Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2008, 09:23   #1
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard België heeft geen bank meer, Vlaanderen wel

Voil�* zie, Fortis - la grande banque belge - is niet meer. In stukjes gekapt en verdeeld tussen Nederland en Frankrijk. Of hoe de financiële wereld laat inzien hoe het met België gesteld is.

De 'Belgische' symbolen verdwijnen stuk voor stuk. Op politiek vlak stelt 'de federatie' al niks meer voor, en nu gaat het op bancair vlak dezelfde weg uit.

De enige gezonde bank die we nog hebben is de KBC, een Vlaamse bank. Een bank die altijd uit dat politieke-aristocratische-belgicistisch-francofiel clubje van de belgische haute finance is kunnen blijven.

Met het verdwijnen van Fortis komt de Vlaamse zelfstandigheid alleen maar dichterbij.

De KBC-toren in de Vlaamse hoofdstad.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 6 oktober 2008 om 09:28.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 11:23   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
De enige gezonde bank die we nog hebben is de KBC, een Vlaamse bank.
Wat dacht u van Argenta bijvoorbeeld?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 11:35   #3
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik wist niet dat de KBC-toren in Brussel stond.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 6 oktober 2008 om 11:58.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 13:02   #4
ZERO
Gouverneur

ZERO's schermafbeelding

Standaard

Als de meerderheid van de Vlamingen gewoon bij Fortis/BNP Paris Bas blijft, zie ik dit niet direct als een Vlaamse overwinning.
Oud 6 oktober 2008, 19:36   #5
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Wel, het verdelen van België tussen Nederland en Frankrijk is niet nieuw, dat had vroeger al kunnen gebeuren, in 1635 als ik me niet vergis. Misschien is dat wel de toekomst van dit bananenkoninkrijkje?

Maar vandaag de dag is er weer een enorme poot van het belgische holdingkapitalisme uitverkocht aan Frankrijk. Ik kan me niet direct een dochter van de Societe General voorstellen die nog Belgisch is.

Dat zal België inderdaad vlugger doen ophouden te bestaan. De rijke bourgeoisie die belang had in het voortbestaan ervan begint meer en meer "winst te nemen" en verkoopt zijn activa uit. Dat is een factor minder die zich achter Vorst en Vaderland zal scharen.

Maar de KBC... Die heeft een voorgeschiedenis van relatieve Vlaamsgezindheid. Maar ze heeft ook filialen in Wallonië. Geld is nooit nationalistisch.
Oud 6 oktober 2008, 19:43   #6
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

En nog iets: vandaag heeft niet alleen het Belgische grootkapitaal zich belachelijk gemaakt, ook zijn antagonistische medestander de vakbonden hebben zich compleet belachelijk gemaakt met de mislukte Nationale Stakingsdag, die zowat enkel in het openbaar vervoer (traditioneel de sector die staakt als er 's avonds kauwgum aan de zetels hangt) opgevolgd werd. De uren files hebben de ergernis bij de gewone man (die in grote massa de staking afkeurt) enorm doen toenemen.

Grootkapitaal en de syndicaten... België beeft...
Oud 6 oktober 2008, 20:30   #7
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Pantoffeldiertje's schermafbeelding

Standaard

Was het niet de BUB die onlangs beweerde dat de KBC een flamingantische bank was?

Nu goed, het is wel de gezondste Belgische bank. Dat wordt wel duidelijk nu Dexia ook wankelt en velen van Fortis en Dexia naar KBC overstappen.
Oud 6 oktober 2008, 20:33   #8
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Als morgen een grote buitenlandse speler KBC zou overnemen, wat altijd kan gebeuren is dat dan ook het einde van Vlaamse onafhankelijkheid. Dat neemt niet weg dat Albert het verdwijnen van Fortis niet leuk zal vinden.

