Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 november 2006, 20:40   #1
Proletariër
Minister-President
 
Proletariër's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2005
Berichten: 5.362
Standaard Volkswagen

Welke oplossingen hebben jullie hier voor het probleem van de auto-industrie?

Er is nu éénmaal overproductie en eigenlijk vervuilen auto's toch veel te veel en zijn er betere en efficiëntere alternatieven.
Is het dan niet logisch dat er jobs sneuvelen en fabrieken gesloten worden en sociale plannen onderhandeld worden?
Proletariër is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 00:19   #2
pinbag
Parlementsvoorzitter
 
pinbag's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2006
Berichten: 2.098
Standaard

Probleem is dat er geen eendracht "schijnt" te zijn op Europees vlak met al de vakbonden.

Verdeel en heers is schijnbaar de norm.

En bon, het maken van "minder auto's" aan "de band" sluit niet uit dat er nog steeds "te veel" auto's rondrijden.

Tot de volgende tekort (vraag) dan word de productie weer opgevoert...

puur materialisme .

En de mensen maar zwoegen....

en dan weer beschouwd worden als "vuile doppers" , "luirikken" ectra...

Laatst gewijzigd door pinbag : 21 november 2006 om 00:22.
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 00:31   #3
TommyMax2
Provinciaal Statenlid
 
TommyMax2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2006
Berichten: 608
Standaard

We kunnen het niet genoeg herhalen :

http://www.amicustheunion.org/PDF/so...20group-uk.pdf


Overproductie los je niet op door mensen te ontslaan, maar door de taktijd te verhogen. Maar daar staan we ver vanaf. Ook bij GM hebben ze de mensen bang gemaakt. In A'pen willen ze van 1000 mensen af en nog meer wil men outsourcen. Zulke scenario's kunnen we alleen maar tegenhouden als de collega's in de andere vestigingen niet meegaan in de schoonheidswedstrijd voor het nieuwe model.
TommyMax2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 01:04   #4
TommyMax2
Provinciaal Statenlid
 
TommyMax2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2006
Berichten: 608
Standaard

Er is ook de 27ste een vergadering binnen het kader van de EMF om tot gezamelijke standpunten te komen ivm VW.
TommyMax2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 01:40   #5
Starkan
Staatssecretaris
 
Starkan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 oktober 2006
Locatie: Een niet-Vlaams-nationalistische gemeente
Berichten: 2.943
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Proletariër Bekijk bericht
Welke oplossingen hebben jullie hier voor het probleem van de auto-industrie?

Er is nu éénmaal overproductie en eigenlijk vervuilen auto's toch veel te veel en zijn er betere en efficiëntere alternatieven.
Is het dan niet logisch dat er jobs sneuvelen en fabrieken gesloten worden en sociale plannen onderhandeld worden?
Ik weet niet meer juist de bron, maar er was berekend dat de industrie naar propere energie, waar de autonindustrie onvermijdelijk in gaat participeren erg veel jobs zou opleveren.
Maw de toekomst ziet er qua werkgelegenheid niet slecht uit, alleen is dat niet zozeer het probleem, maar speelt delokalisatiedrijging meer een rol.
Het is gewoon een feit dat een fabriek eenvoudig kan sluiten en in een ander, goedkoper land diezelfde produktie kan opzetten. Zoals het nu in zijn werk gaat is niemand nergen nog zeker. Zelfs de Duitsers niet.
Ik denk dan eerder dat de vakbonden, op internationaal vlak ook geen keuze gaan hebben samen te werken en de druk op de politiek moeten vergroten, om de voorwaarden van de bedrijven te verscherpen.
Persoonlijk denk ik dat een systeem zoals in China, waar in grote bedrijven door de staat wordt geparticipeerd een oplossing kan schuilen.
Ben me er wel van bewust dat dat veel werk, praten en actie vereist.
Starkan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 08:46   #6
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

* Minder belastingen en taxen voor de bedrijven.
* Minder vakbondbemoeieniis
* afschaffing belasting op ploegenwerk.
* Stijging Nettolonen ipv bruttolonen.

