Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juli 2006, 07:51   #1
Pontus
Lokaal Raadslid

Standaard De doodrijder heeft gewonnen

Citaat:
,,Wat moet er nog meer gebeuren vooraleer iemand een levenslang rijverbod krijgt?'' De familie van de slachtoffers had minstens verwacht dat Björn B. (27) uit Geraardsbergen, die vier meisjes van het fietspad maaide, nooit meer achter het stuur zou mogen kruipen. De chauffeur, die onder invloed van drugs en alcohol was, kreeg een voorwaardelijke celstraf van 18 maanden, een boete van 5.000 euro, waarvan 4.000 euro met uitstel, en een rijverbod van drie jaar, waarvan de helft met uitstel.

In de nacht van 25 augustus 2002 richtte Björn B. ter hoogte van dancing Javas Ballroom op de Europaweg N42 in Oombergen een bloedbad aan. In een poging een voorligger te ontwijken, week hij uit naar rechts en schepte op het fietspad vier meisjes op. Lieve De Mey en Tiffany Rottiers, beiden 26 jaar en uit Aalst, overleefden de klap niet. Hun vriendinnen Machteld Schouppe en Marjolein Callebaut, beiden uit Affligem, ontsnapten op het nippertje aan de dood. De jonge chauffeur reed te snel, had 1,34 promille in het bloed en had een joint gerookt en een xtc-pil genomen.

Volgens de Oudenaardse strafrechter is het niet bewezen dat Björn B. een voorligger opzettelijk rechts had ingehaald, maar dat hij daarentegen een ,,uitwijkmanoeuvre'' uitvoerde. ,,Niettemin blijft zijn verpletterende verantwoordelijkheid overeind'', motiveerde rechter Marijke Schoutteet het vonnis. ,,Het alcohol- en drugsgebruik was wel degelijk meebepalend voor het ongeval.''

De rechtbank zag ook enkele verzachtende omstandigheden: ,,De beklaagde heeft het ongeval zelf én de dramatische gevolgen niet gewild. De slachtoffers zijn ook niet gebaat bij een effectieve gevangenisstraf. Daarom is een straf met uitstel, gekoppeld aan probatievoorwaarden, aangewezen. De beklaagde is niet meer de persoon die vier jaar geleden het ongeval veroorzaakte.''

De jongeman moet onder andere regelmatig contact onderhouden met een justitie-assistent, moet zich onthouden van drugsgebruik en drankmisbruik en moet zich op elk ogenblik aan onverwachte urinecontroles onderwerpen. Aan de ouders van de dodelijke slachtoffers kende de rechter morele schadevergoedingen van elk 20.000 euro toe.

Overlevende onthutst

,,Hij voelt zich nu goed en wij niet. Het had omgekeerd moeten zijn'', reageerde Marjolein Callebaut, die samen met Machteld Schouppe het dramatische ongeval overleefde, onthutst. ,,De rechter had toch tenminste een levenslang rijverbod moeten uitspreken. Dan hadden wij misschien een streep onder deze zaak kunnen trekken. De dader is nu de overwinnaar en dat maakt alles nog veel erger. Ook bij de rechters is waardebesef ver te zoeken. Ik sta voor de klas en heb altijd geprobeerd mijn leerlingen voor de gevaren van drugs en alcohol te sensibiliseren. Ik weet niet of ik dat nog zal kunnen opbrengen.''
Wie dronken en onder invloed van drugs met de auto rijdt is een potentiële moordenaar. Dus alweer een moordenaar die in de pampers wordt gelegd. Hoelang nog blijven we dit allemaal aanvaarden?

Leve de (on)rechtspraak!!!
Pontus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2006, 08:10   #2
guerin
Minister

Standaard

Het levende heeft hier voorgang,t'is niet omdat je fouten begaat dat iemand daarvoor gans zijn leven moet boeten.De nazaten rouwen om hun verlies, niet door vraakgevoelens op te wekken,maar door innerlijk en materieel afscheid te nemen.
Oud 1 juli 2006, 08:57   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een ongeval, zelfs dronken en te snel rijden, is een ongeval.
Ongevallen op dezelfde lijn zetten met moord is crimineel.
Op die manier zijn bv ook alle werkgevers waar een dodelijk accident gebeurt een moordenaar in de toekomst. Of bv een cafe baas, of een brouwer desnoods.
Ongevallen zijn ongevallen.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2006, 09:53   #4
PAJOT
Banneling

Standaard

Dit was geen ongeval.

