Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 mei 2006, 22:55   #1
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard Wallonie

Omdat de vlaamse nationalisten niet tegen de Waalse natie op zich zijn ([SIZE="1"]enfin, dat hoop ik toch[/SIZE]) bij deze eens een draad om ons Waals broedervolk een keer positief onder de aandacht te brengen!

Tot mijn grote vreugde ontdekte ik daarstraks het bestaan van een Waalse versie van Wikipedia.
http://wa.wikipedia.org/wiki/Mwaisse_pådje

Waals, dat is de oorspronkelijke taal die in Wallonië bestond, weinigen schijnen te weten dat ook Wallonië slachtoffer is geworden van het Franse taalimperialisme.

http://www.wallonie.com/wallang/wal-wal.htm

Eigenlijk is het de taak van de oprechte vlaams-nationalisten om de Waalse natie als concept mee te promoten en ondersteunen. Uiteindelijk zijn de Walen evengoed als de Vlamingen een bezet volk.

Vive la wallonie !

Oud 16 mei 2006, 09:03   #2
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waals, dat is de oorspronkelijke taal die in Wallonië bestond, weinigen schijnen te weten dat ook Wallonië slachtoffer is geworden van het Franse taalimperialisme.
Dit is inderdaad nieuw voor mij.
Weezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2006, 09:36   #3
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Omdat de vlaamse nationalisten niet tegen de Waalse natie op zich zijn ([SIZE=1]enfin, dat hoop ik toch[/SIZE]) bij deze eens een draad om ons Waals broedervolk een keer positief onder de aandacht te brengen!

Tot mijn grote vreugde ontdekte ik daarstraks het bestaan van een Waalse versie van Wikipedia.
http://wa.wikipedia.org/wiki/Mwaisse_pådje

http://www.wallonie.com/wallang/wal-wal.htm

Eigenlijk is het de taak van de oprechte vlaams-nationalisten om de Waalse natie als concept mee te promoten en ondersteunen. Uiteindelijk zijn de Walen evengoed als de Vlamingen een bezet volk.

Vive la wallonie !

Bezette broeders, verenigt u..... er is meer dat u verenigt dan dat u scheidt !
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2006, 09:51   #4
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dit soort zaken hebben altijd twee kanten. Je zou met hetzelfde recht kunnen zeggen dat de Walen zich bij de Franse standaardtaal en cultuur hebben aangesloten, net zoals verschiilende Franse regio's en het Romaanstalig West-Zwitserland. Diezelfde tweezijdige visie geldt voor de verzameling Germaanse dialecten t.o.v. de Nederlandse standaardtaal in Belgie of t.o.v. de Duitse standaardtaal in Oostenrijk en Zwitserland enz. enz.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2006, 10:54   #5
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Dit soort zaken hebben altijd twee kanten. Je zou met hetzelfde recht kunnen zeggen dat de Walen zich bij de Franse standaardtaal en cultuur hebben aangesloten, net zoals verschiilende Franse regio's en het Romaanstalig West-Zwitserland. Diezelfde tweezijdige visie geldt voor de verzameling Germaanse dialecten t.o.v. de Nederlandse standaardtaal in Belgie of t.o.v. de Duitse standaardtaal in Oostenrijk en Zwitserland enz. enz.
uiteraard is dat zo, maar dat 'aansluiten' gebeurt niet zomaar omdat alle Walen plots dachten dat de Franse taal moreel of esthetisch superieur is. Dat 'vrijwillig aansluiten' komt omdat de taal van de dominante heersende klasse het Frans was, en er voor de bevolking niet veel anders opzat: Frans spreken of wegrotten.
Oud 16 mei 2006, 10:55   #6
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Bezette broeders, verenigt u..... er is meer dat u verenigt dan dat u scheidt !
solidariteit vanuit zelfstandigheid.

België zal moeten verdwijnen vooraleer er van ware solidariteit tussen de twee volkeren sprake kan zijn.

De trikoloor is een ketting die twee gevangenen samenhoudt en weerhoudt om als twee vrije mensen te leven en te delen.
Oud 16 mei 2006, 16:44   #7
end
Schepen

Standaard

Citaat:
solidariteit vanuit zelfstandigheid.

België zal moeten verdwijnen vooraleer er van ware solidariteit tussen de twee volkeren sprake kan zijn.

De trikoloor is een ketting die twee gevangenen samenhoudt en weerhoudt om als twee vrije mensen te leven en te delen.
Ik stel mij Belgie altijd voor als een kooi waarin twee hongerige wolven vechten om 1 been. Ze zijn beiden gedwongen om zich agressief op te stellen om te overleven. Buiten de kooi echter, kunnen ze samen op jacht gaan.
end is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2006, 16:55   #8
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Ik mis eigenlijk de definitie van de "onderdrukker" of "de bezetter"..
wie is dat ? De duitstalige belgen ? De brusselaars ? Of de kiezer die
verplicht is om af en toe op een stembiljet een bolleke rood te maken of op een computer een stem uit te brengen ?

