Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 maart 2006, 21:53   #1
FT
Provinciaal Statenlid

FT's schermafbeelding

Standaard Is Frans jongerenbanenplan echt nefast?

Mij lijkt het plan van de Franse regering lang zo slecht nog niet. Hierdoor kunnen jongeren waarschijnlijk sneller aan de bak geraken. Als ze zich kunnen bewijzen zit er een goeie kans in dat ze bij een bedrijf kunnen blijven.

Ik begrijp de angst van die studenten wel. Maar als we het een beetje vanop een afstand bekijken, zo het echt zo slecht zijn ... ?
Oud 23 maart 2006, 22:00   #2
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FT Bekijk bericht
Mij lijkt het plan van de Franse regering lang zo slecht nog niet. Hierdoor kunnen jongeren waarschijnlijk sneller aan de bak geraken. Als ze zich kunnen bewijzen zit er een goeie kans in dat ze bij een bedrijf kunnen blijven.

Ik begrijp de angst van die studenten wel. Maar als we het een beetje vanop een afstand bekijken, zo het echt zo slecht zijn ... ?
Inderdaad. Een proef-periode-job is toch niets nieuws? De kans bestaat dat het bedrijf de jongere vast aanneemt en indien niet, is er toch wat ervaring opgedaan en geld verdiend. Wat zijn trouwens de alternatieven van de studenten en vakbonden om de 23% jeugdwerkloosheid aan te pakken?
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2006, 22:42   #3
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FT Bekijk bericht

Ik heb tot hiertoe op de Vlaamse media nog geen uitleg gehoord over het CPE. Het enige dat men meldt is dat er snel en zonder uitleg kan ontslaan worden. Zoals ik de inhoud begrepen heb, is er een proefperiode van 2 jaar waar in de loop van die periode de opzegtermijn geleidelijk groter wordt om na 2 jaar gelijk te worden aan een gewoon contract. Dus niet bijzonders.(volgens Belgische normen). In Frankrijk moet bij ontslag omklede redenen gegeven worden zodat de vakbond de baas hierover kan aanspreken en betwisten. Wie is de baas ? Zet maar eens de echte reden op papier. Je zal aangeklaagd worden voor discriminatie of racisme.

De hele heise gaat niet om het CPE maar het is een krachtmeting van de minderheid (links) tegen de regering (rechts).

Laatst gewijzigd door Cyrano : 23 maart 2006 om 22:45.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2006, 22:45   #4
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Inderdaad. Een proef-periode-job is toch niets nieuws? De kans bestaat dat het bedrijf de jongere vast aanneemt en indien niet, is er toch wat ervaring opgedaan en geld verdiend. Wat zijn trouwens de alternatieven van de studenten en vakbonden om de 23% jeugdwerkloosheid aan te pakken?
het alternatief lijkt me duidelijk...

je neemt datzelfde banenplan en schrapt daaruit de punten waartegen de betoging gericht was

logisch toch ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2006, 22:51   #5
longhorn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
het alternatief lijkt me duidelijk...

je neemt datzelfde banenplan en schrapt daaruit de punten waartegen de betoging gericht was

logisch toch ?
En die punten zijn? Afdanken zonder reden? Of niet mogen afdanken gedurende 2 jaar?
Oud 23 maart 2006, 22:52   #6
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Ik heb tot hiertoe op de Vlaamse media nog geen uitleg gehoord over het CPE. Het enige dat men meldt is dat er snel en zonder uitleg kan ontslaan worden. Zoals ik de inhoud begrepen heb, is er een proefperiode van 2 jaar waar in de loop van die periode de opzegtermijn geleidelijk groter wordt om na 2 jaar gelijk te worden aan een gewoon contract. Dus niet bijzonders.(volgens Belgische normen). In Frankrijk moet bij ontslag omklede redenen gegeven worden zodat de vakbond de baas hierover kan aanspreken en betwisten. Wie is de baas ? Zet maar eens de echte reden op papier. Je zal aangeklaagd worden voor discriminatie of racisme.