De chauffeur maaide vier meisjes van de weg bij een inhaalmanoeuvre en was o.i.v. drugs en alcohol
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2006, 09:59   #5
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Soms kunnen mensen zich niets menselijks voorstellen...

Totdat ze eens in dezelfde situatie geraken... Dan lopen ze heel de wereld plat om toch niet gestraft te worden (of zo minimaal mogelijk)...

Laatst gewijzigd door Chipie : 1 juli 2006 om 10:00.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2006, 10:12   #6
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Soms kunnen mensen zich niets menselijks voorstellen...

Totdat ze eens in dezelfde situatie geraken... Dan lopen ze heel de wereld plat om toch niet gestraft te worden (of zo minimaal mogelijk)...
"in dezelfde situatie geraken" ....

alsof men per ongeluk aan de drugs kan zitten - alsof men per ongeluk dronken achter een stuur kan

zitten - alsof men per ongeluk inhaalmanoeuvres doet aan overdreven snelheid

Iedereen kan een accident veroorzaken, maar DIT kan een fatsoenlijk mens NOOIT overkomen.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2006, 10:14   #7
Tavek
Banneling

Standaard

Dronken achter het stuur zitten mag voor mijn part nog zwaarder bestraft worden. (Maar met dronken heb ik het dus wel over 1 promille of meer, en niet een paar glaasjes op een hele avond). Auto kwijt en dergelijke.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2006, 10:28   #9
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Ik vind ook niet dat we moeten gaan voor oog om oog, maar met bijvoorbeeld het beperkte rijverbod heb ik grote problemen. Iemand die onder dergelijke omstandigheden - drugs en alcohol - achter het stuur kruipt en hierdoor dodelijke slachtoffers maakt, zou nooit meer achter het stuur van een wagen mogen zitten. Dit zou een levenslange straf betekenen voor de dader die mbt zijn persoonlijke mobiliteit afhankelijk zou zijn van eigen voeten, fiets, anderen en het openbaar vervoer. In deze tijden is dit een zeer zware straf.

Sommige mensen stellen dat een levenslang rijverbod onnodig is omdat de dader vanwege de controle geen drugs meer zal gebruiken. Daarom is het nodig even de drugcontroles te schetsen zoals ze er - in Brussel althans - aan toe gaan.
De persoon die de controle moet ondergaan wordt één keer per maand schriftelijk opgeroepen om een urinetest af te leggen.
De persoon meldt zich op de betreffende dag aan in het Bijgebouw van het Justitiepaleis en begeeft zich naar de vierde verdieping. Hij loopt naar het eind van de gang en wandelt het rommelig bureel van de bevoegde substituut binnen.
De substituut zegt aan de eerdere drugzondaar een potje nemen en naar het toilet moet gaan. In het toilet doet de te controleren persoon natuurlijk wat hij wil. Misschien het overgieten van drugloze urine van een vriend of vriendin in het juiste potje? Neen, dit laatste is geen loze "veronderstelling", het gebeurt eerder in regel dan in uitzondering. Na de toiletstop loopt de drugzondaar terug het substituutbureel binnen waar een etiket klaarligt. De drugzondaar plaatst zijn potje in een frigo.
Meestel echter komt de te controleren persoon toe en is de substituut niet aanwezig. De persoon loopt naar een ander bureau waar de assistenten van de substituut werken. Die assistenten zeggen dat de persoon zelf het etiket mag schrijven, uit het bureel van de substituut maar een potje moet nemen, naar de wc gaan en het potje dan in de frigo mag plaatsen.
Nu ja, om een lang verhaal kort te maken: échte drugcontrole, onbestaande.
Niet zozeer schets ik dit gegeven omdat ik iets tegen druggebruikers heb, maar wel om aan te tonen dat de controle op het druggebruik voor iemand die door datzelfde druggebruik anderen onnoemelijk leed aandeed feitelijk onbestaande is. Het gaat eerder om een formaliteit.
Wanneer een rechter dus beslist om de roekeloos rijdende dader in de toekomst zijn rijbewijs terug te geven omdat het risicovolle drugrijgedrag werd opgeheven, dan heb ik daar toch grote vraagtekens bij.
Naar mijn mening moet dergelijke dader ambulante begeleiding volgen bij een drughulpverleningsketen alwaar de drugcontroles wel degelijk écht worden uitgevoerd.

