Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2006, 21:24   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Nu Montenegro. Wanneer Vlaanderen?

Montenegro heeft voor zijn onafhankelijkheid gestemd: 56,3% wil dat Montenegro een onafhankelijke staat wordt.

De vraag is hoe Vlaanderen zulk een referendum kan afdwingen. Of hoe men althans toch het debat hierover kan opentrekken.

Politici zijn onbetrouwbaar: N-VA schurkt iets te veel bij het Belgische regime aan, Vlaams Belang heeft het Vlaamse gedachtengoed in diskrediet gebracht met zijn vreemdelingenstandpunt, andere secessionistische politici worden gemuilkorfd door hun partijbestuur.

Het wordt tijd dat er een maatschappelijk debat op gang komt, waar men met de kracht van argumenten ongetwijfeld de evolutie naar zelfstandigheid kan versnellen.

Hoe is het referendum er gekomen in Montenegro? Kunnen we dit gebruiken in Vlaanderen?
Oud 21 mei 2006, 21:30   #2
Gargamel
Banneling

Standaard

In Montenegro moeten ze nog alles leren...Hier kan je geen referendum opstarten.Wat denk je wel,dat de poco's zomaar hun vetbetaalde plaatsjes in het gedrang zouden brengen.

Zet een snor op het dwaze smoel van dat konijn en is de geknipte vent voor het oneindige rijk

Laatst gewijzigd door Gargamel : 21 mei 2006 om 21:32.
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2006, 21:30   #3
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Hoe is het referendum er gekomen in Montenegro? Kunnen we dit gebruiken in Vlaanderen?
Confederaties hebben dat voordeel. Deelstaten kunnen eenzijdig hun valliezen pakken.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 01:04   #4
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Montenegro heeft het voordeel dat ze al een vrij losse band hadden met Servië en in het verleden een volwaardige staat vormden. Vlaanderen zal minder snel gaan, maar net zoals Catalonië en Baskenland zal onze onafhankelijkheid wellicht voor 2020 een feit zijn.

Montenegro wordt binnen enkele jaren lid van de Europese Unie en heeft zich wellicht afgescheiden van Servië omdat dat veel minder Europees gericht is en een slechte reputatie heeft. Waar zijn de Bubbels nu om te vertellen dat de EU secessies voorkomt?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 08:13   #5
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Confederaties hebben dat voordeel. Deelstaten kunnen eenzijdig hun valliezen pakken.
USSR, Joegoslavie en Tsjechoslowakije waren geen confederaties.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 10:21   #6
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Ik wil graag mijn gelukwensen uitspreken voor Montenegro.
Dankzij de democratisering van de wereld krijgen steeds meer volkeren hun eigen staat. Meer onafhankelijkheid, meer democratie!

Nu wij nog. Lang zal het niet meer duren...
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 10:23   #7
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Montenegro heeft voor zijn onafhankelijkheid gestemd: 56,3% wil dat Montenegro een onafhankelijke staat wordt.

De vraag is hoe Vlaanderen zulk een referendum kan afdwingen. Of hoe men althans toch het debat hierover kan opentrekken.

Politici zijn onbetrouwbaar: N-VA schurkt iets te veel bij het Belgische regime aan, Vlaams Belang heeft het Vlaamse gedachtengoed in diskrediet gebracht met zijn vreemdelingenstandpunt, andere secessionistische politici worden gemuilkorfd door hun partijbestuur.

Het wordt tijd dat er een maatschappelijk debat op gang komt, waar men met de kracht van argumenten ongetwijfeld de evolutie naar zelfstandigheid kan versnellen.

Geen appelen met peren vergelijken, Tantist !

Montenegro nu, "Vlaanderen", nooit. De bevolking wil het namelijk niet.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 10:29   #8
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht

Dat is uw mening Hans. Baseert u zich op een referendum? Als u zo zeker van uw stuk bent, waarom organiseren we dan geen bindend referendum in Vlaanderen, zoals in Montenegro?

Ik ben er namelijk van overtuigd dat de bevolking dit wel wil .
Oud 22 mei 2006, 10:29   #9
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat klinkt eerder als een mantra. Alleen een volksraadpleging kan het uitsluitsel geven.
Oud 22 mei 2006, 10:29   #10
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

dat weet je natuurlijk niet voor je een referendum aanvraagt. ik hoop dat er nooit zo een referendum komt, een tweedeling in de Vlaamse maatschappij kan het gevolg ervan zijn. De discussies zouden eens heftig kunnen worden met een polarisering van de gemoederen als gevolg.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 10:34   #11
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat weet je natuurlijk niet voor je een referendum aanvraagt. ik hoop dat er nooit zo een referendum komt, een tweedeling in de Vlaamse maatschappij kan het gevolg ervan zijn. De discussies zouden eens heftig kunnen worden met een polarisering van de gemoederen als gevolg.
Vind je het dan beter om het water verder te laten koken met het deksel op de pot?
Oud 22 mei 2006, 10:37   #12
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Vind je het dan beter om het water verder te laten koken met het deksel op de pot?
ik ben er niet van overtuigd dat er genoeg mensen voor die onafhankelijkheid zijn.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 10:45   #13
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik ben er niet van overtuigd dat er genoeg mensen voor die onafhankelijkheid zijn.
Na een goede campagne zal dat wel opgelost zijn. Bewustwording kan alleen tot onafhankelijkheid leiden.