Anderzijds is het maar de vraag of "Vlaanderen" er voordeel bij heeft dat haar twee grootste financiële instellingen in handen zijn van de Franse haut finance. Eigenlijk is Fortis door overnames en fusies in Nederland in toenemende mate een Nederlandstalig bedrijf geworden waarin de impact van de Franstalige Belgische burgerij afnam. In zekere zin is de droom van Lippens om een grote speler te worden in de "Verenigde Nederlanden" het einde ingeluid voor Fortis. In die zin vind ik de schadenfreude van sommige nationalisten misplaats. Fortis was in de eerste plaats en zeker niet na de overname van ABN-AMRO een Benelux bedrijf (ook qua aandeelhoudersschap) met in midden en hoger managment een toenemende Nederlandstalige dominante en niet langer een Belgisch bedrijf. Trouwens. Is de kloof tussen Vlaanderen en Nederland door het uiteenspatten van Fortis (met actieve medewerking van Fortis) nu groter of kleiner geworden. Feit is dat de Nederlanders geen ondersheid maakten tussen Vlamingen en Franstaligen toen ze de "domme Belgen" naaiden.

Vandaag is Fortis in handen van mensen die niet eens weten dat er mensen in België Nederlands praten. En mij ga je niet wijsmaken dat Dexia en BNP Paribas niet in de Parijse "salons" gaan samenzitten om te kijken hoe ze de "boeren" van KBC eens een kloot gaan aftrekken om België onder elkaar te verdelen.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 6 oktober 2008 om 20:35.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 20:52   #9
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Hoog tijd dus om de KBC te nationaliseren zodat we een échte Vlaamse bank hebben.

Trouwens, die toren op Zeno zijn foto staat niet in Brussel.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 20:53   #10
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Hoog tijd dus om de KBC te nationaliseren zodat we een échte Vlaamse bank hebben.
Waarom stoppen bij de KBC? Nationalisatie van de banksector, energiesector, post, openbaar vervoer en andere sectoren moet één van de beginpunten zijn van de Vlaamse Sociale Republiek.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 20:59   #11
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik heb nooit gesproken over 'stoppen' eh
Oud 7 oktober 2008, 11:43   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
Als de meerderheid van de Vlamingen gewoon bij Fortis/BNP Paris Bas blijft, zie ik dit niet direct als een Vlaamse overwinning.
Op dit ogenblik halen heel veel KMO's hun deposito's bij Fortis weg. Gisteren wist de voorzitter van Unizo ons te vertellen. Tegelijkertijd riep hij op om dit niet langer te doen...
Oud 7 oktober 2008, 11:45   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pantoffeldiertje Bekijk bericht
Was het niet de BUB die onlangs beweerde dat de KBC een flamingantische bank was?

Nu goed, het is wel de gezondste Belgische bank. Dat wordt wel duidelijk nu Dexia ook wankelt en velen van Fortis en Dexia naar KBC overstappen.
Correctie: KBC is de gezondste Belgische bank die beursgenoteerd is. Er zijn heel wat banken die ook in goede toestand verkeren, maar die niet op de beurs zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan mijn bank, Argenta. Dergelijke niet-beursgenoteerde spaarbanken beleggen altijd heel conservatief en hebben dan ook een heel gezonde balans. Enige moeilijkheid van dergelijke spaarbanken is dat ze moeilijker aan deposito's geraken in vergelijking met beursgenoteerde banken.
Oud 7 oktober 2008, 11:48   #14
Maes_P
Staatssecretaris

Maes_P's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op dit ogenblik halen heel veel KMO's hun deposito's bij Fortis weg. Gisteren wist de voorzitter van Unizo ons te vertellen. Tegelijkertijd riep hij op om dit niet langer te doen...
Ik denk niet dat dat uit nationalistische/ideologische overwegingen is.
Eerder uit angst.
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2008, 11:52   #15
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet alleen de KMO's en zelfstandigen zijn massaal hun rug naar Fortis aan het keren, ook de particulieren zijn het ondertussen zat, en trappen het bij bosjes af bij Fortis.
Dit vertelde dit weekend een medewerker van KBC me.
'KBC kan de aanvragen van ex-Fortis-klanten amper bijbenen.'

