Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2006, 10:31   #1
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard Oordeel Raad: "dieren ondergesteld aan religie"

Een piepklein berichtje in de krant deze morgen, weggemoffeld zodat je het zeker niét zou zien. De Raad van State heeft geoordeeld dat het verdoven van dieren niet nodig is bij rituele slachting. Een voorstel van VLD (Dedecker) en SP.a (Vandenhove) om dat verplicht te maken (zoals de wet voorschrijft) is afgekeurd als schending van het uitoefenen van rituelen.

Wat gaat er volgen? Dit is gewoonweg barbaars.
Oud 20 juni 2006, 10:36   #2
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dit is gewoonweg barbaars.
Volkomen mee akkoord!
Oud 20 juni 2006, 10:37   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat gaat er volgen?
Alles wat de betreffende religie zal eisen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2006, 10:39   #4
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Arme schaapjes Met alle respect voor alle religies, maar een aantal basisregels dienen wel gerespecteerd te worden: geen mensenoffers, goede verzorging bij het offeren van dieren, geen misbruik van seksuele of monetaire aard, ...

Ik vind het echt walgelijk dat men dit toelaat. Men zou op zijn minst een beetje humaan welzijn kunnen toepassen op dieren - overigens zie ik niet in waarom ze niet mogen verdoofd worden?

Is de keel oversnijden van een spartelend schaap misschien de kick die ze niet kunnen missen, die zulke mannen ontbreken in het echtelijk bed wegens huwelijkspolitiek?

Laatst gewijzigd door lombas : 20 juni 2006 om 10:39.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2006, 10:41   #5
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Een piepklein berichtje in de krant deze morgen, weggemoffeld zodat je het zeker niét zou zien. De Raad van State heeft geoordeeld dat het verdoven van dieren niet nodig is bij rituele slachting. Een voorstel van VLD (Dedecker) en SP.a (Vandenhove) om dat verplicht te maken (zoals de wet voorschrijft) is afgekeurd als schending van het uitoefenen van rituelen.

Akkoord, schande.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2006, 10:41   #6
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

In eender welk slachthuis worden dieren ook niet verdoofd voor ze geslacht worden...

Als je tegen slachtpartijen van dieren bent, moet je dan ook geen vlees meer eten. punt.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2006, 10:42   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het ergste is dat de Raad een peiling ter beschikking had waarin 87% van de burgers zich uitsprak tégen het toelaten van het onverdoofd de keel oversnijden van schapen.
Oud 20 juni 2006, 10:43   #8
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
In eender welk slachthuis worden dieren ook niet verdoofd voor ze geslacht worden...

Als je tegen slachtpartijen van dieren bent, moet je dan ook geen vlees meer eten. punt.
Toevallig ben ik vegetariër, en het verdoven van slachtdieren is verplicht, het schenden daarvan een misdrijf.
Oud 20 juni 2006, 10:44   #9
Ambiorix

Standaard

met de dieren tegen de beesten!
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2006, 10:46   #10
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat gaat er volgen ?
1. Alle vrouwen met hoofddoek en gekleed in gordijnen/lakens.
2. Alle mannen met tapijt 5x per dag richting mekka, ook op de werkvloer.
3. Verdere afslachtingen van beesten in huis.
4. Alle kerken omgebouwd naar moskees.
5. Weg met het gerecht, de Koran bepaalt alles wel.
6. Dood aan alle niet-gelovigen.

Met ALLE bedoel ik heel de Belgische ( en nog verder uitgebreid naar de hele wereld toe ) bevolking. Het lijkt misschien dom, stom, of hoe je het ook wilt noemen, maar zachtjes maar zeker stevenen we hierop af, als er niet ingegrepen gaat worden en als ze niet stoppen met hun pamper/knuffelgedoe.
Islam heeft maar één punt dat ze ten koste van alles willen doordrukken en dat is heersen en overheersen.

Jaja, noem mij maar racistisch, mijn mening is ook een mening, al stemt ze niet overeen met die van anderen. Het is trouwens een afgezaagd en saai liedje aan het worden ondertussen. Het raakt mij niet.

Btw, barbaars vind ik nog vrij zacht uitgedrukt.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2006, 10:48   #11
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dit zijn dieren die gebruikt worden voor consumptie, niet dieren die moeten opgeofferd worden voor een geloof.
Hebt u al eens een rituele slachting van een schaap gezien in de tuin van uw Islamitische buur ? U zou anders praten.
Ik eet dan ook zelf consequent geen vlees of probeer het absoluut te vermijden.
Oud 20 juni 2006, 10:49   #12
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Beetje bij beetje passen wij onze normen en waarden aan .
Aan die vh toekomstige Eurabia.
Ander voorbeeld : gescheiden zwemuren voor moslima's in het stedelijk zwembad van Vilvoorde.
En natuurlijk : de kopvod misere.