In de veronderstelling dat die onafhankelijke staten het over hun geschilpunten met het oog op een scheiding eens worden.. wat is dan de finaliteit van die scheiding ? Dat de Waalse industrie haar goederen meer vrijelijk via Le Havre zal verschepen ? De Vlaamse toeristen eerder naar de Duitse Eiffel zullen trekken en de Walen eerder naar de Franse kusten ?

Moeten Wallonië en Vlaanderen elkaars concurrenten worden op het gebied van "loonkost" om vreemde kapitalisten te plezieren ? Of kunnen we dan tol op de vlaamse autostrada gaan heffen ?

Het credo is altijd : Vlamingen en Walen zouden verschillende belangen hebben en verschillende oplossingen voor hun problemen bedenken.. ik heb me altijd al afgevraagd welke ?
Ik kom steeds uit bij een tijdsverschil.. enkele jaren geleden was er een "rosetta banenplan" - toen hoorde men (vooral van VEV zijde) de bemerking dat jongerenwerkloosheid in de eerste plaats een "Waals" probleem is en dergelijk plan dus voor Vlaanderen niet deugde... Jongerenwerkloosheid geen probleem in Vlaanderen ? I don't think so..

Voor een gokchinees is dat allemaal geen probleem : hij kocht de voetbalploegen om of het er nu Vlaamse of Waalse waren...

Wat is het verschil tussen een zwarte hoofddoekdragende moslima die vlaamse is en een zwarte hoofdoekdragende moslima die waalse is ? Ze kunnen bovendien pas verhuisd zijn ,
zodat de waalse bovendien Nederlandstalig is en de vlaamse Franstalig... er is in ieder geval één punt van overeenkomst : ze zullen allebei een nieuwe taal moeten bijleren.

Laatst gewijzigd door 1handclapping : 16 mei 2006 om 17:02.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2006, 17:25   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt niet echt, hoor. Waals was in de loop van de geschiedenis van de Romaanse gewesten van de Nederlanden nooit een geschreven of cultuurtaal. Al heel vroeg namen de geletterden de normering over zoals gebruikelijk was aan het Franse Hof ("le françois du Roy"). Waals werd en wordt trouwens niet beschouwd als een aparte taal, maar als een dialect van de grote groep "langues d'Oïl".

Waals verhoudt zich op dezelfde manier tegenover de Franse cultuurtaal als het Brabants, Hollands, Vlaams... tegenover het AN.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2006, 17:33   #10
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Dit is inderdaad nieuw voor mij.
Voor mij ook, ik dacht dat wallonië pas de vorige eeuw was uitgevonden. Blijkbaar heeft de waalse beweging niet stil gezeten
Oud 16 mei 2006, 17:41   #11
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Feit is wel dat het prins bisdom Luik (tenminste het zuiden daarvan) en luxemburg in vroegere tijden duitstalig zou geweest zijn net als in noordelijk waalse gebieden in vroegere tijden in hoofdzaak vlaamse dialecten werden gesproken zoals bijvoorbeeld de oorspronkelijke namen van verschillende steden laten vermoeden o.a waterloo, borgworm, geldenaken enzoverder enzoverder allezins dat is toch wat ik uit de geschiedenis opmaak misschiien dat J VDB hier iets meer over kan zeggen
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2006, 18:26   #12
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat klopt niet echt, hoor. Waals was in de loop van de geschiedenis van de Romaanse gewesten van de Nederlanden nooit een geschreven of cultuurtaal. Al heel vroeg namen de geletterden de normering over zoals gebruikelijk was aan het Franse Hof ("le françois du Roy"). Waals werd en wordt trouwens niet beschouwd als een aparte taal, maar als een dialect van de grote groep "langues d'Oïl".

Waals verhoudt zich op dezelfde manier tegenover de Franse cultuurtaal als het Brabants, Hollands, Vlaams... tegenover het AN.
Neen.
De verhouding Frans-Waals is vergelijkbaar met Nederlands-Duits.
Wel is het zo dat Waals nooit een geschreven cultuurtaal is geweest, maar eerder een groepering van dialecten. Maar het is zeker geen Frans dialect.

