Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 februari 2006, 22:58   #1
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard één euro op twee van onze belastingen gaat naar onderwijs

één euro op de twee gaat naar onderwijs

is een uitspraak van Tobback enkele jaren terug (kan dus momenteel wel wat gewijzigd zijn).
Nochtans hebben leerkrachten 16 weken per jaar vakantie en moeten ze maar half zo veel uren presteren als een doorsnee arbeider of bediende.

Leerkrachten die al enkele jaren in dezelfde klas staan moeten kunnen teren op lesvoorbereidingen van de vorige jaren. L.O. leerkrachten en leerkrachten beroepsgerichte vakken moeten nog veel minder voorbereidingen maken.

Toch klagen ze steen en been dat het een zwaar beroep is en weigeren ze steeds meer om bijkomende taken zoals toezichten tijdens speeltijden op te nemen.
Moet er niet drastisch worden ingegrepen in het onderwijs?
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2006, 09:18   #2
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

als het in het onderwijs toch zo fantastisch is, wordt dan leerkracht...
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2006, 10:03   #3
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
als het in het onderwijs toch zo fantastisch is, wordt dan leerkracht...
tja heb ik ook al geprobeerd. ik zou gemakkelijk godsdienst of zedenleer kunnen geven en geschiedenis zou mits wat opfrissen van mijn kennis dienaangaande ook wel moeten kunnen. Maar ja diplomafetisjesme he
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2006, 21:15   #4
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
als het in het onderwijs toch zo fantastisch is, wordt dan leerkracht...
Ondanks dat ik het diploma regentaat wel op zak heb verkies ik zelf niet in het onderwijs te gaan.
Ik wil juist aangeven dat het onderwijs wel een heel pak duiten kost en vraag me af of die verantwoord worden uitgegeven.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2006, 21:18   #5
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

zoals ik in een ander forum wist te zeggen : gewoon afschaffen.
dat heeft nog als bijkomend voordeel dat tegen de islam het hier voor het zeggen heeft wij ook al ineens terug in het stenen tijdperk leven...
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2006, 21:56   #6
snoodaard
Gouverneur
 
snoodaard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2004
Locatie: rodenbachstede
Berichten: 1.071
Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Heel wat lessen zijn nutteloos,godsdienst,L.O.,muziek en wat te denken van scheikunde en dergelijke in de hogere jaren van de handel.In de usa kan men reeds veel vroeger specialiseren,zo zijn daar 15-jarigen die 8 a 10 uur scheikunde per week hebben,ze moeten zich wel niet meer druk maken om economie en andere zaken waar ze later toch niks aan hebben.
__________________
De profeet Mohamed was 54 toen hij huwde met de 9-jarige Aisha.In mijn ogen maakt dat een pedofiel van hem.Maar ja ik ben dan ook geen moslim.

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2006, 22:14   #7
Roots
Vreemdeling
 
Roots's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2006
Berichten: 89
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snoodaard Bekijk bericht
Heel wat lessen zijn nutteloos,godsdienst,L.O.,muziek en wat te denken van scheikunde en dergelijke in de hogere jaren van de handel.In de usa kan men reeds veel vroeger specialiseren,zo zijn daar 15-jarigen die 8 a 10 uur scheikunde per week hebben,ze moeten zich wel niet meer druk maken om economie en andere zaken waar ze later toch niks aan hebben.
van vakidiotie gesproken.
Roots is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2006, 00:02   #8
Sokkie
Partijlid
 
Geregistreerd: 23 september 2003
Berichten: 243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snoodaard Bekijk bericht
Heel wat lessen zijn nutteloos,godsdienst,L.O.,muziek en wat te denken van scheikunde en dergelijke in de hogere jaren van de handel.In de usa kan men reeds veel vroeger specialiseren,zo zijn daar 15-jarigen die 8 a 10 uur scheikunde per week hebben,ze moeten zich wel niet meer druk maken om economie en andere zaken waar ze later toch niks aan hebben.
Ja, en dan kunnen we het niveau van ons basisonderwijs vergelijken met dat van.....Zimbabwe
Sokkie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2006, 00:40   #9
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sokkie Bekijk bericht
Ja, en dan kunnen we het niveau van ons basisonderwijs vergelijken met dat van.....Zimbabwe
Maar in Zimbabwe krijgen ze veel godsdienst en muziek dacht ik.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 02:46   #10
Cynicus
Banneling
 
 
Cynicus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2003
Berichten: 3.399
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
één euro op de twee gaat naar onderwijs

is een uitspraak van Tobback enkele jaren terug (kan dus momenteel wel wat gewijzigd zijn).
Nochtans hebben leerkrachten 16 weken per jaar vakantie en moeten ze maar half zo veel uren presteren als een doorsnee arbeider of bediende.

Leerkrachten die al enkele jaren in dezelfde klas staan moeten kunnen teren op lesvoorbereidingen van de vorige jaren. L.O. leerkrachten en leerkrachten beroepsgerichte vakken moeten nog veel minder voorbereidingen maken.

