Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2006, 18:25   #1
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Antwerpen heeft een pré-metro; een duur woord voor een tramlijn die hier en daar in het centrum ondergronds rijd.

En eigenlijk is de metro in Brussel ook maar een zielig ding, en veel te weinig lijnen voor een 'grootstad' die naam waardig.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2006, 19:08   #2
Breydel
Banneling

Breydel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Eén nationaal drietalig openbaar vervoer met provinciale decentralisatie zou nog beter zijn.
De tijd van de "Buurtspoorwegen" is al enkele tientallen jaren verleden tijd advocaatje....
Breydel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2006, 19:20   #3
despeRRado
Burger

despeRRado's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Ja, maar ze stoppen aan de gewestgrens. Als je bv naar Brussel wil is dat niet zo handig.
Wat een groteske nonsens. Patriot! komt blijkbaar nooit buiten (houden zo!).

Met De Lijn kan je probleemloos in o.a. Brussel, Luik en Geldenaken geraken. Zelfs met Nederland zijn er perfecte verbindingen, o.a. met Maastricht en Hulst. De NMBS daarentegen heeft slechts 1 (één) grensoverschrijdende verbinding in Vlaanderen, nl. in Essen. Wallonië heeft er dacht ik minstens 7. O zo typisch dat de ultrabelgicistische NMBS Vlaanderen isoleert.
Oud 9 januari 2006, 19:25   #4
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Brussel mag dan een wereldstad zijn, het is zeker geen grootstad.
Op zich mag de metro zeker groter. Belangrijker echter vind ik een dicht net. Ik heb al voorbeelden genoeg gezien, waar de metro zoveel geld opslorpte, dat er geen geld meer overbleef voor de rest van het OV-net. Ik heb liever een 20 trams en bussen, ipv 1 metrolijn...
Indertijd stopte die corridorlijn op veel meer plaatsen, en reed Connexxion (of was het toen nog BBA?) ook in dienst van De Lijn, met zo'n gele ontwaarder vooraan in de bus. Op de een of andere manier werd dat echter onmogelijk gemaakt door de nieuwe aanbestedingsregels in Nederland...
Voor mij mogen de MIVB en De Lijn gerust informatie aanbieden in het Chinees en Japans, maar ik zou al tevreden zijn als de voornaamste informatie in het Frans, als tweede taal van dit land, en in dé lingua franca van deze tijd, het Engels, beschikbaar zou worden gesteld. Nogmaals, als zelfs de TEC hun hele site aanbieden in het Frans, Nederlands, Engels én Duits, moet het een performante OV-maatschappij als De Lijn toch lukken het in het Engels en Frans te doen.

Staat er nog eens een discussie over de splitsing van de NMBS hier? Kan er mij iemand een linkje geven? Dan discussieer ik daar wel verder, zonder deze discussie hiermee te verzwaren...
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2006, 19:50   #5
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Dimitri schreef:

Citaat:
Zo was er op de tramhalte waar ik vertrok geen duidelijke trajectkaart van de tramlijnen met de verschillende haltes waar de tram stopt, alleen een algemene kaart van alle ov-lijnen in Antwerpen waarop de tramlijnen niet erg duidelijk waren aangegeven.
Het woord "duidelijk" bestaat niet in het Bourgondische woordenboek.

Citaat:
Maar ik geloof dat dat al erg bijzonder is, want werkelijk niemand anders gebruikte het "ontwaardingsapparaat"
Ik vermoed dat het vroeger vaak werd gebruikt maar nu zijn die apparaten bijna alleen maar een soort nostalgische kleurrijke-versieringen geworden.

Citaat:
Aha, [...] Maar dat A'pen één zone is mag er best bij vermeld worden op de kaartautomaat.
In 't Bourgondische woordenboek bestaat geen enkele term die vergelijkbaar is met de "Hollandse koopmans-geest" of de Angelsaksische business-savy mentaliteit.

Citaat:
die onderweg twee keer stopt in Antwerpen, op "Metrostation Halewijnlaan" (bleek eerder een tramhalte te zijn)
Hèt Belgisch fenomeen: de Ijzerwafel-Politiek ---> De Antwerpse tunnel was eerst als metro-tunnel gebouwd [omdat Charleroi of Luik of weet-ik-veel waar ook er een metro tunnel is gemouwd] maar wat bleek later, Antwerpen achtte zichzelf te klein voor een echte metro, dus rijdt er een gewone tram in. En zoals het hier hoort hebben ze vergeten de naamborden aan te passen (wordt gezien als pietje-precies gedoe, en da hoort bij Hollanders of Joden of Angelsaksen...etc...etc

