Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2006, 19:39   #1
Groenrechts
Vreemdeling

Standaard BTW afschaffen op groenten en fruit

Volgens onderzoek blijkt dat de Belg veel te weinig groenten en fruit eet. Maar groenten en fruit zijn volgens mij veel en veel te duur. Gezien de noodzaak voor de volkgezondheid dat men voldoende groenten en fruit eet zie ik dit als een zeer kwalijke zaak. Mijn stelling is daarom:

De huidige prijzen van groenten en fruit vormen een belemmering voor de volkgezondheid en dienen daarom verlaagt te worden door de BTW af te schaffen op deze gezonde etenswaren.

Laatst gewijzigd door Groenrechts : 17 mei 2006 om 19:57.
Groenrechts is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2006, 19:49   #2
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groenrechts Bekijk bericht
Volgens onderzoek blijkt dat de Belg veel te winig groenten en fruit eet. Maar groenten en fruit zijn volgens mij veel en veel te duur. Gezien de noodzaak voor de volkgezondheid dat men voldoende groenten en fruit eet zie ik dit als een zeer kwalijke zaak. Mijn stelling is daarom:

De huidige prijzen van groenten en fruit vormen een belemmering voor de volkgezondheid en dienen daarom verlaagt te worden door de BTW af te schaffen op deze gezonde etenswaren.
Volledig mee eens doch enkel waar het inlandse producten betreft.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2006, 20:40   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens onderzoek blijkt dat de Belg veel te weinig groenten en fruit eet. Maar groenten en fruit zijn volgens mij veel en veel te duur. Gezien de noodzaak voor de volkgezondheid dat men voldoende groenten en fruit eet zie ik dit als een zeer kwalijke zaak. Mijn stelling is daarom:

En vervolgens gewoon weer opslaan naar de huidige prijs zeker?
Alsof we het nog niet kennen.
Oud 17 mei 2006, 20:47   #4
CutTheCrap
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Schaf de europese landbouwsubsidies af, stop met gratis dumpen van europese overschotten overshotten op de afrikaanse markt en we kunnen allen samen heerlijke goedkope vruchten eten. De voordelen zijn, wij betalen minder belastingen, Afrikaanse producten hebben vrije toegang tot onze markten, de Afrikaanse boeren hebben een behoorlijk inkomen en wij hebben goede produckten aan een eerlijke prijs. Enkel jammer voor de europese boeren en hun machtige organisaties.
CutTheCrap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2006, 21:16   #5
Blazer
Schepen

Blazer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CutTheCrap Bekijk bericht
Schaf de europese landbouwsubsidies af, stop met gratis dumpen van europese overschotten overshotten op de afrikaanse markt en we kunnen allen samen heerlijke goedkope vruchten eten. De voordelen zijn, wij betalen minder belastingen, Afrikaanse producten hebben vrije toegang tot onze markten, de Afrikaanse boeren hebben een behoorlijk inkomen en wij hebben goede produckten aan een eerlijke prijs. Enkel jammer voor de europese boeren en hun machtige organisaties.

Inderdaad! Het is door onze landbouwsubsidies dat we het Zuiden arm houden.
Afschaffen die handel! Het zou de landbouwers hier dwingen om nieuwe teelten of rassen te ontwikkelen om op die manier terug rendabel te worden

Weg met het protectionisme!
Oud 17 mei 2006, 23:53   #6
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blazer Bekijk bericht
Inderdaad! Het is door onze landbouwsubsidies dat we het Zuiden arm houden.
Afschaffen die handel! Het zou de landbouwers hier dwingen om nieuwe teelten of rassen te ontwikkelen om op die manier terug rendabel te worden

Weg met het protectionisme!
De Europese boeren kunnen dan misschien koolzaad zaaien, dan worden we minder afhankelijk van de olie-producerende landen en het is beter voor het milieu
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2006, 23:56   #7
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Tis verdomme zes procent. Die zal nu ook niet het verschil maken zeker.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2006, 23:56   #8
Percalion

Standaard

Den BTW dus hé.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 00:33   #9
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Gewoon groen afschaffen zou ook al helpen.
Oud 18 mei 2006, 00:38   #10
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Gewoon groen afschaffen zou ook al helpen.
Het kleur groen af schaffen? Dat debat in de Kamer wil ik zeker mee maken, lol...
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Oud 18 mei 2006, 06:23   #11
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
Volledig mee eens doch enkel waar het inlandse producten betreft.
Het is omdat het inlandse producten zijn dat het zo duur is.
Oud 18 mei 2006, 06:27   #12
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CutTheCrap Bekijk bericht
Men moet een nationale / regionale landbouw subsidieren voor de staatsveiligheid. Als jij graag afhankelijk bent van imports uit de derde wereld voor wat er in uw bord ligt is dat uw zaak, maar kom bij mij niet zagen als er oorlog uitbreekt en ge sterft van den honger.
Oud 18 mei 2006, 06:33   #13
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Men moet een nationale / regionale landbouw subsidieren voor de staatsveiligheid. Als jij graag afhankelijk bent van imports uit de derde wereld voor wat er in uw bord ligt is dat uw zaak, maar kom bij mij niet zagen als er oorlog uitbreekt en ge sterft van den honger.
Als er 1 ontwikkelingsland dat voedsel verkoopt aan België in oorlog raakt, dan zullen de Belgen echt wel niet verhongeren, zulle. Enkel als geen enkel Zuid-Amerikaans, Afrikaans of Aziatisch land nog voedsel zou kunnen leveren zou er een probleem kunnen zijn.
Maar de meeste oorlogen hebben economische redens. Als alle ontwikkelingslanden meer inkomsten kunnen verwerven door voedsel te verkopen aan de rijkere landen dan gaan ze het veel te druk hebben met landbouw te bedrijven en zich veel minder kunnen bezig houden met oorlog voeren.
Oud 18 mei 2006, 09:20   #14
Blazer
Schepen

Blazer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Punt! Langs de andere kant, als er oorlog komt zullen de Amerikanen ons wel komen helpen zeker. Of anders planten we aardappelen in onze bloembakken.