Een ander nevenverschijnsel is dat in de grensstreek met NL, de NL'ers er eveneens massaal hun geld wegtrekken uit ALLE Belgische banken, niet alleen bij Fortis.
Oud 7 oktober 2008, 11:54   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maes_P Bekijk bericht
Ik denk niet dat dat uit nationalistische/ideologische overwegingen is.
Eerder uit angst.
Dat eerste stel ik ook niet. Ik kies ook geen bank uit "nationalistische of ideologische overwegingen", maar wel op basis van kwaliteit en zekerheid. Daarom haalde ik al mijn financiële zaken indertijd bij KB weg - na de eerste beursgang en de stijgende kosten verbonden aan alle verrichtingen - en bracht die onder bij Argenta. Indien u dat als "angst" omschrijft, mij goed, maar die "angst" heeft wel tot een flinke vermeerdering geleid van mijn kapitaal. Immers, de voorwaarden bij Argenta waren beduidend gunstiger (en er kon ook onderhandeld worden over de modaliteiten) en bij meerdere producten zat Argenta hoger dan de toenmalige KB. Ik als klant voer er wel bij, maar Argenta ook.
Oud 7 oktober 2008, 11:54   #17
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Na Petrofina, Mobistar, Electrabel verliest België met Fortis een zoveelste kroonjuweel aan Frankrijk.
We worden economisch gekoloniseerd door Frankrijk.
Een verontrustende evolutie.

Terwijl NL er veel voor overheeft om één van zijn kroonjuwelen terug in NLse handen te krijgen, houdt België uitverkoop van zijn kroonjuwelen ! En Frankrijk reageert gretig.
Zo zie je maar wat België nog betekent voor de leidende figuren van het land. In plaats van een chauvinistische noot te spelen, zoals NL het nu doet of zoals Frankrijk het al eeuwen doet, verkoopt België nog liever Fortis aan het buitenland, dan het in eigen handen te houden !
En blijft het achter met een zowat lege doos, nog wat gevuld met buitenlandse verzekeringsmaatschappijtjes en ander kleingeld. Een lege doos, nog steeds volop gesponsord door de (kleine) aandeelhouder. Zijn Fortis en haar klanten gered (?), de (kleine) aandeelhouders zijn hun belegde appeltje voor de dorst kwijt. Nooit zal de beursgenoteerde Fortis nog de top kunnen halen, met de luttele activiteiten die zij nu nog uitoefenen.

Jaja, we bellen Frans, tanken onze auto Frans, verwarmen ons huis Frans, verlichten ons huis Frans, en nu kunnen we ons geld ook nog 's Frans beleggen.

BEDANKT BELGIE VOOR DE UITVERKOOP VAN BELGIE AAN FRANKRIJK !!!!!!!!!!!

HLN van vandaag :
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: pdf 07100801.PDF‎ (272,1 KB, 243x gelezen)
Oud 7 oktober 2008, 11:57   #18
Maes_P
Staatssecretaris

Maes_P's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat eerste stel ik ook niet. Ik kies ook geen bank uit "nationalistische of ideologische overwegingen", maar wel op basis van kwaliteit en zekerheid. Daarom haalde ik al mijn financiële zaken indertijd bij KB weg - na de eerste beursgang en de stijgende kosten verbonden aan alle verrichtingen - en bracht die onder bij Argenta. Indien u dat als "angst" omschrijft, mij goed, maar die "angst" heeft wel tot een flinke vermeerdering geleid van mijn kapitaal. Immers, de voorwaarden bij Argenta waren beduidend gunstiger (en er kon ook onderhandeld worden over de modaliteiten) en bij meerdere producten zat Argenta hoger dan de toenmalige KB. Ik als klant voer er wel bij, maar Argenta ook.
In uw geval zou ik niet spreken van angst; goede beslissing.

