Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juni 2006, 23:33   #1
Herbert vd Walle
Vreemdeling

Standaard Irma Laplasse-Herdenking

Jaarlijks organiseert het Comité Eerherstel Irma Laplasse een herdenking om de slachtoffers der repressie te herdenken.

De weblog van het comité kunt u hier vinden:

http://www.irmalaplasse.blogspot.com/

Welke politieke voorkeur u ook heeft, men mag de repressie niet vergeten!
Herbert vd Walle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 01:37   #2
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Euh... wat... eh... jazeker... leve de repressie... ofzoiets...
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 05:18   #3
guerin
Minister

Standaard

A la guerre comme a la guere!
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 07:48   #4
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herbert vd Walle Bekijk bericht
Jaarlijks organiseert het Comité Eerherstel Irma Laplasse een herdenking om de slachtoffers der repressie te herdenken.

De weblog van het comité kunt u hier vinden:

http://www.irmalaplasse.blogspot.com/

Welke politieke voorkeur u ook heeft, men mag de repressie niet vergeten!
Horen de familieleden van de slachtoffers die Laplasse verklikt heeft daar ook bij?

Laatst gewijzigd door Kim : 24 juni 2006 om 07:48.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 07:59   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Horen de familieleden van de slachtoffers die Laplasse verklikt heeft daar ook bij?
Ik citeer uit het arrest van 1996:

Citaat:
Door in de gekende omstandigheden aan een Duits militair mee te delen dat het lokale verzet openlijk in actie was gekomen, deed beklaagde aan de vijand aangifte van een werkelijk feit dat de enige persoon, met name de weerstanders die tot de aanhouding van Frederik Laplasse overgingen en hun wapenbroeders, kon blootstellen aan zijn opsporingen, vervolgingen of gestrengheden. (..) Beklaagde bekende het wederrechtelijk karakter van haar gedraging. Zij kon niet anders dan weten dat zij, door aangifte te doen, de verzetslui die haar zoon hadden aangehouden, aan vervolgingen van de vijand blootstelde. Zij deed dit willens en aanvaardde het risico, weliswaar om zodoende het andere doel te bereiken dat zij nastreefde, de bevrijding van haar zoon."
Ze beschouwde het leven van haar zoon als een groter goed dan dat van die verzetslieden. Een heel normale reactie van een moeder.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 09:26   #7
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ze beschouwde het leven van haar zoon als een groter goed dan dat van die verzetslieden. Een heel normale reactie van een moeder.
Het arrest van 1996 van een herziening van het arrest dat door krijgsraad in 1944 was uitgesproken.

Haar man, zoon en dochter waren lid van fascistische organisaties, de familie Laplasse heeft actief meegewerkt aan het verklikken van Joden en verzetslieden. Irma kan dan wel officieel geen lid zijn geweest van die organisaties, ze heeft haar steentje degelijk bijgedragen.

Het feit dat haar zoon werd opgepakt door de witte brigade toont tevens aan dat hij niet zuiver op de graat was. Zou de witte brigade die zoon vermoord hebben? Ik weet het niet, misschien zouden ze hem gewoon hard aangepakt hebben. Irma heeft ervoor gezorgd dat er zeven verzetslieden gedood werden, wat veel erger is dan de arrestatie van haar zoon door de witte brigade.

Neen, voor zo iemand kan ik geen respect opbrengen. De repressie was even erg als de collaboratie, maar als je de dood van (minstens) zeven mensen op je geweten hebt, verdien je het niet om vereerd te worden.
Oud 24 juni 2006, 09:28   #8
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het feit dat ze lelijk was veel erger.
Waarschijnlijk scheerde ze haar oksels niet eens...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 09:43   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het arrest van 1996 van een herziening van het arrest dat door krijgsraad in 1944 was uitgesproken.

Haar man, zoon en dochter waren lid van fascistische organisaties, de familie Laplasse heeft actief meegewerkt aan het verklikken van Joden en verzetslieden. Irma kan dan wel officieel geen lid zijn geweest van die organisaties, ze heeft haar steentje degelijk bijgedragen.