Citaat:
Wat wel tegenviel was de kwaliteit van het materieel. In Antwerpen trof ik een oud krakend trammetje, dat in Rotterdam zo als museumtram zou kunnen dienen
De Vlamingen hebben pas recent de openbaar-vervoernet geregionaliseerd en op dit moment zijn ze bezig de rijtuigen te vernieuwen. Er is nu al een moderne tram geintroduceerd in Antwerpen maar het zal waarschijnlijk nog lang duren voordat al 't oude vervangen wordt. Of misschien komt Gent als eerste aan de beurt voor een totale vernieuwing, en het verdient het ook (de prachtigste stad van 't land)

Citaat:
Maar een trajectlijn met een overzicht van de haltes zou ook wel handig zijn.
Citaat:
Erg handig
"Handig" bestaat ook niet het bourgondische vocabulaire...

Citaat:
In de Rotterdamse metro zijn er een paar jaar geleden trouwens ook de oude bladerborden op de perrons, die alleen het eindpunt van de aankomende metro aangaven, vervangen door digitale borden die ook aangeven en aftellen hoelang het duurt tot de eerstvolgende metro's (met verschillende bestemmingen) komen
Die heb jij hier ook bij de metro's en sommige tram en bus-haltes (Brussel)

Citaat:
Ook werd nergens duidelijk welke zones er nu eigenlijk zijn, terwijl op de kaartautomaat stond dat een eurokaartje slechts binnen één zone geldig is. Ik heb dan maar gewoon zo'n eurokaartje gekocht.
Net als nederland is heel belgie in zones verdeeld maar de zones hier in vlaanderen/brussel (Wallonie ken ik niet zo goed) lopen min of meer gelijk aan de (deel)gemeente grenzen, met name bij de grote steden. Daarmee lopen de Belgische openbaar-vervoer diensten een pak-geld mis en zijn daarom zwaar afhankelijk van subsidie. 'tis totaal anders dan NL dus. Hier is het meestal 1 stad = 1 zone... maar pas op! er zijn uitzonderingen: een stukje van de meest zuidelijke deel van Brussel (deelgemeente Ukkel) behoort tot een andere zone dan de rest van de hele stad.

In Belgie zijn de OV-zones een soort "geheimen" die alleen bekend staan bij de bemannde ticket-verkoop centras (vb. voor Antwerpen: Rooseveltplaats.) Zelfs de chauffeurs kennen het vaak niet en gokken ze dan gewoon, echt waar!

Laatst gewijzigd door Tempest : 9 januari 2006 om 19:52.
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2006, 19:51   #6
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Waarom niet?
Omdat er dan nog God-weet-wat bij moet op straffe van discriminatie?
Oud 9 januari 2006, 19:55   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Verwijst u niet naar dat belachelijk persbericht van de NVA over de NMBS waaruit een verstandig persoon alleen maar kan opmaken dat het hele economische federalisme een grote flop is?

Na het Unie-federalisme het economisch federalisme.
Weer een nieuw woord in de Grote Van Dale gekregen, Meester Hans?
Oud 9 januari 2006, 19:57   #8
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Brussel mag dan een wereldstad zijn, het is zeker geen grootstad.
Op zich mag de metro zeker groter. Belangrijker echter vind ik een dicht net. Ik heb al voorbeelden genoeg gezien, waar de metro zoveel geld opslorpte, dat er geen geld meer overbleef voor de rest van het OV-net. Ik heb liever een 20 trams en bussen, ipv 1 metrolijn...
Dat moet je niet te hard zeggen. In Utrecht zou een metrolijn naar de Uithof (het universiteitsterrein) toch wel erg prettig zijn, ter vervanging van de overvolle bussen. En dat zijn dan nog de langste bussen van Europa, 25 meter met dubbele harmonica!

Er is in de jaren negentig wel over gesproken om de bestaande sneltramlijn door te trekken, maar dat werd te duur bevonden. Tja, studenten betalen niet hè, dus die kun je rustig als vee vervoeren.

Citaat:
Indertijd stopte die corridorlijn op veel meer plaatsen, en reed Connexxion (of was het toen nog BBA?) ook in dienst van De Lijn, met zo'n gele ontwaarder vooraan in de bus. Op de een of andere manier werd dat echter onmogelijk gemaakt door de nieuwe aanbestedingsregels in Nederland...
Oh, dat wist ik niet. Ik moest in ieder geval wel een apart tarief betalen, ondanks dat het een Nederlandse bus is. En dat is niet bepaald goedkoop: Hulst-Antwerpen was 5 euro. Antwerpen-Essen met de trein is goedkoper!