In het geval van de KMO's en particulieren die nu massaal hun centen verplaatsen naar een andere bank wel; paniek zelfs.
het is net daarom dat de problemen aanhouden bij Dexia.
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2008, 12:15   #19
kaap
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Fortis was in de eerste plaats en zeker niet na de overname van ABN-AMRO een Benelux bedrijf (ook qua aandeelhoudersschap) met in midden en hoger managment een toenemende Nederlandstalige dominante en niet langer een Belgisch bedrijf.
Ik denk dat voor de gemiddelde Nederlander Fortis ook best een beetje een van "onze" banken was, ok het was een Belgisch-Nederlandse bank, maar dat vond iedereen prima. Echter de manier waarop ABN AMRO opgebroken en opgeslokt werd heeft bij menigeen denk ik kwaad bloed gezet, zeker gezien het feit dat een eerdere overname door ABN AMRO geen doorgang kon vinden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Trouwens. Is de kloof tussen Vlaanderen en Nederland door het uiteenspatten van Fortis (met actieve medewerking van Fortis) nu groter of kleiner geworden. Feit is dat de Nederlanders geen ondersheid maakten tussen Vlamingen en Franstaligen toen ze de "domme Belgen" naaiden.
"de Nederlanders" bestaan niet in de context zoals jij die aanhaalt. Ik denk dat er in sommige kringen en ook in sommige media zeker een soort revanche gedachte heerst, maar er zullen ook veel zijn die het allemaal geen geweldige toestand vinden. Ik zelf baal in ieder geval als een stekker van het hele gebeuren, van ABN AMRO's internationale activiteiten is niet veel meer over en Fortis België is verkocht aan de Fransen. Goed ik ben blij dat Fortis Nederland en ABN AMRO in veilige haven zijn en in Nederland aan een solide bedrijf kunnen gaan bouwen en enige revanche gevoelens zal ik ook niet ontkennen. Toch, al met al is dit een flinke aderlating geweest voor de benelux landen.

Laatst gewijzigd door kaap : 7 oktober 2008 om 12:16.
kaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2008, 21:12   #20
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Voil�* zie, Fortis - la grande banque belge - is niet meer. In stukjes gekapt en verdeeld tussen Nederland en Frankrijk. Of hoe de financiële wereld laat inzien hoe het met België gesteld is.

De 'Belgische' symbolen verdwijnen stuk voor stuk. Op politiek vlak stelt 'de federatie' al niks meer voor, en nu gaat het op bancair vlak dezelfde weg uit.

De enige gezonde bank die we nog hebben is de KBC, een Vlaamse bank. Een bank die altijd uit dat politieke-aristocratische-belgicistisch-francofiel clubje van de belgische haute finance is kunnen blijven.

Met het verdwijnen van Fortis komt de Vlaamse zelfstandigheid alleen maar dichterbij.

De KBC-toren in de Vlaamse hoofdstad.
In welke eeuw leef jij? De KBC is immers HET uithangbord van de BRUSSELSE francofone Haute Finance, 2de in rang na Fortis...KBC deelt ook in de klappen, omdat ze nu eenmaal internationaal is.En internationaal in België betekent nu eenmaal Frans...Sorry, Vlaanderen heeft nog enkel Argenta + enkele pietlutige kleine banken-> de Vlaamse Leeuw tegen de Lelies van Frankrijk- 1302 achterna...W ees eerlijk: Vlaanderen betekent niets, nihil, nada, niente, op het ionternationale toneel - goed , we hebben de haven van Zeebrugge (= in Franse handen), we hebben Zaventem (= in nu bij Lufthansa), we hebben Antwerpen (= is in handen van China) en onze banken, al ons geld zit in Frankrijk, met dank aan Didier Reynders én de CD@V..
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be