Toch klagen ze steen en been dat het een zwaar beroep is en weigeren ze steeds meer om bijkomende taken zoals toezichten tijdens speeltijden op te nemen.
Moet er niet drastisch worden ingegrepen in het onderwijs?

Er moet inderdaad drastisch ingegrepen worden in de veel te hoge onderwijsuitgaven. Zoals ik een tijdje geleden reeds gesteld heb, is het mogelijk aanzienlijk te besparen op onderwijs, zonder dat de kwaliteit daar zou onder lijden.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 11:28   #11
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snoodaard Bekijk bericht
Heel wat lessen zijn nutteloos,godsdienst,L.O.,muziek en wat te denken van scheikunde en dergelijke in de hogere jaren van de handel.In de usa kan men reeds veel vroeger specialiseren,zo zijn daar 15-jarigen die 8 a 10 uur scheikunde per week hebben,ze moeten zich wel niet meer druk maken om economie en andere zaken waar ze later toch niks aan hebben.
Volledig mee eens... heel het onderwijssysteem is zo ingesteld op de flexibiliteit om zowat alles later te kunnen gaan studeren. Daarom komt het dat de meeste afgestudeerden uit het middelbaar onderwijs dan ook totaal geen vakbekwaamheid kunnen tentoon spreiden en dat maakt het felbegeerde A2 diplomake vrij waardeloos....
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 12:44   #12
Cynicus
Banneling
 
 
Cynicus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2003
Berichten: 3.399
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht

[SIZE=1]Oorspronkelijk bericht door snoodaard [/SIZE][SIZE=1][/SIZE]
[SIZE=1]Heel wat lessen zijn nutteloos,godsdienst,L.O.,muziek en wat te denken van scheikunde en dergelijke in de hogere jaren van de handel.In de usa kan men reeds veel vroeger specialiseren,zo zijn daar 15-jarigen die 8 a 10 uur scheikunde per week hebben,ze moeten zich wel niet meer druk maken om economie en andere zaken waar ze later toch niks aan hebben.[/SIZE]


Volledig mee eens... heel het onderwijssysteem is zo ingesteld op de flexibiliteit om zowat alles later te kunnen gaan studeren. Daarom komt het dat de meeste afgestudeerden uit het middelbaar onderwijs dan ook totaal geen vakbekwaamheid kunnen tentoon spreiden en dat maakt het felbegeerde A2 diplomake vrij waardeloos....
Een A2 diploma ASO op zich is sowieso volstrekt waardeloos. Het is louter een ticket om hoger of universitair onderwijs te mogen aanvatten, evenwel zonder enige garantie op succes, daar er in het ASO veel te weinig natuurlijke selectie heeft plaatsgevonden.

Wie op z'n 18-de wil stoppen met studeren en dan tegelijkertijds iets concreets wil kunnen, doet er beter aan beroeps- of technisch onderwijs te volgen.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 12:56   #13
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Een A2 diploma ASO op zich is sowieso volstrekt waardeloos. Het is louter een ticket om hoger of universitair onderwijs te mogen aanvatten, evenwel zonder enige garantie op succes, daar er in het ASO veel te weinig natuurlijke selectie heeft plaatsgevonden.

Wie op z'n 18-de wil stoppen met studeren en dan tegelijkertijds iets concreets wil kunnen, doet er beter aan beroeps- of technisch onderwijs te volgen.
Maar deze opleidingen schijnen ook niet het toonbeeld van beroepskwalificatie te zijn. Zie het zelf binnen het eigen bedrijf dat deze jongens blijkbaar te weinig bekwaamheid aan de dag leggen, terwijl ze wel met bewijsmateriaal (beroeps) aangenomen zijn. Desnoods zelfs met een specialisatiejaar. Natuurlijke selectie is een term die ik nooit zou willen gebruiken daar deze bol staat van vooroordelen. Concreet zou een beroepsopleiding meer stages moeten bevatten om de échte opleiding te garanderen. Echter dit tegen een eerlijke vergoeding ten overstaan van de leerling en niet ten voordele van de onderwijsinstelling. Anders spreekt men van uitbuiting en economische ondermijning.
__________________

Laatst gewijzigd door cookie@vws : 26 februari 2006 om 12:57.
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 13:09   #14
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard

Er kan niet genoeg geld in onderwijs worden gestoken. Degene die het afbreken sta ZELF maar is voor een klas..Voor een goede les te geven heb je veel didactisch materiaal voor nodig, en dat kost geld.
Hoe kleiner de groep, des te beter.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 13:20   #15
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
één euro op de twee gaat naar onderwijs

is een uitspraak van Tobback enkele jaren terug (kan dus momenteel wel wat gewijzigd zijn).
Nochtans hebben leerkrachten 16 weken per jaar vakantie en moeten ze maar half zo veel uren presteren als een doorsnee arbeider of bediende.

Leerkrachten die al enkele jaren in dezelfde klas staan moeten kunnen teren op lesvoorbereidingen van de vorige jaren. L.O. leerkrachten en leerkrachten beroepsgerichte vakken moeten nog veel minder voorbereidingen maken.