Maw, ons goedkoper en flexibler maken in de wereld.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 09:29   #7
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Proletariër Bekijk bericht
Welke oplossingen hebben jullie hier voor het probleem van de auto-industrie?

Er is nu éénmaal overproductie en eigenlijk vervuilen auto's toch veel te veel en zijn er betere en efficiëntere alternatieven.
Is het dan niet logisch dat er jobs sneuvelen en fabrieken gesloten worden en sociale plannen onderhandeld worden?
Wel, de groot-industrie en middelgroot-industrie is zichzelf aan het kapot maken.
Wat niemand nog niet ziet, of toch niet wil erkennen, is dat door de verhuizingen naar de lage loonlanden, de rijke dure loonlanden hun burgers steeds minder koopkracht krijgen. Want ook de sociale vangnetten in de hoge loonlanden kunnen de druk van deze verhuizingen niet meer blijven dragen. Wat tot gevolg heeft dat de kopers van de producten van deze industrie, deze producten steeds minder snel gaan vervangen of zelfs niet meer gaan kopen.
Maar daar men de mensen in de lage loonlanden onvoldoende betaald om de producten die daar gemaakt worden te kopen, worden zijn dus niet de vervangende consumenten van wat er in de hoge loonlanden aan consumenten verloren gaat.
Er zal dus een steeds grotere overproductie komen en men zal steeds meer bedrijven in de hoge loonlanden sluiten om dit verlies en om de overproductie in te dijken. En steeds meer bedrijven uit de groot-industrie en middel groot-industrie zullen dus gesloten worden.

Want ook de alternatieven voor de auto worden in de lage loonlanden reeds geproduceerd en leveren dus geen extra jobs op in de hoge loonlanden. En het gaat echt niet alleen over de auto-industrie hoor.
Goed als één van die bedrijven word gesloten, krijgen we dat ommiddelijk in de media. Want dan gaat het over honderden, zo niet duizenden mensen die hun koopkracht verliezen. Maar er worden bijna wekelijks bedrijven gesloten hier, die hun productie daarna verder zetten in een laag loonland. Wat ook paar maand een paar duizende mensen hun koopkracht ontneemt.

En wij kunnen idd de brutto loonlast verlagen, maar zelfs als we die met 10% of 25 % verlagen blijven wij een hoog loonland tegen over Azië en Afrika. Als we echt willen opboksen tegen de lage loonlanden dat moeten we de loonlast met meer dan 75% verlagen, wat dus wil zeggen dat we ook de koopkracht verlagen.

Wat we nu dus zien, is het einde van het tijdperk van de groot-industrie.
Zij zijn bezig met in hun eigen vel te snijden en zichzelf te vernietigen.
Wat wij daar tegen kunnen doen, niets. Het zijn zij zelf die moeten gaan inzien wat zij aan het doen zijn en wat de gevolgen van hun verhuizingen, overproductie, hun geld- en machtzucht zijn. Zo lang zij dat niet doen, kunnen wij enkel lijdzaam toekijken.

En het systeem van China is dus slechts een tijdelijke oplossing, want zij zitten ook met een overproductie, die zijn nu uitvoeren naar de nog koopkrachtige hoge loonlanden. Maar deze zijn hun koopkracht met grote stappen aan het verliezen en dus binnen afzienbare tijd zal men ook daar bedrijven moeten gaan sluiten wegens het niet meer verkocht krijgen van de overproductie.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 13:05   #8
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
* Minder belastingen en taxen voor de bedrijven.
* Minder vakbondbemoeieniis
* afschaffing belasting op ploegenwerk.
* Stijging Nettolonen ipv bruttolonen.

