Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2005, 16:29   #1
oliepiek
Banneling

oliepiek's schermafbeelding

Standaard Ik heb ooit eens iets gelezen over de Joden in Israel

De auteur schreef iets over wat hij de zogenaamde "Joodse Driestep" noemde, een zeer oud fenomeen:

1. drie delen stelen (land bijvoorbeeld)
2. er twee teruggeven en aldus de grote weldoener en vredes-maker lijken
3. maar in de verwarring heimelijk één deel achterhouden

-en dit gewoon blijven herhalen.

Ik vond dat toen zeer anti-joods en zelfs een beetje racistisch, maar achteraf bekeken had die auteur toch een punt. Wat hij beschreef is precies wat er met de ontruiming van de Gaza-strook aan de hand is. Gaza-geven, maar ondertussen de westelijke Jordaanoever verder inpalmen.

Ik zal ne keer naar dat artikel zoeken.
oliepiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2005, 17:26   #2
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Sorry dat dit even niet on-topic is maar je post deed me denken aan het franstalig imperialisme.
1 (Zoveel mogelijk delen stelen) meer eisen dan je eigenlijk kan en mag verhopen om op die manier al je werkelijke eisen te verkrijgen.
2 Laten uitschijnen dat je ook zaken van je uitzinnige eisenpakket hebt opgegeven en zo de indruk wekken van "geven en nemen".
3 Bij elke redelijke en zelfs grondwettelijke ondersteunde eis furieus reageren.
Ik weet dat dit bij het communotaire deel van dit forum hoort maar ik bouwde even voort op je drie stappen.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2005, 17:29   #3
oliepiek
Banneling

oliepiek's schermafbeelding

Standaard

Ja, daar zit wel iets in. Maar met dien verstande dat de Walen hier de zwakke partij zijn, terwijl in Palestina de zaak omgekeerd ligt.
oliepiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2005, 17:31   #4
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Uiteindelijk geven ze twee delen terug, waarom blijven ze die bezetting niet vol houden? Wat winnen de Israeli om bestempeld te worden als de grote vredesmakers? Met de steun van de VS en de rest van de westerse wereld konden ze die bezetting moeiteloos handhaven. Om de aanslagen te stoppen denk ik niet, de Palestijnse terreur zal zolang aanhouden zolang de staat Israel bestaat. De Israelische regering heeft zich de woede van de kolonisten en de eigen bevolking op de hals gehaald met deze dekolonisatie maar gaat er niks voor in de plaats krijgen, ook geen vrede.
Oud 27 augustus 2005, 17:35   #5
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek
Ja, daar zit wel iets in. Maar met dien verstande dat de Walen hier de zwakke partij zijn, terwijl in Palestina de zaak omgekeerd ligt.
Zwakke partij zou ik niet durven stellen, ze zijn dan wel in de minderheid maar door hun eendrachtigheid en vastberadenheid krijgen ze telkens opnieuw hun zin. Vlaamse politici kunnen veel leren van hun Waalse collega's. De Palestijnen daarentegen zijn zonder twijfel de zwakke partij maar kunnen mijn sympathie niet krijgen door hun handelswijze.
Oud 27 augustus 2005, 17:43   #6
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard Stef Leeuwenhart

Naar Richard de befaamde kruisvaarder ? Uit Robin Hood ? Prins Jan en zo ..
wel - dat misstaat zeker niet in een post over het Heilig Land...

Die Joden in Gaza en ook die andere daar Op de Westelijke Jordaanoever hadden gewoon de Palestijnse Nationaliteit moeten aannemen en blijven wonen waar ze
zijn.. had men op termijn één staat kunnen stichten naar proper Belgisch Model van federalisme - met een Jeruzalemaans/El Quods gewest als hoofdstad..
Met een arabische rand en faciliteiten..

Dan konden ze ook waterkanonnen inzetten ipv. raketten af te schieten
en zelfmoordaktivisten op bussen te laten rijden.. Misschien zouden ze dan zelfs met een gerust gemoed een metro kunnen bouwen ?

3 Stappen ... tja misschien zijn er wel een paar meer nodig ?
Oud 27 augustus 2005, 19:28   #7
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
Uiteindelijk geven ze twee delen terug, waarom blijven ze die bezetting niet vol houden? Wat winnen de Israeli om bestempeld te worden als de grote vredesmakers?
Om zijn huidige politiek vol te houden, heeft Israël de steun nodig van andere (machtige) landen. Om die steun te blijven krijgen, dienen ze af en toe het imago even op te poetsen.
Citaat:
Met de steun van de VS en de rest van de westerse wereld konden ze die bezetting moeiteloos handhaven.
Dat is het hem juist: "met de steun van...". Zonder hun imago van vredesmakers, dat ze af en toe moeten bovenhalen, zullen ze op termijn die steun verliezen. Misschien niet de Amerikaanse maar mogelijk wél de Europese.
Citaat:
De Israelische regering heeft zich de woede van de kolonisten en de eigen bevolking op de hals gehaald met deze dekolonisatie maar gaat er niks voor in de plaats krijgen, ook geen vrede.
Voor vrede is wellicht iets meer nodig.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2005, 09:31   #8
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
U doelt op mijn naam? Die heeft niks met een middeleeuwse vorst of met een kruisvaarder te maken, leg mij nu eens die verwijzing uit. Als je van iets niks afweet doe je er beter het zwijgen toe, dan blijven idiote uitspraken achterwegen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Stef Leeuwenhart on 28-08-2005 at 10:32
Reason:
--------------------------------

Citaat:
U doelt op mijn naam? Die heeft niks met een middeleeuwse vorst of met een kruisvaarder te maken, leg mij nu eens die verwijzing uit. Als je van iets niks afweet doe je er beter het zwijgen toe, dan blijven idiote uitspraken achterwegen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
U doelt op mijn naam? Die heeft niks met middeleeuwse vorst of met een kruisvaarder te maken, leg mij nu eens die verwijzing uit.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Stef Leeuwenhart : 28 augustus 2005 om 09:32.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be