Kan wel zijn dat De Lijn geen trajecten meer van Nederland naar Nederland mag rijden door de aanbesteding. Er mag in ieder geval nog wel náár Nederland gereden worden. Op het busstation van Hulst (naja, busstation, een straatje met een paar haltepalen) is ook een halte van De Lijn (die geen "busstation" heet, om het makkelijk te maken) voor twee buslijnen naar Sint-Niklaas, die overigens vreemd genoeg een paar minuten na elkaar vertrekken.

Citaat:
Staat er nog eens een discussie over de splitsing van de NMBS hier? Kan er mij iemand een linkje geven? Dan discussieer ik daar wel verder, zonder deze discussie hiermee te verzwaren...
Bedoel je het Grote NMBS-topic?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2006, 20:03   #9
groentje
Minister-President

Standaard

In Gent, en waarschijnlijk ook in Antwerpen, willen ze de oude trams vernieuwen, dus nieuwe venster, deuren, zetels, een heel nieuwe inrichting, dus. Je zal dus nog wel een tijdje PCC's zien rondtoeren in Gent en Antwerpen. Wat ik persoonlijk nog niet eens erg vind, de Antwerpse PCC zat veel fijner dan die Hermelijnen...

Ik heb trouwens een Lijnkaart, en ik zal altijd mijn kaart ontwaarden. Ook anderen zie ik nog steeds hun kaart ontwaarden. Dus ik zou niet durven zeggen dat die kastjes er alleen voor de sier hangen...
Oud 9 januari 2006, 20:10   #10
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
Hèt Belgisch fenomeen: de Ijzerwafel-Politiek ---> De Antwerpse tunnel was eerst als metro-tunnel gebouwd [omdat Charleroi of Luik of weet-ik-veel waar ook er een metro tunnel is gemouwd] maar wat bleek later, Antwerpen achtte zichzelf te klein voor een echte metro, dus rijdt er een gewone tram in. En zoals het hier hoort hebben ze vergeten de naamborden aan te passen (wordt gezien als pietje-precies gedoe, en da hoort bij Hollanders of Joden of Angelsaksen...etc...etc
Ik weet niet of de halte voor De Lijn ook zo heet, in ieder geval heeft Connexxion de naam zo in de dienstregeling staan.

Het verhaal van de ongebruikte metrotunnels in Antwerpen is mij bekend.

De ondergrondse stations en het gangenstelsel er naartoe (in originele jarenzeventigstijl) deed mij overigens erg veel denken aan Parijs, maar dan iets kleinschaliger. De diepte en de lange roltrappen doen dan weer denken aan het Oostblok, waar de metrostations zich ook altijd zo diep mogelijk onder de grond bevinden. De stations daar vind ik overigens nog steeds de mooiste.
Oud 9 januari 2006, 20:27   #11
groentje
Minister-President

Standaard

Ik begrijp Tempests uitval naar de Angelsaksers ook niet helemaal. Halewijnlaan of metrostation zijn toch geen Engelse termen? Tenzij hij een goed alternatief heeft voor metro... In heel België zijn er voorbeelden van allerhande kunstwerken die uiteindelijk nooit in gebruik zijn genomen. Autosnelwegbruggen in Hasselt, bijvoorbeeld, tram(metro)tunnels in Antwerpen, Brussel of Charleroi...

Een sneltram lijkt me inderdaad een betere oplossing dan zo'n harmonicabus. Zo'n bus is interessant voor OV-freaks, maar iets minder voor de gebruikers. En of het echt zoveel goedkoper is als ze beweren... Een metro is echter wel een serieuze kost. Die tunnels kosten echt handenvol geld, zeker in een zompig land als Nederland . Een (snel)tram in eigen bedding heeft dan een vergelijkbare capaciteit, voor veel minder geld.
Oud 9 januari 2006, 20:29   #12
groentje
Minister-President

Standaard

In het taalgebruik in Vlaanderen is een bushalte, overal waar een bus stopt om mensen uit of op te laten stappen. Ook een busstation is dus een bushalte. Vandaar dat in Leuven de bussen rijden tot "halte busstation"
Oud 9 januari 2006, 20:56   #13
Tempest
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oh, dat wist ik niet. Ik moest in ieder geval wel een apart tarief betalen, ondanks dat het een Nederlandse bus is. En dat is niet bepaald goedkoop: Hulst-Antwerpen was 5 euro. Antwerpen-Essen met de trein is goedkoper!
Ik had eens daarover met iemand van De-Lijn gesproken en die was eerlijk genoeg mij te vertellen dat er een grote ruzie is ontstaan tussen Connexxion en De Lijn, en dat de samenwerking is verbroken, als ik goed herinner omdat de Connexxion bus (Hulst-A'pen-Breda) onderweg niet (meer) wou stoppen op meerdere plaatsen/haltes (buiten A'pen + binnen Belgie).

