![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 13 juli 2006 om 16:24. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Toch tot de verkiezingen 2012 lekker warm, want dan breken ze de boel weer open....
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() In nederland zijn ze in 1998 al begonnen met het experimenteren met asfaltcollectoren. Uit die experimenten blijkt dat een moderne, goed geïsoleerde woning ongeveer 30 m² asfalt voorzien van collectoren nodig heeft om zich te voorzien van warmte voor een heel jaar.
Cijfers uit 2002 leren ons dat de lengte van het belgische wegdek 149 018 km bedraagt. Als we een gemiddelde breedte van 2 m nemen (een onderschatting) dan kunnen er dus potentieel 9 934 533 woningen op deze manier van warmte voorzien worden. Natuurlijk is deze berekening niet echt realistisch te noemen want de wegen zouden steeds nabij een huis moeten liggen om er echt optimaal gebruik te kunnen maken, maar in dichtbevolkte gebieden lijkt deze piste zeker verder onderzoek waard. Ik persoonlijk zou met plezier wat extra betalen als blijkt dat de asfaltweg voor m'n deur wordt opengebroken en er getwijfeld wordt tussen asfalt met of zonder collectoren. Het zal in het begin wel een zwaardere kost zijn, maar uiteindelijk zal die zich wel laten terugbetalen doordat het wegdek langer in goede staat blijft en ik zwaar bezuinig op mijn verwarmingsfactuur. Laatst gewijzigd door netslet : 13 juli 2006 om 20:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vraag me wel af of uw douche een Kärcher wordt als er buiten een dertigtonner over uw buizen raast
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dit systeem in combinatie met een huis waarin voor de belichting vooral aan led'jes is gedacht (groot licht-rendement en weinig warmte-ontwikkeling) kan volgens mij leiden tot een minieme energie-factuur.
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Quantum Dot LED's zouden 50 keer langer meegaan dan de standaard 60 W lamp. Maar voor de eerste commerciële toepassingen ervan zullen beschikbaar zijn voor de consument moeten we misschien nog een aantal jaartjes geduld hebben. Nu is het inderdaad zo dat als bvb LED's gebruikt worden in straatverlichting ze wel een zekere besparing inhouden, maar dat die praktisch volledig teniet gedaan wordt door de kosten om de LED's te vervangen.
Het is ook wel zo dat LED's na een tijdje van lichtintensiteit verminderen, terwijl een gloeilamp van de ene op de andere dag gewoon kapot is. Dit heeft dan weer wel een groot voordeel voor verkeerslichten, liever een ietsje zachter verkeerslicht dan helemaal geen verkeerslicht. Als die led een zekere lichtintensiteits-treshold overschrijdt zal deze wel vervangen worden, terwijl het moeilijk inschatten is wanneer een gloeilamp gaat uitvallen.
Laatst gewijzigd door netslet : 13 juli 2006 om 21:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Een led kan een beetje aan intensiteit inboeten maar een gloeilamp doet dat zeker. De gloeidraad verliest hopen "opgebrande" schilfertjes die zich op het glas vastzetten. Je zou een "end of life" lamp eens naast een nieuwe moeten zetten ![]() Een halogeenlamp heeft dat probleem niet omdat de bulb niet quasi vacuum is, maar een inert gas bevast dat die schilfers weer tegen de draad of de draadhouder aandrukt.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 13 juli 2006 om 21:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist niet. Want anders werpen de huizen een schaduw over de straat, en warmt het asfalt niet op.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Ik wou eerder zeggen dat een LED haar intensiteit gradueel daalt van 100% naar 0%, terwijl de intensiteit van een gloeilamp gradueel daalt van 100% naar pakweg 30% om dan plotsklaps uit te vallen.
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Electriciens onder elkaar
![]() Koffie iemand? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar die asfalt-stoof vind ik wel een goei idee.
Kan nu ook al op veel plaatsen toegepast worden. Er liggen hectares platte daken hier in't land. Waar iedereen die eronder zit nu ligt te klagen over de hitte en de kost van de airco. Koelsysteem erop en hop; verwarming voor in de winter! ![]() Alleen, hoe hou je water van in de zomer warm tot in de winter? Zonder te stoken natuurlijk eh. Dat spreekt vanzelf. Hoop ik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() wat me niet duidelijk is, ze zeggen dat ze de warmte opslaan om die in de winter te gebruiken.
Hoe doen ze dit? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goei vraag!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je zou de warmte kunnen opslaan in een enorme massa die goed geisoleerd is. Een soort van super accumulator zoals nu ook in gebruik zijn bij electrische verwarmingen op nachttarief.
Ik dacht dat bij de experimenten in Nederland de warmte opgeslagen werd in ondergrondse, maar droge zandlagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Super-Mega-Thermossen dus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
edit : oeps, over maddox' antwoord gelezen ![]() Laatst gewijzigd door jules : 14 juli 2006 om 00:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar de powerconsumptie van een LED veel lager blijft dan zelfs de beste gloeilamp. Zelfs in vergelijking met lichtopbrengst. Voor autolampen achteraan zijn ze compleet aan te raden. Een gloeilamp moet alle vijf voeten worden vervangen. LED's niet en eens uitgebrand is die wagen 50 jaar oud.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() We verkiezen de term "elektronica". Ik heb die tak trouwens 9 jaar geleden verlaten en ben gaan werken in de informatica. Software is leuker.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 14 juli 2006 om 00:05. |
|
![]() |
![]() |