Het feit dat haar zoon werd opgepakt door de witte brigade toont tevens aan dat hij niet zuiver op de graat was. Zou de witte brigade die zoon vermoord hebben? Ik weet het niet, misschien zouden ze hem gewoon hard aangepakt hebben. Irma heeft ervoor gezorgd dat er zeven verzetslieden gedood werden, wat veel erger is dan de arrestatie van haar zoon door de witte brigade.

Neen, voor zo iemand kan ik geen respect opbrengen. De repressie was even erg als de collaboratie, maar als je de dood van (minstens) zeven mensen op je geweten hebt, verdien je het niet om vereerd te worden.
Dit is inderdaad belgicistische versie van de feiten. Professor Van Isacker in zijn boek komt op basis van alle elementen echter tot een andere conclusie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 09:46   #10
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Op een zonnige dag als deze heb ik wel wat beters te doen dan hulde te brengen aan oorlogsmisdadigers .
U bezighouden met de maffia zeker
Oud 24 juni 2006, 10:09   #11
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit is inderdaad belgicistische versie van de feiten. Professor Van Isacker in zijn boek komt op basis van alle elementen echter tot een andere conclusie.

Hm, even citeren...

Citaat:
Ook haar zoon Fred Laplasse die bij de Fabriekswacht was, laat zich nog eens horen bij de herziening van het proces van zijn moeder Laplasse op 5 mei 1994, vijftig jaar later. Journalist Peter Boeckx vraagt aan Fred: "Hebt U spijt van Uw oorlogsverleden?" Waarop Fred Laplasse enthousiast antwoord: "Neen! Ik wil morgen opnieuw beginnen! Ik heb mijn volk gediend, ik heb Vlaanderen gediend. In 1954 heb ik als een der eersten de Volksunie helpen oprichten en ik blijf haar trouw tot in de dood. Vlaanderen Eerst! Vlaanderen, mijn volk! Vlaanderen de toekomst! Onze kinderen en kleinkinderen moeten nu maar zien dat zij de teugels in handen houden en ze moeten Vlaanderen bevrijden van de joden!"

Uit het gevangenisdagboek van Irma Laplasse, dat retroactief werd geschreven(!), over die beruchte 8ste september 1944: "De 8ste september, dag zoals gewoonte zou men zeggen, maar dan is mijn lijden begonnen. Eerst de aanhouding van mijn zoon door drie witten met de revolver in de vuist, in mijn tegenwoordigheid. Ik in mijn angst en smart ben met mijn dochter, naar vader zoekend, een Duits schildwacht tegengekomen en heb hem de aanhouding van mijn zoon medegedeeld. Is het mijn schuld, maar ik geloof eerder aan het toeval, hebben de Duitsers een aanval gedaan of beter patrouille gedaan en zijn in een gevecht geraakt met de witte brigade, waarvan ik later vernam dat er zeven doden waren."

Citaat:
Pas in 1970 bind de jezuïet Prof. Karel Van Isacker de kat opnieuw de bel aan. Hij haalt met zijn boek 'De Zaak Irma Laplasse' en 'Irma Laplasse, De Kritiek op haar strafdossier' zelfs de buitenlandse pers en wordt in Nederland spottend als Von Isacker geciteerd omwille van zijn oerconservatieve ideeën en een soort Vlaamse versie van Monseigneur Lefevre die door zijn religieuze bespiegelingen zich zelfs keert tegen de ietwat progressieve Paus Johannes de XXIIIste. Irma Laplasse staat in één klap prompt in de belangstelling.

Broederband -de vereniging van en voor collaborateurs- hield al een jaar voordien op 1 mei 1970 in de crypte van de IJzertoren een herdenking, maar op 4 juli n.a.v. de 44ste IJzerbedevaart wordt de verklikster Irma Laplasse voluit gehuldigd. Niet toevallig is het de jezuiet Karel Van Isacker die op de IJzerweide de eucharistieviering houdt. En met het citaat 'met rouw en verdriet in het hart, het schone leven en de heldhaftige dood van een edele dame: Irma Laplasse' slaan alle stoppen van redelijkheid en schuldigheid compleet door bij het IJzerbedevaartcomité. Als kers op de taart mag dochter Angèle Laplasse het 'Gebed voor Vlaanderen en de Wereldvrede' uitspreken op de IJzerweide.