Daarom heeft De Lijn Connexxion verbannen uit zijn haltes, met name de hoofd-bussstation op de Roosevelt plaats. (Daarom stopt ie, weg van het centrum, in Linkeroever.

Citaat:
twee buslijnen [van De Lijn] naar Sint-Niklaas, die overigens vreemd genoeg een paar minuten na elkaar vertrekken.
Dat bedoelde ik nou net toen ik schreef dat in 't Bourgondische woordenboek bestaat geen enkele term die vergelijkbaar is met de "Hollandse koopmans-geest" of de Angelsaksische business-savy mentaliteit

Citaat:
Op het busstation van Hulst (naja, busstation, een straatje met een paar haltepalen) is ook een halte van De Lijn (die geen "busstation" heet, om het makkelijk te maken
Ja ja, nou, d�*t is de schuld van de Zeeuwen hé

Maar ff serious, Vanwege de ruzie is dus blijkbaar zo dat de haltes van De Lijn in Hulst, niet erkend zijn door Connexxion... net als andersom, de "onbestaande" haltes van Connexxion in Antwerpen (linkeroever & noord...

Kortom, zeg maar de 2 maatschappijen erkennen het bestaan van elkaars haltes en dus ook bus-lijnen eigenlijk niet

Laatst gewijzigd door Tempest : 9 januari 2006 om 21:00.
Oud 9 januari 2006, 21:14   #14
Dimitri

Standaard

Citaat:
Een sneltram lijkt me inderdaad een betere oplossing dan zo'n harmonicabus. Zo'n bus is interessant voor OV-freaks, maar iets minder voor de gebruikers. En of het echt zoveel goedkoper is als ze beweren... Een metro is echter wel een serieuze kost. Die tunnels kosten echt handenvol geld, zeker in een zompig land als Nederland . Een (snel)tram in eigen bedding heeft dan een vergelijkbare capaciteit, voor veel minder geld.
Een metro zou in Utrecht best kunnen eigenlijk, als die onder het centrum door gaat. Komende vanuit de richting Nieuwegein, zou de sneltram in Kanaleneiland-Noord (Weg der Verenigde Naties) ondergronds kunnen gaan, met vervolgens ondergrondse haltes bij de belangrijkste plaatsen in Utrecht: Jaarbeurs, Centraal Station/Hoog Catharijne (winkelcentrum), Centrum (om het even waar: Oudegracht of Janskerkhof bijv.), Lucasbolwerk (Schouwburg), Maliebaan (Spoorwegmuseum) en Wilhelminapark (park en wijken ten oosten van het centrum). Om vervolgens in Rijnsweerd (bedrijventerrein) weer boven de grond te komen en daarna als sneltram het universiteitsterrein te bedienen, met als eindpunt het AZU (academisch ziekenhuis). Of, waarom niet, de lijn nog verder doortrekken naar Zeist, een grote forensengemeente.

Maar dat is natuurlijk veel te ambitieus voor een megastudentendorp als Utrecht. Vrije busbanen is het enige dat ze konden verzinnen en dat wordt dan verkocht als 'hoogwaardig openbaar vervoer' (hov).
Oud 9 januari 2006, 21:22   #15
Dimitri

Standaard

Citaat:
In het taalgebruik in Vlaanderen is een bushalte, overal waar een bus stopt om mensen uit of op te laten stappen. Ook een busstation is dus een bushalte. Vandaar dat in Leuven de bussen rijden tot "halte busstation"
Dat laatste had De Lijn in Hulst beter ook gedaan: halte Busstation. Nu heet de halte naar de straat (Zandstraat geloof ik), waardoor je zonder de situatie ter plaatse te kennen niet zou weten dat daar ook het busstation van de Nederlandse bussen is. Als je wilt overstappen is dat toch wel handig om te weten...
Oud 9 januari 2006, 21:33   #16
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik had eens daarover met iemand van De-Lijn gesproken en die was eerlijk genoeg mij te vertellen dat er een grote ruzie is ontstaan tussen Connexxion en De Lijn, en dat de samenwerking is verbroken, als ik goed herinner omdat de Connexxion bus (Hulst-A'pen-Breda) onderweg niet (meer) wou stoppen op meerdere plaatsen/haltes (buiten A'pen + binnen Belgie).

