leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 10:46   #14
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw
Zie wat Japan in de tijd gedaan heeft. Is dat dan niet hetzelfde ? Ook zij importeerden westerse technologie en copieerden onze produkten om ze dan aan goedkopere prijzen op de Europese markt te brengen. Is dat niet de vrijhandel die je meestal verdedigt ?

Of moeten er nu protectionistische maatregelen genomen worden ?
Hier worden wel de meest elementaire mensenrechten bedoeld, hé Leo... (U kent die wel... elke Chinees heeft het recht om niet te moeten werken... Elke Chinees heeft recht op vrije meningsuiting enz.)[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by CHIPIE on 16-06-2005 at 11:46
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw
Zie wat Japan in de tijd gedaan heeft. Is dat dan niet hetzelfde ? Ook zij importeerden westerse technologie en copieerden onze produkten om ze dan aan goedkopere prijzen op de Europese markt te brengen. Is dat niet de vrijhandel die je meestal verdedigt ?

Of moeten er nu protectionistische maatregelen genomen worden ?
Hier worden wel de meest elementaire mensenrechten bedoeld, hé Leo... (U kent die wel... elke Chinees heeft het recht om niet te moeten werken... Elke Chinees heeft recht op vrije meningsuiting enz.)[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw
Zie wat Japan in de tijd gedaan heeft. Is dat dan niet hetzelfde ? Ook zij importeerden westerse technologie en copieerden onze produkten om ze dan aan goedkopere prijzen op de Europese markt te brengen. Is dat niet de vrijhandel die je meestal verdedigt ?

Of moeten er nu protectionistische maatregelen genomen worden ?
Hier worden wel de meest elementaire mensenrechten bedoeld, hé Leo...[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Chipie : 16 juni 2005 om 10:46.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 11:05   #15
de limburgse leeuw
Europees Commissaris
 
de limburgse leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 mei 2004
Locatie: limburg
Berichten: 7.552
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Hier worden wel de meest elementaire mensenrechten bedoeld, hé Leo... (U kent die wel... elke Chinees heeft het recht om niet te moeten werken... Elke Chinees heeft recht op vrije meningsuiting enz.)
Ben niet mee, ik stelde gewoon een vraag ?

Indien jullie het over de mensenrechten in China hebben, een zeer serieuze zaak uiteraard, wat is dan de conclusie ? Dat de mensenrechten er niet verbeterd zijn sinds de herinvoering van kapitalisme ?
__________________
http://www.socialisme.be/lsp/
de limburgse leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 11:19   #16
Shizie
Banneling
 
 
Shizie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 maart 2004
Locatie: Ergens in Siberie
Berichten: 2.629
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
tof.
hoe meer ontslagen hoe liever.
weer een stapje dichter bij de totale chaos.
Je hebt geen idee waarover je het hebt. Ik heb de jaren 1991 en 1992 in Rusland meegemaakt. Toen de inflatie een paar % per DAG was...

Ik wens geen van jullie ooit de totale chaos mee te maken..
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 11:56   #17
Confucius
Gouverneur
 
Geregistreerd: 1 april 2003
Berichten: 1.020
Standaard

Ik denk dat de arbeiders krijgen wat ze gevraagd hebben. Weinig fabrieken in België stonden zo onder invloed van de syndicaten dan VW in Vorst. Er moest maar iemand een stofje in zijn oog krijgen en de fabriek lag bij wijze van spreken plat. Spijtig genoeg leren de mensen hier niet van, het is immers gemakkelijker te kappen op de werkgevers.
__________________
Laten we de kerk in het midden van het dorp houden !!!
Confucius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 12:28   #18
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Confucius
Ik denk dat de arbeiders krijgen wat ze gevraagd hebben. Weinig fabrieken in België stonden zo onder invloed van de syndicaten dan VW in Vorst. Er moest maar iemand een stofje in zijn oog krijgen en de fabriek lag bij wijze van spreken plat. Spijtig genoeg leren de mensen hier niet van, het is immers gemakkelijker te kappen op de werkgevers.
Het gemakkelijkste is naar beneden te stampen en naar boven te likken. Niets is gemakkelijker dan dat maar dat weet u wellicht veel beter dan ik.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 12:57   #19
Confucius
Gouverneur
 
Geregistreerd: 1 april 2003
Berichten: 1.020
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Het gemakkelijkste is naar beneden te stampen en naar boven te likken. Niets is gemakkelijker dan dat maar dat weet u wellicht veel beter dan ik.
Ik heb dat indertijd aan den lijve mogen ondervinden, maar heb er mijn gezond verstand niet bij verloren. Wat heb je er aan om groot gelijk te hebben als je aan de dop staat ? Op het einde van de maand moet je de rekeningen kunnen betalen. Het waren altijd de grootste schreeuwers die je nadien niet meer hoorde als de slagen vielen. Als jij denkt dat de vakbonden alleen maar het belang van de werknemers voor ogen hebben dan ben je wel heel naïef. Maar ja, het staat zo stoer hé om de linkse intellectueel uit te hangen.
__________________
Laten we de kerk in het midden van het dorp houden !!!
Confucius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 14:31   #20
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.782
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
tof.
hoe meer ontslagen hoe liever.
weer een stapje dichter bij de totale chaos.
En het zal hierbij niet blijven aangezien veel bedrijven naar het buitenland trekken.


