![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() [SIZE=3]'Splitsing geen slechte zaak voor Vlaanderen en Wallonië'[/SIZE]
![]() Zowel voor Wallonië als Vlaanderen zou een splitsing van het land op economisch vlak niet noodzakelijk een slechte zaak zijn. Dat zegt voormalig VLD-parlementslid Paul De Grauwe, professor economie aan de KUL, in een interview met L'Echo. "Met de globalisering en het wegvallen van talrijke obstakels, stellen we vast dat de kleine landen zich erg performant kunnen tonen in een gemondialiseerde markt". Volgens de economieprofessor bemoeilijkt de aanwezigheid van twee culturen in België het uitwerken van compromissen. Volgens De Grauwe is het debat over de uitholling van de competitiviteit ook sterk overdreven. "Het discours dat stelt dat onze competitiviteit keldert, is gebaseerd op een beperkt aantal landen en zonder rekening te houden met de productiviteit. Dat wil niet zeggen dat we geen hoge loonkosten hebben, wat ons voor problemen stelt tegenover lageloonlanden. Maar dat probleem is niet groter dan voor Duitsland of de Scandinavische landen". (blega) HLN 13.5.6</STRONG></EM></U></I></B> |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Al die stoute separatisten
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementslid
|
![]() Vlaanderen onafhankelijk=ik verhuis(waarschijnlijk Engeland of Nederland).
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik naar Wallonië 8)
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() VL onafhankelijk = Nederlands paspoort aanvragen. Voldoe toch aan alle voorwaarden. Ik zou me dood schamen voor vlaamse papieren....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Allez-vous en...
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ging je naar België verhuisd zijn, mocht je in pakweg Frankrijk was geboren?? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Paul De Grauwe zegt hier niets wat hij nog niet eerder verteld heeft bij z'n interview met Meervoud een maand geleden. Maar sommige bladen krijgen dan ook meer media-aandacht dan andere...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Als er 1 ding is wat ik gisteren op de forummeeting geleerd heb, is dat we het allemaal het beste voor hebben en we allen streven naar een staat waarin goed bestuur is. Zulke reacties getuigen echter van een eng nationalisme, iets wat men juist de tegenpartij verwijt.
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Fisherman, Tavek en Pietje reageren zeer goed. Liever het land verlaten dan voor de splitsing van het land pleiten. Ik zou oftewel naar Frankrijk, oftwel ergens buiten Europa (Canada, Australië, VS, of tropische landen) vertrekken en natuurlijk mijn nationaliteit laten veranderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch niet bij die Bretoenen, Elzassers, Occitanen, Vlamingen,...?
Toch niet bij die separatistische Québecanen? Toch niet bij die separatisten uit Hawaii? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() België is hun land, niet Vlaanderen. Waarom zouden ze moeten leven in een land dat ze niet gekozen hebben? Bovendien zijn er genoeg landen in de wereld waar het veel beter dan hier gaat. Rondom mij hoor ik meer en meer Belgen (Vlamingen en Franstaligen, trouwens) die op België spuwen, zonder in de separatiste spel te vallen, en die meer en denken België te verlaten. Meer en meer Belgen hebben een afkeer van hun land.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is niet echt voor morgen dat Frankrijk en de VS zullen splitsen. Er is tenminste een echte eenheid in die landen. Niets te maken dus met wat er hier gebeurt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Leeft u dan in een land waar u voor gekozen heeft? 't Allergrootste deel van de mensen wonen in een land omdat ze er geboren zijn. Veel keuze hebben ze niet gehad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Ik heb België ook niet gekozen he...
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() Ik zou daar maar niet al te optimistisch over zijn... Zelfs voor verblijfspapieren kunnen ze af en toe flink vervelend doen: het zijn bureaucraten ten top, die Nederlanders. En dan zwijg ik nog over het feit dat sommige immigratie-ambtenaren je niet als de hoogopgeleide Vlaming behandelen die je bent, maar als een semi-legale ongeletterde Albanees die voor een schimmig import/export bedrijfje werkt.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, ik leef jammer genoeg in een land waarvoor ik meer en meer schaamte heb. Ik verwaarloos meer en meer België. Het feit bijvoorbeeld dat ik zelf meer naar de Franse TV dan naar mijn eigen zenders kijk en dus dat mijn blik, als Franstalig, meer en meer richting Frankrijk bekijkt, is duidelijk een gevolg van wat er hier gebeurt. Maar
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, ik leef jammer genoeg in een land waarvoor ik meer en meer schaamte heb. Ik verwaarloos meer en meer België. Het feit bijvoorbeeld dat ik zelf meer naar de Franse TV dan naar mijn eigen zenders kijk en dus dat mijn blik, als Franstalig, meer en meer richting Frankrijk bekijkt, is duidelijk een gevolg van wat er hier gebeurt.
Laatst gewijzigd door Everytime : 16 mei 2006 om 09:52. |
![]() |
![]() |