In Vlaanderen gebrukte de elite zowel Frans als Nederlands, maar in Wallonië sprak die enkel Frans. Dat heeft er voor gezorgd dat het Waals -in tegenstelling tot het Nederlands- nooit heeft kunnen uitgroeien tot een cultuurtaal.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2006, 18:27   #13
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
[indent]Ik mis eigenlijk de definitie van de "onderdrukker" of "de bezetter"..
wie is dat? De duitstalige belgen? De brusselaars?
De Belgische bourgeoisie, uiteraard.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2006, 18:33   #14
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door end Bekijk bericht
Ik stel mij Belgie altijd voor als een kooi waarin twee hongerige wolven vechten om 1 been. Ze zijn beiden gedwongen om zich agressief op te stellen om te overleven. Buiten de kooi echter, kunnen ze samen op jacht gaan.
zoiets. Of ook: twee gevangenen die aan elkaar geketend zijn en daarom voor elkaar een balast zijn in hun poging vooruit te geraken. Brek die ketens en ze kunnen sneller lopen.
Oud 16 mei 2006, 18:38   #15
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

Ik denk niet dat de Waalse bevolking zomaar de eigen taal overboord gegooid heeft omdat zij het François du Roy superieur vonden of zoiets. Het was verfransen of niet mee zijn. Je zegt het zelf: le François du Roy. Zich schikken naar de heersers.

Bovendien, mijn kennis over linguistiek beperkt zich slechts tot het amateuristische, maar als ik dat Waals zo een beetje bekijk zie ik toch veel meer verschil met het Frans dan louter toe te schrijven aan 'dialecten'. De woordenschat kent blijkbaar veel leenwoorden, wat normaal is, maar qua fonetiek lijkt het eerder aan te sluiten bij keltische en germaanse talen, bijvoorbeeld.
Oud 16 mei 2006, 18:39   #16
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Voor mij ook, ik dacht dat wallonië pas de vorige eeuw was uitgevonden. Blijkbaar heeft de waalse beweging niet stil gezeten
Wallonië bestond als begrip zelfs al in de oudheid, toen de kelten hier leefden was de regio gekend als Wallonië. Ik geloof dat er ook een verwantschap is met Wales.
Oud 16 mei 2006, 18:46   #17
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Wallonië onafhankelijk!
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2006, 18:48   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Neen.
De verhouding Frans-Waals is vergelijkbaar met Nederlands-Duits.
Wel is het zo dat Waals nooit een geschreven cultuurtaal is geweest, maar eerder een groepering van dialecten. Maar het is zeker geen Frans dialect.

In Vlaanderen gebrukte de elite zowel Frans als Nederlands, maar in Wallonië sprak die enkel Frans. Dat heeft er voor gezorgd dat het Waals -in tegenstelling tot het Nederlands- nooit heeft kunnen uitgroeien tot een cultuurtaal.
Neen, u slaat de bal totaal mis.

Ons AN is voortgesproken uit de Frankische dialecten. De Duitse cultuurtaal is dat niet, maar is gegroeid uit de oostelijke Middelduitse dialecten. We hebben hier dus te maken met verschillende oerdialecten, daar waar de huidige Waalse dialecten en de Franse cultuur uit dezelfde dialectfamilie komen, nl. "les langues d'Oïl". Bijgevolg is Waals weldegelijk een Frans dialect, op dezelfde manier als Brabants - een Frankisch dialect - tot de Nederlandse taal behoort.

Het Waals (dat bestaat trouwens niet: er bestaan Waalse dialectEN) werd nooit aangevoeld als een aparte taal. Er zijn ook geen taalkundige motieven. Hoogstens politieke, maar daar loopt niemand warm voor.
Oud 16 mei 2006, 18:51   #19
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
De Belgische bourgeoisie, uiteraard.
Hoeveel zijn er dat dan ?
't moeten er wel veel zijn om dit naar onafhankelijk smachtende Vlaamse volk zo lang bezet te kunnen houden
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2006, 18:52   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat de Waalse bevolking zomaar de eigen taal overboord gegooid heeft omdat zij het François du Roy superieur vonden of zoiets. Het was verfransen of niet mee zijn. Je zegt het zelf: le François du Roy. Zich schikken naar de heersers.

Bovendien, mijn kennis over linguistiek beperkt zich slechts tot het amateuristische, maar als ik dat Waals zo een beetje bekijk zie ik toch veel meer verschil met het Frans dan louter toe te schrijven aan 'dialecten'. De woordenschat kent blijkbaar veel leenwoorden, wat normaal is, maar qua fonetiek lijkt het eerder aan te sluiten bij keltische en germaanse talen, bijvoorbeeld.
Dat was helemaal niet "schikken naar de heersers". De Romaanse gebieden van de Nederlanden behoorden immers niet tot het Franse koninkrijk of kroondomein, maar wel tot het Duitse Rijk. Het "françois du Roy" was gewoon het Parijse "langue d'Oïl" dat, door het gebruik door de koning, een grotere uitstraling had gekregen. Het werd met graagte overgenomen door de andere Romaanstalige gebieden waar ook dialecten van de "langue d'Oïl" werden gesproken. Die invloed staat op dezelfde hoogte als de invloed die het Vlaams van Brugge uitoefende in heel de Nederlanden toen Brugge nog een rijke en welvarende stad was: iedereen probeerde het na te volgen.

Men kan door de spelling alleen al een dialect heel erg doen verschillen van een standaardtaal... Dat zijn soms heel gewilde en gezochte methodes.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be