![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Moeten de ex-Joegoslavische grenzen veranderen? | |||
Ja: in het voordeel van Servië |
![]() ![]() ![]() |
7 | 30,43% |
Ja: op basis van het etniciteiten-principe |
![]() ![]() ![]() |
9 | 39,13% |
Nee: zo is het goed |
![]() ![]() ![]() |
6 | 26,09% |
Nee: Servië moet nog kleiner |
![]() ![]() ![]() |
1 | 4,35% |
Aantal stemmers: 23. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burgemeester
|
![]() Ex-Joegoslavië bestaat vandaag de dag uit 7 onafhankelijke republieken: Servië, Montenegro, Kosovo, Macedonië, Kroatië, Bosnië-Herzegovina en Slovenië. In 1989-1995 is het land in een bloedige burgeroorlog uiteengevallen.
Recente etnische verschuivingen: * Bosnië: De Bosnisch-Kroatische Federatie heeft via een etnische telling toegegeven dat de districten Drvar, Bosansko Grahovo en Glamoc etnisch Servisch zijn, en er is een grote kans dat nu (2009) ook Bosanski Petrovac (bij Bihac) een Servische meerderheid heeft. Hiermee vormen de Serviërs 8% van de bevolking van de Moslim-Kroatische Federatie en nemen meer als 10% van diens grondgebied in. * Kroatië: Een telling heeft uitgewezen dat de Serviërs in Oost-Slavonië nog steeds de meerderheid vormen, en dat in Knin weer 21% van de bevolking Servisch is. Feiten: - Republika Srpska wil nog steeds aansluiting bij Servië - Bosnië heeft nog steeds geen rust (er is een internationale legermacht) - Kosovo kent een Servische minderheid (Kosovska Mitrovica) Mijn vraag is nu de volgende: zou er in Joegoslavië opnieuw een herziening van de grenzen moeten plaatsvinden naar etnische lijnen? Als volgt: - Kosovoska Mitrovica en de etnisch Servische gebieden van Kosovo die direct aan Servië grenzen naar Servië in ruil voor erkenning van Kosovo - volksstemming in de voormalige deelstaat Oost-Slavonië van de Servische Krajijna over aansluiting bij Servië (drempel: 60% ja) - opsplitsen van Bosnië: etnisch Servische gebieden naar Servië, etnisch Kroatische gebieden naar Kroatië, Bosniakken beslissen of bij Servië of bij Kroatië (in beidde landen autonomie) Ik denk dat alleen zo rust en vrede daar blijvend kunnen worden.
![]() |
#2 |
Burgemeester
|
![]() Hier nog even een kaart van Bosnië na een volkstelling uit 2008:
http://euroheritage.net/bosniamap.PNG En Kosovska Mitrovica: http://www.axisglobe.com/Image/2006/...Kosovo/4-1.jpg
![]() |
#3 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
www.wikipedia.nl Zoek onder: - Knin - Vukovar - Drvar - West-Bosnië - Kroatische Krajina - Kosovo
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementslid
|
![]() Het is daar al een tijd rustig geweest. Nieuwe grenswijzigingen kunnen alleen de wrijvingen weer opvoeren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Burgemeester
|
![]() Rustig? Het is er alles behalve rustig. Rellen in Kosovo, nationalisme dat in Servië weer de grootste partij word. De president van de Republika Srspka die met een referendum over onafhankelijkheid dreigt. Servische rellen in Knin .... ik weet niet wat jij rustig vind, maar ik zie hier een bom met het woord "genocide" erop
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Is niet op te lossen vanuit onze zetel
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Lijkt me een zeer gevoelig onderwerp!
Een aantal opmerkingen: - wat bedoel je juist met "Servische grond". Ik bedoel, je kan kijken welke districten een Servische (absolute of relatieve) meerderheid hebben, of je kan dat per gemeente gaan doen. Niet zelden heb je nog binnen een gemeente al een verschil tussen de dorpen. En zo kan je dus bezig blijven. - op basis van welke tellingen? Die van voor 1990? Of de huidige? In zekere zin zou je het etnisch zuiveren gaan belonen als je je baseert op de huidige, en geef je vooral de boodschap om zeker niet met elkaar te leren omgaan, want elkaar wegpesten brengt dus blijkbaar op.
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kosovo: liever stout en moedig dan braaf en zwak !!!
Een voorbeeld voor Vlaanderen !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Een hek eromheen en niemand er in of uit.
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Ik beroep me op het "recht der volkeren" van Woodrow Wilson.
![]() |
![]() |
#12 |
Burgemeester
|
![]() Ja. Hebt u ook nog inteliggente antwoorden in petto of niet? Dit is een forum... geen dierentuin
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() Op basis van het etniciteitsprinicipe, zo haal je de lont enigszins uit het kruidvat. Probleem is dat bepaalde etnische groepen aanspraak maken op grondgebied waar ze nu niet leven of in de (grote) minderheid. Dus waar trek je de lijn, letterlijk en figuurlijk?
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik denk niet dat herzieningen van de grenzen bevorderend zijn voor de stabiliteit in de regio. Dat creëert enkel nieuwe frustraties.
![]() |
#17 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Een gebied in Bosnië of Kroatië dat bij annexatie van de Republika Srpska bij Servië direct aan Servië grenst en een Servische meerderheid heeft van minimaal 60%. Hierbij komen dus gebieden in West-Bosnië en Oost-Slavonië in aanmerking, samen met Kosovska Mitrovica. Ik ben tegen een nieuwe Krajina of iets in die trend. De Serviërs daar vormen net 20% van de bevolking, en komen dus sowieso niet in aanmerking.
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() Laten we de oude wanen verbannen uit deze tijden. Eenieder die religie of nationalisme aanhangt schieten we naar de maan waar ze een nieuwe oude samenleving kunnen starten. Aldus lost de overbevolking op aarde zich vanzelf op. Volgens mijn natte duim kan 95 % aardbewoners naar de maan verkassen.
|
![]() |
![]() |