Eigenlijk zou het Belang minstens 50% vd stemmen moeten behalen.
Nl die van elke vrouw.
Vrouwen worden mss wel de eerste slachtoffers wanneer Islam hier de eerste viool gaat spelen, nog voor Joden en homo's.
Oud 20 juni 2006, 10:49   #13
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dieren ondergesteld aan religie ?
Voor mij staan dieren boven 'beesten'.
Oud 20 juni 2006, 10:49   #14
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Toevallig ben ik vegetariër, en het verdoven van slachtdieren is verplicht, het schenden daarvan een misdrijf.
Okee gij ziet graag dieren en bent ervan zeer overtuigd (veggie).

Maar voor mij heeft het weinig zin om dieren te verdoven. En zo wreed is een exsanguinatie-dood niet. De halsslagader wordt overgesneden, er gaat geen bloed meer naar de hersenen en het dier verliest zijn bewustzijn.

M.a.w. hij gaat vanzelf van zijn stokje. Het enige pijn dat hij voelt is de snede doorheen zijn huid (waar de pijnreceptoren zitten). Dat doet even sterk pijngevoel als een piquur in zijn vel om hem te verdoven.
Oud 20 juni 2006, 10:51   #15
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Nl die van elke vrouw.
Vrouwen worden mss wel de eerste slachtoffers wanneer Islam hier de eerste viool gaat spelen, nog voor Joden en homo's.
akkoord. maar dat neemt niet weg dat de joden zich nu ook moeten aanpassen, net zoals dat gevraagd wordt van de moslimgemeenschap. Het gaat niet op om met twee maten en gewichten te werken.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 20 juni 2006 om 10:51.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2006, 10:51   #16
genehunter
Gouverneur

genehunter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zelfs al worden ze niet verdoofd, wat ik ten zeerste tegenspreek:
Citaat:
Een gewerveld dier mag slechts worden gedood door een persoon die daarvoor de nodige kennis en bekwaamheid heeft en volgens de minst pijnlijke methode. Het mag enkel worden gedood onder verdoving of bedwelming, tenzij in geval van heirkracht en noodzaak (alinea 1 van art.15 van de wet van 14 augustus 1986 betreffende de bescherming en het welzijn der dieren).

Het KB van 16/01/1998 inzake de bescherming van dieren bij het slachten of doden bepaalt
o.a. dat er zowel bij het bedwelmen als bij het doden van dieren, moet worden voor gezorgd dat deze dieren elke vermijdbare opwinding of pijn of elk vermijdbaar lijden wordt bespaard.
Zowel het bedwelmen als het doden van dieren mag daarom slechts worden uitgevoerd door personen die de nodige kennis en vaardigheid bezitten om deze taken humaan en doeltreffend uit te voeren. In de slachthuizen is dat specifiek daartoe opgeleid personeel.
Bij het slachten mogen de dieren pas bedwelmd worden als het mogelijk is ze onmiddellijk daarna te laten verbloeden. De volgende methoden zijn toegestaan:

* het bedwelmen met het penschiettoestel. Het gebruik daarbij van een spinalisatiepen is verboden. De bedwelmer moet ervoor zorgen dat het instrument op de juiste plaats op de kop van het dier wordt aangebracht.
* het gebruik van het kopslagbedwelmingspistool. De bedwelmer moet ervoor zorgen dat het instrument op de juiste plaats op de kop van het dier wordt aangebracht en dat er een geschikt patroon wordt gebruikt, zodat er een voldoende harde slag wordt toegebracht zonder dat daarmee een schedelfractuur wordt veroorzaakt. Het gebruik van een hamer is verboden.
* het toepassen van de elektrische bedwelming: enkel voor varkens en schapen.
* het toepassen van de bedwelming met koolstofdioxide: wordt in slachthuizen toegepast bij het slachten van varkens.

De verbloeding van bedwelmde dieren moet zo spoedig mogelijk na het voltooien van de bedwelming beginnen en zodanig worden uitgevoerd dat de verbloeding snel, overvloedig en volledig is. Het verbloeden moet in elk geval gebeuren voor het dier terug bij bewustzijn komt.