Nieuwe productievestiging Sioen komt in Aziatisch land

16 juni 2005 - 09:14

Sioen, de West-Vlaamse coatingproducent, heeft een investeringsproject voor de bouw van een nieuwe weverij en coatingfabriek op stapel staan. Dat zegt Jean-Jacques Sioen, afscheidnemend CEO van het bedrijf in een gesprek met De Tijd. De nieuwe productievestiging wordt echter niet in België gebouwd omdat het opstarten van een fabriek hier teveel tijd kost. ''In welk land onze nieuwe fabriek komt, staat nog niet vast. Maar het wordt een Aziatisch land waar we in dollar kunnen werken. We hadden destijds een mooie markt in Amerika, maar die zijn we verloren door de lage dollar. Als we een wereldspeler willen zijn, moeten wij in de dollarzone investeren.Bovendien moeten we competitieve prijzen hebben. Anders word je van de kaart geveegd. Maar op de wereldmarkt concurrentieel uit de hoek komen, wordt moeilijk als je met de hoogste lonen zit', aldus Sioen.

Sioen heeft al een verkoopkantoor in Sjanghai, waar twintig mensen werken, en ziet zich ook verplicht om op termijn in de regio te investeren[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by daiwa on 16-06-2005 at 15:32
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
tof.
hoe meer ontslagen hoe liever.
weer een stapje dichter bij de totale chaos.
En het zal hierbij niet blijven aangezien veel bedrijven naar het buitenland trekken.


Nieuwe productievestiging Sioen komt in Aziatisch land

16 juni 2005 - 09:14

Sioen, de West-Vlaamse coatingproducent, heeft een investeringsproject voor de bouw van een nieuwe weverij en coatingfabriek op stapel staan. Dat zegt Jean-Jacques Sioen, afscheidnemend CEO van het bedrijf in een gesprek met De Tijd. De nieuwe productievestiging wordt echter niet in België gebouwd omdat het opstarten van een fabriek hier teveel tijd kost. ''In welk land onze nieuwe fabriek komt, staat nog niet vast. Maar het wordt een Aziatisch land waar we in dollar kunnen werken. We hadden destijds een mooie markt in Amerika, maar die zijn we verloren door de lage dollar. Als we een wereldspeler willen zijn, moeten wij in de dollarzone investeren.Bovendien moeten we competitieve prijzen hebben. Anders word je van de kaart geveegd. Maar op de wereldmarkt concurrentieel uit de hoek komen, wordt moeilijk als je met de hoogste lonen zit', aldus Sioen.

Sioen heeft al een verkoopkantoor in Sjanghai, waar twintig mensen werken, en ziet zich ook verplicht om op termijn in de regio te investeren[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
tof.
hoe meer ontslagen hoe liever.
weer een stapje dichter bij de totale chaos.
En het hierbij niet blijven aangezien veel bedrijven naar het buitenland trekken.


Nieuwe productievestiging Sioen komt in Aziatisch land

16 juni 2005 - 09:14

Sioen, de West-Vlaamse coatingproducent, heeft een investeringsproject voor de bouw van een nieuwe weverij en coatingfabriek op stapel staan. Dat zegt Jean-Jacques Sioen, afscheidnemend CEO van het bedrijf in een gesprek met De Tijd. De nieuwe productievestiging wordt echter niet in België gebouwd omdat het opstarten van een fabriek hier teveel tijd kost. ''In welk land onze nieuwe fabriek komt, staat nog niet vast. Maar het wordt een Aziatisch land waar we in dollar kunnen werken. We hadden destijds een mooie markt in Amerika, maar die zijn we verloren door de lage dollar. Als we een wereldspeler willen zijn, moeten wij in de dollarzone investeren.Bovendien moeten we competitieve prijzen hebben. Anders word je van de kaart geveegd. Maar op de wereldmarkt concurrentieel uit de hoek komen, wordt moeilijk als je met de hoogste lonen zit', aldus Sioen.

Sioen heeft al een verkoopkantoor in Sjanghai, waar twintig mensen werken, en ziet zich ook verplicht om op termijn in de regio te investeren[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door daiwa : 16 juni 2005 om 14:32.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be