Laatst gewijzigd door La Chunga : 1 juli 2006 om 10:30.
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2006, 10:35   #10
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dit is geen ongeval, maar een misdaad. Wie zich volpropt met geestbenevelende producten, achter het stuur kruipt en doot het land gaat razen, weet welk risico hij creëert.

Moord is een welbewuste actie om te doden. Dat is dit geval dus niet. Vrijwillige doodslag lijkt me wel de exacte kwalificatie.

Dat nog enkele rechters met een jaren '50-mentaliteit dat anders zien, zal niet verhinderen dat dit soort misdaden binnen enkele jaren systematisch als doodslag zal gecatalogeerd worden.
Oud 1 juli 2006, 10:37   #11
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Zien jullie niks over het hoofd?

"De beklaagde is niet meer de persoon die vier jaar geleden het ongeval veroorzaakte."

D�*�*r knelt het schoentje. Waarom moet dat 4 jaar duren?
Wat gebeurt er in die 4 jaar? Verandert zo iemand heel z'n leven, krijgt die een gezin, een job waar hij erg goed in is?

Jaren geleden werd mijn toenmalige partner door zijn stiefbroer doodgereden.
Daarbij kwam zware dronkenschap en erg roekeloos rijden aan te pas.
De zaak werd binnen het half jaar behandeld - dat was mss iets te vroeg, want hij was zelf nog aan het revalideren. Toch moet die straf vroeg komen, anders heeft ze maar weinig nut.
Na het accident heeft hij geen druppel alcohol meer aangeraakt. Toen hij z'n rijbewijs terugkreeg, heeft hij géén nieuwe auto gekocht, hij wou niet meer rijden. Van een gezellige jongen waarmee het tof uitgaan was veranderde hij in een hoopje miserabele ellende die overmand werd door schuldgevoelens. Hij is héél zwaar depressief geweest, geen sociaal leven meer, niks eigenlijk.
Het heeft jaren geduurd voor vrienden en familie (dat zijn dus dezelfde vrienden en familie als die van zijn stiefbroer) tot hem konden doordringen dat hij MOCHT verderleven, dat hij zich niet mocht laten verlammen door schuld.
Na 6 jaar heeft hij uiteindelijk een nieuwe auto gekocht (onder druk van familie en vrienden) en heeft hij z'n rijangst stillekes aan overwonnen.
Ik heb nog niet iemand zooo zien blijten als een klein kind toen ik 'm vroeg of hij me ergens heen wou brengen.
Mocht een rechter hem na 4 jaar de gevangenis hebben ingestuurd, ik zou dat serieus ongepast gevonden hebben.

sommige mensen leren héél hard van hun fouten, zonder dat een gerecht daar moet tussenkomen.
mijn toenmalige partner komt trouwens niet terug door de chauffeur in de gevangenis te steken.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2006, 10:42   #12
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Zien jullie niks over het hoofd?

"De beklaagde is niet meer de persoon die vier jaar geleden het ongeval veroorzaakte."

D�*�*r knelt het schoentje. Waarom moet dat 4 jaar duren?
Wat gebeurt er in die 4 jaar? Verandert zo iemand heel z'n leven, krijgt die een gezin, een job waar hij erg goed in is?

Jaren geleden werd mijn toenmalige partner door zijn stiefbroer doodgereden.
Daarbij kwam zware dronkenschap en erg roekeloos rijden aan te pas.
De zaak werd binnen het half jaar behandeld - dat was mss iets te vroeg, want hij was zelf nog aan het revalideren. Toch moet die straf vroeg komen, anders heeft ze maar weinig nut.
Na het accident heeft hij geen druppel alcohol meer aangeraakt. Toen hij z'n rijbewijs terugkreeg, heeft hij géén nieuwe auto gekocht, hij wou niet meer rijden. Van een gezellige jongen waarmee het tof uitgaan was veranderde hij in een hoopje miserabele ellende die overmand werd door schuldgevoelens. Hij is héél zwaar depressief geweest, geen sociaal leven meer, niks eigenlijk.
Het heeft jaren geduurd voor vrienden en familie (dat zijn dus dezelfde vrienden en familie als die van zijn stiefbroer) tot hem konden doordringen dat hij MOCHT verderleven, dat hij zich niet mocht laten verlammen door schuld.
Na 6 jaar heeft hij uiteindelijk een nieuwe auto gekocht (onder druk van familie en vrienden) en heeft hij z'n rijangst stillekes aan overwonnen.
Ik heb nog niet iemand zooo zien blijten als een klein kind toen ik 'm vroeg of hij me ergens heen wou brengen.
Mocht een rechter hem na 4 jaar de gevangenis hebben ingestuurd, ik zou dat serieus ongepast gevonden hebben.

