![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Zoals wel algemeen geweten is gaat het reeds enige tijd niet al te best met de wereldeconomie. Niet enkel in België, maar over de ganse wereld, hebben we te maken met een zogenaamde laagconjunctuur.
- Welke stappen dienen er volgens u genomen te worden om hier verbetering in te krijgen? Moet de staat bijvoorbeeld massaal mensen te werk beginnen stellen of eender de lasten op arbeid verlagen of .... - Wanneer zal er volgens u opnieuw herstel op treden? - Hebt u er persoonlijk al hinder van ondervonden van deze mindere economische periode? PS Ook andere zaken betreffende de economie mogen hier besproken worden (wat mij betreft)
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
En uiteraard : doof het systeem van de belasting op arbeid uit ! Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ben trouwens van mening dat hoe meer je bijvoorbeeld spaart, hoe meer je in je eigen inkomsten snijdt. Citaat:
wij voelen hier zachtjesaan weer een verbetering tov de situatie na 11 september 2001 en de crisis in de VN met daaropvolgende Irak oorlog in maart jl. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen tewerkstelling. Men heeft nu al ambtenaren teveel. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
*Verlaging van de loonkosten tot minstens op het niveau van de buurlanden. *afschaffen van geldopslorpende maatregelen zoals het brugpensioen. *Afschaffen van inefficiente regelingen zoals de 60/40 regeling bij de NMBS. Compromissen tussen de gewesten over economische zaken moeten zo veel mogelijk vermeden worden. Investeer waar nodig, als dat in Vlaanderen is moet er niet perse even veel geld in Wallonie verspild worden. Omgekeerd geldt dit uiteraard ook. *Privatiseren van staatsbedrijven zoals de NMBS, er is geen enkel privebedrijf dat zo inefficient kan werken als de NMBS. Subsidies moeten mogelijk zijn maar men moet redelijk blijven, de NMBS haar primair doel moet het vervoer van goederen en personen zijn en niet het te werk stellen van mensen. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() Niet zo moeilijk. Onlangs verlaagde de Duitse regering (rood-groen, overigens, zijn niet de meest "rechtse" rakkers op het vlak van economie, zoals ik hier de liberalen vaak hoor noemen) de belastingen met 10%... Ik mag dan wel geen expert economie zijn (daar zijn anderen voor), en het kan raar klinken uit de oren van een sociaal-democraat, maar laat ons eens de Duitsers volgen!
Dit is tevens een oproep aan alle (en liefst de hooggeplaatste) Vlaamse en (vooral) Waalse politici: Met halve maatregelen komen we er niet, een radicale en gerichte belastingsverlaging zou welgekomen zijn... Hiermee wil ik natuurlijk niet stellen dat het zo simpel op te lossen is, de reeds neergepende voorstellen mogen er ook wel zijn (de meeste toch)
![]() |
#7 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
2) Er is reeds herstel in de VS en ZO Azië. De vraag is of dit herstel niet zal voorbijgaan aan West-Europa en dus België. 3) Ik heb op een ochtend een pak toffe collega's zien verdwijnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Enkel mensen die hun job verloren (werknemers maar ook zelfstandigen die failliet zijn gegaan) en mensen met veel geld (beleggers) hebben wellicht echt last van de ongunstige economische situatie. U zal het met mij eens zijn dat de lonen gewoon verder werden geïndexeerd. En of mijn bank nu een aalmoes van 2%, 1.5% of 1,25% rente betaalt op mijn spaargeld, ik zal er geen boterham minder voor moeten eten. Globaal lijkt de oplossing voor iedereen te liggen in een vermindering van de loonlasten, omdat die de concurrentiepositie van onze bedrijven zou verbeteren. Zelf zie ik meer heil in hogere nettolonen omdat zodoende de consumptie wordt aangezwengeld. Of dat op zich een goede zaak is moeten we niet hier en nu behandelen, maar een meer rationele consumptie lijkt mij eigenlijk niet zo een verschrikkelijk slechte zaak. Kortom: - minder lasten op arbeid => hogere nettolonen => meer consumptie => meer tewerkstelling => hogere nettolonen => ... Bovendien zou het verschil tussen loon en een vervangingsuitkering groter worden wat op zich voor velen een stimulans zou zijn om actief op zoek te gaan naar werk. Resultaat: hogere activiteitsgraad => hogere nettolonen => ... - maar ook en vooral meer belasting op inkomen uit (grote) vermogens.
![]() |
![]() |
#10 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Zoals u zegt : u eet geen boterham minder. Laat dus toe dat uw werkloze buurman er een méér kan eten. Netto is dat een meeropbrengst voor de Staat. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||||||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ik heb er verder helemaal geen probleem mee dat mijn spreekwoordelijke werkloze buurman een boterham meer kan eten. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Het zal eenvoudigweg duren tot de mensen geloven dat het straks weer beter zal gaan, en dan zal die voorspelling zichzelf wel realiseren. Je moet niet de economie stimuleren, je moet het economisch optimisme stimuleren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||||||||||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Om het met de woorden van Geert Hoste te zeggen: "En Elvis leeft." Citaat:
Citaat:
U heeft trouwens zelf gezegd dat een boterham meer voor een minder rijke ten koste van een boterham van een rijke de koopkracht ten goede komt. Citaat:
[/quote] Juist, maar er zijn natuurlijk nog andere mogelijkheden opdat die ideeën meer aan bod zouden kunnen komen. Bijvoorbeeld met een genuanceerde vermogensbelasting. [/quote]
![]() |
![]() |
#17 |
Partijlid
|
![]() Maak je de discussie niet af, Descartes Jr ?