De hele heise gaat niet om het CPE maar het is een krachtmeting van de minderheid (links) tegen de regering (rechts).
als ik je zo hoor spreken, in acht genome dat laatste zinnetje, dan is het de rechtse regering dus te doen om allochtonen of al wat niet rasecht frans is als tweederangburgers een bijhorend tweederangsjobke te bezorgen ?
Oud 23 maart 2006, 22:54   #7
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En die punten zijn? Afdanken zonder reden? Of niet mogen afdanken gedurende 2 jaar?
? tiens ... hoef je dat nog te vragen
Oud 23 maart 2006, 23:03   #8
longhorn
Minister-President

Standaard

Citaat:
? tiens ... hoef je dat nog te vragen
Neen, maar dat lijken wel de knelpunten. Laat de jongeren zichzelf tenminste bewijzen. Als er van op voorhand een arbeidscontract nodig is, belandt men onmiddellijk in een comfortabele positie terwijl de werkgever soms met de gebakken peren kan zitten. Wat is er nu verkeerd aan het scheiden van het kaf van het koren?
Oud 23 maart 2006, 23:10   #9
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Neen, maar dat lijken wel de knelpunten. Laat de jongeren zichzelf tenminste bewijzen. Als er van op voorhand een arbeidscontract nodig is, belandt men onmiddellijk in een comfortabele positie terwijl de werkgever soms met de gebakken peren kan zitten. Wat is er nu verkeerd aan het scheiden van het kaf van het koren?
daar heb je een normale proefperdiode voor, daar heb je niet zoiets vergaand als de CPE voor nodig.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2006, 23:11   #10
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

en wat fijn dat er nog maar eens een nieuwe thread hierover gestart wordt.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2006, 23:17   #11
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) dat probleem kan zich na die twee jaar ook manifesteren :
mensen gaan die twee jaar netjes 'uitzitten' en dan zich dan profileren in die nieuwe comfortabele positie en ben je weer bij 't begin
2) een 'normaal' contract beoogt beide partijen te begunstigen met dezelfde zekerheden ( al zijn daar tal van uitzonderingen op : hangt ook af van het soort contract ) : hier zie ik dat dus niet zitten
3) het scheiden van het kaf van het koren ( in de gewichtige betekenis ) kan door tal van andere reeds bestaande procedures : het is tenslotte net dat, dat de reden tot ontslag vormt
dus ik zie niet goed in waarom je nu plots geen reden meer zou moeten opgeven
4) vergelijk het even met het Belgische systeem van stage ( zelfs daar is meer zekerheid : 6 maanden ) en dan stel je vast dat dit zeker zal leiden tot (goedkopere) gemakkelijkere hanteerbaar/manipuleerbaar werkvolk

Laatst gewijzigd door praha : 23 maart 2006 om 23:18.
Oud 23 maart 2006, 23:19   #12
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, Longhorn, zwaar sociaal beschermden gaan dat toch nooit begrijpen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2006, 23:20   #13
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
als ik je zo hoor spreken, in acht genome dat laatste zinnetje, dan is het de rechtse regering dus te doen om allochtonen of al wat niet rasecht frans is als tweederangburgers een bijhorend tweederangsjobke te bezorgen ?
Het lijkt mij dat de franse regering poogt de jeugdwerkeloosheid terug te dringen. Deze situeert zich vooral bij de laaggeschoolde jongeren uit de banlieu. Een beetje flexibiliteit t.o.v. beginners is zeker nodig om de bedrijven over de brug te krijgen. De allochtone afkomst, 2° of 3° generatie, doet niet zoveel terzake. Dat valt nog best mee in Frankrijk. De oude fransen kunnen nog redelijk om met de nieuwe fransen. Maar als een groot aantal jongeren niet deugen qua attitude of opleiding dan moet je er toch vanaf geraken. Dit is in het huidige systeem bijna niet mogelijk of zeer duur.
Tweederangs jobs moeten nu eenmaal ook ingevuld worden. Hard werken en studeren helpt om niet tot deze groep te moeten behoren.
Oud 23 maart 2006, 23:26   #14
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

btw ...
kan iemand me eens vertellen wat het voordeel is van geen reden te hoeven opgeven als er toch een reden zou zijn waarom je iemand zou willen ontslaan
( exclusief het eerder aangehaalde 'slip of the tongue' )