sommige mensen leren héél hard van hun fouten, zonder dat een gerecht daar moet tussenkomen.
mijn toenmalige partner komt trouwens niet terug door de chauffeur in de gevangenis te steken.
Aangrijpend verhaal, Nynorsk.
Misschien is het inderdaad het beste om tijdens de bepaling van de strafmaat een grotere betrokkenheid van het slachtoffer of zijn/haar nabestaanden na te streven tijdens de strafbepaling. Dit kan - indien mogelijk en gewenst - door confrontatie tussen dader en slachtoffer of zijn/haar nabestaanden.
Oud 1 juli 2006, 10:45   #13
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Slechts één oplossing : 0,0 ipv 0,5 pro mille. Alle discussies over "juist boven" of "juist onder" 0,5 worden dan ook overbodig.
U hebt minder 'compasse' met iemand die mss eenmaal in zijn leven een pintje teveel gedronken heeft, dan met mensen die onschuldigen de lucht iinblazen...

En dat siert U...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2006, 11:01   #14
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je hebt een punt, Nynorsk, maar oordelen op basis van één individueel geval lijkt me ook niet aangewezen. Een traagwerkend gerecht kan geen excuus zijn om ernstige (mis)daden niet of nauwelijks te bestraffen. De bedoeling van een straf is niet op de eerste plaats om de dader in de vernieling te rijden, wel om de maatschappij in de toekomst te beschermen tegen destructief gedrag.

Het is dus imho erg fout om iemand die in die omstandigheden een paar levens om zeep geholpen heeft, zachtjes aan te pakken alleen maar omdat hij ondertussen een ander mens zou geworden zijn.

Laatst gewijzigd door baarle : 1 juli 2006 om 11:03.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2006, 11:14   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Dit is geen ongeval, maar een misdaad. Wie zich volpropt met geestbenevelende producten, achter het stuur kruipt en doot het land gaat razen, weet welk risico hij creëert.

Moord is een welbewuste actie om te doden. Dat is dit geval dus niet. Vrijwillige doodslag lijkt me wel de exacte kwalificatie.

Dat nog enkele rechters met een jaren '50-mentaliteit dat anders zien, zal niet verhinderen dat dit soort misdaden binnen enkele jaren systematisch als doodslag zal gecatalogeerd worden.
tja rechters van nu drinken al eerder eens een choco nietwaar?
En de flikken zijn ook niet meer wat ze geweest zijn. Tegenwoordig zitten ze na hun uren "ook" op hun yamaha's en suzuki's en doen ze evengoed speedracing en klaverbladracing. Shit waar gaan we naartoe?
Waar rijden ze zoal? Aan de stora in Gent, in het industrie gebied ergens tegen Doel (s'nachts natuurlijk) en lukraak enkele op en afritten tussenin.
Overdag pakken ze wel de andere op uiteraard.
Oud 1 juli 2006, 11:43   #16
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Je hebt een punt, Nynorsk, maar oordelen op basis van één individueel geval lijkt me ook niet aangewezen. Een traagwerkend gerecht kan geen excuus zijn om ernstige (mis)daden niet of nauwelijks te bestraffen.
dat gerecht moet sneller werken, dat bedoel ik te zeggen.
het heeft vaak geen nut om daders als deze na 4 jaar nog te gaan bestraffen.
Bij sommigen heeft het wel nut.
Je hebt mensen die dus niét veranderen. Geef ze een auto en ze gaan weer over de straten scheuren.
Een jaar geleden of wat is er hier in de buurt een dodelijk accident gebeurd.
Op een drievaksbaan: links, rechts, middenstrook. De chauffeur in kwestie vond het nodig om in een bocht op het derde rijvak (strook van de tegenliggers dus) een auto op het middenvak voorbij te steken (wat trouwens niet zelden gebeurd op die baan). Er reed echter een tegenligger op dat rijvak. boem.
die chauffeur bleek net z'n rijbewijs terug te hebben gekregen. hij had al een dodelijk accident veroorzaakt . Een straf voor de dader was in deze niet nodig (hij ligt op het kerkhof, evenals één van z'n slachtoffers), maar mocht 'm dat overleefd hebben mocht die van mij HEEEL lang zitten en natuurlijk nooit meer rijden.

