![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
Geregistreerd: 15 december 2005
Berichten: 5.362
|
![]() Welke oplossingen hebben jullie hier voor het probleem van de auto-industrie?
Er is nu éénmaal overproductie en eigenlijk vervuilen auto's toch veel te veel en zijn er betere en efficiëntere alternatieven. Is het dan niet logisch dat er jobs sneuvelen en fabrieken gesloten worden en sociale plannen onderhandeld worden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 7 januari 2006
Berichten: 2.098
|
![]() Probleem is dat er geen eendracht "schijnt" te zijn op Europees vlak met al de vakbonden.
Verdeel en heers is schijnbaar de norm. En bon, het maken van "minder auto's" aan "de band" sluit niet uit dat er nog steeds "te veel" auto's rondrijden. Tot de volgende tekort (vraag) dan word de productie weer opgevoert... puur materialisme ![]() En de mensen maar zwoegen.... en dan weer beschouwd worden als "vuile doppers" , "luirikken" ectra... ![]() Laatst gewijzigd door pinbag : 21 november 2006 om 00:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 30 maart 2006
Berichten: 608
|
![]() We kunnen het niet genoeg herhalen :
http://www.amicustheunion.org/PDF/so...20group-uk.pdf Overproductie los je niet op door mensen te ontslaan, maar door de taktijd te verhogen. Maar daar staan we ver vanaf. Ook bij GM hebben ze de mensen bang gemaakt. In A'pen willen ze van 1000 mensen af en nog meer wil men outsourcen. Zulke scenario's kunnen we alleen maar tegenhouden als de collega's in de andere vestigingen niet meegaan in de schoonheidswedstrijd voor het nieuwe model. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 30 maart 2006
Berichten: 608
|
![]() Er is ook de 27ste een vergadering binnen het kader van de EMF om tot gezamelijke standpunten te komen ivm VW.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 11 oktober 2006
Locatie: Een niet-Vlaams-nationalistische gemeente
Berichten: 2.943
|
![]() Citaat:
Maw de toekomst ziet er qua werkgelegenheid niet slecht uit, alleen is dat niet zozeer het probleem, maar speelt delokalisatiedrijging meer een rol. Het is gewoon een feit dat een fabriek eenvoudig kan sluiten en in een ander, goedkoper land diezelfde produktie kan opzetten. Zoals het nu in zijn werk gaat is niemand nergen nog zeker. Zelfs de Duitsers niet. Ik denk dan eerder dat de vakbonden, op internationaal vlak ook geen keuze gaan hebben samen te werken en de druk op de politiek moeten vergroten, om de voorwaarden van de bedrijven te verscherpen. Persoonlijk denk ik dat een systeem zoals in China, waar in grote bedrijven door de staat wordt geparticipeerd een oplossing kan schuilen. Ben me er wel van bewust dat dat veel werk, praten en actie vereist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
|
![]() * Minder belastingen en taxen voor de bedrijven.
* Minder vakbondbemoeieniis * afschaffing belasting op ploegenwerk. * Stijging Nettolonen ipv bruttolonen. Maw, ons goedkoper en flexibler maken in de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
Wat niemand nog niet ziet, of toch niet wil erkennen, is dat door de verhuizingen naar de lage loonlanden, de rijke dure loonlanden hun burgers steeds minder koopkracht krijgen. Want ook de sociale vangnetten in de hoge loonlanden kunnen de druk van deze verhuizingen niet meer blijven dragen. Wat tot gevolg heeft dat de kopers van de producten van deze industrie, deze producten steeds minder snel gaan vervangen of zelfs niet meer gaan kopen. Maar daar men de mensen in de lage loonlanden onvoldoende betaald om de producten die daar gemaakt worden te kopen, worden zijn dus niet de vervangende consumenten van wat er in de hoge loonlanden aan consumenten verloren gaat. Er zal dus een steeds grotere overproductie komen en men zal steeds meer bedrijven in de hoge loonlanden sluiten om dit verlies en om de overproductie in te dijken. En steeds meer bedrijven uit de groot-industrie en middel groot-industrie zullen dus gesloten worden. Want ook de alternatieven voor de auto worden in de lage loonlanden reeds geproduceerd en leveren dus geen extra jobs op in de hoge loonlanden. En het gaat echt niet alleen over de auto-industrie hoor. Goed als één van die bedrijven word gesloten, krijgen we dat ommiddelijk in de media. Want dan gaat het over honderden, zo niet duizenden mensen die hun koopkracht verliezen. Maar er worden bijna wekelijks bedrijven gesloten hier, die hun productie daarna verder zetten in een laag loonland. Wat ook paar maand een paar duizende mensen hun koopkracht ontneemt. En wij kunnen idd de brutto loonlast verlagen, maar zelfs als we die met 10% of 25 % verlagen blijven wij een hoog loonland tegen over Azië en Afrika. Als we echt willen opboksen tegen de lage loonlanden dat moeten we de loonlast met meer dan 75% verlagen, wat dus wil zeggen dat we ook de koopkracht verlagen. Wat we nu dus zien, is het einde van het tijdperk van de groot-industrie. Zij zijn bezig met in hun eigen vel te snijden en zichzelf te vernietigen. Wat wij daar tegen kunnen doen, niets. Het zijn zij zelf die moeten gaan inzien wat zij aan het doen zijn en wat de gevolgen van hun verhuizingen, overproductie, hun geld- en machtzucht zijn. Zo lang zij dat niet doen, kunnen wij enkel lijdzaam toekijken. En het systeem van China is dus slechts een tijdelijke oplossing, want zij zitten ook met een overproductie, die zijn nu uitvoeren naar de nog koopkrachtige hoge loonlanden. Maar deze zijn hun koopkracht met grote stappen aan het verliezen en dus binnen afzienbare tijd zal men ook daar bedrijven moeten gaan sluiten wegens het niet meer verkocht krijgen van de overproductie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
