![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Minister
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
|
![]() Jaarlijks betaalt België 12,5 miljard euro om de kosten van verkeersongevallen op te vangen. Dat blijkt uit een studie van Bram De Brabander.
De Brabander is onderzoeker van het Steunpunt Verkeersveiligheid en verbonden aan de Universiteit Hasselt. In zijn publicatie - "Investeringen in verkeersveiligheid in Vlaanderen. Een handleiding voor kosten-batenanalyse" - doet De Brabander een oproep om de investering in verkeersveiligheid zo efficiënt mogelijk te laten gebeuren. In 2002 vielen er in ons land 1.353 verkeersdoden. Dat komt overeen met 14 personen per miljard gereden kilometer. Daarnaast raakten er 8.230 mensen zwaargewond en 56.345 lichtgewond. Bram De Brabander becijferde dat de kosten van al deze verkeersongevallen voor België 12,5 miljard euro of 4,6 pct van het bruto binnenlands product (BBP) bedragen. Wereldwijd wordt de schade van verkeersongevallen geschat op 160 miljard euro of 2 pct van het BBP in ontwikkelde landen. Voor België blijkt dit dus een onderschatting te zijn. De Brabander berekende de verschillende kosten van verkeersongevallen in ons land. Het gaat daarbij onder andere over het directe economisch verlies van een verkeersslachtoffers, de medische kosten voor behandeling en revalidatie, de kosten voor verzekeringsmaaschappijen, de schade aan voertuigen en openbaar domein, de inzet van brandweer, politie en gerecht. Maar ook de kosten van files ten gevolge van verkeersongevallen worden in rekening gebracht. De Belgische overheid wil het aantal verkeersdoden tegen 2010 halveren. Daarvoor moeten volgens De Brabander efficiënte keuzes gemaakt worden qua investeringen. [size=2]Bron:HBVL Eigen commentaar: Het verlies van een geliefd persoon door een verkeersongeval kan een onmenselijk leed veroorzaken,en is al erg genoeg om dragen.Maar hier ziet u dat ze zelfs durven om uit te rekenen,en dan ook nog publiceren, hoeveel deze ongevallen de staatskas en verzekeringsmaatschappijen kosten. Zoals ik al zei,het leven is geen leven tegenwoordig maar een prijs,een kostenplaatje.Er wordt netjes uitgerekend hoeveel een mens opbrengt en hoeveel hij kost.Klopt het plaatje niet dan wordt hij als marginaal afgeschilderd. Triest,onmenselijk en tegen de wil van Onze Lieve Heer in,zeker weten! [/size][edit] [size=1]Edit:[/size]
__________________
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare. Novalis Laatst gewijzigd door Grellig : 10 oktober 2005 om 16:52. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
|
![]() "Investeringen in verkeersveiligheid in Vlaanderen. Een handleiding voor kosten-batenanalyse"
Een "kosten-batenanalyse" maak je voor machine's maar niet voor mensenleven's.Laat me aub niet lachen.................... ![]()
__________________
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare. Novalis |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.955
|
![]() We hebben registernummers, overal camera's, chips in onze identiteitskaarten en binnenkort mss onder ons vel.
Het systeem is als een drug dat teert op gemakszucht en kortzichtigheid van de mens. Hoe hypocriet dat dealers en druggebruik illegaal is (behalve als het integratie-drugs zijn, zoals alcohol en rilatine).[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Bhairav : 10 oktober 2005 om 17:29. |
||
![]() |
![]() |