Maw, ons goedkoper en flexibler maken in de wereld.
Met andere woorden gewoon het spelletje meespelen. Wat is uw voorstel als de volgende ronde van saneringen wordt opgelegd. Idem zeker?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 14:00   #9
tony p
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 10 januari 2006
Berichten: 950
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Proletariër Bekijk bericht
Welke oplossingen hebben jullie hier voor het probleem van de auto-industrie?
om ook eens ongenuanceerd te zijn: socialisme!
tony p is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 15:06   #10
KingHagar
Gouverneur
 
Geregistreerd: 11 februari 2004
Locatie: Wilrijk
Berichten: 1.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
I
Het is gewoon een feit dat een fabriek eenvoudig kan sluiten en in een ander, goedkoper land diezelfde produktie kan opzetten. Zoals het nu in zijn werk gaat is niemand nergen nog zeker. Zelfs de Duitsers niet.
Dit zou ik toch willen nuanceren. Zeker in de auto-industrie is dit te betwijfelen, immers, dat is een zeer kapitaalsintensieve sector. Minder dan 10% van de kosten in de auto-industrie gaan naar lonen, bijgevolg met het verhaal van de delokalisaties genuanceerd worden. Machines en fabrieken aankopen is niet fundamenteel goedkoper in een neokoloniaal land als hier, en gezien het kostenplaatje, met slechts een minimaal deel dat naar lonen gaat, is het in de meeste gevallen dan ook niet echt interessant om te delokaliseren.

Kijk naar Ford Genk. Wat men daar gedaan heeft, is 3000 arbeiders buitengezet en opnieuw beginnen aanwerven, maar nu tegen veel mindere arbeidscondities. Want uiteindelijk worden de winsten wel op arbeid gemaakt natuurlijk, dus hoe meer uitbuiting hoe meer winst. Maar zeker in de autosector is dit vaak een betere en haalbaardere oplossing dan delokalisering. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat de patroons niet voortdurend dreigen met delokalisering om hun arbeiders onder druk te zetten.

Bij Volkswagen ligt het nog een beetje anders. In tijden van crisis plooien zelfs de meest multinationale ondernemingen terug op hun eigen burgerij, dit aan het volk verkopend met een nationalistische retoriek. Er werd veel moeite gedaan om in het kader daarvan de bureacratie van de Duitse metaalvakbond te overhalen een ondermijning van de arbeidsvoorwaarden voor de Duitse arbeiders te aanvaarden. Dit met leugenachtige en nationalistische praatjes als, "we denken aan de werkgelegenheid in ons eigen land" "Volkswagen zit in met de Duitse arbeiders" enz...

Dit tesamen met verdere productiviteitsverhogingen als gevolg van investeringen in technologische vooruitgang, waardoor de sector trouwens nog kapitaalsintensiever wordt, maakt dat men VW leegplundert waardoor op termijn de fabriek hoogstwaarschijnlijk zal moeten verdwijnen. Er zal echter geen fabriek in de plaats komen in het kader van een delokalisering.
__________________
"Zoals Darwin de ontwikkelingswet van de organische natuur heeft ontdekt, zo ontdekte Marx de ontwikkelingswet van de menselijke geschiedenis" (Engels in zijn toespraak aan het graf van Marx)

www.socialisme.be

Laatst gewijzigd door KingHagar : 21 november 2006 om 15:11.
KingHagar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 15:18   #11
tony p
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 10 januari 2006
Berichten: 950
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KingHagar Bekijk bericht
Kijk naar Ford Genk. Wat men daar gedaan heeft, is 3000 arbeiders buitengezet en opnieuw beginnen aanwerven, maar nu tegen veel mindere arbeidscondities.
Doet men bij Inbev ook, in kleinere mate weliswaar.
tony p is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 15:41   #12
TommyMax2
Provinciaal Statenlid
 
TommyMax2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2006
Berichten: 608
Standaard

Daar moet je niet vanuit gaan. Dit kan het einde zijn van VW als assemblagefabriek. Het kan bv. een toeleveringssite worden voor europese VW fabrieken. Vraag is dan hoeveel volk daar nodig is.