Trouwens, veel mensen zijn geen vragende partij voor onafhankelijkheid en zullen er niet naar vragen. Maar ik denk dat veel van hen wanneer ze de beslissing moeten nemen, wel voor onafhankelijkheid zullen stemmen.
Oud 22 mei 2006, 10:49   #14
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Na een goede campagne zal dat wel opgelost zijn. Bewustwording kan alleen tot onafhankelijkheid leiden.

Trouwens, veel mensen zijn geen vragende partij voor onafhankelijkheid en zullen er niet naar vragen. Maar ik denk dat veel van hen wanneer ze de beslissing moeten nemen, wel voor onafhankelijkheid zullen stemmen.
Vlaanderen onafhankelijk=ik trap het hier af.
En zelfs als je een meerderheid behaalt, zal je met een aanzienlijke minderheid zitten die tegen Vlaamse onafhankelijk heeft gestemd.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 10:51   #15
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Vlaanderen onafhankelijk=ik trap het hier af.
En zelfs als je een meerderheid behaalt, zal je met een aanzienlijke minderheid zitten die tegen Vlaamse onafhankelijk heeft gestemd.
Een meerderheid is een meerderheid in een democratie. Die aanzienlijke minderheid doet er dan niet toe.

Ik geloof echt dat we een meerderheid halen voor onafhankelijkheid BIJ DEGENEN DIE GAAN STEMMEN. Degenen aan wie het niet kan schelen blijven immers gewoon thuis. En zoveel diehard belgicisten zijn er niet
Oud 22 mei 2006, 10:54   #16
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
En zoveel diehard belgicisten zijn er niet
Zoveel diehard Vlaams-nationalisten nochtans ook niet.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 10:56   #17
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Dat is uw mening Hans. Baseert u zich op een referendum? Als u zo zeker van uw stuk bent, waarom organiseren we dan geen bindend referendum in Vlaanderen, zoals in Montenegro?

Ik ben er namelijk van overtuigd dat de bevolking dit wel wil .
Ik ben ook een voorstander van een referendum, ik hoop dat de politici dit in hun campagne voor 2007 plaatsen (grondwettelijk maken van het referendum).
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 10:59   #18
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Dat gebeurt elke dag in het parlement, jongen. Wat is het probleem?
Oud 22 mei 2006, 11:02   #19
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ik ben ook een voorstander van een referendum, ik hoop dat de politici dit in hun campagne voor 2007 plaatsen (grondwettelijk maken van het referendum).
Heb je dit gelezen, Kim? http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=36
Oud 22 mei 2006, 11:04   #20
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
USSR, Joegoslavie en Tsjechoslowakije waren geen confederaties.
Tsjechoslovakije is gesplitst na wederzijdse instemming. Bij een confederatie als Servië-Montenegro kan één land uit de unie stappen.

Kroatië en Bosnië-Herzegovina zijn los gekomen uit Joegoslavië na een bloedige burgeroorlog.

De Sovjetunie is pas echt uiteengevallen toen Rusland zich onafhankelijk verklaarde van de USSR. Maar dat ging om een machtsstrijd tussen Gobatsjov (USSR) en Jeltsin (president van Rusland).

Maar het 'Montenegrijnse model' is niet echt toepasbaar. In België is er altijd het probleem: "Onafhankelijkheid, akkoord, maar onder welke voorwaarden?".
Hier moet er een regeling komen wat betreft Brussel, de staatsschuld, de Duitstaligen, de Franstaligen in Vlaanderen, Vlaams-Waalse transfers, enz...

Die voorwaarden kunnen soms dominanter worden dan de onafhankelijkheid op zich. Kijk naar Cyprus. De Grieks-Cyprioten zijn traditioneel voorstander van hereniging van het eiland, maar ze gingen niet akkoord met het VN-voorstel (en dat voorstel was ook onaccepteerbaar vanuit Grieks-Cypriotisch standpunt!!). De Turks-Cyprioten die altijd tegenstander waren hereniging, gingen dan wel akkoord met dit voorstel.

Maar als Vlaanderen gaat onderhandelen voor onafhankelijkheid, staan ze altijd in een zwakke positie. Want Wallonië zal tegemoetkomingen eisen in ruil voor die onafhankelijkheid. De stap kan misschien vergelijkbaar zijn met Montenegro, een referendum over onafhankelijkheid in Vlaanderen, maar daarna zullen er toch nog onderhandelingen moeten komen.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be