Maar serieus nu, op vele akkers staat tegenwoordig maïs. Hiervoor krijgt de boer 250 euro per hectare (dacht ik). Die Maïs wordt ingekuild als wintervoer voor het melkvee. Met de subsidie koopt de boer synthetisch voer, ingevoerd (haha woordspeling ) vanuit een ver land. De koeien eten een hele winter van dat synthetisch voer. De ingekuilde mais wordt het volgende jaar weggegooid en er wordt nieuwe mais ingekuild.

Nu weet ik wel dat we in tijden van nood wellicht ook wel meer maïs zullen eten, maar of we daarmee onze afhankelijkheid van buitenlands voedsel wegwerken?
Oud 18 mei 2006, 09:58   #15
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Tis verdomme zes procent. Die zal nu ook niet het verschil maken zeker.
Eeh zeg! En ik die jou net begon te respecteren als libertaire opponent!

u heeft volledig (mijn) gelijk natuurlijk.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 18 mei 2006 om 10:00.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 10:01   #16
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
De Europese boeren kunnen dan misschien koolzaad zaaien, dan worden we minder afhankelijk van de olie-producerende landen en het is beter voor het milieu
Hoera! Een medestander!
En vooral: de boeren hebben een zeker inkomen (voldoen aan de energievraag) en geen subsidie meer. We zijn dan ook minder afhankelijk van de Amerikaanse stoten op internationaal vlak.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 18 mei 2006 om 10:03.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 13:02   #17
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Eeh zeg! En ik die jou net begon te respecteren als libertaire opponent!

u heeft volledig (mijn) gelijk natuurlijk.

bwa, een consumptiebelasting is economisch verkiesbaar boven een inkomstenbelasting, ik heb als libertariër liever een BTW van 6% dan een inkomstenbelasting van 50%. Laat die BTW van 6% dus gerust en schaf alle andere belastingen af

En serieus: sinds wanneer is het een "rechts" standpunt om zich te moeien met wat mensen eten en hoe ze hun leven leiden?
Oud 19 mei 2006, 04:33   #18
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blazer Bekijk bericht
Punt! Langs de andere kant, als er oorlog komt zullen de Amerikanen ons wel komen helpen zeker. Of anders planten we aardappelen in onze bloembakken.

Maar serieus nu, op vele akkers staat tegenwoordig maïs. Hiervoor krijgt de boer 250 euro per hectare (dacht ik). Die Maïs wordt ingekuild als wintervoer voor het melkvee. Met de subsidie koopt de boer synthetisch voer, ingevoerd (haha woordspeling ) vanuit een ver land. De koeien eten een hele winter van dat synthetisch voer. De ingekuilde mais wordt het volgende jaar weggegooid en er wordt nieuwe mais ingekuild.

Nu weet ik wel dat we in tijden van nood wellicht ook wel meer maïs zullen eten, maar of we daarmee onze afhankelijkheid van buitenlands voedsel wegwerken?
Druiven in hoeilaart, zwijnen in west vlaanderen, bieten in Tienen etc.

Het is trouwens niet enkel over mais, het is een kwestie dat de eigenlijke boer nog bestaat en het veld er nog is.

Voor mijn part subsidieert ge hem 100% en laat ge zijn opbrengst ergens wegrotten.
Oud 19 mei 2006, 05:55   #19
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Als er 1 ontwikkelingsland dat voedsel verkoopt aan België in oorlog raakt, dan zullen de Belgen echt wel niet verhongeren, zulle. Enkel als geen enkel Zuid-Amerikaans, Afrikaans of Aziatisch land nog voedsel zou kunnen leveren zou er een probleem kunnen zijn.
Maar de meeste oorlogen hebben economische redens. Als alle ontwikkelingslanden meer inkomsten kunnen verwerven door voedsel te verkopen aan de rijkere landen dan gaan ze het veel te druk hebben met landbouw te bedrijven en zich veel minder kunnen bezig houden met oorlog voeren.
Heel nobel gedacht Fozzie. Maar ik ben bang dat je hier teleurgesteld gaat worden. Voorbeeld. Ten tijde van band aid en de grote hongersnood in Ethiopië was de grootste graanexporteur van Afrika, Ethiopië. Met het geld dat de Ethiopische regering daarmee binnenkreeg, werden wapens aangekocht om de oorlog tegen de christelijke rebellen te kunnen voeren.

TomB heeft gelijk. Beter de oogsten hier weg te gooien maar de landbouwcapaciteit te houden, dan volledig afhankelijk te worden van buitenlandse import.

Maar de nog betere optie is die van koolzaad. Dan houden we de landbouwcapaciteit, en verdienen onze boeren er beter aan.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 06:14   #20
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Het klinkt natuurlijk allemaal zo nobel en eerlijk, dat opensmijten van de grenzen voor voedselimports uit den verre... Maar staat er iemand stil bij het feit dat de kwaliteitsvereisten die een Europese boer krijgt opgelegd stukken zwaarder zijn dan wat die derde-wereldlanden kunnen aanbieden?

Of gaan we die normen "in naam van de goede zaak" ook maar systematisch afbouwen? Nog een plofkipje iemand? Of wat gerst met sporen van één of ander ouderwets sproeimiddel?

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be