Eerste is nu onmiddellijk de zaak bezetten én een algemene vergadering organiseren om te discussieren en te stemmen over hetgeen men van VW wil afdwingen en hoever men daarvoor wil gaan.
TommyMax2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 15:46   #13
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Ik denk dat de de liberalen (rood, blauw, oranje) de komende dagen ook zullen ondervinden wat de minpunten zijn van het Generatiepact...
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 17:12   #14
pinbag
Parlementsvoorzitter
 
pinbag's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2006
Berichten: 2.098
Standaard

laat ze (regering) maar "die pijn" voelen mischien zullen ze eindelijk meer sociaal begrip hebben voor de lagere klasse.
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 17:36   #15
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tony p Bekijk bericht
om ook eens ongenuanceerd te zijn: socialisme!
mijn prijs voor meest zinnige antwoord gaat naar u vandaag
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 18:49   #16
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Of... Misschien kunnen we markt en het individu eindelijk vrijlaten, wat een sterke economische groei teweeg zal brengen. Dan kunnen die mensen makkelijk een nieuwe job vinden?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 18:57   #17
KingHagar
Gouverneur
 
Geregistreerd: 11 februari 2004
Locatie: Wilrijk
Berichten: 1.465
Standaard

Ja idd, leve de marktwerking, en dan is morgen iedereen rijk en gelukkig
__________________
"Zoals Darwin de ontwikkelingswet van de organische natuur heeft ontdekt, zo ontdekte Marx de ontwikkelingswet van de menselijke geschiedenis" (Engels in zijn toespraak aan het graf van Marx)

www.socialisme.be
KingHagar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 21:57   #18
FallenByTheHand
Parlementslid
 
FallenByTheHand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: internationaal
Berichten: 1.983
Standaard

dubbel omdat die computer opeens vanzelf op verzenden begon te drukken
__________________
Lang Leve De Internationale !!!!

www.socialisme.be

Laatst gewijzigd door FallenByTheHand : 22 november 2006 om 22:01.
FallenByTheHand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 21:57   #19
FallenByTheHand
Parlementslid
 
FallenByTheHand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: internationaal
Berichten: 1.983
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
* Minder belastingen en taxen voor de bedrijven.
* Minder vakbondbemoeieniis
* afschaffing belasting op ploegenwerk.
* Stijging Nettolonen ipv bruttolonen.

Maw, ons goedkoper en flexibler maken in de wereld.
Maw, concurreren met het Chinese binnenland door te gaan naar voor den tijd van Daems. Probleem: dat Chinese binnenland kan wel goedkoper produceren maar is ongeschikt als afzetmarkt: daarvoor heeft het Europa en USA nodig. USA met haar tactiek van "drijf de schulden op, zowel van overheid, bedrijven als particulieren" gaat die rol niet lang meer op zich kunnen nemen. Zeker niet nu de rente terug hoger staat en de bubbel op de huizenmarkt ineen aan t zakken is (mijn huis wordt meer waard, ik kan dus wel gaan lenen - gaart niet meer op).

Met zoveel extra werklozen in België daalt ook de koopkracht in België. Met verminderde tax voor bedrijven is er minder geld voor de sociale zekerheid dus iedereen die er op één of andere wijze afhankelijk van is, daalt nog veel sterker in koopkracht.

Wat is het gevolg van verminderde koopkracht? Juist ja verminderde afzetmarkt. Wat is het gevolg van verminderde afzetmarkt? Dat er nog wat meer banen moeten sneuvelen. Dat is een straatje totdat we armer zijn dan in het huidige Angola en Somalië.
__________________
Lang Leve De Internationale !!!!

www.socialisme.be

Laatst gewijzigd door FallenByTheHand : 22 november 2006 om 22:00.
FallenByTheHand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 22:04   #20
FallenByTheHand
Parlementslid
 
FallenByTheHand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: internationaal
Berichten: 1.983
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KingHagar Bekijk bericht
Er zal echter geen fabriek in de plaats komen in het kader van een delokalisering.
Ik kan me vaagweg iets herinneren van een nieuwe fabriek in India. Maar ik weet het niet zeker.
__________________
Lang Leve De Internationale !!!!

www.socialisme.be
FallenByTheHand is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be