![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Laat ons toe ook u te leiden naar uw bewustzijn.
Sterke woorden en eindeloos argumenteren zijn mooi en democratisch. Toch zijn we op een punt gekomen in de tijd der beschaving om naar een volgende stap over te gaan. De tijd van godsdienst en het geloven in een hogere macht, een god, is verouderd. Laat dit duidelijk zijn. Elk geloof heeft z'n doel en functie in het verleden vervuld. in een moderne samenleving verwacht je toch dat mensen verder zouden staan met hun verstandelijke ontwikkeling. Verschillende godsdienstige overtuigingen zullen blijven leiden tot conflicten. Aanhangers van eender welke godsdienst zijn het slachtoffer van overheden en religieuze groeperingen die verkondigen dat "god" de schepper is. "God schept de dag, moeder schept de soep".......? Euh, welkom, dit is 2006!!!!!!
![]() |
#2 |
Schepen
|
![]() Off-topic.
Wat heeft dit met binnenlandse politiek te maken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Vreemdeling
|
![]() Heel veel.
Het is ook in Vlaanderen en België een doorn in het oog van de echte democratie. Het vestigt de aandacht op het feit dat keuzes niet mogen verloedert worden door godsdienstige overtuiging. Het toelaten van godsdiensten in het openbaar is onaanvaardbaar in een moderne beschaving. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
(en ja, dit is eigenlijk off-topic) Laatst gewijzigd door stella-artois : 24 juni 2006 om 19:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Is razend actueel om daarover te zeiken. Dat geloof op zich is zwakjes. Toch het traditionele. Geloof in een hogere macht is trouwens heel symplistisch. En een illusie...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() Geloven in God is even absurd (of zinvol) als geloven in de mensheid, het vaderland, Vlaanderen, Bob Marley, jezelf, of helemaal niets... We ruilen de ene slavernij voor de andere in, net zo makkelijk als de ene vrijheid voor de andere... Lood om oud ijzer. Camus wist het al, in de jaren 50, dat het zinloos was om tegen het geloof te zijn. Nee, beter is het om tegen de mensen te zijn, in elk geval tegen die mensen die bereid zijn hun medemens te schaden uit gelijk wel ideaal ook...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Vreemdeling
|
![]() Godsdienst is een toeverlaat voor degenen die zelf geen antwoord weten of zoeken, zij onderwerpen zich liever aan een religieuze mafia.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() Maar u heeft gelijk hoor, geloven is achterhaald. We moeten kerk en staat strikt gescheiden houden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Vreemdeling
|
![]() Laten we voortaan elk geloof aanschouwen als een hobby club.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Heer, vergeef hun, want zij weten niet beter... Wat is beter, geloven in de illusie van het goddelijke, of geloven in die van de mens? In beide gevallen loop je een waandenkbeeld achterna, met dat verschil misschien dat gelovigen hun machteloosheid nog onderkennen. Overigens denk ik niet dat je begrepen hebt wat ik eerder opmerkte, het gaat niet om het geloof in gelijk wat, maar om het misbruik dat mensen daarvan maken. Het gaat niet om dat oude vrouwtje dat voor het slapengaan een kruisje slaat, het gaat om de lui die brandstapels oprichten om ketters uit te roken, en het gaat evenmin om die ene duikelaar die van sociale rechtvaardigheid droomt, het gaat om de partijbonzen die in naam van de mensheid goelags oprichten.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Vreemdeling
|
![]() inderdaad, zo bevestigt dus ook u mijn stelling:
Godsdienst is een toeverlaat voor degenen die zelf geen antwoord weten of zoeken, zij onderwerpen zich liever aan een religieuze mafia. Dank u |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() Je begrijpt er niets van... Iemand die een rotsvast vertrouwen heeft op God, is niet beter of slechter af dan iemand die een rotsvast vertrouwen heeft in 'de mens'. Als ik schreef dat gelovigen hun onmacht onderkennen, dan betekende dat ook dat 'humanisten' even onmachtig zijn, maar het vaak niet zien (of willen zien, of zich wentelen in de illusie van hun zelfstandigheid).
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Ik ben gelovig, en toch laat ik mij niet leiden door Bijbelse dogma's. In discussies met protestanten ben ik dan ook de enige die niet steevast komt aanzetten met vergeelde bijbelfragmenten.
Ik geloof, maar ik denk zelf na. Ik neem dus aan dat ik noch beter, noch slechter af ben dan een ander. Het enige verschil is dat ik gerust ben in wat er na de dood volgt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
De twee definities komen dus iet of wat overeen.
![]() |
![]() |
#16 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik hoef niet christelijk te zijn om mijn naaste te beminnen zoals mezelf. Ik heb voor mijn morele regels trouwens geen enkele nood aan religieuze inslag, respect voor mijn mede-mensen is zeker evengoed. En zelfs beter: homo's worden zo niet veroordeeld en bij zowat alle religies wel (want niet 'normaal').
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Ik neem geen enkel dogma aan. Ik geloof al in een leven na de dood van voor ik gelovig was.
Waarom is geloven een dogma, wanneer men het gevoel heeft dagelijks in contact te komen met het transcendente? Met citaten en statistieken kan men alles bewijzen, natuurlijk. Weet echter dat vrijzinnigheid, en in mindere mate ook atheïsme een dogma is. Men weet pertinent zeker dat er geen God, geen Hoger Wezen bestaat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() U was me voor.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister-President
|
![]() Is Agnosticisme eigenlijk dogmatisch?
|
![]() |
![]() |