Citaat:
De bedoeling van een straf is niet op de eerste plaats om de dader in de vernieling te rijden, wel om de maatschappij in de toekomst te beschermen tegen destructief gedrag.
daar ben ik het compleet mee eens.
hoewel het ook de bedoeling is van een straf om de slachtoffers tegemoet te komen.

Citaat:
Het is dus imho erg fout om iemand die in die omstandigheden een paar levens om zeep geholpen heeft, zachtjes aan te pakken alleen maar omdat hij ondertussen een ander mens zou geworden zijn.
Ik vind het correct dat er rekening gehouden wordt met verzachtende omstandigheden. En een veranderde levensstijl hoort daar voor mij bij.
Ik weet niet meer van deze zaak dan hetgeen in de openingspost staat.
Dus ik kan niet oordelen over die éne zaak.
Maar ik kan me dus gerust situaties inbeelden waarbij een vonnis als dit gerechtvaardigd is. Ik weet nie of dat hier zo is, natuurlijk.
Oud 1 juli 2006, 13:55   #17
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hoewel het ook de bedoeling is van een straf om de slachtoffers tegemoet te komen.
Niet in ons strafrecht, hoewel dat sinds de wet Franchimont een beetje "verbeterd" is.

Ik gebruik aanhalingstekens omdat ik daar niet helemaal achtersta. Slachtoffers kun je namelijk niet tegenmoet komen. De meeste slachtoffers zijn dermate verbitterd en cynisch dat zelfs de doodstraf geen soelaas zou brengen. Dit is begrijpelijk, maar is in mijn ogen ook meteen een argument om aan te halen tegen radicale straffen owv de slachtoffers.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2006, 14:21   #18
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky Bekijk bericht
Niet in ons strafrecht, hoewel dat sinds de wet Franchimont een beetje "verbeterd" is.

Ik gebruik aanhalingstekens omdat ik daar niet helemaal achtersta. Slachtoffers kun je namelijk niet tegenmoet komen. De meeste slachtoffers zijn dermate verbitterd en cynisch dat zelfs de doodstraf geen soelaas zou brengen. Dit is begrijpelijk, maar is in mijn ogen ook meteen een argument om aan te halen tegen radicale straffen owv de slachtoffers.
Ons strafrecht kijkt niet of nauwelijks naar de slachtoffers. Daardoor zijn de slachtoffers verbitterd of cynisch, wat dan weer een reden is om met hen geen rekening te houden.

Mooi hoe u en het systeem het verantwoord buitenspel zetten van de slachtoffers zelf organiseren!
Oud 1 juli 2006, 14:25   #19
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Op die manier zijn bv ook alle werkgevers waar een dodelijk accident gebeurt een moordenaar in de toekomst. Of bv een cafe baas, of een brouwer desnoods.
Ongevallen zijn ongevallen.
Sorry, maar dit is nonsens. Het gaat hier niet om een ongeval maar om een misdrijf (dronken en onder invloed van drugs rijden, rechts voorbijsteken, enz.) met de dood van twee kinderen als rechtstreeks gevolg. Uiteraard is dit geen moord met voorbedachten rade, maar het is wel een bijzonder zware misdaad, die bijgevolg passend moet gestraft worden.
Een effectieve gevangenisstraf, gekoppeld aan een zware boete (bv. 200.000 € gedurende de rest van het leven af te betalen) en de intrekking van het rijbewijs voor op zijn minst 20 jaar zou mij hier gepast lijken.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2006, 15:21   #20
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

De weg is nu eenmaal gevaarlijk.
Blijf er weg hè...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be