|
![]() Met andere woorden gewoon het spelletje meespelen. Wat is uw voorstel als de volgende ronde van saneringen wordt opgelegd. Idem zeker?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Provinciaal Gedeputeerde
Geregistreerd: 10 januari 2006
Berichten: 950
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 11 februari 2004
Locatie: Wilrijk
Berichten: 1.465
|
![]() Citaat:
Kijk naar Ford Genk. Wat men daar gedaan heeft, is 3000 arbeiders buitengezet en opnieuw beginnen aanwerven, maar nu tegen veel mindere arbeidscondities. Want uiteindelijk worden de winsten wel op arbeid gemaakt natuurlijk, dus hoe meer uitbuiting hoe meer winst. Maar zeker in de autosector is dit vaak een betere en haalbaardere oplossing dan delokalisering. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat de patroons niet voortdurend dreigen met delokalisering om hun arbeiders onder druk te zetten. Bij Volkswagen ligt het nog een beetje anders. In tijden van crisis plooien zelfs de meest multinationale ondernemingen terug op hun eigen burgerij, dit aan het volk verkopend met een nationalistische retoriek. Er werd veel moeite gedaan om in het kader daarvan de bureacratie van de Duitse metaalvakbond te overhalen een ondermijning van de arbeidsvoorwaarden voor de Duitse arbeiders te aanvaarden. Dit met leugenachtige en nationalistische praatjes als, "we denken aan de werkgelegenheid in ons eigen land" "Volkswagen zit in met de Duitse arbeiders" enz... Dit tesamen met verdere productiviteitsverhogingen als gevolg van investeringen in technologische vooruitgang, waardoor de sector trouwens nog kapitaalsintensiever wordt, maakt dat men VW leegplundert waardoor op termijn de fabriek hoogstwaarschijnlijk zal moeten verdwijnen. Er zal echter geen fabriek in de plaats komen in het kader van een delokalisering.
__________________
"Zoals Darwin de ontwikkelingswet van de organische natuur heeft ontdekt, zo ontdekte Marx de ontwikkelingswet van de menselijke geschiedenis" (Engels in zijn toespraak aan het graf van Marx) www.socialisme.be Laatst gewijzigd door KingHagar : 21 november 2006 om 15:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Provinciaal Gedeputeerde
Geregistreerd: 10 januari 2006
Berichten: 950
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 30 maart 2006
Berichten: 608
|
![]() Daar moet je niet vanuit gaan. Dit kan het einde zijn van VW als assemblagefabriek. Het kan bv. een toeleveringssite worden voor europese VW fabrieken. Vraag is dan hoeveel volk daar nodig is.
Eerste is nu onmiddellijk de zaak bezetten én een algemene vergadering organiseren om te discussieren en te stemmen over hetgeen men van VW wil afdwingen en hoever men daarvoor wil gaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
|
![]() Ik denk dat de de liberalen (rood, blauw, oranje) de komende dagen ook zullen ondervinden wat de minpunten zijn van het Generatiepact...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 7 januari 2006
Berichten: 2.098
|
![]() laat ze (regering) maar "die pijn" voelen mischien zullen ze eindelijk meer sociaal begrip hebben voor de lagere klasse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
|
![]() mijn prijs voor meest zinnige antwoord gaat naar u vandaag
![]()
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
|
![]() Of... Misschien kunnen we markt en het individu eindelijk vrijlaten, wat een sterke economische groei teweeg zal brengen. Dan kunnen die mensen makkelijk een nieuwe job vinden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Gouverneur
Geregistreerd: 11 februari 2004
Locatie: Wilrijk
Berichten: 1.465
|
![]() Ja idd, leve de marktwerking, en dan is morgen iedereen rijk en gelukkig
![]()
__________________
"Zoals Darwin de ontwikkelingswet van de organische natuur heeft ontdekt, zo ontdekte Marx de ontwikkelingswet van de menselijke geschiedenis" (Engels in zijn toespraak aan het graf van Marx) www.socialisme.be |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Parlementslid
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: internationaal
Berichten: 1.983
|
![]() dubbel omdat die computer opeens vanzelf op verzenden begon te drukken
Laatst gewijzigd door FallenByTheHand : 22 november 2006 om 22:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Parlementslid
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: internationaal
Berichten: 1.983
|
![]() Citaat:
Met zoveel extra werklozen in België daalt ook de koopkracht in België. Met verminderde tax voor bedrijven is er minder geld voor de sociale zekerheid dus iedereen die er op één of andere wijze afhankelijk van is, daalt nog veel sterker in koopkracht. Wat is het gevolg van verminderde koopkracht? Juist ja verminderde afzetmarkt. Wat is het gevolg van verminderde afzetmarkt? Dat er nog wat meer banen moeten sneuvelen. Dat is een straatje totdat we armer zijn dan in het huidige Angola en Somalië. Laatst gewijzigd door FallenByTheHand : 22 november 2006 om 22:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Parlementslid
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: internationaal
Berichten: 1.983
|
![]() Ik kan me vaagweg iets herinneren van een nieuwe fabriek in India. Maar ik weet het niet zeker.
|
![]() |
![]() |