Het verzet staat er sprakeloos en woedend van machteloosheid op toe te kijken en weet niet wat ze meemaken. De verbittering en onbegrip slaan toe en maandenlang zorgt het boek van Van Isacker voor de nodige commotie in de media. Die commotie zal nog hoog oplaaien wanneer in 1994/1995 de herziening van het proces in de Zaak Laplasse wordt verkregen en... Laplasse andermaal wordt veroordeeld(!)

Bron: http://www.verzet.org/content/view/441/36/1/1/

Is Van Isacker de objectieve bron waar we met open mond naar moeten luisteren?

Laatst gewijzigd door Kim : 24 juni 2006 om 10:10.
Oud 24 juni 2006, 10:15   #12
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik ga Irma Laplasse zeker niet gaan herdenken, maar...
Op het erepark liggen twee van mijn familieleden (neen, niet de tweeling).
Zij werden niet verklikt door Irma Laplasse.
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 10:17   #13
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Op een zonnige dag als deze heb ik wel wat beters te doen dan hulde te brengen aan oorlogsmisdadigers .
Irma Laplasse is geen oorlogsmisadiger(ster).
Oud 24 juni 2006, 10:27   #14
PAJOT
Banneling

Standaard

laat ons liever onschuldige figuren herdenken zoals Napoleon, Lenin, Stalin, Mao, ...
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 10:31   #15
Piet Hein
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
laat ons liever onschuldige figuren herdenken zoals Napoleon, Lenin, Stalin, Mao, ...
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 10:32   #16
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan je me plaats en datum geven van de volgende herdenkingen in België voor Napoleon, Lenin, Stalin, Mao?

Zou er eens graag naar toe gaan namelijk ...
Oud 24 juni 2006, 10:33   #17
Knorretje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Kan je me plaats en datum geven van de volgende herdenkingen in België voor Napoleon, Lenin, Stalin, Mao?

Zou er eens graag naar toe gaan namelijk ...
Tijdens de partijcongressen van de Spa
Knorretje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2006, 10:35   #18
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is het net, die worden niet herdacht (en gelukkig maar!)

Nazi-aanhangers zoals Laplasse wel. Nu ja, gelukkig niet door iedereen, enkel door Vlaams-nationalisten die fier zijn op hun zwart verleden.
Oud 24 juni 2006, 10:46   #19
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Het is een gore leugen dat Irma Laplace joden en verzetslieden heeft verklikt. Zij heeft geen enkele jood of weerstander persoonlijk verklikt.
Zij is wel veroordeeld voor verklikking omdat zij aangifte deed aan de vijand van een werkelijk feit dat de verzetslieden kon blootstellen aan opsporingen,vervolgingen of strengheden. Dat werkelijk feit is de aangifte dat haar zoon werd aangehouden
Citaat:
Het feit dat haar zoon werd opgepakt door de witte brigade toont tevens aan dat hij niet zuiver op de graat was. Zou de witte brigade die zoon vermoord hebben? Ik weet het niet, misschien zouden ze hem gewoon hard aangepakt hebben.
Blijkbaar weet ge zelfs niet waarom de zoon werd aangehouden. Het heeft niets te maken met 'niet zuiver op de graat zijn', maar alles met het feit dat hij (zoals ze bij ons plastisch zeggen) van zijn kloten heeft gemaakt tegen enkele van die verzetslui.
Citaat:
Irma heeft ervoor gezorgd dat er zeven verzetslieden gedood werden, wat veel erger is dan de arrestatie van haar zoon door de witte brigade.
Alweer een leugen. Het arrest van 14 febrari 1996 erkent uitdrukkelijk dat het niet bewezen is dat er een oorzakelijk verband is tussen de verklikking en het drama. De bezetter had nog andere inlichtingsbronnen o.a. de 'versprengten'
Oud 24 juni 2006, 10:47   #20
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bron: http://www.verzet.org/content/view/441/36/1/1/

Is Van Isacker de objectieve bron waar we met open mond naar moeten luisteren?

Verzet, is dat niet die site van de nar Piano?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be