al de reden die ik mezelf kan bedenken waarom je iemand zou willen ontslaan zonder (grondige) reden, zijn de volgende :
- familielid / vrienden / kenissen staan te wachten
- werknemer weet na verloop van tijd teveel wat zijn/haar rechten zijn
- werknemer gaat op hetzelfde tempo werken als de doorsnee vaste werknemer
- kleurtje staat me niet aan, maar zo nu en dan neem ik er eentje aan die ik dan meteen weer ontsla om de statistieken wat op te krikken
- etc
Oud 23 maart 2006, 23:31   #15
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
daar heb je een normale proefperdiode voor, daar heb je niet zoiets vergaand als de CPE voor nodig.
Een CPE heeft ook een opzegperiode en is geen willekeur maar het gaat sneller in het begin. De lonen zijn gelijk voor alle contracten . Een CPE werknemer heeft na een maand recht op een opleiding, met kosten voor het bedrijf. Als je de eerste maand niet haalt dan ben je waarschijnlijk kaf.
Oud 23 maart 2006, 23:32   #16
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het lijkt mij dat de franse regering poogt de jeugdwerkeloosheid terug te dringen. Deze situeert zich vooral bij de laaggeschoolde jongeren uit de banlieu. Een beetje flexibiliteit t.o.v. beginners is zeker nodig om de bedrijven over de brug te krijgen. De allochtone afkomst, 2° of 3° generatie, doet niet zoveel terzake. Dat valt nog best mee in Frankrijk. De oude fransen kunnen nog redelijk om met de nieuwe fransen. Maar als een groot aantal jongeren niet deugen qua attitude of opleiding dan moet je er toch vanaf geraken. Dit is in het huidige systeem bijna niet mogelijk of zeer duur.
Tweederangs jobs moeten nu eenmaal ook ingevuld worden. Hard werken en studeren helpt om niet tot deze groep te moeten behoren.
makkelijker het kaf van het koren scheiden dus : daar zijn reeds genoeg bestaande procedures voor
mmm.. juist als we ze inderdaad zo moeten noemen ( vuilnisman ofzo ), maar daarom hoeven ze niet tweederangs inzake bescherming/rechten te zijn

Laatst gewijzigd door praha : 23 maart 2006 om 23:35.
Oud 23 maart 2006, 23:35   #17
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een CPE heeft ook een opzegperiode en is geen willekeur maar het gaat sneller in het begin. De lonen zijn gelijk voor alle contracten . Een CPE werknemer heeft na een maand recht op een opleiding, met kosten voor het bedrijf. Als je de eerste maand niet haalt dan ben je waarschijnlijk kaf.
kan je dat verduidelijken ... over welke opzegtermijnen resp. periodes spreken we hier
Oud 23 maart 2006, 23:37   #18
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
btw ...
kan iemand me eens vertellen wat het voordeel is van geen reden te hoeven opgeven als er toch een reden zou zijn waarom je iemand zou willen ontslaan
( exclusief het eerder aangehaalde 'slip of the tongue' )

al de reden die ik mezelf kan bedenken waarom je iemand zou willen ontslaan zonder (grondige) reden, zijn de volgende :
- familielid / vrienden / kenissen staan te wachten
- werknemer weet na verloop van tijd teveel wat zijn/haar rechten zijn
- werknemer gaat op hetzelfde tempo werken als de doorsnee vaste werknemer
- kleurtje staat me niet aan, maar zo nu en dan neem ik er eentje aan die ik dan meteen weer ontsla om de statistieken wat op te krikken
- etc
Onbewaamheid is een grondige reden.
Gebrek aan werk wegens veranderde economische toestand is een grondige reden.
Een goede werknemer is goud waard, die onsla je niet ! Goed heeft niets te maken met kleur of afkomst.
Oud 23 maart 2006, 23:39   #19
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
makkelijker het kaf van het koren scheiden dus : daar zijn reeds genoeg bestaande procedures voor
mmm.. juist als we ze inderdaad zo moeten noemen ( vuilnisman ofzo ), maar daarom hoeven ze niet tweederangs inzake bescherming/rechten te zijn
De prijs om binnen de bestaande procedures in Frankrijk het kaf van het koren te scheiden overtreft het voordeel om een beginneling in dienst te nemen.
Oud 23 maart 2006, 23:41   #20
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onbewaamheid is een grondige reden.
Gebrek aan werk wegens veranderde economische toestand is een grondige reden.
Een goede werknemer is goud waard, die onsla je niet ! Goed heeft niets te maken met kleur of afkomst.
je zegt het zelf... goede redenen ... grondige redenen
dus nogmaals ....
waarom dan heel de hetze om die goede reden plots niet meer te hoeven opgeven gedurende twee jaar ?

Laatst gewijzigd door praha : 23 maart 2006 om 23:42.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be