Daarom heeft De Lijn Connexxion verbannen uit zijn haltes, met name de hoofd-bussstation op de Roosevelt plaats. (Daarom stopt ie, weg van het centrum, in Linkeroever.
Er waren toch wel wat instappers op de Halewijnlaan, dus het is blijkbaar wel bekend. En de Noorderplaats, is dat niet dichter bij het centrum? In ieder geval typisch dat ze daar ruzie over krijgen. Voor veel Nederlandse klanten is het waarschijnlijk belangrijk om snel in Breda te kunnen komen en dan helpt het niet als je op het Vlaamse traject dorpsbus gaat spelen.

Citaat:
Dat bedoelde ik nou net toen ik schreef dat in 't Bourgondische woordenboek bestaat geen enkele term die vergelijkbaar is met de "Hollandse koopmans-geest" of de Angelsaksische business-savy mentaliteit
Om heel eerlijk te zijn, zei ik op dat moment: wat een luxe, twee buslijnen, waar zouden ze dat van betalen? En het is spijtig om te zeggen, maar toen we de grens over reden, voelden we meteen al waar Vlaanderen het geld niet had uitgegeven: eerst een slecht geasfalteerde weg en vervolgens een betonplatenweg. Ik had gehoopt dat de kwaliteit van de wegen inmiddels al was verbetert, maar helaas.
Oud 9 januari 2006, 22:17   #17
groentje
Minister-President

Standaard

Kasseien zijn vrij zeldzaam voor andere wegen dan landwegen en autoloze of -arme straten in het stadscentrum, hoor. Over die wegen in betonplaten, daar geef ik je groot gelijk in. Het moet voor mij geen asfalt zijn, maar een beetje aangenamer rijden (met de wagen en de fiets) moet toch mogelijk zijn...
Oud 9 januari 2006, 22:26   #18
Tempest
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Kasseien zijn vrij zeldzaam voor andere wegen dan landwegen en autoloze of -arme straten in het stadscentrum, hoor
groentje, waarom niet de kasseien gewoon uitroeien? In Nederland is het volledig verdwenen (behalve op één enkele plaats voor de symbool, voor de nostalgie: de plein op 't Dam in Amsterdam
Oud 9 januari 2006, 23:51   #19
Dimitri

Standaard

Citaat:
groentje, waarom niet de kasseien gewoon uitroeien? In Nederland is het volledig verdwenen (behalve op één enkele plaats voor de symbool, voor de nostalgie: de plein op 't Dam in Amsterdam
Dat is niet waar. Ik ken nog genoeg plaatsen waar er kinderkopjes (want zo worden ze in NL genoemd, waarschijnlijk door een perverse geest bedacht) liggen. Hier in Drenthe bijvoorbeeld zijn er redelijk wat oude landweggetjes met kinderkopjes, of 'flinten' zoals ze hier heten (lees ik op internet ). Soms worden ze ook gebruikt in oude dorps- of stadscentra, voor de sfeer. Maar een erg prettige bestrating is het natuurlijk niet. Ik heb liever mooie klinkers: zelfde nostalgische effect, maar een stuk vlakker.

Ik zat me af te vragen of de slechte wegen in Vlaanderen misschien ook gebruikt worden als een soort snelheidsbeperking. Hier in de buurt ken ik een aantal gevallen waar de weg naar het dorp toe geasfalteerd is, maar de wegen in het dorp zelf niet (klinkers), waardoor je vanwege de herrie en de trillingen automatisch geneigd bent zachter te rijden. Werkt dat in Vlaanderen ook zo?
In ieder geval denk ik dat de producenten van schokdempers goude zaken doen in België.
Oud 10 januari 2006, 01:15   #20
Tempest
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Hier in Drenthe bijvoorbeeld zijn er redelijk wat oude landweggetjes met kinderkopjes, of 'flinten' zoals ze hier heten (lees ik op internet )
Ja sorry hoor maar ik heb Drenthe niet onderzocht (alleen Enschede bezocht, na de vuurwerkramp

maar het is gewoon een feit dat - behalve als rondpunt/plein-versieringen geen enkele kassei- (dat is: ruige, ongelijke, fiets/baby/rolstoel/wijvenschoen-onvriendelijke steen, let-op: 'k bedoel niet baksteen) geen enkele wegen/straten te vinden zijn in Holland, Utrecht, Zeeland, Friesland, en 100% absoluut zeker geen-centimeter oppervlak in Flevoland, en ik geloof de rest ongetwijfeled ook.

Citaat:
In ieder geval denk ik dat de producenten van schokdempers goude zaken doen in België.
Wat denk je van de fiets/auto banden zaken... das pas vette poen
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be