Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: wat moeten we doen met ouderen die geen bijdrage hebben bedaald?
een spuitje geven 0 0%
laten creperen 0 0%
hetzelfde veel te lage pensioen als nu blijven geven 2 33,33%
een hoger pensioen geven 4 66,67%
Aantal stemmers: 6. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2005, 10:18   #1
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard pensioen: wat met mensen die geen bijdrage hebben betaald?

Voor een derde pensioenen is geen bijdrage betaald

Voor bijna een derde van de werknemerspensioenen die uitbetaald worden in ons land, zijn geen bijdragen betaald. Dat is ontzettend veel, en verklaart waarom de pensioenen hier zo laag zijn.De oorzaak is te zoeken bij werknemers met ziekteverlof, bevallingsverlof, werkloosheidsuitkering, brugpensioen en loopbaanonderbreking.

Zij betalen geen sociale bijdragen voor het pensioen, maar bouwen toch pensioenrechten op. Hun pensioen valt uiteindelijk niet veel lager uit dan dat van mensen die heel hun leven lang doorgewerkt hebben. Deze solidariteit tussen de werkenden en de uitkeringsgerechtigden, maakt dat iedereen een lager pensioen krijgt.

------------------------------------------------

wat moeten we volgens u doen met chronisch zieke, gehandicapte, depressieve e.d. mensen die geen bijdrage hebben betaald en pensioensgerechtigd zijn?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Mitgard on 29-08-2005 at 11:20
Reason:
--------------------------------

Voor bijna een derde van de werknemerspensioenen die uitbetaald worden in ons land, zijn geen bijdragen betaald. Dat is ontzettend veel, en verklaart waarom de pensioenen hier zo laag zijn.De oorzaak is te zoeken bij werknemers met ziekteverlof, bevallingsverlof, werkloosheidsuitkering, brugpensioen en loopbaanonderbreking.

Zij betalen geen sociale bijdragen voor het pensioen, maar bouwen toch pensioenrechten op. Hun pensioen valt uiteindelijk niet veel lager uit dan dat van mensen die heel hun leven lang doorgewerkt hebben. Deze solidariteit tussen de werkenden en de uitkeringsgerechtigden, maakt dat iedereen een lager pensioen krijgt.

wat moeten we volgens u doen met chronisch zieke, gehandicapte, depressieve e.d. mensen die geen bijdrage hebben betaald en pensioensgerechtigd zijn?[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

wat moeten we volgens u doen met zieke, gehandicapte, depressieve e.d. mensen die geen bijdrage hebben betaald en pensioensgerechtigd zijn?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Mitgard : 29 augustus 2005 om 10:20.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2005, 10:34   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Meer geld geven. Uiteraard.
Al was het omdat ik weet dat er pseudo-darwinistische klootzakken en kutwijven hierdoor pissig worden.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2005, 11:24   #3
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

gewoon het pensioen afschaffen en vervangen door een levenslang onvoorwaardelijk basisinkomen. Dit onvoorwaardelijk basisinkomen mag voor kinderen - zieken en ouderen wat meer zijn. ( = een aangepast basisinkomen ) Wie buiten zijn onvoorwaardelijk basisinkomen nog extra pensoeinrechten wil opbouwen kan dat.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2005, 11:32   #4
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Meer geld geven. Uiteraard.
Al was het omdat ik weet dat er pseudo-darwinistische klootzakken en kutwijven hierdoor pissig worden.
als gij ze betaalt mogen ze 5000 euro de maand krijgen, maar van mij krijgen ze geen cent.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2005, 11:35   #5
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Een onvoorwaardelijk basisinkomen zou inderdaad alles oplossen...
Ik zou het evenwel voldoende hoog stellen, zodat niemand verplicht is bijkomende verzekeringen/bijdragen te betalen...
Krenterigheid is enkel goed voor een krentenbrood... Alhoewel...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2005, 11:38   #6
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
gewoon het pensioen afschaffen en vervangen door een levenslang onvoorwaardelijk basisinkomen. Dit onvoorwaardelijk basisinkomen mag voor kinderen - zieken en ouderen wat meer zijn. ( = een aangepast basisinkomen ) Wie buiten zijn onvoorwaardelijk basisinkomen nog extra pensoeinrechten wil opbouwen kan dat.
goed idee..
Oud 29 augustus 2005, 11:38   #7

Standaard

het moet idd hoog genoeg zijn zodat het betalen van bijkomende verzekeringen louter een optie is en geen must om te kunnen overleven.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
Oud 29 augustus 2005, 11:39   #8
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
als gij ze betaalt mogen ze 5000 euro de maand krijgen, maar van mij krijgen ze geen cent.
Zoals ik al zei...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2005, 11:48   #9
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
goed idee..
Mss kan ik van U vernemen hoe en wie dat gaat betalen... want dat schijnt een enorm bewaard geheim te zijn...

Veel verder dan 'de wereld is van iedereen' heb ik nog niet mogen lezen...

Ik vrees dat er weeral een koninklijke stilte zal heersen...

Van mij zou zelfs iedereen gezond moeten zijn/blijven en de eeuwige jeugd bewaren... Dan zijn pensioenen overbodig...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2005, 11:50   #10
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
Heel vriendelijk van u.
Ik vraag mij alleen af of dat dan geen vuile kapitalisten worden.
Een pensioen opbouwen houdt immers in dat ge een appeltje voor de dorst moet bijeen sparen, geld beleggen dus.
Leg mij trouwens eens uit waarin uw voorstel verschilt van de huidige toestand.
Bij mijn weten krijgt gij ook een basisinkomen, zelfs al bent u nog lang niet aan pensioen toe.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2005, 11:54   #11

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Een pensioen opbouwen houdt immers in dat ge een appeltje voor de dorst moet bijeen sparen, geld beleggen dus.
Leg mij trouwens eens uit waarin uw voorstel verschilt van de huidige toestand.
het moet idd hoog genoeg zijn zodat het betalen van bijkomende verzekeringen louter een optie is en geen must om te kunnen overleven.
Oud 29 augustus 2005, 11:56   #12

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Mss kan ik van U vernemen hoe en wie dat gaat betalen... want dat schijnt een enorm bewaard geheim te zijn...

Veel verder dan 'de wereld is van iedereen' heb ik nog niet mogen lezen...

Ik vrees dat er weeral een koninklijke stilte zal heersen...

Van mij zou zelfs iedereen gezond moeten zijn/blijven en de eeuwige jeugd bewaren... Dan zijn pensioenen overbodig...
vanuit de stelling ( waarheid als een koe ) dat de wereld van iedereen is kan men vervolgens concluderen dat belasting op het (overdadig) gebruik van die wereld opprotuun is om een basisinkomen te finacieren. Verder is er ook nog de mogelijkheid om zoals di rupo voorstelde een belasting op kapitaal in te voeren .
Oud 29 augustus 2005, 18:44   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Met ons pensioen in Polen gaan wonen, niet te ver en veel goedkoper. Regent daar evenveel als hier ook trouwens.
Bovendien prima idee voor werklozen, twee keer op en af reizen van polen naar de stempel en ginder overleven. Doenbaar en beter dan hier op zulke manier.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be