Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juli 2003, 09:42   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zonen Saddam gedood bij Amerikaanse inval

Bij een Amerikaanse inval in een huis in de Noord-Iraakse stad Mosul zijn dinsdag de twee gezochte zonen van Saddam Hussein, Odai en Qusai, om het leven gekomen.
Dat heeft de commandant van de coalitietroepen in Irak, luitenant-generaal Ricardo Sanchez, bekendgemaakt. De twee golden na hun vader als de meest gezochte Irakezen.
"We zijn er zeker van dat Odai en Qusai vandaag zijn gedood", zei Sanchez. "Hun lichamen waren in een zodanige conditie dat identificatie mogelijk was." De inval was het gevolg van een tip die de Amerikanen maandagavond kregen van een inwoner van Mosul. Dinsdagochtend meldde een klein aantal Amerikaanse soldaten zich bij het huis, dat eigendom is van een neef van Saddam Hussein. Zij kregen geen toestemming het huis te doorzoeken.

Later op de dag stuurden de Amerikanen honderd soldaten op het huis af, die zich met geweld toegang verschaften. Vanuit het huis werden zij onder vuur genomen, waarna een zes uur durend vuurgevecht volgde. Volgens ooggetuigen vuurden helikopters raketten af op het huis, dat zwaar beschadigd raakte. Het huis is in puin gelegd. Aanpalende huizen raakten beschadigd.

Behalve Odai en Qusai vielen er nog twee doden. Hun identiteit is nog niet bekend. Wel is zeker dat Saddam er niet bij is.
Verscheidene burgers kwamen in de vuurlinie terecht en liepen verwondingen op. Ook vier Amerikaanse soldaten raakten gewond. Onduidelijk is of er arrestaties zijn verricht: Amerikaanse woordvoerders spreken elkaar op dat punt tegen.

Het Pentagon heeft vijftien miljoen dollar uitgeloofd voor tips die tot de aanhouding van een van de twee gezochte zonen van Saddam leiden. Die beloning wordt mogelijk inderdaad uitgekeerd aan de tipgever, zei Sanchez. Voor de gouden tip die de Amerikanen naar de verblijfplaats van Saddam zelf leidt, heeft Washington 25 miljoen dollar beschikbaar gesteld.

Enkele uren na het vuurgevecht in Mosul was in Bagdad geweervuur te horen. Of dat afkomstig was van aan Saddam loyale guerrillastrijders of dat het om vreugdevuur ging was niet duidelijk.
De Amerikaanse bestuurder van Irak, Paul Bremer, wilde geen antwoord geven op de vraag of de dood van Odai en Qusai zal leiden tot een afname van de aanslagen op Amerikaanse militairen in Irak. "Goed nieuws voor de Iraakse bevolking is het in elk geval wel", zei Bremer, die momenteel in Washington is.
Bevelhebber Sanchez zei er "vast in te geloven" dat de dood van Saddams zoons de guerrillastrijders zal ontmoedigen. "Dit laat aan de hele Iraakse bevolking zien dat deze twee leden van het regime nooit meer aan de macht zullen komen."

Goed nieuws mag ook uitgebreider aan bod komen, hé?

Twee van de meest gruwelijke mensen ter wereld zijn dankzij de Amerikanen voor altijd verdwenen. De toekomst is zowiezo veiliger.
Oud 23 juli 2003, 16:54   #2
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor de nostalgieke pro-saddammers, nog een paar foto's van de dictator en zijn dode zoons:

Oud 23 juli 2003, 17:05   #3
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Ze zien er nochtans zo onschuldig uit
Oud 23 juli 2003, 17:08   #4
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ah, zijn hier dan saddam aanhangers?
Oud 23 juli 2003, 19:28   #5
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:
Zonen Saddam gedood bij Amerikaanse inval

Bij een Amerikaanse inval in een huis in de Noord-Iraakse stad Mosul zijn dinsdag de twee gezochte zonen van Saddam Hussein, Odai en Qusai, om het leven gekomen.
Dat heeft de commandant van de coalitietroepen in Irak, luitenant-generaal Ricardo Sanchez, bekendgemaakt. De twee golden na hun vader als de meest gezochte Irakezen.
"We zijn er zeker van dat Odai en Qusai vandaag zijn gedood", zei Sanchez. "Hun lichamen waren in een zodanige conditie dat identificatie mogelijk was." De inval was het gevolg van een tip die de Amerikanen maandagavond kregen van een inwoner van Mosul. Dinsdagochtend meldde een klein aantal Amerikaanse soldaten zich bij het huis, dat eigendom is van een neef van Saddam Hussein. Zij kregen geen toestemming het huis te doorzoeken.