Toch klagen ze steen en been dat het een zwaar beroep is en weigeren ze steeds meer om bijkomende taken zoals toezichten tijdens speeltijden op te nemen.
Moet er niet drastisch worden ingegrepen in het onderwijs?
Tijdens de schoolvakantie hebben leekrachten die hun job ernstig nemen, ook heel wat werk.
Het klopt niet dat leerkrachten slechts half zoveel uren presteren als een doorsnee arbeider of bediende. U denkt enkel aan de lesopdracht van leerkrachten, maar vergeet daarbij alle andere opdrachten.
Wanneer je al enkele jaren voor de klas staat, moet je je lessen aanpassen aan de laatste vernieuwingen binnen het onderwijs.

Welke drastische ingrepen stelt u voor?
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 13:23   #16
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Ik gruwel van het idee dat het tot de taak van het onderwijs behoort om kant en klare vakidioten klaar te stomen voor de arbeidsmarkt.
Het onderwijs dient jongeren een zo breed mogelijke vorming mee te geven die als basis dient om zich later makkelijk te kunnen ontplooien en specialiseren in een bepaald vakgebied. Overdreven specialisatie in een vroeg stadium is in darwinistische termen eigelijk een degeneratie omdat het de kansen om zich gemakkelijk aan te passen in een totaal nieuwe omgeveing te zeer inperkt
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 13:34   #17
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
Ik gruwel van het idee dat het tot de taak van het onderwijs behoort om kant en klare vakidioten klaar te stomen voor de arbeidsmarkt.
Het onderwijs dient jongeren een zo breed mogelijke vorming mee te geven die als basis dient om zich later makkelijk te kunnen ontplooien en specialiseren in een bepaald vakgebied. Overdreven specialisatie in een vroeg stadium is in darwinistische termen eigelijk een degeneratie omdat het de kansen om zich gemakkelijk aan te passen in een totaal nieuwe omgeveing te zeer inperkt
Tja...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 13:42   #18
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Tja...
Tja...?
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 13:42   #19
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Tijdens de schoolvakantie hebben leekrachten die hun job ernstig nemen, ook heel wat werk.
Het klopt niet dat leerkrachten slechts half zoveel uren presteren als een doorsnee arbeider of bediende. U denkt enkel aan de lesopdracht van leerkrachten, maar vergeet daarbij alle andere opdrachten.
Wanneer je al enkele jaren voor de klas staat, moet je je lessen aanpassen aan de laatste vernieuwingen binnen het onderwijs.

Welke drastische ingrepen stelt u voor?
Ik hoor het je graag zeggen maar durf dit toch enigszins tegenspreken.
Bij ons werken opvoeders en leerkrachten samen elk met zijn specifieke opdrachten. De leerkrachten vallen onder "onderwijs" en de opvoeders vallen onder "Vlaams Fonds".
Wat ik constateer is dat leerkrachten gewoon veel meer statutair zijn beschermd.
De opmerking die ik hierboven maakte klopt als een bus. Leerkrachten BGV (beroepsgerichte vakken) en LO maken nauwelijks voorbereidingen, moeten 22 uren (van 50 minuten) les geven, hebben ongeveer tweemaal op een week toezicht, hebben twee uren "wacht" (vervanging zieke collega's) en hebben 16 weken vakantie. De opvoeders moeten op jaarbasis gewoon meer dan het dubbele presteren en staan even dicht (en dus onder de stress) bij de jongeren.
Toch moet ik constateren dat het net de leerkrachtengroep is die het meest klagen en het meest ziek zijn.
Een leerkracht die na twintig jaar zou beslissen om opvoeder te worden krijgt de volle encienniteit mee, omgekeerd echter (opvoeder die naar onderwijs overstapt) krijgt helemaal geen encienniteit mee.
Tja, en dan maar zeggen dat het een zwaar beroep is. Ik heb toch maar mijn twijfels.
Trouwens als het zo zwaar zou zijn, waarom niet minder vakantie en daaraan gekoppeld kleinere klasgroepen?
Maar o wee, als er aan de vakanties wordt geraakt!
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2006, 13:43   #20
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
Ik gruwel van het idee dat het tot de taak van het onderwijs behoort om kant en klare vakidioten klaar te stomen voor de arbeidsmarkt.
Het onderwijs dient jongeren een zo breed mogelijke vorming mee te geven die als basis dient om zich later makkelijk te kunnen ontplooien en specialiseren in een bepaald vakgebied. Overdreven specialisatie in een vroeg stadium is in darwinistische termen eigelijk een degeneratie omdat het de kansen om zich gemakkelijk aan te passen in een totaal nieuwe omgeveing te zeer inperkt
Tja...wilde enkel het systeem aanklagen dat die kant en klaar gediplomeerden in de praktijk helemaal niet kant en klaar zijn...... Zo kan je dus stellen dat iemand met een managementsdiploma even goed (of beter) gekwalificeerd is als iemand zonder diploma. Het gezond verstand werkt trouwens vaak beter in deze functies....
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be