Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 augustus 2005, 17:20   #1
puud
Parlementslid

Standaard Paus strooit met aflaten.

Citaat:
Paus strooit met aflaten

Elke gelovige jongere die eind augustus naar de Wereldjongerendagen in Keulen gaat, krijgt een kwijtschelding van zijn/haar zonden. Dat heeft paus Benedictus XVI beslist.

Volgens een pas gepubliceerd decreet van het Vaticaan krijgen de deelnemers aan het katholieke festival in Keulen een ,,volledige of gedeeltelijke aflaat''. Maar dan moeten ze wel met de ,,vereiste devotie'' op de plechtigheden verschijnen. Wie van de avondmis een openluchtfuif maakt, kan er dus waarschijnlijk naar fluiten.

Aflaten zijn goed voor een vermindering van de tijdelijke straf die katholieken nog moeten ondergaan ná de vergeving van hun zonden. Die straf komt ofwel tijdens ons leven, ofwel daarna in het vagevuur. (KTN)

09/08/2005 - Het Nieuwsblad
Ik dacht die handel reeds lang was afgeschaft. Wanneer gaan die idioten in Rome eindelijk eens in de 21 ste eeuw leven.
Niet dat het mij iets aangaat wat die kwibussen vertellen over hun geloof, maar als ze die stompzinnigheden blijven verkondigen mag ik er toch mee lachen.
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2005, 21:33   #2
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

krijgen die pedofiele priesters ook een kwijtschelding als ze met de vereiste devotie verschijnen? Of worden die hun verkrachtingen niet als zonden aangezien?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2005, 21:44   #3
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

allé ,weer een rondje Paus-gescheld.
voel je je nu stoer?

"hehe weer al eens van leer getrokken tegen die ouwerwetse pilaarbijters. Ik voel me nu toch wel heel rebels.."

geef toe, 't is toch een beetje van dat hoor.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2005, 21:55   #4
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Elke gelovige 'jongere' die eind augustus naar de Wereldjongerendagen in Keulen gaat

Hm, hm, als die daar allemaal naar toegaan, zal het daar "zwart" zien van het volk vrees ik.
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2005, 22:03   #5
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard paus

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix
allé ,weer een rondje Paus-gescheld.
voel je je nu stoer?

"hehe weer al eens van leer getrokken tegen die ouwerwetse pilaarbijters. Ik voel me nu toch wel heel rebels.."

geef toe, 't is toch een beetje van dat hoor.
goeie paus , brave paus
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2005, 22:04   #6
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

aflaten blijven grappig
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2005, 22:06   #7
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
aflaten blijven grappig
Ik persoonlijk heb liever oplaten.
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2005, 22:07   #8
la_Principessa
Banneling

la_Principessa's schermafbeelding

Standaard

omg is dit een grap ofzo?
la_Principessa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2005, 22:07   #9
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

oblaat
de oblaat (mannelijk), de oblaten

1 kloosterling die een tijdelijke gelofte heeft afgelegd
Oud 9 augustus 2005, 22:10   #10
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

De prehistorie is nog steeds actueel in Rome.
Oud 9 augustus 2005, 22:13   #11
Brigand
Vreemdeling

Brigand's schermafbeelding

Standaard Aflaten

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puud
Ik dacht die handel reeds lang was afgeschaft. Wanneer gaan die idioten in Rome eindelijk eens in de 21 ste eeuw leven.
Niet dat het mij iets aangaat wat die kwibussen vertellen over hun geloof, maar als ze die stompzinnigheden blijven verkondigen mag ik er toch mee lachen.
1. Het is géén handel - de tijd dat aflaten verhandeld werden ligt al efkens achter ons, het gaat om een persoonlijke devotie.
2. Wat is er zo speciaal aan de 21ste eeuw dat kwesties inzake geloofsmaterie denigrerend moeten van tafel geveegd worden?
3. "Niet dat het mij iets aangaat". Precies. Waar moeit gij u eigenlijk mee?
4. "Kwibussen", "idioten", "stompzinnigheden", wel Puud, de fijnzinnigheid van uw argumentatie doet mij verlangend uitzien naar meer, want het is altijd hartverheffend om de mening van een fijnbesnaard mens te leren kennen.
Brigand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2005, 22:14   #12
Ambiorix

Standaard

alsook in Mekka? en in Jeruzalem? en in de bergdorpjes van Latijns-Amerika? en bij de natuurreligies van de eskimo's? overal behalve West-Europa dus?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2005, 22:32   #13
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brigand
1. Het is géén handel - de tijd dat aflaten verhandeld werden ligt al efkens achter ons, het gaat om een persoonlijke devotie.
2. Wat is er zo speciaal aan de 21ste eeuw dat kwesties inzake geloofsmaterie denigrerend moeten van tafel geveegd worden?
Eeuwenlang misbruik van dergelijke praktijken door de katholieke kerk wordt ook niet binnen een paar generaties van tafel geveegd.
Oud 9 augustus 2005, 22:54   #14
Brigand
Vreemdeling