Later op de dag stuurden de Amerikanen honderd soldaten op het huis af, die zich met geweld toegang verschaften. Vanuit het huis werden zij onder vuur genomen, waarna een zes uur durend vuurgevecht volgde. Volgens ooggetuigen vuurden helikopters raketten af op het huis, dat zwaar beschadigd raakte. Het huis is in puin gelegd. Aanpalende huizen raakten beschadigd.

Behalve Odai en Qusai vielen er nog twee doden. Hun identiteit is nog niet bekend. Wel is zeker dat Saddam er niet bij is.
Verscheidene burgers kwamen in de vuurlinie terecht en liepen verwondingen op. Ook vier Amerikaanse soldaten raakten gewond. Onduidelijk is of er arrestaties zijn verricht: Amerikaanse woordvoerders spreken elkaar op dat punt tegen.

Het Pentagon heeft vijftien miljoen dollar uitgeloofd voor tips die tot de aanhouding van een van de twee gezochte zonen van Saddam leiden. Die beloning wordt mogelijk inderdaad uitgekeerd aan de tipgever, zei Sanchez. Voor de gouden tip die de Amerikanen naar de verblijfplaats van Saddam zelf leidt, heeft Washington 25 miljoen dollar beschikbaar gesteld.

Enkele uren na het vuurgevecht in Mosul was in Bagdad geweervuur te horen. Of dat afkomstig was van aan Saddam loyale guerrillastrijders of dat het om vreugdevuur ging was niet duidelijk.
De Amerikaanse bestuurder van Irak, Paul Bremer, wilde geen antwoord geven op de vraag of de dood van Odai en Qusai zal leiden tot een afname van de aanslagen op Amerikaanse militairen in Irak. "Goed nieuws voor de Iraakse bevolking is het in elk geval wel", zei Bremer, die momenteel in Washington is.
Bevelhebber Sanchez zei er "vast in te geloven" dat de dood van Saddams zoons de guerrillastrijders zal ontmoedigen. "Dit laat aan de hele Iraakse bevolking zien dat deze twee leden van het regime nooit meer aan de macht zullen komen."

Goed nieuws mag ook uitgebreider aan bod komen, hé?

Twee van de meest gruwelijke mensen ter wereld zijn dankzij de Amerikanen voor altijd verdwenen. De toekomst is zowiezo veiliger.
Als we pa niet kunnen afschieten, dan maar zijn zonen en familie.....
Qas het een dochter of de vrouw van Qaddafi die gedood werd onder die mentaliteit?
[[size=6]IK wens NIET dat een Iraqui op de dochter van Bush schiet....[/size]
met plaatsvervangende schaamte...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2003, 19:30   #6
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Qas het een dochter of de vrouw van Qaddafi die gedood werd onder die mentaliteit?
zijt gij nu echt HELEMAAL debiel? Die twee etters zijn even erg als hun papa. Ze waren even hard betrokken bij het regime. Het is spijtig dat ze zo snel gestorven zijn.

De dochter van Bush daarentegen, heeft niets te maken met het beleid van haar vader.
Oud 23 juli 2003, 19:36   #7
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Die zonen overtreffen hun vader qua wreedheid en terreur. Ze stonden in het regime hierarchisch direct onder hun vader, waren getipt als opvolgers en voerden ook militaire eenheden aan. Ze hadden bovendien voldoende kans gekregen om zich over te geven na de oorlog. In de plaats daarvan verkozen ze te sterven in een 6 uur durend vuurgevecht.

Indien u dat ontgaan is, dan bent u wel heel wereldvreemd.
Oud 23 juli 2003, 22:22   #8
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pat
Citaat:

Die zonen overtreffen hun vader qua wreedheid en terreur. Ze stonden in het regime hierarchisch direct onder hun vader, waren getipt als opvolgers en voerden ook militaire eenheden aan. Ze hadden bovendien voldoende kans gekregen om zich over te geven na de oorlog. In de plaats daarvan verkozen ze te sterven in een 6 uur durend vuurgevecht.

Indien u dat ontgaan is, dan bent u wel heel wereldvreemd.
WAT EEN BLOEDDORSTIGE BENDE IS DAT HIER GEWORDEN?
WAAR ZIJN AL DIE WESTERSE WAARDEN WAAR IEDEREEN ZO HOOG MEE OPLOOPT, GEBLEVEN??
Ik zeg nergens dat het heiligen waren, of martelaars voor de goede zaak, maar de moraal die hierachter steekt is zo primitief als die van Saddam himself! Ik ben daardoor even gechoqueerd als door een misdrijf van Saddam..
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2003, 23:06   #9
Suits You, Sir!
Burgemeester

Suits You, Sir!'s schermafbeelding

Standaard

Ik volg filosoof hier volledig in...
Oud 24 juli 2003, 09:45   #10
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Suits You, Sir!
Komaan.

Mensen die andere mensen martelen voor het plezier, die verdienen niet beter.