Gewonde of zieke dieren bestemd voor de slacht, moeten ter plaatse worden geslacht of gedood, wanneer ze niet vervoerd kunnen worden zonder dat dit extra lijden voor de dieren veroorzaakt. (art. 11 van het KB van 16 januari 1998 inzake de bescherming van dieren bij het slachten of doden). Dergelijke dieren moeten uiteraard door de dierenarts worden bedwelmd en verbloed en tijdens hun overbrenging naar het slachthuis vergezeld zijn van een door de dierenarts volledig ingevuld, gedateerd en ondertekend IVK-20 document.

Bij het doden van dieren in het kader van de bestrijding van dierziekten, wordt er meestal, en dit om hygiënische redenen, na het bedwelmen geen verbloeding toegepast. In plaats daarvan wordt er, onmiddellijk nadat de bedwelming is voltooid, een euthanasiemiddel toegediend. De bedwelming kan in dit geval ook worden vervangen door een diepe sedatie of een verdoving. In autopsiezalen gebeurt het doden soms wel door verbloeding. In dit geval moet het dier vooraf worden verdoofd of bedwelmd. Al deze handelingen moeten worden uitgevoerd door dierenartsen of tenminste toch onder hun direct toezicht.
Dan nog is er een verschil tussen het slachtprocédée in een slachthuis en het levend opensnijden van de halsslagader van een schaap.

Een schande is het, en dat weer in naam van de politiek correcte zwijnerij.

Citaat:
Het ergste is dat de Raad een peiling ter beschikking had waarin 87% van de burgers zich uitsprak tégen het toelaten van het onverdoofd de keel oversnijden van schapen.
Meerderheden tellen niet meer, je moet bij een minderheid behoren om gelijk te krijgen...

Laatst gewijzigd door genehunter : 20 juni 2006 om 10:53.
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2006, 10:52   #17
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Dit zijn dieren die gebruikt worden voor consumptie, niet dieren die moeten opgeofferd worden voor een geloof.
Hebt u al eens een rituele slachting van een schaap gezien in de tuin van uw Islamitische buur ? U zou anders praten.
Ik eet dan ook zelf consequent geen vlees of probeer het absoluut te vermijden.
1. De geofferde dieren worden wel geconsumeerd
2. In zijn tuin??? Een rituele slachting moet dit in een slachthuis of een erkend slachtplaats gebeuren.
Oud 20 juni 2006, 10:53   #18
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Maar voor mij heeft het weinig zin om dieren te verdoven. En zo wreed is een exsanguinatie-dood niet. De halsslagader wordt overgesneden, er gaat geen bloed meer naar de hersenen en het dier verliest zijn bewustzijn.

M.a.w. hij gaat vanzelf van zijn stokje. Het enige pijn dat hij voelt is de snede doorheen zijn huid (waar de pijnreceptoren zitten). Dat doet even sterk pijngevoel als een piquur in zijn vel om hem te verdoven.
Onzin, zullen we het bij wijze van spreken eens bij u doen ? Spijtig genoeg kan u daarna wel niet meer oordelen of het al dan niet pijnlijk/snel was.
Ik stel voor dat u bij de eerste kans die zich voordoet, eens een kijkje gaat nemen bij zo'n afslachtingen...
Oud 20 juni 2006, 10:53   #19
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Niet echt, het gaat trouwens eveneens om het principe. Als jij ooit een schaap zou gezien hebben van dichtbij dat spartelt wijl het de keel wordt overgesneden, zou je wel begrijpen dat het verdoven en rustig slachten ervan een veel beschaafdere wijze is.

Trouwens, daar gaat het ook niet helemaal om: het gaat vooral om het feit dat dieren bij wet verdoofd moeten worden voor ze geslacht worden, maar blijkbaar gelden er voor sommigen andere regels.

Ik ga ook eens een aparte religie beginnen, met 300 feestdagen of zo. Iedereen die er iets tegen heeft, noem ik racist en sleur ik voor het CGKR. Ik ga ook mensen op straat doodschieten, want zo uit ik mijn liefde voor god. Bezwaren? Oh, het racisme in dit land zeg!
Oud 20 juni 2006, 10:54   #20
kaatd
Banneling

Standaard

Citaat:

Het feit dat de Raad van State fundamentele mensenrechten op een hoger niveau plaatst dan de bescherming van dieren is niet barbaars maar juist het tegenovergestelde: het is een vorm van beschaving.

Als de dieren het er niet mee eens zijn, kunnen ze altijd klacht neerleggen. Wij hebben daar rechtbanken voor ...

De enige dierenrechten die mij interesseren zijn dieren gerechten. Een recht is iets dat je kan afdwingen, al het andere zijn gunsten.

Laatst gewijzigd door kaatd : 20 juni 2006 om 10:54.
kaatd is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be