Brigand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eeuwenlang misbruik van dergelijke praktijken door de katholieke kerk wordt ook niet binnen een paar generaties van tafel geveegd.
Euh...wat bedoelt ge daarmee?
Brigand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2005, 01:31   #15
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
aflaten blijven grappig
Wat ben ik nu met een aflaat? Mocht ik Islamiet zijn, ik krijg dan tenminste 7O maagden, zo maar, direct. Met een aflaat weet je maar nooit. Misschien moet ik dan toch nog via het vagevuur om achteraf in de hemel rijstpap met gouden lepeltjes te eten - leuk zeg.
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2005, 08:11   #16
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puud
heel stoer! maar doe je hetzelfde met de islam?
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2005, 11:14   #17
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
heel stoer! maar doe je hetzelfde met de islam?
Jup!
Enkele voorbeelden? (Niet de eerste uren, maar wel nog vandaag)
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2005, 13:37   #18
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Dat er nog steeds mensen naar zulke samenkomsten gaan is een belediging voor het mens-zijn.
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2005, 13:43   #19
De Knut
Minister

De Knut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix
en bij de natuurreligies van de eskimo's?
de Inuit hebben geen natuurreligie, maar een religie die teruggaat op ondermeer het Sjamanisme dat we ook in Siberë terug vinden.
De Knut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2005, 14:02   #20
De Rode Willem

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard Love, peace and komkommers

Het is komkommertijd. De stroom aan wereldschokken nieuws is stil gevallen en ik luister maar met een half oor naar de nieuwsuitzendingen. Toch blijven er triggers ingebouwd die de aandacht in een fractie van een seconde kunnen activeren. Deze week was het zover. De aflaten zijn terug. In ruil voor een weekje “no sex, no drugs and no rock ‘n roll” kan men een toegangsticket tot de eeuwige love, peace and rijstpap bekomen. Dit als promotie voor het paradijs bij aankoop van een ticketje wereldjongerendagen.

Ik stond paf van verbazing. Samen met iedereen had ik mijn twijfels aan de vernieuwende dynamiek van de nieuwe paus. Maar zie, wie dacht dat aflaten iets waren voor zondaars die op hun knieën de pilatustrap beklimmen en die op elke trede luidkeels een “Onze Vader” kelen, is eraan voor de moeite. Geen middeleeuwse toestanden meer maar aflaten bij een katholiek popconcert. Men moet wel enthousiast de psalmen meezingen en begeesterd zwaaien met de armen, maar in vergelijking met de bloedende knieën vallen deze offers op door hun moderniteit.

Er is inderdaad een hele weg afgelegd met de aflaten. Oorspronkelijk moest men mee met de kruistochten om een gedeeltelijke of volledige kwijtschelding van de zondeschuld te bekomen. Later volstonden tochten naar heilige plaatsen of deelname aan één of andere strenge boeteprocessie. Tot de menselijke kant van de kerkelijke hiërarchie ontdekte dat zondaars veel geld overhadden om via een achterpoortje hun paradijselijk aardse leven in het paradijselijke hiernamaals verder te zetten. En de kerk floreerde. Na Christus heeft ook Luther de woekerende handelaars uit de tempel moeten drijven. Sinds dan zijn aflaten een soort extra bonus geworden voor de deelnemers aan katholieke jamborees.

Na de verbazing en de daaropvolgende lachbui kwam ik in een meer ernstige stemming. B16 gaat de RKK redden, zoveel is mij duidelijk. In tegenstelling tot andere schaarse reacties op de reanimatie van de aflaat, zie ik dit als een eerste grote stap voorwaarts in de modernisering van de Roomse Kerk. Stel je voor, je bent gescheiden of je leeft samen in zonde… eventjes naar de wereldjongerendagen en de situatie is geregulariseerd. Of erger je bent minister en je hebt gelogen om je postje te redden… eventjes een aflaat halen en de gouden lepeltjes blijven bereikbaar.

Wie dit leest moet toch de oneindige mogelijkheden zien die een dergelijk systeem biedt. Afrikanen hoeven zich niet meer te schamen in condoomgebruik. Bisschoppen mogen vrouwen tot priester wijden. Vrouwen mogen de pil nemen. Onderzoekers klonen er maar op los en “on the origin of species” mag terug voor de bijbel worden geplaatst in de wetenschappelijke bibliotheek, pedofiele priesters, enz, enz… geen enkele kans op de ideale tijdsbesteding na de dood worden overboord gegooid. Men hoeft slechts één van de jaarlijkse georganiseerde Katholieke Hadj mee te maken om de spons te vegen over het verleden. Een generaal pardon, een nieuwe lei.

B16 zal bij mij bekend blijven als de man die mij terug uitzicht gaf op eeuwig rijstpap. Nu moet ik alleen nog in 2045 de wereldouderendagen bijwonen en mij dan “serieus” houden. Tenzij ik mijn zoon naar Keulen mag sturen in mijn plaats. Want aflaten blijken een soort obligatie aan toonder.

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be