Je mag dan nog een tegenstander zijn van het Amerikaanse beleid, tegen de uitschakeling van deze 2 criminelen kan je toch niet tegen zijn ?
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 09:50   #11
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Niet te geloven dat er nog kwieten te vinden zijn die de dood van die twee gruwelijke venten verkeerd vinden.

De ene is er zelfs van 'geschokt'.

En dan zijn ze zelfs niet zomaar geëxecutteerd! Ze werden omsingeld, begonnen zelf een schietpartij waarbij ze de dood vonden!

Niet te geloven!
Oud 24 juli 2003, 10:06   #12
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Suits You, Sir!
ze hadden zich gewoon kunnen overgeven.
Oud 24 juli 2003, 10:09   #13
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

http://www.standaard.be/nieuws/buite...ST24072003_028

Uday en Qusay zijn plots helden in Mosoel.

MOSOEL -- De dood van Saddam Hoesseins zonen in een vuurgevecht heeft in de Noord-Iraakse stad Mosoel geen golf van opluchting teweeggebracht. Geen blijdschap maar woede heerst er in Mosoel over de dood van de twee meest gehate zonen van het land.

.....
Door zich te verzetten in plaats van zich over te geven, hebben ze bewezen helden te zijn, vindt de huisvrouw Besma Mohammad Saleh. Terwijl ze in haar woning Iraakse cola over grote blokken ijs in brandschone glazen schenkt, zegt ze dat het leek alsof de wereld verging op het moment dat de Amerikanen hun aanval inzetten. ,,Explosies en geweervuur klonken door de wijk. Ik zag Amerikanen deuren intrappen van mensen en naar de daken rennen om van daaruit te vuren op het huis. Ik heb mijn hoofddoek en mantel omgedaan en ben naar mijn schoonmoeder gegaan.''

Ze vindt dat de Amerikanen de Irakezen hun recht op wraak hebben ontnomen. ,,Saddam en zijn zoons waren niet goed, maar het is niet toelaatbaar dat niet-moslims in Irak moslims doden. Wij kunnen onze zaken zelf wel oplossen'', zegt Besma Mohammad Saleh.
....
Oud 24 juli 2003, 10:09   #14
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Die Irakezen toch. Het blijven toch moslims, hé...
Oud 24 juli 2003, 10:30   #15
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik ben het niet eens met de hele amerikaanse buitenlandse politiek, maar de dood van die twee zoontjes van Saddam vind ik helemaal niet erg. Integendeel.
Oud 24 juli 2003, 11:48   #16
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Renaud's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik ben het niet eens met de hele amerikaanse buitenlandse politiek, maar de dood van die twee zoontjes van Saddam vind ik helemaal niet erg. Integendeel.
Zo denk ik er ook over.
Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 15:22   #17
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Elke dode die er in een oorlog valt is er ene teveel. Het ware beter geweest deze mannen levend te arresteren en hen voor een rechtbank van hun eigen volk te brengen. De Amerikanen hebben gewoon een eigen cultureel gebruikje in ere gehouden waarvoor ze berucht zijn: lynchen.
Ik zou niet weten wie hier goed of kwaad is, maar mensenlevens zijn kostbaarder dan holle slogans.
Oud 24 juli 2003, 15:28   #18
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Elke dode die er in een oorlog valt is er ene teveel. Het ware beter geweest deze mannen levend te arresteren en hen voor een rechtbank van hun eigen volk te brengen. De Amerikanen hebben gewoon een eigen cultureel gebruikje in ere gehouden waarvoor ze berucht zijn: lynchen.Ik zou niet weten wie hier goed of kwaad is, maar mensenlevens zijn kostbaarder dan holle slogans.
Fout. Er was hier geen sprake van lynchen. Als die gasten zich hadden overgegeven dan waren ze nog in leven. Maar ze hebben zich verzet en zijn beginnen schieten. Tijdens die schietpartij zijn ze gestorven.

Het is weer een typisch voorbeeld van hoe je alles en nog wat moet draaien om het tegen de Amerikanen te gebruiken. Onze media zijn hier ook meesters in. Desinformatie heet dat.

Voor de rest ben ik het met je eens, elke dode is er een teveel. Maar oorlog zonder slachtoffers, dat bestaat niet. En in dit geval was elke dag zonder oorlog er een meer van gruwelen van de familie Hussein.
Oud 24 juli 2003, 15:52   #19
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Paulus de Boskabouter's schermafbeelding

Standaard

Wie het zwaard hanteert etc..
Ze hadden zich inderdaad kunnen overgeven...
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 16:02   #20
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
De Amerikanen hebben gewoon een eigen cultureel gebruikje in ere gehouden waarvoor ze berucht zijn: lynchen.
Ik denk dat je te veel cowboyfilms bekijkt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be